AT brokke sig? - Lægesjusk! {{forumTopicSubject}}
Sagen er den, at jeg for nogle dage siden blev bidt af min kat og efterfølgende tog til læge. Eller det var faktisk sygeplejersken)
Min arm var hævet og rød, og hun ville udskrive penicillin. Jeg fortalte, at jeg ikke kunne tåle det, og udspecificerede endda, at det, jeg var reageret allergisk på, hed noget med bredspektret, og Amoxicillin. Hun forsikrede mig om, at DETTE var ok.
Da jeg hentede medicinen, stod der tydeligt Amoxicillin, og da jeg læste i indlægssedlen, så jeg, at man ikke måtte bruge det, hvis man var allergisk.
Lægen havde da lukket, og snakkede med både en farmaceut og senere lægevagten, som sagde jeg IKKE måtte tage det, og fik udskrevet noget nyt.
Min allergi står ikke i min journal, for min journal er et eller andet sted i cyberspace (har skiftet læge ca 20 gange pga flytning, og hos én af de læger er min journal måske?) - Men jeg kan tydeligt huske, hvordan jeg midt i en penicillinkur øjeblikkeligt fik stoppet min behandling af min gamle læge, efter jeg fik røde plamager på huden, og mine luftveje snørede sig sammen, så jeg havde svært ved at trække vejret.
Er faktisk ret sur, og synes det er meget beklageligt fra min læges side... - Kunne godt tænke mig at brokke mig til nogen - ikke mindst, så det ikke sker igen, at de udskriver forkert medicin.
Men hvem bør/kan jeg brokke mig til?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
så tænker jeg om det kan tænkes at den pgl. rent faktisk havde udskrevet noget andet, men at apoteket har valgt at udlevere Amoxicillin, de har det jo med at skulle udlevere det billigste svarende til det en receptudskriver har udskrevet ...
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Hanne..
De må udlevere det billigste svarende ja, men SKAL det ikke være med samme aktive virkestof ?
For er amoxicillin ikke virkestoffet eller hvordan ?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Lægen siger, de skriver klart og tydeligt, at det kun må være de bestemte, men da vi kun har håndkøbsmedicin på vores apotek bliver det pakket på det andet og de kan derfor ikke lave det om, med mindre jeg selv vil køre.....
Det lykkes måske 2 gange i året jeg får de rigtige
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
De må ikke ændre på det virksomme stof, mængde eller styrker. Kun hvilket firma der har produceret lægemidlet, og kun til et tilsvarende produkt som lægemiddelstyrrelsen har sagt tilsvarer.
Og for at de gør det, er det kun hjælpestoffer, som bindemidler, farvestoffer, smagssoffer, coatings osv. Der må være ændrede..
Disse små ændringer kan hos nogen give reaktioner, og nogen kan F.eks. Pga. Forskellen i hvor hårdt en tablet er presset mærke en forskel i virkning - men langt de fleste mærker ingen forskel. Har man et ønske til et bestemt produkt, kan man altid sige det på apoteket. De har ingen interesse i at sælge det ene frem for det andet - de tjener 16,75kr uanset hvad du køber..
Det har ingen relevans når man taler penicillin reaktioner. Er du overfølsom overfor det vil du reagerer uanset hvilket firma som har produceret det.
Jeg synes du skal få skrevet det i din journal! Og lægen bør kunne udlever et kort ( eller fortælle dig hvor du kan få et) hvor på der står du ikke tåler det, som du kan have i din pung.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Så jeg ville ringe til vagtlægen og få sat noget i gang.
I morgen ville jeg kontakte lægen og få ham til at indskrive at du ikke kan tåle penicillin.
aug 2006
Jeg ville klage - ikke for at straffe nogen, men for at få fejlen registreret så den tæller med.
Det er noget, der har betydning for organisering af det arbejde, de gør. Gemmer vi fejlene væk, så får dem, der har ansvaret, et forkert billede af, hvad der foregår.
aug 2006
okt 2006
Det kan betyde dine varer først skal hentes hjem fra en grossist og så afsted, det plejer at kunne gøres med en ekstra dag.
Du kan evt. Bare ringe ind til dem og sige du har oplevet dette ofte og egentlig bare gerne vil have dette specifikke produkt.
Lægerne kan skrive Ej S på recepten, så kan apoteket heller ikke fravige det uden lægeaftale eller efter ønske fra kunden.
Og mange læger tror de skriver noget udførligt på recepten - men kender ikke reglerne for hvad der skal stå og hvordan de faktisk gør det.. Eller ser ikke notitsen i journalen.. Eller det er sygeplejersken/som laver recepten- og lægen slår derfor måske slet ikke patienten op inden denne trykker send... ( det kunne evt. Også være en grund til fejl som udskrivning af penicillin til en allergiker)..
aug 2006
Apotekerne må da i det mindste kunne se det - spørgsmålet er, om det tjekkes.
okt 2006
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
Måske var hendes kendskab til medicin ikke stor nok, og det er derfor hun har fejlet, eller måske er det bare sjusk... Ved det ikke, men synes ikke det er helt i orden.
-For det er potentielt livsfarligt - aner ikke hvordan jeg ville reagere nu som voksen, men husker tydeligt, hvordan jeg som barn var ved at blive kvalt!
Kan man monstro bare få journalen opdateret ved at få dem til at skrive det ind?
okt 2006
apr 2007
aug 2006
Ginne, det er måske mindre relevant for apotekspersonale fordi det er noget læger bør fange inden det går galt - men det kunne nu være smart, hvis apoteket kunne se den del af journalen, der vedrører cave.
De er den sidste i rækken til at opdage fejl.
okt 2006
Også derfor det er en god ide at få skrevet specifikke ønsker eller behov ned på apotekets system.
apr 2007
Men så lige - og HOLD da op for en hukommelse - at den medicin jeg sagde startede med Zy, hedder Bioclavid (det var det, der stod på recepten)...
AT brokke sig? - Lægesjusk!