{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

Bliver man mere kold? {{forumTopicSubject}}

Ved ikke rigtigt hvad jeg vil med dette indlæg. Måske bekræftes i, at jeg enten er som jer, eller bare mærkelig..
Jeg syntes jeg er blevet mere kold over for menneskers ulykke. Når jeg sidder og ser nyheder fx, bliver jeg egentlig ikke ked af at se på krigs ofre og sultne børn i Afrika fx. Men hvis jeg ser noget om dyre mishandling og gamle mennesker, der har det dårligt, så kan jeg næsten tude. Sådan har det ikke altid været, bliver man mere kynisk med tiden ? Strækker ens empati ikke til alt, eller er det bare mig?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver man mere kold?
  • #1   1. jul 2014 Jeg har det ligesom dig.. Men kan ikke forklare dig hvorfor

• #2   1. jul 2014 Jeg melder mig med..
    Krig og børn i afrika, røre mig ærligt talt ikke særligt meget, og har aldrig gjort det...

Men dyrplageri,og ting som fx. den ældre dame der fik taget sin kørestol, fordi hun spiste chokolade..
    Det kan få mit pis i kog...

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
    #3   1. jul 2014 Har intet med mangel på empati at gøre. For empatien er der. Den er bare større for nogle projekter end andre.

Ligesom Photoshop, fake videos og lign. gør, at man stiller sig mere kritisk over for ting.

Er det feks amerikansk, så tror jeg sjældent på det. Eller også mener jeg, at det er sat op. Alt ER bare større og vigtigere Over there fra.

Sortér i det du gider. Og så fortsæt med den holdning du har. Du kan alligevel ikke redde verden uanset hvad...

• #4   1. jul 2014 Er så kold over for deres latterlige reklamer om at blive det ene eller andet i afrika.. Ja sorry.

Men en hest eller hund eller børn her fra DK kan pisse mig af og gøre mig såååå ked af det...

• #5   1. jul 2014 Jeg kan begynde at græde over at se udhungrede børn fra afrika
    Og dyr der mishandles Må indrømme at kommer der noget i tv, hvor dyr ikke har det godt ,slukker jeg Pivunge ja Men jeg kan simpelthen ikke klare det jeg græder og kan ikke sove om natten, det er som om min hjerne ikke vil slippe det ,jeg kan gå og tænke på det i dagevis Ja det slider på en
    Om det bliver være med alderen, ved jeg ikke Jeg har haft det sådan så længe jeg kan huske

• #6   1. jul 2014 Tror ikke man bliver kold... Jeg tror reelt set bare, at jeg har svært ved at sætte mig ind i det, fordi jeg ikke selv har prøvet at være der, hvor de her ting sker?
    Jeg har ikke set sultende børn i Afrika, så jeg har svært ved at tage stilling til det. Det samme gælder krig.

Dyremishandling har jeg set, svigt af ældre, har jeg set, svigt overfor børn, har jeg set, og sådan noget kan få mig til at græde inderligt.

• #7   1. jul 2014 Tror det skyldes i at man dagligt bliver bombaderet af medier om verdens tragedie så man til sidst opbygger en facade for det eller man ikke bliver rørt over det.

20 år siden var det jo sindsygt hvis en i dk havde skudt midt på gaden og ramt en men det jo næsten også blevet dagligdag den dag i dag.

• #8   1. jul 2014 Tror også det er blevet "hverdag" efterhånden..
    Og jeg kan også tydeligt mærke, at dyrplageri heller ikke påvirker mig så meget mere, som det har gjort..

Der er så mange medier, der nærmest lever af alle de forfærdelige ting i verden.. Og til sidst bliver man vel bare mæt..
    Det er nemmere at lukke øjnene, end at skulle gå og tænke over alt det skrækkelige hver dag..

• #10   1. jul 2014 Det har intet med mangel på empati at gøre ... Jeg er da også blevet mere hårdfør med årene ...

Tror det har meget at gøre med den enorme eksponering vi er udsat for af verdens rædsler. Man kan ikke rumme en lige stor reaktion på dem alle, så ville vi gå til ...

Og vi bliver bombarderet fra aviser, internettet, fjernesynet ... nogle har fokus på krig, andre på mangel på mad, vand, medicin, nogle på udnyttelse, undertrykkelse, vold og voldtægter, barnebrude og børnesoldater ... Jamen listen er uendelig og man er nødt til at sortere i det man tager ind ....

Tror det er ren mental overlevelses mekanisme

• #11   1. jul 2014 Vi ville blive syge i potten, hvis vi skulle tage al død og ulykke lige nært....Vi ville blive en verden af handlingslammede individer. Og jeg tror evolutionært at det ville have betydet at vi ikke havde overlevet længe som art...

Jeg lader mig ikke så meget påvirke direkte af død og ulykke, men andre menneskers udtrykte smerte og sorg bliver jeg meget påvirket af.
    Dyrs lidelser kan jeg slet ikke håndtere og springer simpelthen over det.

• #12   1. jul 2014 Det er egentlig vildt syntes jeg, at dyr fanger vores opmærksomhed mere, end mennesker gør.
    Men det hænger jo nok sammen med, at dyr er noget af det mest uskyldige i verden.. At de ikke har mulighed for, at forsvare sig selv.

Men syntes stadig, det er skræmmende, at sådan en som mig, kan sidde og se 2 videoer om samme emne, og stadig have mest ondt af dyrene..

Sultende børn eller sultende hund? Ja jeg ville uden at blinke, støtte den sultende hund....

• #13   1. jul 2014 Jeg ville pines mest over den sultende hund. Men jeg ville - hvis jeg skulle støtte en og kun kunne støtte en - vælge det sultende barn.

• #14   1. jul 2014 Den Danske Ja undskyld men sådan har jeg det også For mig og mit liv dyr frem for alt andet Og ja det er jo lidt uhyggeligt at man er såden

• #15   1. jul 2014 Er det så af lyst, eller for at have bedre samvittighed? smiley

• #16   1. jul 2014 Ingen af delene.

Hvis jeg skulle støtte sådan noget ville jeg sikre mig at jeg ikke gjorde det for at lette min samvittighed. Det er det dårligste motiv ever....

• #17   1. jul 2014 Således ville jeg også vælge at redde et barn fremfor en hund, hvis de simultant var ved at drukne....

• #19   1. jul 2014 Gud i gør mig glad. Så er jeg normal alligevel...

• #20   1. jul 2014 *CH*
    Det ville jeg også, trods alt smiley

• #21   1. jul 2014 Jeg er helt enig TS, dog går jeg også i spåner når det vedrører børn.

• #22   1. jul 2014 *CH*
    Men ikke hvis det er Bella vel ?
    smiley

• #24   1. jul 2014 Enig Vark Jeg tror vi føler sådan fordi at både børn og dyr ikke kan forsvare sig over for os mennesker og deres grusomheder

• #25   1. jul 2014 Jeg har altid været kold dæk, ingen fik lov til at se mine tårer men når det kommer til børn og dyr, så er jeg en ren tudemarie smiley Dog føler jeg, at jeg efter et terapiforløb er blevet noget mere "blød".. Jeg så filmen narnia her den anden dag, og der begyndte jeg sgu at tude, hvilket jeg aldrig har gjort før..

Hvis det fortsætter, ender jeg jo med at græde hele tiden smiley

• #26   1. jul 2014 Søs, jeg er også blevet mere følelsesladet de senere år, efter en voldsom oplevelse.
    jeg kan også som dig, pludselig få oversvømmelse i øjenkrogene af ret banale ting, enten at jeg bliver rørt, eller at noget gør ondt langt ind i sjælen (børn og dyr)

• #29   2. jul 2014 Jeg bliver mere påvirket med alderen. Især af det jeg selv har været i berøring med.
    Nyhederne med krige osv., er jeg i perioder nødt til at undgå helt.

• #30   2. jul 2014 Jeg har det på samme måde som dig mht. krig, ødelæggelse osv osv som man ser i tv..
    Men underligt nok så har jeg det på samme måde med dyr som jeg ser i tv.. Altså på samme måde som jeg har det med krig osv..

For ja, det hjælper jo absolut intet at man sidder og hyler eller lign..
    Næh, jeg bekymre mig mere om mine egne dyr, min egen familie og mig selv.. Da det er det som er vigtigst for mig..
    Alt det andet.. Ud til højre med det.. Jeg kan alligevel ikke gøre noget ved det og det vil jo alligevel ske næsten uanset hvad folk gør..

• #31   2. jul 2014 Patte - Jeg tror godt, jeg forstår dig.

Man kan gennem livet blive udsat for så mange følelser og bombarderet med så mange grusomheder, at man til sidst lukker sig inde dybt i sig selv og barrikaderer sig med følelseskulde for at kunne overleve.
    Det samme kan ske, hvis man udsættes for et gevaldigt følelsesmæssigt chok.

Jeg er selv i denne følelsesmæssige distancering til omverden, men ser jeg f.eks. en hjemløs, forhutlet kat, prøver jeg på at hjælpe den.

Man kan nemlig ikke hjælpe hele verden, men man kan gøre en verden til forskel for den, man hjælper.

• #32   2. jul 2014 For mit vedkommende angående de sultende børn ( ja og afrika generelt), så handler det om at det ALTID har været sådan, altså jeg kan ikke huske det har været anderledes, så jeg tænker " Det er et bundløst hul" . Og derfor påvirker det altså heller ikke mig mere, at se de der reklamer med sultende børn i afrika, støt det ene og andet i afrika osv.

Jeg kan så til gengæld ikke klare at se ting med dyr der bliver mishandlet, jeg får det simpelthen så skidt både psykisk og fysisk, og HADER når folk deler alt muligt på Fb, og jeg dermed får det smidt i hovedet, uden at have noget valg. Det er ikke fordi jeg bare lukker øjnene for det, men jeg VED godt det sker, jeg har ikke behov for at se det. Har faktisk for nyligt truffet den beslutning, at har jeg venner på Fb der med jævne mellemrum deler sådan noget, så sletter jeg dem.

Jeg er så generelt ret følsom, og nærmest dagligt hyler jeg over et eller andet tv, og det kan være noget som egentlig er ret harmløs. Visse ting har jeg nok bare taget "skyklapper" på overfor, fordi det er noget man har set 5 millioner gange, og jeg ikke magter at blive ved med at forholde mig til det.

• #35   3. jul 2014 Faldt lige over den her, og tænkte på den her tråd smiley

profilbillede
  • #36   3. jul 2014 Den danske; det er jo sandt nok smiley

• #37   3. jul 2014 Jeg tager ikke alt jeg ser i nyhederne ind, og på den måde bliver jeg heller ikke påvirket af det. Jeg tror, det er en ganske sund mekanisme at lukke lidt af.

Sætter jeg mig ned og lader det synke ind, påvirker det mig til gengæld meget, og det underordnet, om det er sultne børn i Afrika eller cancerramte danskere.

Kommentér på:
Bliver man mere kold?

Annonce