{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.313 visninger | Oprettet:

Hunde uden stambog = Blandings hund {{forumTopicSubject}}

Man ser mange hunde som ingen stamtavle har men hvor ejeren sætter dem ind som race.

Når man har en hund uden tavle kan man vel heller ikke sætte dem under en race, dette er jo kun muligt når man med sikkerhed ved at ens hund er ren, nemlig med stambog.

Syntes man ser mange hunde her inde som står under en race men hvor hunden ikke ligner racen og hvor ejerne har skrevet at der ingen tavle er.

Hvad er jeres holdning til dette.

ØNSKER INGEN KONFLIKT VED DETTE, KUN FOR AT HØRE HVAD I SYNTES


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde uden stambog = Blandings hund
  • #1   22. maj 2013 hold da op det var da den største gang bræk jeg har hørt i dag.... men fint vi har jo hver vores mening...

  • #2   22. maj 2013 ah ... er Uden stambog atomatisk = blandingshunde ???

    Jeg havde for mange år siden en skotte, købt privat ved folk der havde båe mor og far, begge skotter, men ikke udstillede osv, så ingen stambog ... var den en blandingshund pr definition ??


  • #3   22. maj 2013 Sikke da noget pjat -en blanding er en hund der indeholder mere end 1 race. Hvis begge forældre er samme race, er afkommet jo osse den race. Det er muligt det ikke kan bevises, men helt ærligt, det her er en galleri-side. Hvis hunden ligner den race den står som, g begge forældre (angiveligt) er renracede, hvad er så problemet i at hunden står som den race den er?

    Det er self noget andet hvis hunden står som f.eks. labbe, men har tigerstriber, pletter og krølle på halen.

    Men iegn: det er en galleri-side, ikke en kennelklub. Går der skår af dg hvis en hund er sat som racen xxx og den ikke har tavle?


  • #4   22. maj 2013 Jeg er også lodret uenig der.

    En hund uden stamtavle kan SAGTENS være raceren.


  • #5   22. maj 2013 NEJ Philip det er IKKE en blanding bare fordi der ikke er tavle på. To tavlehunde der ikke er avlsgodkendte kan godt lave et kuld hvalpe der jo så ikke får tavle. Men disse er stadig renracede. MEN i ret så mange tilfælde så VED man ikke om hunden er så renracet som man regner med.Den med at "vi har set begge forældre" holder ikke. Men det KAN altså godt lade sig gøre.

  • #6   22. maj 2013 Se min Milo, han er uden stamtavle.
    syntes nu ikke han bliver mindre cavalier end de andre hunde jeg har med stamtavle.

    en blandingshund er jo en hund der er BLANDET af flere racen, så en ren uden tavle bliver jo ikke pludselig blandet ud af den blå luft, ja den må du længere ud på landet med.


  • #7   22. maj 2013 hehe Philip med sådan en udmelding lægger du hvis op til en konflikt...

  • #8   22. maj 2013 Sludder og vrøvl.. På et tidspunkt blev min gamle DKK-husky ups-parret af mine forældres DRU-husky.

    Hvis vi ikke havde valgt at afbryde den drægtighed, så var der da kommet fine racerene huskyer ud af det.


  • #9   22. maj 2013 Philip G:
    Jeg er faktisk enig med dig. Hvis ikke man kan dokumentére at hunden er dén påpegede race, så synes jeg også den skal karakteriseres som blanding. Herefter kan man så skrive under stamtavle, at hundens far er en XXXX og hundens mor er en XXX og at den evt. er renracet..


  • #10   22. maj 2013 Alex det hedder debat ikke konflikt.

    Stine d mange tak


  • #11   22. maj 2013 Stine -men hvis begge forældre er labber, er hvalpen så ikke en labbe? Du skriver selv at man så kan skrive under stamtavle at hunden evt er renracet. Det er da helt tosset, for er den renracet, hvofor så ikke bare sætte den under den race den er?



  • #12   22. maj 2013 Tjaaaa jeg er lige i det humør og stikker hånden i hvepsereden og holder med Philip G!

    Hvorfor? Jo fordi kun en stamtavle kan bevise hunden er ægte og sådan er det altså. Uanset om hunden så ligner det man påstår, har man ikke stamtavle kan man ikke bevise det. Heller ikke hvis man har set faren og moren til ens hund - ja altså med mindre man har set hele slægtstræet også!!

    Der er her på HG MANGE hunde der er sat under diverse racer og slet ikke ligner, det har Philip også ret i.

    Det har intet med konflikt at gøre, men ren fakta!


  • #13   22. maj 2013 Ja der går et skår af mig ved fx at folk prøver at oprette deres liste blandinger under fx staff, med tiden ser folk negativt på staff pga de har fået et forkert billede af hunden ind i hovedet

  • #14   22. maj 2013 Jeg er rygende uenig! Synes det er en omgang bræk at komme med. Min Nelly er også uden stamtavle, men begge forældre har, og er begge fine brugshunde, men fordi de ikke er blevet avlskåret, og min hun er en "upser" gør det bestemt ikke hende til en blanding!! Synes det er en underlig holdning..
    Er det ikke også dig der mener, at ALLE blandingshunde er grimme? Uanset herkomst og racer? At alle blandingshunde er partout grimme?
    Synes det er at være godt og grundigt selvhøjtideligt, og snæversynet.. Bøvs!

    -at jeg så er enig i, at alle de afskygninger af listehunde, som værende alt muligt andet, også er lidt underligt er noget andet er noget helt andet, end at alle hunde uden stamtavle, bare er blandinger..


  • #15   22. maj 2013 Så hvis jeg har DNA-test der viser at min hund uden tavle, er hvalp af to tavlehunde af samme race, så er den stadig ikke raceren?

    "Hvad er din hund for en?" "Det er en blanding af beagle"


  • #16   22. maj 2013 Madam mim, dejligt med forståelse

  • #17   22. maj 2013 Uden tvivl Philip. en hund skal oprettes under det den er! men jeg mener ikke at alle uden stamtavle er blandings hunde... en Blandings hund i min verden er en hund hvor mindst to forskellige racer er indblandet. når du skriver liste blanding mener du så den helt nye meget Langbenet SBT som folk prøver at oprette smiley

  • #18   22. maj 2013 Så dette menes med, at hvis man slår nej tak til en stamtavle, så er denne såkaldte hund en blanding. Spøjs. Der er jeg også uenig. smiley

  • #19   22. maj 2013 ...og i bund og grund, så er en stamtavle ikke nogen sikkerhed eller bevis på at hunden er raceren, hvis vi endeligt skal derud. I bund og grund er stamtavlen kun opdrætters ord på, at det er rigtigt når denne siger at hunden er fra de påståede forældre, det er ikke noget endegyldigt bevis.

  • #20   22. maj 2013 C&N jeps det er mig, har ikke set en blandingshund endnu hvor jeg syntes den er flot, OG.......

  • #21   22. maj 2013 Jeg mener godt en tavle løs hund kan være ægte. Problemet er man ikke ved det med sikkerhed. Og hvis hunden så samtidigt ikke ligner det den påstås at være så er den jo nok ikke ægte uden tavle... men en blanding.

    Jeg kender for eksempel flere tavle løse Chi. Sjovt nok vejer de mellem 5 og 8 kg. Den ene er enda Merle. Men de ligner da meget godt..sådan da ca måske en stor (enormt stor) Chi. Gider ikke diskutere det med ejerne men min påstand er at ingen af dem er ægte.


  • #22   22. maj 2013 Philip du har ramt et ømt punkt, især ved dem der har valgt at købe hunde uden stamtavle!

  • #23   22. maj 2013 Er uenig.
    Nok er jeg for tavle osv men ligefrem at sige det er en blanding når der ikk er tavle synes jeg er over grænsen.
    Min onkel og tante har en sort lab uden tavle og han ligner altså en lab.
    Synes at hvis den ligner en raceren hund så kan man godt kalde det en race og ikk en blanding.


  • #25   22. maj 2013 Alex ja som fx. Og hvilken race tror du der bliver gjort ulovlig næste gang fordi nogle tabere kalder deres blanding for fx staff, hvis sådanne en i et lokalsamfund hvor alle tror det er en staff og den hund skambider en anden, det jo ikke just positivt til staff racen fordi nogle kalder blandinger staff

  • #26   22. maj 2013 hehe Philip med den kommentar om blandings hunde melder jeg mig ud ad disksutionen den er sku for flad syns jeg. så det vil sige du kan se på en hund om den har stamtavle eller ej? Klap klap klap det er sku flot klaret...

  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #27   22. maj 2013 Hahahaha bjergged! Kan lige se resten af den samtale for mig... "og hvad?" - "og beagle." - "Ja men en blanding med hvad?" - "beagle?" - "ja! Og hvad?" - "Beagle!!" - "ARGH!! glem det.."

  • #28   22. maj 2013 Madam ja kan godt fornemme nogle har fået ondt

  • #29   22. maj 2013 Isabelle det er muligt men for os hvor staff er vores kæreste eje er det træla at se racen blive misbrugt.

    Men mener også generelt alle hunde på hg


  • #30   22. maj 2013 Alex tak tak jeg bukker

  • #31   22. maj 2013 Synes Michelle har sagt det så fint.

    Det her er et galleri, hvor vi viser vores billeder frem og debatterer hund.

    Jeg må indrømme at det der er en tand for flueknepperagtigt for min smag - jeg kan godt leve med at en renracet hvalp uden tavle bliver kaldt renracet.. HER. Hvor vi viser billeder frem og debatterer...

    Og nej, jeg har ikke og vil sandsynligvis aldrig komme til at eje en hund uden tavle. Det betyder ikke, at jeg ikke godt kan se tingene en smule perspektiveret.


  • #32   22. maj 2013 Er fuldstændig uenig med dig.
    Og hvis nogle folk tror, deres hund er en race, den måske ikke helt er, er absolut ikke noget der kan hidse mig op. Herre gud da


  • #33   22. maj 2013 Philip og Mim, jeg tror lige I skal tjekke op på de "der har ondt". Der er flere med tavlehunde der ikke er enig i blandingsteorien.

  • #34   22. maj 2013 Amen

  • #35   22. maj 2013 Matilde, ja jeg havde også en ret forvirrende og lettere morsom samtale med mig selv der lol smiley

  • #36   22. maj 2013 Ged, det jo så deres mening, bestemt ikke en oversag til jeg skal bukke mig og hoppe med på deres vogn

  • #37   22. maj 2013 Synes simpelthen det er noget fis ....

    hvis mor har tavle, og far har tavle, men man bare ikke har villet udstille således at de har kunnet få det der nu skal til via en udstilling, og hvalpene dermed ikke får tavle ... det bliver de ved gud da ikke genetisk uægte af ...

    det er i mine øjne genetikken og ikke menneskeskabte regler der skaber race renhed ....

    dermed ikke være sagt at der er fornuft i udstilling og prædikat til avlsgodkendelse osv ... men det har altså intet med genetik at gøre ...

    så jo hvalpe uden tavle kan godt være racerene ....


  • #38   22. maj 2013 Er slet ikke enig med dig Philip.

    Som Karina skriver, ville hun jo stadig have fået huskey hvalpe. Men fordi forældre ville have været i hver sin klub så kan de jo ikke få tavle. Er de så blandinger???


  • #40   22. maj 2013 Philip, I var bare meget hurtige til at sige at det var dem uden tavle der fik ondt.

    Selvom man ejer en tavlehund, så er det ikke det hele kloden drejer sig om. Jeg kan godt tage tavlebrillerne af og se en hund som bare en hund, raceren eller ej.


  • #41   22. maj 2013 men fordi du har ondt et vis sted over nogen "misbruger" din race, skal det så gå ud over andre.?

    det er lidt en underlig mentalitet du har - fordi der er nogen er uretfærdig over for dig, så går du videre og er uretfærdig mod nogen anden. sådan kommer der sådan en god balance i det hele.
    EJ VEL?

    jeg er klart fortaler for stamtavle, og ville aldrig igen købe en hund uden. MEN den der opretter deres hunde her inde, har nu en gang købt den her hund, lad dem dog vise den frem uden at skulle gå i så små sko.


  • #43   22. maj 2013 Ja jeg holder sgu med flertallet, selvom jeg har en blandingshund nu og vil have dkk hund næste gang, så synes jeg absolut ikke man kan sige at en hund uden tavle er en blanding. en hund med tavle kan altså også være blanding for så vidt jeg ved er det ikke særlig tit man dna tester forældredyrene...
    Så hvis vi skal skære alle over en kam, så er det altså alle med hunde der ikke er dna testet og dermed har sine forældre bevist.....


  • #44   22. maj 2013 Isabelle, nej det kan du ikke, du har uden tvivl kun tavleløse hunde, som du gerne vil kalde racerene, ligesom alle vi andre smiley

    Ironi kan være brugt smiley


  • #45   22. maj 2013 Min mentalitet fejler bestemt intet.
    Nævnte det med staff som et eksempel.
    Jeg mener alle hunde som bliver oprettet uden tavle er blandings hunde


  • #46   22. maj 2013 Den fra Venstre er en gammel sag fra 2009 der har fået nyt liv. Det er en gammel sag.

  • #47   22. maj 2013 Varkhond. Nej det er jeg i mod

  • #48   22. maj 2013 Stine god pointe. men så skal forældrene også DNA testes for at de så er racerene, og deres forældre, og igen og igen og igen.

    hold op et arbejde smiley


  • #49   22. maj 2013 Altså den der med Venstres "forslag" Det er fra 2009 og det er et provokerende debatindlæg de lavede i forbindelse med at hundeloven blev udformet.

    Så DEN gas kan godt gå af ballonen...


  • #50   22. maj 2013 Philip, jamen så må du da gerne forklare hvad de så er blandet af?

  • #52   22. maj 2013 Hunde uden stamtavle er blandingshunde uanset om ejerne påstår det modsatte. Det kan kun bevises med DNA-profiler på hundens aner 3-4 generationer tilbage.
    Det er jo fint at sige mine hvalpe har ikke stamtavle, men forældrene er racerene. Så er mors anbefalinger da lige så gode. Hvis man, som hvalpekøber vil snydes , ja så er lejligheden der.
    Jeg går ind for at alle blandinger burde aflives, fordi det ville være langt bedre og nemmere at se karakterne hos den enkelte hund og sygdomme i anerne kan spores. En stamtavle koster ca max 500 kir, så det er jo ikke det, der er afgørende. Hvis det virkelig er denne pris, ja så burde disse hvalpekøbere slet ikke have lov til at få hund.


  • #53   22. maj 2013 Schæferen er vidst den eneste race, hvor der DNA-testes for slægtskab. ERGO... Os med stambogsførte schæfere er det ENESTE, der må sætte vores hund under racen...

    IHH dog!


  • #55   22. maj 2013 Pomtoy, det er vist ønsketænkning det der - jvf. at schæfere NETOP har den omtalte DNA-registrering. Den betyder INTET for avlen andet end at den sikrer mod snyd.

  • #56   22. maj 2013 Men hvad så med to hunde med tavle i hver si klub så der ikke kan komme tavle på hvalpene? Det kan jo aldrig blive en blanding..

  • #57   22. maj 2013 "Jeg mener alle hunde som bliver oprettet uden tavle er blandings hunde"

    ja, men så kan jeg jo godt sige - jeg mener at alle staff er kamphunde. faktisk burde de også være forbudt. den med folk misbruger racen tror jeg ikke på, tror bare sådan nogen som dig bruger det som undskyldning for ikke at få racen gjort forbudt også.


  • #58   22. maj 2013 Phillip - kan altså ikke lade vær at grine lidt over du ligefrem takker alle der er enige med dig i alle dine indlæg, mens de andre bare er forkerte på den smiley

    Nå, men jeg er så ikke enig, så mig takker du nok ikke.
    Er forældrene tavle førte, f.eks. som Karina & møghundene giver et fint eksempel på, så er de vel rene og ikke grimme hunde som du mener alle blandingshunde er smiley


  • #59   22. maj 2013 Som blandings hunde

  • #60   22. maj 2013 Bare kom med jeres "blandinger" så skal jeg lige fikse en fin tavle til dem, så de kan få lov til at være racerene, og inden Pomtoy kommer med den lilla sprøjte.

  • #61   22. maj 2013 Michelle nu er du vist ude i noget du intet aner om

  • #62   22. maj 2013 Pomtoy vil du ikke fortælle mig hvad min Milo er en blanding af, nu hvor du mener at han er blandingshund?

    Han er købt af en stor kennel, som valgte at fuske med papireren fordi han havde en fejl.
    for at gøre en lang historie kort, jeg fik afvide jeg kunne spare 2000 kr hvis jeg ikke ville ha tavle, det sagde jeg ja til (dumt ja!!) efter følgende fandt vi ud af han har nogen små "fejl" som jeg ikke kan gøre noget ved fordi vi ikke har tavle på ham.
    men resten i hans kuld havde tavle.

    Pomtoy faktisk er denne fusker kennel nu flyttet i samme "seriøse" klub som du er så stor tilhænger af. og hun fusker stadig!!!!!! dejlig seriøs klub.


  • #63   22. maj 2013 Jeg har ikke noget imod at folk kalder deres hunde for en bestemt race, selvom de er tavleløse, når man kan SE det!
    Men det kan nu irritere mig lidt når folk står fast på at deres hund er en eller anden race, og det så kun er halespidsen der har været i nærheden af den race. Men så heller ikke mere end det.
    Og så synes jeg det er så synd for de naive stakler der har sparret nogle tusind på ikke at få stamtavle med smiley
    Nåå ja og så undrer det mig at der er pris forskel på tavleløse racer og gadekryds smiley men det er småting!


  • #64   22. maj 2013 Er det denne tid på måneden eller er dette en børnehave,

  • #65   22. maj 2013 Nå må hellere ændre Goofy til en blanding af Dværgpinscher med tavle og en Dværgpinscher med tavle for ingen af forældrene er dna testet..

  • #66   22. maj 2013 CH - ja så er det sgu nemt at sætte racerne herinde hvis det skulle være sådan... Racer: schæfer eller blanding smiley hahahahaha
    Michelle - jep det ville nok lige tage et par generationer, før det er i hus..
    Jeg tror jeg ændre min mening til: alle hunde der ikke har forældre dyr bevist (og at deres er bevist osv.) så man er 100% sikker på at hunden er den race, og der ikke kan være snydt med faderen (eller moderen?) og dermed en anden race indgå, de er blandinger. Ja alle jer med tavle, jeres hunde er også blandinger, undtagen jer med schæfer smiley værsåartig og tyg lidt på den smiley


  • #67   22. maj 2013 Philip det er da dig der ikke ved noget om det? hvor ved du fra at folks hunde er blandings hunde?
    du ved det ikke mere end at jeg ved at din hund også er blandet.

    alle dine agumenter kan bruges mod dig. ergo er det ikke en særlig holdbar udsagn du har gang i.


  • #68   22. maj 2013 Kunne jo spørge dig om det samme Philip smiley

  • #69   22. maj 2013 Philip, hvad med at komme med nogle argumenter for din påstand, i stedet for at kalde det en børnehave, bare fordi flertallet ikke er enig med dig?

  • #70   22. maj 2013 HAHA nej, stop nu dig selv phillip .. Du spørg om noget - vi svare, fordi vi ikke automatisk er enige med dig, så er vi ikke i børnehaven smiley

  • #71   22. maj 2013 Det tror jeg nogle af mine hunde vil sætte pris på, Bjergged...

  • #73   22. maj 2013 Philip -det er jo en helt anden debat hvorvidt det erok at oprette listehunde som andre racer. For nej det er det self ikke.
    Men hvad har det at gøre med hvorvidt en hund uden tavle kan være renracet?

    Det er to forskellige debatter -og igen: det her er et GALLERI det er IKKE en kenelklub. Når vi ser på kennelklubber, er man self nødt til at holde sig til hunde med tavle, og betragte andre som ikke en del af racen. Ellers går formålet lidt tabt og avlen bliver oget uoverskueligt noget.

    men det her er en internetside hvor vi hver især kan vise vores hunde frem. Herregud om Fido så er 1/20 et eller andet andet end den race den er sat som, så går det nok endda.


  • #74   22. maj 2013 Frk. Jensen, du sender bare lige nogle navne, så fikser jeg det smiley

    Skal den være lyserød, kongeblå, strandgul eller mintgrøn?


  • #75   22. maj 2013 Synes det er noget pjat at tale om, at hunde med stamtavle skal DNA testes. Har hunden tavle og er chippet, så er der vidst ikke tvivl om at den kommer fra racerene forældre, når forældrene også er chippet/tatoveret og har tavle..

    At hunde har tavle i hver sin klub og dermed ikke kan få stamtavle på hvalpene, kan jeg bedre forstå, så er hundene racerene og ikke blandinger, men alle kan jo lave en stambog smiley


  • #77   22. maj 2013 Kongeblå lyder godt. Det er sådan en troværdig farve smiley

  • #78   22. maj 2013 Stine D - når schæferen har krav om DNA i deres avlskåring, så er det NETOP fordi der har været snydt og der derfor er al mulig grund til at være i tvivl om, om tingene er som de står på papiret.

    Det sker ovenikøbet ind i mellem at nogle bliver busted i at forsøge at snyde på trods af DNA-kravet.

    Jeg kan ikke forestille mig, at schæferen er den eneste race hvori der snydes.


  • #79   22. maj 2013 Jeg har hund med DKK stambog og mine fremtidige hunde bliver også i DKK.
    Alligevel er jeg uenig med dig Phillip så det handler altså ikk om at det bare er dem med blandingshunde og hunde uden bog der har ondt bag i.

    Jeg er dog enig med dig omkring Staffen, at den bliver misbrugt fordi mange blander racer der ser ulovlige ud hvor de kalder dem staffblandinger og Boxerblandinger.
    Og så synes jeg der sku være tavlepåbud på amstaff, staff, Rottweiler og de potente racer der nemt kan havne i de forkerte hænder


  • #80   22. maj 2013 Jamen Stine - hvordan vil du så egentlig bevise at faderen til hunden ikke er 20% et eller andet andet end racen?
    Der kan jo sagtens blive snydt med det og det er så absolut set før...


  • #81   22. maj 2013 CH:
    Nu har jeg aldrig hørt om snyd, og jeg vælger at tro på, at noget der er så banalt ikke er noget folk snyder med..

    Jeg synes, at det er mærkeligt at folk snyder, men det ændrer ikke mit synspunkt i, at hunde der har stamtavle, er renracede hunde..


  • #82   22. maj 2013 Stine: Hvis faderen har stamtavle, så har han jo nok ikke 20 % af et eller andet :S

  • #83   22. maj 2013 Generelt så synes jeg egentlig heller ikke, at der er noget problem i, at folk kalder deres hund en race, selvom de ikke har stamtavler. Men herinde, synes jeg, at når man skal kategorisere sin hund - Så er den altså en blanding hvis ikke andet er dokumenteret..

  • #84   22. maj 2013 Stine - så er jeg fanme ked af at skuffe dig, men så er du godt nok naiv, hvis du virkelig tror på at folk ikke snyder med det.
    Jeg ville også SÅ gerne tro på folk kunne kende forskel på dit og mit, men igen. Det er drømme verdenen også er det virkeligheden


  • #85   22. maj 2013 Altså ret beset, så kan man vel aldrig bevise juridisk at ens tavleløse hund er renracet, medmindre forældrene er med tavle, og der bliver taget DNA. Men derfra og til at kalde alle tavleløse hunde for blandinger, det er måske lidt overdrevet. Hvorfor ikke lade folk kalde deres hunde for det de går ud fra at de er, eller ligner.

  • #86   22. maj 2013 Stine så lad os sætte det her senarie op:
    En kennel har en tæve som skal parres, den er lys labrador.. de har selv han hunden, som er samme race og begge med tavle...
    Men naboen har en golden retriever, som slevfølgelig hopper på tæven og de parrer sig.. opdrætter ærgrer dig over der nu skal gå et halvt til et helt år før tæven igen kan få hvalpe og vælger så at skrive deres egen han hund på tavlen istedet, så de kan tjene de ekstra kroner.. Ingen steder bliver det tjekket om faderen er faderen...
    Hvalpene får så tavle og opdrætter krydser fingre for at køberne er dumme nok...
    Dette kunne jo have være sket med en han hund der kun var 20% retriver, så der måske var chance for det slet ikke kunne ses. Eller med hvilke som helst andre racer....


  • #87   22. maj 2013 Stine:
    Synes slet ikke det handler om at være naiv.. Det handler om, at jeg stoler på, at stamtavle-dokumentationen er nok til at JEG tror på at hunden er renracet - indtil andet er bevist. Hvis det bliver bevist at hunden ikke er renracet - fint så tager man vel også stamtavlen fra den?


  • #88   22. maj 2013 Stine du kan nemt snyde med far hunden på en tavle.
    Lad en hund parre og skriv på det er en anden - slet ikke svært


  • #89   22. maj 2013 Folk kan snyde JA, men de har ikke snydt så længe det ikke er bevist (i mine øjne).


  • #90   22. maj 2013 Ja det gør man måske, men hvad så hvis faderen på papiret er ren, men man kan se at hvalpene ikke er rene? hvordan skal man bevise det?
    opdrætter bliver da nok smidt ud af klubben, men så fortsætter de nok bare i en anden klub som ikke er helt så seriøse....


  • #91   22. maj 2013 Der er jo også tilfælde hvor folk har fået hvalpe importeret fra udlandet, og oprettet dem som eget afkom!

  • #92   22. maj 2013 Nej men en opdrætter af tavleløse rene hunde, har vel heller ikke snydt så længe det ikke er bevist? eller hvad?

  • #93   22. maj 2013 Stine D: Der er flere tilfælde hvor folk er blevet dømt for dokument falskneri omkring hundes stamtavler. Der iblandt opdrætteren til lhasaen på mit billed. Behøver jeg sige at hun er smidt ud af DKK

  • #94   22. maj 2013 Stine, nu er det bevist at der er blevet snydt, og der er opdrætter der har mistet retten til at lave opdrætte med tavle, fordi de har snydt.

  • #95   22. maj 2013 Nu synes jeg da folk kommer med en masse beskyldninger herinde mod nogle opdrættere?
    Beskyldninger om at man køber ny hund hjem og sætter den i eget navn.
    Beskyldninger om nogen snyder med stamtavler.

    Det kan da være farligt at komme med sådanne udtalelser!


  • #96   22. maj 2013 Jeg tror jeg hopper ud af den her debat, for der er simpelthen nogle der ikke kan tåle at hører andres mening herinde.. Min holdning er, at en hund uden tavle er en blanding.

    "Men folk kan snyde", "folk kan bruge en anden far" .... Man er uskyldig til andet er bevist, det troede jeg de fleste var enige i..

    Men smutter, hyg jer med jeres snævertsynethed xD


  • #97   22. maj 2013 Philip - efter min mening, har du ikke skrevet ét eneste seriøst og brugbart argument for din holdning - så derfor kunne du ligeså godt ha' oprettet en tråd med overskriften "jorden er rund". Ikke specielt seriøst.

  • #98   22. maj 2013 "de har ikke snydt så længe det ikke er bevist"

    WHAT?

    Så vi skal bare lade være med at teste, for så er der ingen der snyder?


  • #99   22. maj 2013 Enig med Stine D!

  • #100   22. maj 2013 Madam er du virkelig i tvivl om det sker?
    jeg har aldrig beskyldt en bestemt, men jeg ved da det sker og har da hørt om det flere gange....
    jeg er jo heller ikke i tvivl om der sker tyveri eller andet dokument falsk, også selvom man ikke selv er vidne til det...


  • #101   22. maj 2013 Madam Mim - hvori ligger det farlige helt præcist?

    Der er ikke nævnt nogen navne.

    Selvfølgelig snydes der da - men ja, de fleste vælger at lave strudsen og så er der jo intet sket...


  • #102   22. maj 2013 CH: Selvfølgelig skal der testes, hvis der hersker tvivl - det er da logik for burhøns, men man behøver da ikke teste hele kongerigets stamtavle-hunde!

  • #103   22. maj 2013 CH - ja, og vi tjekker heller ikke hofter, albuer og øjne, for så længe er de alle sammen raske smiley

  • #104   22. maj 2013 snævertsynethed? må jeg da lige være er?!
    hvis der er nogen der er snævertsynet så er det da dig Stine "hunde uden tavle er blanding" come on.
    Vi argumentere da fuldstændig som dig, det er ærgeligt du selv er løbet tør, jeg har ellers masser endnu


  • #105   22. maj 2013 Stine D - det er der vist ingen fare for at man kommer til - altså at teste alle stambogsførte hunde, for det ville skabe ufatteligt store problemer.

    Tro mig, da man satte ind i min race, der røg der en anseelig mængde avlsdyr ud af avlen. Noget den store race kan bære, men ikke de mindre.

    Folk snyder - i alle racer. Og man tester, hvis man vil gøre noget ved det og lader være, hvis man er ligeglad.


  • #106   22. maj 2013 Stine: Synes bestemt ikke jeg er snævertsynet - Kan udemærket sætte mig ind i andres argumentation, og jeg beskylder ingen for at sige noget der er usandt, men det er der dælme mange der gør, når man siger at man ikke er ENIG i deres påstande...

    Jeg er desværre ikke løbet tør for argumenter - mit bedste argument er nøjagtig det samme som dit - at MIN holdning er som den er, for det handler ikke om SPOR andet end holdninger.


  • #108   22. maj 2013 Til Michelle!
    Du tager godt og grundigt fejl. Ingen med aner i dit hundehold er i DHL, så det er godt nok en løgnagtig påstand. Burde du ikke tænke dig om, inden du beskylder andre på denne måde????.


  • #109   22. maj 2013 Madam Mim: Øhh. Hvor i ligger det farlige i mine beskyldninger?
    Vedkommende er smidt ud, og det er offentliggjort med kennelnavns nævnelse, jeg nævner ingen navne. Hvad er det helt præcist der er farligt?
    Er det nyt at folk snyder, om end det er lidt irrelevant?


  • #110   22. maj 2013 Stine D: Jeg har intet problem med din holdning, jeg har et problem med at du nægter der er folk der har snydt med stamtavler...!

  • #111   22. maj 2013 pomtoy jeg forstår ikke dit indlæg? du jeg skriver i øst du svarer i vest.

  • #112   22. maj 2013 Kaj: Jeg har ikke nægtet at folk snyder med stamtavler, jeg siger bare, at jeg stoler på mennesker indtil det er bevist at de har snydt..

    Selvfølgelig snyder folk når det er noget de kan tjene penge på..


  • #113   22. maj 2013 SÅ tror jeg du skulle have penslet det ud fra start af, for det tror jeg ikke der er nogen af os der har fattet...

  • #114   22. maj 2013 Isabelle, det jeg mente var folks måde at udtrykke sig på.

    Kan delvis godt se hvad i mener dog er mine argumenter enkele og behøver ikke at tilfredstille lige jeres holdninger.

    Argument:
    Blandings hunde er hunde hvor man ikke kan dokumentere på papir hvem forældre er.

    Kan ikke tage tavleløs avl seriøst.(der bliver avlet uden hjernen bag)

    Folk prøver at bilde folk ind at deres hund er renracet dog uden papir, hvilket alle så kan sige deres hund er ren og hvilken race det er.




  • #115   22. maj 2013 Philip -der er jo ikke noget krav om at du skal opfatte tavleløs avl som seriøst. det gør jeg såmænd heller ikke.
    Men hvis begge forældre er samme race (evt med tavle) så er afkommet altså osse den race, om man vil det eller ej.

    Og igen: vi taler her om et galleri.. det er da hamrende ligegyldigt om folk har tavle på hunden. Det er ikke en kennelklub, folk vil bare gerne vise deres hunde frem


  • #116   22. maj 2013 Giver gerne ret i at dette er et galleri.

    Bryder mig bare ikke om man med tydeligt øje kan se at en lab er halv rot og man så prøver at oprette den som lab


  • #117   22. maj 2013 Så hvis jeg blander Pepsi og Coca cola, så har jeg ikke længere cola, men bare sodavand.

    Jeg har stadig svært ved at forstå, at fordi der er nogle der ikke kan finde ud tingene, så skal ALT forbydes.


  • #118   22. maj 2013 Bjergged
    Og hvis du blander Cola og Fanta, får du Swip Swap og det kan kun blive renracet igen ved at du bruger din fantasi


  • #119   22. maj 2013 Lotte, nemlig smiley

  • #120   22. maj 2013 Jeg må også hoppe med på flertallet..

    Det er sgu da en omgang bavl og bræk at sige at alle hunde uden tavle er blandinger..

    Mine hunde er renracet UDEN tavle.. Katos forældre har tavle, men han har ikke fordi forældrene ikke er udstillet..
    Afrodithe's far + mormor og morfar har tavler.. Hendes mor har ikke tavle, af samme grund som Kato (de er kuld søskende)..

    Og NEJ !! Jeg syntes ikke at det er tavle-snobberi og føler mig ikke ramt som sådan, men syntes sgu at det er noget lort at lukke ud..


  • #121   22. maj 2013 Kan i nu se hvad jeg mener med børnehave

  • #122   22. maj 2013 Carina, helt ok

  • #123   22. maj 2013 jeg ser en håndfuld brugere på HG der hygger sig, hvis det er en børnehave, så er det vel ikke så ringe endda smiley

  • #125   22. maj 2013 Mja, jeg har nu hørt en fin historie om en DKK Cavalier der mødte op til træf i Cavalierklubben og alle de andre undrede sig over hvad den blandingshund lavede der, for der var tydeligt Pekingeser i den. Ejeren blev ked og frustreret og hev stambogen op og viste at den altså var ægte. Kennelen blev smidt ud af klubben, men blandingshunden havde stadig stambog.
    Der kan fuskes med stambøger, så DNA test er faktisk den eneste sikre måde.

    Men når det så er sagt, så er de fleste hunde der oprettes under racer også meget ens med de racer man forventer at se. Om de har bog eller ej. Men bliver de oprettet og ligner en blandingshund, så er det self blanding af racer de skal under.


  • #126   22. maj 2013 Allergisk - Ej kan du ikke se det? En hest selvfølgelig ! *GG* smiley

  • #127   22. maj 2013 Hehe må jeg godt spørge om hvorfor det er en børnehave, fordi folk ikke er enige med dig?

  • #128   22. maj 2013 Det er ikke fordi de ikke er enige for det forventede jeg heller ikke men det er tonen jer inde

  • #130   22. maj 2013 Tonen? Jeg synes da denne tråd holder en ovenud pæn tone.

  • #132   22. maj 2013 ginger - trist historie, og stakkel ejer af hunden, de har jo købt i bedste tro, oven i købet en med tavle.
    øvøv hvor er det trist at nogen snyder sådan.


  • #133   22. maj 2013 Allergisk, så logisk er det åbenbart ikke. Jeg tror bare jeg undskylder mig med at jeg er blondine, og derfor ikke ser anden logik.

  • #135   22. maj 2013 Ja det er en meget trist historie. Specielt for damen der troede hun købte en race, men fik en anden. Hun holdt self af sin hund uanset.

  • #136   22. maj 2013 Ginger - helt sikkert man holder af dem uanset hvad.
    men der er jo en grund til at man vælger en race, så er det sq trist at nogen kan finde på at snyde sådan.

    jeg er selv blevet "snydt" med min den første hund, men elsker ham jo lige så højt som de andre der er købt med meget mere viden bag.


  • #138   22. maj 2013 phillip: så selv om begge forældre har tavle og det kan bevises er det en blanding? mod dumhed kæmper selv guderne forgævs.... du må hygge dig, da du er uden for rækkevide

  • #139   22. maj 2013 Bjergged. Jeg vil da godt have en tavle på Victor. Bedre at fuske med papir end at han skulle aflives pga at han er blanding. Tror måske jeg kan gå ned i tid og så supplere indtægten med stamtavler. Sikke et markede der kunne blive for falske tavler

  • #140   22. maj 2013 Krumme det er præcis sådan noget jeg mener

  • #141   22. maj 2013 Nu er der altså STOR forskel på en blandingshund, hvor hundene er forskellige racer (omend noget andet hævdes) og så tavleløse renracede hunde.

    Jeg har en blandingshund, ja. Men jeg går ind for at man har tavle på sin hund. Og det du lukker ud lige nu er altså noget værre vrøvl.
    En blanding kan aldrig være af 2 forældre af samme race. Så er det ikke en blanding.


  • #143   22. maj 2013 Tonen er da ganske pæn, den eneste der er kommet med slang som "børnehave" er da dig ... men fair nok smiley

  • #144   22. maj 2013 Jeg kan ikke se behovet for at kræve at folk på et tilfældigt forum som hundegalleri skal bevise at deres hund nu engang er det de siger den er.

    Jeg kan skam godt se pointen i at man ikke kan vide det med 100% sikkerhed hvis ikke man har tavle, og har også altid kun haft hund med tavle, og skal også altid kun have med stamtavle (af flere årsager som er dette emne uvedkommende).

    MEN, hvis en hund er blandet mellem en dalmatiner og en dalmatiner, så er den jo stadig en dalmatiner og vil også se ud præcis som sådan, om man har stamtavle på den eller ej. Der findes jo mange eksempler på hunde som er afkom efter 2 forældre med tavle, men hvor hvalpene af den ene eller anden grund ikke har fået tavle. Disse hunde er jo stadig efter rene forældre, og må derfor også selv være renracede. Hvorfor skulle hundegalleri's øvrige medlemmer så gøre sig til dommere over hvem der har ret til at tilføje sin hund som værende race og hvem der ikke har? Hvad får man ud af det? Det er det, jeg ikke forstår.

    Præcis dette spørgsmål har været oppe og vende SÅ MANGE GANGE inde på kattegalleri, fordi der derinde er bred enighed opdrætterene imellem at det ikke bør være okay for folk der har katte uden stamtavle at sætte dem ind som værende en bestemt race, og der går de faktisk så vidt som at spamme folks gallerier, med at råbe op om at de skal skifte over til at sige at den er blanding. Synesjeg da personligt er en rigtig træls måde at opføre sig på. Det er jo ikke det der er pointen med gallerierne...


  • #147   22. maj 2013 Det sjovt faktisk.

    Stort set ALLE "racer" kommer af blandinger, så din hund er faktisk også en blanding Phillip. Jeg synes det dybt tragisk at være så snæversynet og tavlesnob at man ikke kan anerkende andre racerene hunde som det de er fordi de ikke lige har en tavle. Jesus altså -.-'

    Hvis vi skal være SÅ snæversynet, så bliver det en trist verden at leve i. Og at sige ALLE blandingshunde er grimme. LOL altså. Hvor nedladende mod andre hunde må man lige have lov at være.

    Undskyld for min sammenligning, men det er lidt ligesom hvis du bare siger du hader fattige mennesker, fordi de ikke kommer af fin herkomst. Ork man -.-


  • #149   22. maj 2013 Jer der vil have en tavle, I sender bare lige en besked med navne og hvilken farve den skal være, så skal I få en fin tavle til jeres hunde smiley

  • #151   22. maj 2013 Jeg har da 2 styk ren-racet gadekryds !! og endda med papir på det smiley

    Jeg har amerikansk stamtavle på begge (ASDR konverteret til MASCA, konverteret til MASCUSA som er godkendt af AKC men ikke FCI og dermed ikke DKK ! altså "blandingshund".
    Da vi fik vores AG-nr og bog var Race-feltet blankt, så der var frit-valg smiley


  • #153   22. maj 2013 Synes nok.. Man måtte da være synsk, hvis man kunne se på maven af hunden, om det var en boxer eller ej o.o

  • #156   22. maj 2013 Stine D - det er da bestemt ikke mit bedste argument at sige "det er min holdning" Synes bestemt ikke det her handler om holdninger, men om hvordan man opfatter facts... For facts er: at to ens racer, laver racerene hvalpe... Med eller uden tavle...
    At det så ikke kan bevises med mindre man har dna test er så en anden side af sagen... Men derfor er hunden stadig raceren, det er da ikke andet end fact....


  • #158   22. maj 2013 ulla: kan jo være det er hans første tavle hund og han føler sig hævet over andre nu smiley

  • #160   22. maj 2013 Min hund er en blandingshund, men der er INGEN tvivl om, at hun er 50% Keeshond og 50% Golden, da begge forældre har stamtavle og hun var en ups'er. Tæven skulle der ikke avles på, og hannen går idag på udstillinger.

    Så JO!, man kan sagtens være sikker på, hvad ens hund er af race og ophav, selvom der ikke er stamtavle på.

    Bøvs! smiley


  • #161   22. maj 2013 Tumle har altid kun haft talve hunde

    Ulla keder mig bestemt heller ikke. Angående dit spørgsmål syntes jeg faktisk at de hunde med tavle der falder helt uden for racestandarten burde få fratages deres tavle for ikke at kunne videre give det til hvalpe som højst sandsynligt ikke komme til at opfylde kravene


  • #163   22. maj 2013 Miemiv velbekomme

  • #164   22. maj 2013 Og nej har haft 2 hunde inden Cooper som også havde tavle

  • #165   22. maj 2013 Tak smiley


    Man kan da ikke bare fratage en hund dens stamtavle, men man kan jo forhindre, at dens afkom får stamtavle, hvis den ikke lever op til standarden og hvad der ellers skal til for avlsgodkendelse i den pågældende race. Men derfor er det for sytten da stadig en raceren hund - skæve ører forkert pels eller whatever.


  • #166   22. maj 2013 Tjo, jeg mener at hvis hundes ikke har tavle, så er den ikke af nogen race. Vil dog ikke kalde den en blanding, da det jo ikke nødvendigvis er det. At man putter sine "ikke-racehunde" under en race her på galleriet gør mig dog intet så længe den ligner racen smiley Så længe man ikke avler på hunden og sælger hvalpene som "racen" "bare uden tavle" smiley

  • #167   22. maj 2013 kan være du følte dig støt

  • #169   22. maj 2013 "Fratages stamtavlen"

    hehehe, det var alligevel dagens bedste smiley

    Hunden er født med tavle og derved raceren. Desværre har den forkert farve snude og lidt for mange pletter, så væk med stamtavlen, og hunden er nu blevet til en blanding. Ååååååååååh jaaaaaaaaaaaaaaa smiley


  • #170   22. maj 2013 nu ændre de sig jo ikke så dramatiske, mente nu også at de ikke skulle kunne bruges til tavle avl, en mindre formulerings fejl

  • #171   22. maj 2013 Sjovt at, hvis man er uenig i en påstand, så føler man sig nok stødt, eller har ondt i diverse legemsdele. Det er det ultimative argument i debatter.

  • #173   22. maj 2013 tilbage til blå stue.

    Hvor i dog hele tiden vender det man siger, prøv dog at læs og forstå lidt. i har så pokkers travlt med at skal forsvare osv, man skulle tro i har ondt et hvis sted


  • #174   22. maj 2013 Der kom den lige igen smiley

    Hvem er det der har mest ondt?


  • #175   22. maj 2013 at jeg ikke er den bedste til at formulere mig så det lige kan forstås efter jeres hoveder er da dybt beklageligt

  • #177   22. maj 2013 Det ved jeg ikke Ged, hvert falde ikke her

  • #178   22. maj 2013 Jamen så kunne det jo være HG skulle til at fordoble deres racekategorier:
    Axxxx MED tavle
    Axxxx Uden tavle
    Bxxxx Med tavle
    Bxxxx Uden tavle
    ----
    etc.
    Blandingshund A+B Forældre har tavle
    Blandingshund A+B+C Tror vi nok
    Blandingshund BØV - = rundkørsel, gadehund el.lign.

    Så kan det være det er nemmere for nogen, at hitte rundt i kategorierne uden at støde på ikke 100% racetypiske hunde indenfor x race...

    Bare et forslag smiley


  • #179   22. maj 2013 Små hjerne små glæder

  • #180   22. maj 2013 og så skal der til enhver tid kunne fremvises stamtavle, hvis man skulle møde nogen på gaden, der vil se beviser for at hunden nu også har lov til at blive kaldt for en given race.

    Hvilke stamtavler tæller forresten som dokumentation?


  • #181   22. maj 2013 Mie ellers skulle folk bare være ærlige og sætte dem ind under det de er.


  • #182   22. maj 2013 Philip, du trækker da virkeligt de tunge argumenter frem nu.

  • #183   22. maj 2013 Ged ja for dine har jo været super gode, må man da nok sige

  • #184   22. maj 2013 har begge forældre til din tavle.

    hvis ja hvorfor har din så ikke


  • #185   22. maj 2013 Philip, ja de har da i hvert fald været bedre end dine. Nå nej, dem har du jo ikke haft nogen af smiley

  • #186   22. maj 2013 er skam sød eller hvad pokker du kalder det, men giver da bare tilbage som i giver

  • #187   22. maj 2013 Philip -jeg forstår ikke denne tråd. Det du reelt er træt af, er at nogen menneske forsøger at "snyde" deres listehunde herind, ved at oprette dem som noget de ikke er. Det kan jeg da sådan set godt forstå.

    me det du laver en tråd om, er noget helt andet, nemlig en påstand om at ALLE hunde uden tavle er blandinger.

    Kan du ikke selv se at det havde været noget smartere simpelthen at lave en tråd om det du reelt er træt af, fremfor om noget helt andet?


  • #188   22. maj 2013 Jeg forlader denne her debat. Har andet at tage mig til end at følge en debat der kører helt i selvsving. Fortsat god aften til jer andre smiley

  • #189   22. maj 2013 nej det jo en smags sag ged, bare fordi de ikke tilpasser sig dig behøver de jo ikke at være dårlige. måske er det bare fru ged der ikke har overskud i sin hverdag til at lade andre have deres mening

  • #190   22. maj 2013 Ph, hvad er det lige du giver igen på? Så vidt jeg kan se, så er du den første der begyndte at blive personlig, og beskylde andre for at have ondt, have små hjerner og føle sig stødt.

  • #191   22. maj 2013 Phillip - Det er jo som regel også det de gør - også selvom de ikke har stamtavle. Men i min verden så er det sådan at:
    Hvis en rottweiler parrer en rottweiler, så får de rottweilerhvalpe - ikke blandinger!


    Og selvom de ikke er racetypiske, så har DU da ikke stået og set parringen eller evt. stamtavler på forældredyrene, så du ved jo ikke om de er den race, som folk siger de er. Jeg synes da bare du skulle være lidt mere tolerent overfor folk, som ikke har fået rosetter til deres hunde, eller er interesseret i det.


  • #192   22. maj 2013 Lol Mie, sikke et godt forslag! På den måde ville det jo være meeget nemmere at overskue gallerierne, og så slipper man jo for ved et uheld at kunne støde på hunde der ikke er 100% stamtavle-race-dyr, høhø smiley Måske kunne jeg tilføje at man kan vælge forskellige slags blandinger, fx. 50% x, 25%y, 12,5% ukendt12,5% Z smiley

  • #193   22. maj 2013 Ph, jeg har så meget overskud, at jeg ikke bliver generet eller får ondt nogle steder, over at en ejer af en hund uden tavle, siger den er en labbedelle, hvis begge forældre er labbedelledyr. Desuden ved jeg ikke lige hvad det er der skal tilpasse mig, men fred være med det.

  • #194   22. maj 2013 Michelle

    Det med listehundene var et eksempel, hvilket jeg også er træt af.

    Vælger at lave en tråd om at hunde uden tavle er blandingshunde ja, af den simple grund at jeg personligt ikke syntes om folk kalder deres hunde for race når der ikke er gyldig dokomention for det. nok påstår de at moren eller faren ligner med det giver jo ikke 100% sikkerhed.

    det med folk på denne tråd er begyndt med deres fx schæfer x2 er deres egen debat, ikke noget jeg startede. dog vil jeg da også sige at hvis to tavle hunde laver hvalpe uden tavle er der jo nok en oversag til de ikke kan få det, og derfor kan der jo heller ikke fremvises bevis for det

    me det du laver en tråd om, er noget helt andet, nemlig en påstand om at ALLE hunde uden tavle er blandinger.


  • #195   23. maj 2013 at gå personligt er ikke mig der startede med men fred nu hver med det.
    angående børnehave er pga folk begyndte at lave grin med ens debat samt holdninger hvilket jeg enlig også syntes er forkert af jer.

    som øverst skrevet ville jeg ikke skabe spild ved dette men bare høre jeres mening, og den aceptere jeg, dog vil jeg jo også gerne selv forsvare mine egerne holdninger trods jeg er i undertal

    så har jeg fornærmet nogen så Undskyld, ikke min hensigt


  • #196   23. maj 2013 Ph, nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i tavleavl, men der sker altså en upser, og der er f.eks. DKK også indforstået med. Det kan f.eks. være en ikke præmieret han, der får sig tiltusket et put. Derfor kan man uden problemer kontakte DKK og fortælle hvad der er sket. Kuldet bliver så solgt til kostpris.

    Det sker også, at der er nogen der ikke aner hvor "let" det er at få et kuld hvalpe med tavle, og derfor laver uden.

    Det behøver ikke altid være fordi hunden ikke lever op til racen, at der laves hvalpe uden tavle. Men det gælder selvfølgeligt om, at sætte tavleløse hunde og deres avlere i så dårligt et lys som muligt, så ser man jo selv lidt bedre ud smiley

    Jeg spørger lige igen, hvilke tavler tæller?


  • #197   23. maj 2013
    "men det du laver en tråd om, er noget helt andet, nemlig en påstand om at ALLE hunde uden tavle er blandinger."

    Øh, jamen det er da det du lægger op til i dit startindlæg? Nu er jeg da totalt forvirret.

    Og ja, det er da nødvendigt at tage stilling til hvad schæfer + schæfer bliver, nu du skriver at alle hunde uden tavle ikke kan betegnes som en race.











  • #198   23. maj 2013 Philip, der er ikke noget at have en mening om. Din såkaldte ''holdning'' er forkert. Fint, at du ikke synes, man kan kalde dem renracede, når de ingen stamtavle har, men at kalde dem blandinger er jo ikke korrekt.
    Og så kan du sige hvad du vil.

    The end.


  • #199   23. maj 2013 Du ville høre meninger, men de meninger du fik, var åbenbart ikke dem du ville høre. Så det var fordi alle andre havde ondt og følte sig stødt. Det er ikke sådan man forsvarer sin holdning, hvis man vil tages seriøs.

    Men du fik jo hvad du kom efter, og så er alt jo godt.



  • #200   23. maj 2013 Michael lyder til du taler med erfaring

  • #201   23. maj 2013 Hvis 2 tavlehunde laver hvalpe uden stamtavle, er der nok en grund til det - JA!
    De har sikkert ikke levet op til standarden for racen på udstilling, eller er aldrig blevet udstillet, eller måske ikke testet for det, de skulle for at blive avlsgodkendte. Det er jeg ikke blind for.
    Men derfor bliver hvalpene da for 7 Søren STADIG racerene...dog ikke med stasmtavle eller udstillingsegnede men stadig REN race!
    Det er da ren genetik for begyndere!


  • #202   23. maj 2013 Gæggo - He he.. Ja vi kunne lave den uendelig... smiley

  • #203   23. maj 2013 ged, har intet nævnt om at de meninger jeg fik ikke var "gode nok " til mig det er noget i er kommet op med, bad om jeres mening, fik den, jeg blev spurgt om grunden til min mening har svaret på dette so har intet ondt nogen steder og kan ikke se hvorfor pokker det er så svært for nogen at indse at andre mennesker har andre holdninger en andre.

  • #204   23. maj 2013 Så mangler jeg bare lige svar på, hvilke stamtavler der er kan give grønt lys, til at kalde sin hund raceren.

  • #205   23. maj 2013 På nogle punkter forstår jeg godt, hvor du vil hen Philip. Når det er sagt, så er jeg uenig i, at en tavleløs hund er det samme som en blanding. Rent logisk går det ikke op. Det er lidt ala Erasmus Montanus "En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo er morlille en sten!"

  • #206   23. maj 2013 det er jo så der jeg mener at når der er en racestandart som er fastlagt, hvis den ikke opfyldes kan man jo ikke kalde det for racen.

    kan godt følge jer i det med at race + race = race men der hvor den knækker for mig er alle dem der skriver at de kan se på moren eller faren at den er ren men hvor der ingen tavle er for at bevise for det så kan de jo heller ikke sige den er ren


  • #207   23. maj 2013 Nu er der vist ingen hund der er perfekt og opfylder standarden 100%. Silas er alt alt for stor i forhold til standarden. Er han så også en blandingshund?

  • #208   23. maj 2013 Ginger - Silas må absolut være en blanding, så grim som han er... Han ligner jo en hest smiley

    *GGGG*


  • #209   23. maj 2013 Ged, Fx Dkk

    Avl/Sundheds restriktioner



    En avls/sundheds restriktion betyder, at hunde af visse racer skal opfylde bestemte betingelser for at kunne anvendes i avl. Hvis ikke disse betingelser er opfyldt - både for hanhundens og for tævehundens vedkommende inden parringen, kan hvalpene ikke få stambøger.
    DKK anerkender sundhedsresultater der som udgangspunkt er godkendt i undersøgelseslandets kennelklub. Det påhviler ejeren selv at indhente og kontrollere dette i undersøgelseslandets kennelklub og efterfølgende dokumentere det overfor DKK.
    HUSK, at ved stambogsføring af hvalpe i Danmark er det racens danske avlsrestriktioner, som skal være opfyldt, uanset om det er en udenlandsk hanhund eller en lånt tæve til avl.

    Vedrørende avl med HD og AD
    For racer med den generelle regel vedrørende HD/AD og brug af hunde med en HD-status D og E samt en AD-Status 3. Som udgangspunkt bør man ikke anvende hunde med en HD-status D eller E samt hunde med en AD-status 3 i avl. Du kan læse om HD og AD her

    HUSK, at ved stambogsføring af hvalpe i Danmark er det racens danske avlsrestriktioner, som skal være opfyldt, uanset om det er en udenlandsk hanhund eller en lånt tæve til avl.



    Og for at stille dem til udstilling fx kræver det stambog


  • #210   23. maj 2013 http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=115

    kig under jeres egne racer og se om der ikke står de skal udstilles først.

    og for at komme til udstilling kræver det stambog


  • #211   23. maj 2013 "en racestandard, som er fastlagt".... Ok: negere (negroider) er sorte, har brede næser og kruset sort hår, så hvis de har smallere næser, og er knap så mørke, så er de ikke negere, selvom de er opvokset i en afsides egn af Afrika og der ikke har været "sjovt" besøg udefra i flere generationer, men så kommer der en baby som skiller sig lidt ud med en anelse lysere hud eller lidt smallere næse. Er h*n så ikke negroid? Det tror jeg nok..... smiley

  • #212   23. maj 2013 Philip -jeg er såmænd ikke uenig i at der oftest er en grund, når to tavlehunde laver hvalpe uden tavle. men det ændrer jo ikke på at deres hvalpe stadig er racerene.

    At forældredyrene ikke er tilstrækkeligt racetypiske eller har skavanker der gør at de ikke kan godkendes, er i forskellige klubber eller hvad årsagen nu måtte være, gør jo ikke deres afkom mindre racerent.

    Tager du et kig i min profil, vil du opdage at jeg har tavlehunde. Faktisk er jeg bestemt fortaler for at købe hunde MED tavle. Så jeg behøver såmænd ingen argumenter for at tro på at man bør være en smule skeptisk, når tavlehunde brges til tavleløs avl.

    Men hvorfor er det så slemt for dig, at folk kalder deres hund for en eller anden race, hvis den ligner den race, er købt som den race og forældrene er den race?
    -igen, vi taler her ikke i forhold til avl eller kennelkub, men blot når hunde oprettes herinde.

    Der er bl.a. en del islandske fårehunde uden tavle. En god del af dem, kender jeg faren til og VED at han er renracet (han har været brugt temmeligt meget i DKK og siden i DRU). Enkelte af dem kender jeg tævernes afstamning på.
    Dvs at medmindre de forældre der er oplyst ikke er korrekte, så VED jeg der er tale om renracede islændere hvor forældrene har tavler. Er det så ikke lidt tosset at kalde dem blandinger.
    -der skal jo altså mere end 1 race til for at lave en blanding.





  • #213   23. maj 2013 Mie -enig i dit eksempel. I øvrigt må jeg hellre flytte min aussie over under blandinger. For på trods af tavlen er hun ikke særligt racetypisk, så hun må jo næsten være en blanding når hun sådan falder ved siden af.

    Philip -avlsrestriktioner er altså ikke det der gør en race til en race. Så hvad har DET lige med sagen at gøre?


  • #214   23. maj 2013 Hvad er langt ude, at jeg har mine holdninger og standpunkter.
    det da lige langt ude så meget i går i flint over dette.

    men længe leve janteloven


  • #215   23. maj 2013 At folk sætter deres hund herinde som en race, den tydeligvis ikke er, kan da godt være lidt spøjst, men det var ikke noget jeg gad bruge meget energi på.

    Og man kan netop intet bevise, derfor kan man heller ikke konkludere at uden tavle = blanding.


  • #216   23. maj 2013 Phillip - Den lange smørre omhandler kun avlskriterier og avlsrestriktioner. Der står ikke en dyt om, at en hund, der ikke opfylder disse kriterier, ikke kan betegnes som " den race". Der står bare, at den ikke kan avlsgodkendes indenfor den pågældende raceklub.

  • #217   23. maj 2013 Jeg tænker:
    race+race=race
    og nogle gange
    race+race= race - men ikke avlsgodkent.

    race - men ikke avlsgodkent + race = ikke race, med race forældre
    -------------
    hunde der er blandinger af racer, "ikke-racer-med-race.forældre" eller andre blandinger = blanding

    smiley


  • #218   23. maj 2013 Michelle det med avlsrestriktioner var til Ged.

    Endelig en der kan formulere sig ordenligt så man kan forstå vedkommens indlæg, tak michelle.

    angående dit spørgsmål så er det fordi jeg syntes det er træls at se på hunde der ikke ligner de racer ejerne giver til udtryk for de er og når man så kigger hvad de har skrevet til stamtavle hvor de i flest tilfælde skriver ingen, så syntes jeg ikke man kan stå og oprette en lab som mest ligner en rot med dal og kun med lab øre under racen lab,

    dem du kender til hvor du kender faren der kender du jo ikke moren, hvis hun ikke er ren så er det jo ergo blandning


  • #219   23. maj 2013 Michelle, Gæggo og *Kathrine*

    Tak for jeres indlæg jeres fortolkning har givet stof til efter tanke og muligt at jeg skal prøve at se anderledes på det.


    *Kathrine* Det med at hvis de ikke ser ud som standart er igen ikke noget jeg startede men blot svarede på. svarede dog at hvis alt var helt imod racestandarten pga meget dårlig avl burde man overveje ikke at godkende denne hund til videre avl


  • #220   23. maj 2013 Så det jeg og andre skriver er rent vollapyk?

    Jeg tror i bund og grund vi udtrykker det samme.....eller tager jeg helt fejl?


  • #221   23. maj 2013 nej men måden man prøver at formidle sit budskab er der nogen der er bedre til end andre

  • #222   23. maj 2013 Jeg har ikke læst hele tråden..

    Men jeg synes det er noget sludder.. selvfølgelig kan en hund være raceren selvom den ikke har tavle.. Der kan være mange grunde til der ikke er tavle.

    Jeg havde førhen en blandingshund, og den var en blanding for der var gud ved hvor mange racer i ham.. Derfor er han under blandinger.

    Jeg har for 2 uger siden fået en hundehvalp, Han er ren chihuahua, da begge forældre er rene, og faren har dru tavle. Jeg synes de passer fint under standarden. Så min chihuahua hvalp står selvfølgelig under chihuahua.

    Derudover er vi på en galleri side, det er et sted hvor vi skal hygge os og dele erfaringer osv. Det er ikke en stamtavle klub eller lign. Så selv hvis der kom en lidt stor lidt for pjusket chihuahua en, eller en lab med pletter, skete der ingenting ved det.. Du skal jo ikke bruge det til noget.. smiley
    Og hunden er sikkert ligeså højt elsket bare fordi den ikke passer til standarden, og hvis ejeren synes den skal under den race, så lad dem da. Så kan vi få et smil på læben over det og komme videre ;D


  • #223   23. maj 2013 kan vi sagtens smiley

    her som tideliger skrevet også fået stof til efter tanke efter denne debat.


  • #225   23. maj 2013 tak for deltagelsen i denne debat til jer alle.

    efter denne debat har jeg fået ændret lidt syn på mine holdninger.

    er kommet der til at:

    race+race=race
    og nogle gange
    race+race= race - men ikke avlsgodkent.

    race - men ikke avlsgodkent + race = ikke race, med race forældre

    hunde der er blandinger af racer, "ikke-racer-med-race.forældre" eller andre blandinger = blanding

    Lånte lidt fra gæggo`s indlæg


  • #226   23. maj 2013 Ok , men så er vi jo nok min. 2, der ikke er så gode til det med at udtrykke os smiley
    (og jeg skriver bare, hvad der lige falder mig ind)

    Jeg tror faktisk også problemet er større m.h.t. blandinger, hvor folk påstår at den er blanding af f.eks. Staff og bokser og et eller andet, fordi det kan være svært at se. Det er jeg så absolut også imod, for man skal ikke misbruge de racer, som udseendesmæssigt ligger tæt opad nogle af listehundende (især i blandinger) for at retfærdiggøre, at man har købt en muligvis ulovlig hund.
    På den led, kan jeg sagtens forstå jer med de pågældende lovlige racer.

    Men derfra og så til at sige, at alle racer uden stamtavle er blandinger, synes jeg er det rene vrøvl.





  • #227   23. maj 2013 Philip - I min race, whippet, er det en anbefaling, at hunden udstilles, ikke et krav.
    De eneste krav vi har er, at begge forældre er stambogsførte og at hannen ikke er kryptorkid.

    Hvor langt udenfor standard skal en hund være for ikke at blive godkendt?
    Jeg har en maskulin tæve, der er 53 cm. høj og vejer 18 kg, max. er 47 cm og omkring 12 kg. skal hun kunne avlsgodkendes?


  • #228   23. maj 2013 Philip -ja i princippet kan dem hvor jeg kun kender faren, godt være blandinger. Men hvis de ligner (og det gør de) så ælger jeg at tro på at de rent faktisk ER islandske fårehunde.
    Det er da spild af tid at gå op i om de ER racerene, når nu de ligner godt nok.

    Hvis de skulle i avl, var det self væsentligt at vide om der var andre racer i. men eftersom de bare vises frem herinde, så vinder jeg jo intet ved at sætte spørgsmål ved deres racerenhed. De ligner, og det er godt nok for mig herinde.



  • #229   23. maj 2013 kirsten det skal jo være op til dommerne, det var bare et forslag til hvad man kunne gøre, altså give dommerne den mulighed

  • #230   23. maj 2013 Kira m..... - Dejligt indlæg! smiley

    Phillip og Gæggo - Næsten enig men ikke her:

    race - men ikke avlsgodkent + race = ikke race, med race forældre.
    Hvorfor er den pludselig ikke en race, bare fordi den ene af forældrene ikke er avlsgodkendt?


  • #231   23. maj 2013 Kirsten var lige for hurtig på tasterne der sorry, syntes det skulle være krav ved alle hunde at skulle udstilles inden avl.

    om din skal eller ikke skal bruges kan jeg ikke kommentere da jeg ikke er inden for din race. men syntes det er et stort spring din har kontra standart


  • #232   23. maj 2013 hvad er min hvalp så når den nu er en race + samme race uden tavle.. jeg vil jo sige han er chihuahua ??

  • #233   23. maj 2013 der mener jeg det er fordi at der må ligge en oversag til den ikke kan godkendes til at ligge inden for den race, fx alt for høj osv. men kan være jeg har formuleret det forkert

  • #234   23. maj 2013 Mht. avl og udstilling osv er den ikke, men af udsene og sind er den sikkert - jeg vælger bare at "trække stregen" der smiley

  • #235   23. maj 2013 Gæggo smiley

  • #236   23. maj 2013 Philip -så du synes ikke længere der skal avles brugslinier i racer som f.eks. labrador, golden, border collie m.fl.?

    For en del brugsracers vedkommende er det indholdet og ikke udseendet der tæller. I hvert fald for de brugsfolk der har racen. For nogle af disse racer har det betydet en deling i udstillingslinier og brugslinier. Og det giver absolut ingen mening at stille sin brugsliniehund ti udstilling, for den vil ikke kunne godkendes, simpelthen fordi det man ønsker at se i udstillingsringen, ikke harmonerer med det man ønsker af brugshunden.

    Der har været flere tråde om netop dette de seneste par dage.

    Så jeg er nu ganske godt tilfreds med at ikke alle racer har/har haft udstilingskrav smiley


  • #237   23. maj 2013 Hvis en hund har stamtavle, men af forskellige årsager (kryptorchid, for høj, for lille, kipører, manglende underuld, fejlfarve...etc. - eller fejl i brugsprøver eller mentaltest, hvis det er relevant for racens godkendelse) ikke lever op til racestandarden, så er den jo stadig raceren - og ikke blot forældrene, der er racerene. Den opfylder bare ikke standarden for avl.

    Årsagerne kan SAGTENS komme, selvom der ikke er blandet andre racer indover. Mange genetiske træk kan springe rigtig mange generationer over, uden at blive opdaget, fordi det er vigende gener, og så er der også noget, der hedder genetiske mutationer, som ikke ændrer en hel racekarakteristik, men oftest kun viser sig ved små "fejl".


  • #238   23. maj 2013 er ikke inde i det med brugshunde så det var jeg ikke klar over.



  • #240   23. maj 2013 Philip -men selvom hunden ikke er racetypisk, kan den jo godt være raceren.

    Min bekendte har en labbetæve. De fleste i kuldet ligner den gennemsnittelige jagtlabbe, men den her ene tæve er altså ualmindeligt grim (set med racebriller på altså -hun er en skøn hund). Hun er for smal, for langbenet, har for meget talje -absolut ikke nogen tøndeformet brystkasse der.
    Vil du dermed påstå at hun ikke er raceren, simpelthen fordi hun ikke er racetypisk?

    Iøvrigt: hvad er racetypisk? For samme tæve er SÆRDELES racetypisk år det kommer til brugsegenskaber. Så er det sind/egenskaber eller kun udseende der gør den racetypisk.
    For er det begge dele er halvdelen af udstillingslabberne ikke racetypiske.. vil det sige at deres hvalpe ikke er racerene?

    -bare lige lidt tanker herfra, til det der med raceren og racetypisk


  • #241   23. maj 2013 mie, det giver stof til eftertanke det du skriver der, og på baggrund af det vil jeg lige læse op på det, og er det tilfældet at det er korrekt det du skriver så undskylder jeg og ændre den holdning også

  • #242   23. maj 2013 som sagt har jeg fået meget at skal revurdere den næste tid, den sidste 1½ times debat her inde med en ordentlig tone og bedre forklaringer end bare beskyldninger om mine holdninger har fået mine øjne op.

  • #243   23. maj 2013 Mie det er jo også det jeg mener - det er dens hvalpe jeg ikke mener er af den pågældende race, da de ikke kan få tavle osv... (så vidt jeg har forstået) smiley

  • #244   23. maj 2013 Philip - Jeg er stamtavlefreak ud over alle grænser, jeg elsker at udstille, men jeg er lykkelig over at udstillingskravet er væk.

    I mange racer er brugsegenskaberne vigtigst og jeg vil nødigt have en gentagelse af det, der skete med ft. spaniels tilbage i 80'erne.
    I dag er der ingen dansk opdrættede ft.cockere og ft springere med DKK-bog, de er alle uden stamtavle eller i DJR (dansk jagthunde register).
    Årsagen, mange ligger temmelig langt fra udseendet på en udstillingsmodel, men de kan arbejde som en spaniel skal kunne.

    Jeg havde selv ft. spaniels i 80'erne, importeret fra Sverige med SKK (FCI) stamtavle. Jeg kunne have udstillet dem, resultatet havde ikke været noget at prale af, men det var også mindre væsentligt.
    Det væsentlige var, at jeg kunne stille til prøver i spanielklubben, det kan man ikke med tavleløse/hunde med anden stambog og man kan spørge sig selv hvilken hund, der er mest racetypisk:
    Den der ser ud som standarden foreskriver eller den der kan arbejde som standarden foreskriver smiley

    Min store tæve er forøvrigt avlsgodkendt, specialdommere i racen bedømmer hende til "exellent", allround dommere uden særligt kendskab til racen til "very good"
    Hun skal ikke i avl, hendes sind er nemlig en hel del skarpere end normen for racen, hun minder mest af alt om en kerry blue terrier af irsk afstamning, meget egetkønsaggressiv og temmelig larmende og så er udseendet egentlig ligegyldigt smiley


  • #245   23. maj 2013 Philip - Helt ok. smiley

    Jeg har selv været efter nogen, som kalder deres blandingshund for en bl. af F1 labrador og så noget andet. Og så er der blevet påtalt at en F1 har ikke noget med størrelse eller udseende at gøre, men at det er en betegnelse for labrador af irsk-engelske jagtlinjer, og der mener jeg bestemt, der skal beståes brugsprøver, før de kan avles som Formel1.

    Ret mig, hvis jeg tager fejl - jer der har mere forstand på det!

    Men hvis der komme en med en labrador, som ligner en labrador, men er lidt udenfor standarden (udstillingsmæssigt), og vedkommende så kalder den en F1, uden at den er af de rigtige jagtlinjer, vil jeg nok rette og sige, at den nok bare er en alm. labrador - men ikke en blanding.


  • #246   23. maj 2013 god historie.

    må indrømme man ikke bliver for gammel til at lære nye ting hehe

    er jeg den eneste der ligger mærke til ændringen af stemningen i tråden de sidste to timer. børnehaven er over hehe


  • #247   23. maj 2013 Rikke igen måden nogle formulere sig på har støre indvirkning end andres. og da jeg blev bumbet med dvs beskyldninger om dårlige holdninger osv. syntes jeg ikke de svar de kom med var brugbare, men at nogen sætter sig hen og giver sig tid til at forklare i en ordentlig tone er noget mange kunne lære

  • #248   23. maj 2013 Helt ærligt, så synes jeg faktisk ikke, der var så meget børnehave i starten. Men du lagde meget provokerende ud, og så kommer reaktionerne også flyvende i jetfart. Derfor kan de gode svar godt drukne lidt i heksekedelen. - Du har ret Rikke smiley

    Undervejs er der kommet flere nuancer i debatten og - også nogle som ikke er druknet i "nej nej nej...." - og langsommere tempo. Det giver nok i sig selv en behageligere stemning smiley


  • #249   23. maj 2013 Til Miemiv

    Undskyld

    du ved hvad det er for smiley


  • #250   23. maj 2013 Har haft en træls dag i dag ja, men skulle da helst ikke have haft indflydelse, briller, nej tak har lige fået laser operation efter 23 år med briller så dem nægter jeg at tage på igen.

    ikke alle er gode til at formulere sig og forstå andres formuleringer, dette gælder også mig selv.


  • #251   23. maj 2013 men det har da været lidt af en Win Win.

    jeg har fået stof til efter tanke og i har fået bøvset ud hehe

    og så blev det sQ da en debat må man sige


  • #252   23. maj 2013 men syntes ikke selv jeg har været provokerende men hvis nogle har andre opfattelse undskylder jeg gerne, er ikke en der sidder med medova te og hygge, men er typen som nogle gange tager ting lidt for hurtigt til mig.

  • #253   23. maj 2013 Phillip
    Du behøver sgu ikke undskylde noget, for jeg kan godt være lidt spontan og ligefrem (rapkæftet?) i mit sprogbrug, når det kommer over mig, især om natten (læs hele mit nickname)! Men ellers er jeg vist ret fredelig smiley
    smiley smiley


  • #254   23. maj 2013 Man skal jo også indrømme sine fejl ikke....
    ja for pokker et Nickname du har , du vist en værre en smiley


  • #255   23. maj 2013 Uanset hvad, så er det altså lettere at skrive noget fornuftigt i en tråd, hvor der ikke kommer 30 indlæg i min. men måske kun 4-5 stykker, alt efter længde.
    Men jo, man kan altid starte dårlilgt ud og få en masse øretæver, fordi man virker forstokket og stædig...
    ....Og det tror jeg så du fik, Phillip smiley
    Men det er jo ikke værre end at man lærer af det - og det gør vi jo allesammen, ellers gad vi nok ikke bruge så megen tid herinde smiley


  • #256   23. maj 2013 øretæver??? har blå mærker af hele alfabetet over hele min krop, det var ikke øretæver men vold hehehe



  • #257   23. maj 2013 Ha ha - Det kommer sig vist af, at jeg ALTID deltog i nattråde, uanset om jeg havde noget at fortælle eller ej, men blandede mig alligevel hele tiden - også nogen gange efter et par glas vin etc. ... smiley Jeg sover oftest om dagen....... smiley

  • #258   23. maj 2013 Av av... Det kan Coopers blide tunge nok lindre, så smiley

  • #259   23. maj 2013 samme her, men det skyldes nu at jeg arbejder nat

  • #260   23. maj 2013 hmm han må mysse mig i hovedet men resten af kroppen er forbeholdt til konen

  • #261   23. maj 2013 Men nu vil jeg sige godnat - sov godt - og tak for nu smiley

  • #262   23. maj 2013 går desværre 4 timer før jeg må sove. sov godt og selv tak for denne gang

  • #263   23. maj 2013 ...Og de detaljer behøver vi ikke få med.... *GG*
    Nat nat smiley


  • #264   23. maj 2013 smiley

  • #266   23. maj 2013 Så så da ulla rolig med blodtrykket, godmorgen til dig også da...

    Næ har sQ et drømme job, så kan ikke se hvorfor jeg skal lytte til en nok så latterlig forklaring som den du kom med, hvad er det næste ? Min far kan klare din far eller ?????

    Om det er den værste kommentar du kunne ved jeg ikke eller om det bare fordi du intet job har siden du gang på gang er online hele tiden.

    Inden du går efter folk personligt så stands lige op og tænk dit eget liv igennem, er du måske perfekt, nej tænkte jeg nok...

    Har skrevet at efter en ordenlig tone og folk der gav sig tid til at forklare frem for dine uha noget så faglige og avav beskeder, så fik man en bedre forståelse og har også skrevet at jeg vil tænke det igennem da jeg er åben for at ændre holdning.

    Så ulla kravl du nu tilbage til din egen ynkelige verden hvor ingen må have sin egne meninger og ingen må fejle.
    Du skal nok blive til noget, jo jo...


  • #267   23. maj 2013 Phillip - Undskyld sagt men du er da ikke bedre end hende med den kommentar? Og i øvrigt har du været personlig før i tråden os. :s

  • #268   23. maj 2013 Muligt men er ikke gået ind personligt på den måde som ulla gjorde, jeg har svaret folk tilbage som de har spurgt i denne tråd. Men bliv dog ved, i vil ikke slippe den trods jeg har skrevet som jeg har de sidste gange i denne tråd, nej en skal jo lige komme med den sidste smartass besked for at blive hørt.

  • #269   23. maj 2013 Det har intet at gøre med at blive ved, jeg brøds mig bare ikke om så dyb dobbeltmorale, at man anklager andre for at synke så dybt også selv gøre det samme selv.

  • #270   23. maj 2013 Phg. Det er da glædeligt at se, der er nogen der har formået at forklare sig, så du kunne forstå det.

    Anya: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt smiley


  • #271   23. maj 2013 Enig med Philip G, hvilket nok ikke kommer som nogen overraskelse. (Dukker mig lige for kasteskyts!)



  • #272   23. maj 2013 Så vil jeg spørge dig efter det samme, nemlig efter e forklaring på hvorfor en islændr hvor jeg kender faren (han har tavle og helt bestemt raceren) og moren )ved hvem opdrætter er, hun har tavle, helt bestemt raceren) men som ikke selv har tavle -hvordan er den lige en blanding?

    Jeg er enig i at racen ikke kan dokumenteres. Men det betyder altså ikke at det ER en blanding


  • #273   23. maj 2013 Det er noget underligt noget det der med beviser.

    Før man satte navn og ord på tyngdekraften, eksisterede den så? Før sammenhængen blev bevist, var der så nogen tyngdekraft?

    Michelle, jeg synes netop du har en pointe - alene fordi vi ikke har bevis for det, så er der jo intet som helst til hinder for, at hunden genetisk set er renracet. Og det er jo egentlig det eneste, der tæller.

    Og så ikke et ord om at det her bare er et billedealbum på internettet og behovet for bevisførelse på sådan et sted....


  • #274   23. maj 2013 Er den til mig Michelle?

  • #275   23. maj 2013 Som andre skriver er det her "bare" et hundegalleri hvor folk ønsker at vise deres hunde frem, hunde med stamtavle, hunde uden stamtavle, blandingshunde osv. Det kan ikke sætte mit pis i kog og folk må som sådan selv om hvor de sætter deres hund ind henne.

    Dog irritere det mig tit at SÅ mange folk herinde skriver under deres hunde:
    "Begge forældre har stamtavle, men vi valgte den fra", "Begge forældre har stamtavle, men min har ikke", "Stamtavlen findes skam, den er bare ikke blevet sendt fra opdrætter endnu" osv.

    For JA gu er der brodne kar alle vegne, men det skulle undre mig at SÅ mange opdrættere der avler med stamtavle, laver så mange smuttere.

    Det er os sjovt at inden for min egen race, Schæferen, kan jeg tit og ofte se på billederne herinde om hunden har stamtavle eller ej inden jeg læser teksten/navnet på hunden. Tankevækkende ikk?
    Selvfølgelig bliver jeg os snydt af og til i min "gætteleg".

    Sidst men ikke mindst så har jeg den holdning at enten ønsker man en hund med stamtavle og køber derfor en hund med stamtavle.
    Eller os ønsker man en blanding, køber en blanding og står ved det.

    Der kommer aldrig blandingshunde ind i mit hjem, men hvis der en dag gjorde ville jeg satme stå ved at det er en hund uden stamtavle og der derfor ingen beviser for noget som helst er.


  • #276   23. maj 2013 Nu som - du har ikke den sidste mulighed med dig i dit indlæg - renracet uden stamtavle.

  • #277   23. maj 2013 og hvor er det dejligt at alt i denne verden ikke er så sort/hvid, hvad skulle vi da så snakke om smiley

  • #278   23. maj 2013 Nu som - Du glemmer alle dem som gerne vil have en racehund, men ikke har råd til en i udbetaling med tavle, så de køber en uden. Disse hunde er stadig racerene, selvom de ikke har tavle.

  • #279   23. maj 2013 En anden ting er, at herinde ville det blive fan..... svært at søge på en hund, hvis alle vores racerene "blandinger" stod som blandinger.

    Der er rigtig mange racerene blandinger herinde, og jeg finder ikke at vi på en "hygge"-galleriside skal kræve dokumentation i en grad der nærmest overstiger DKK, DRU eller lignende raceklubber.

    Jeg ville være fløjtende ligeglad, om jeg skulle registrere den ene af vores bernere som blanding, da hun er tavleløs, men med kendt afstamning. Men da jeg typisk husker hunde på deres navn og race, og glemmer ejers navn, så vil det irritere mig ikke at kunne finde en hund jeg leder via den almindelige søgefunktion herinde.


  • #282   23. maj 2013 Jeg skrev hunde uden stamtavle?

  • #283   23. maj 2013 Øh nej Anya, fordi folk ikke har råd til indkøbsprisen til hunden gør den jo ikke renracet? De to ting hænger jo ikke sammen.

  • #284   23. maj 2013 Nu som - du har to muligheder her i dit citat smiley :

    "Sidst men ikke mindst så har jeg den holdning at enten ønsker man en hund med stamtavle og køber derfor en hund med stamtavle.
    Eller os ønsker man en blanding, køber en blanding og står ved det."


  • #285   23. maj 2013 Jeg har forøvrig selv en afdød hund stående som Labrador Retriever selvom hun var uden stamtavle. Så ingen ko på isen, folk sætte dem ind under hvor de vil, det er jeg ret ligeglad med. Så længe man ikke sætter en Chihuahua ind under Labrador eller andet hvor det er ret tydeligt at hunden jo ikke høre til der.

  • #286   23. maj 2013 DKK-snob -men det gør den renracet at begge forældre er samme race. Tavlen er et bevis for rcerenhed om man så må sige. Men det betyder altså ikke at hunden ikke KAN være renracet uden dette bevis.

    Og der ER altså masser af renracede, tavleløse hunde i verden. Min nabo har f.eks. to stk tavle-yorkier. De gad ikke bøvle med avlsgodkendelse (det kan man så mene om hvad man vil) og har derfor lavet hvalpe uden tavler. Men hvaloene er altså stadig yorkier.

    en blanding kræver at hunden indeholder mere end 1 race... ellers er det ganske enkelt ikke en blanding


  • #287   23. maj 2013 Ja CH for sådan har jeg det. Det er enten eller.

  • #288   23. maj 2013 Jeg skriver vel ingen steder at der aldrig forekommer renracede uden stamtavle, eller?
    For mig er det eneste bevis en stamtavle.

    Tager man to Schæferhunde MED stamtavle og laver et kuld UDEN stamtavle ja så er hvalpene da racerene. Men det kan man jo ikke bevise. Eller det kan man godt, men det er nok de færreste der gør det. Og det er igen SÅ nemt bare at sige. For hvem skal kunne tjekke det?

    Selvfølgelig findes der renracede hunde rundt om i DK, uden tvivl. Har da aldrig skrevet andet.

    Tager man to Schæferhunde UDEN stamtavle og laver et kuld så kommer der selvfølgelig ikke stamtavle på hvalpene og så kan man ikke kalde dem renracede, for der skal jo i princippet kun 1 procent Labrador til, så er de jo ikke renracede.



  • #289   23. maj 2013 Det gør det da? En raceren hund uden tavle er altid billigere end en med tavle og disse kan altså godt være racerene bare fordi de ikke har et stykke papir med en masse navne på.

  • #290   23. maj 2013 Læs hvad du skrev Anya.

    At folk ikke har råd til prisen på hunden med stamtavle gør ikke hunden renracet.



  • #291   23. maj 2013 Og desuden er en stamtavle SÅ meget mere end et stykke papir med nogle navne på.

  • #292   23. maj 2013 Man kan så godt bevise det... via DNA, hvor man tester for slægtsskab.

  • #293   23. maj 2013 bøvs.

  • #294   23. maj 2013 Der skulle self have stået "gør Ikke at hunden IKKE er renracet fordi den er uden tavle"

    Og alfisten - det har intet at gøre med at være fordømmende. Der er folk der ikke har råd til en hund med tavle og derfor køber en uden. Der er sikkert også folk der er for nærige til at betale det en med tavle koster når man kan få en renracet til billigere penge.


  • #295   23. maj 2013 Det jeg ikke forstår her er måden at føre "bevisbyrden" på. Når man står med en hund uden tavle kan man ofte ikke dokumentere, at det ikke er en blanding, nej. Men omvendt kan man heller ikke dokumentere, at den IKKE er renracet. Den går begge veje.

    Derfor kan man heller ikke retmæssigt konkludere, at en hund uden tavle = blanding.


  • #296   23. maj 2013 Det har jeg aldrig sagt alfisten. Men som du plejer skal du stikke til en..

  • #297   23. maj 2013 Tror bare man skal lukke de ting alfisten siger ude.

  • #298   23. maj 2013 Der er 3 slags hunde, med hensyn til denne debat.
    Hunde med stamtavle (som så er bevist rene)
    Hunde uden stamtavle (kan ikke nødvendigvis bevises værende rene)
    Og så blandinger, som kun kan skabes ved at blande 2 eller flere racer sammen.

    Kan vi ikke alle blive enige om det? For det er da det mest logiske, ville jeg mene.


  • #299   23. maj 2013 Alfisten nu når du er professor i alt så forklar hvad korekt er ???

  • #300   23. maj 2013 Alex...... jo smiley

  • #301   23. maj 2013 Godt, så er jeg ikke helt tabt på gulvet xD

  • #302   23. maj 2013 Fordi Franco er tavleløs er han da helt klart en blanding af GD og ?

    Gad jeg da egentlig godt vide... Opdrætter valgte at droppe DKK da hun var komplet uenig med granddanoisklubben - hvilket mange andre osse har gjort, og derfor laver hendes fine tavlehunde kun tavleløse hvalpe


    profilbillede
  • #303   23. maj 2013 Alfisten det skal vist ikke komme fra dig.

  • #305   23. maj 2013 Med tanke på aflivningerne af blå merle farvet hvalpe, 6 hvalpes reglen osv, jo så forstår jeg det så ganske godt

  • #306   23. maj 2013 To renracede hunde kan aldrig give blandingshvalpe - det er et faktum.
    At man så kan have svært ved at bevise, at hunden er ren, er en helt anden sag.

    Når det er sagt, så synes jeg egentlig, at du skulle tale ordentligt herinde Philip. Du opnår intet ved at bruge vendinger som; blå stue, ynkelige verden og så videre. Tvært imod.
    Det er faktisk decideret sørgeligt og direkte pinligt at se på et voksent menneske, der ikke kan tale ordentligt til andre mennesker.


  • #309   23. maj 2013 DKK-snob -jeg beklager da hvis jeg har misforstået dit skrevne. Men du har da flere gange skrevet at uden tavle = blanding. Og det opfatter jeg da som om du mener det gælder altid. AT du opfatter alle hunde uden tavle som blandinger, uagtet omstændighederne.

    Hvis ikke det er tilfældet, kan du jo bare ignorere mine indlæg til dig, for så er de ikke relevante. Hvis det ER korrekt forstået, så undrer jeg mig fortsat over at man ikke bare kan godtage den race folk siger deres hund er, hvis den ligner ok og forældredyrene formods at være renracede.


  • #311   24. maj 2013 Natasja ved ikke lige om den var til mig eller Anya.

    Men jeg svare sådan set bare på det Anya skriver.
    Hun skriver: "Nu som - Du glemmer alle dem som gerne vil have en racehund, men ikke har råd til en i udbetaling med tavle, så de køber en uden. Disse hunde er stadig racerene, selvom de ikke har tavle."

    Og så er det jeg svare at de to ting har da intet med hinanden at gøre. Altså ikke råd til hunden med stamtavle og om hunden er renracet.


  • #312   24. maj 2013 Og nej hvis man tror at en stamtavle bare er et stykke papir med nogle navne på, så ved man ikke hvad en stamtavle er.

  • #313   24. maj 2013 Og ja CH, jeg skriver jo os at man godt kan bevise det, men det er nok de færreste der gør det.

  • #314   29. maj 2013 Har ikke læst hele tråden, men har været i nøjagtigt diskussion på facebook... Og hvor er det da bare forkert! Hvis to forældredyr med tavle får afkom, som af den ene eller anden grund er uden tavle, bliver hunden da ikke mindre raceren?
    I diskussionen på facebook drejede det sig om schæfere. En kvinde havde en schæfer uden tavle, men hvor begge forældrene havde tavle. Pludselig kunne hvalpene ikke kaldes schæfere, fordi... fordi enkelte ejere af schæfere med stamtavle følte sig ... hvad? Snydt?
    Philip, du siger jo netop selv, at det er når ejere af blandings(liste)hunde forsøger at forklæde deres hund som staff, at du stejler - men det skal da ikke ramme andre? Så er der da netop tale om en blandingshund, og så skal den naturligvis oprettes under blanding af racer. Jeg kunne da heller ikke drømme om at kalde Chico en tervueren eller schæfer - for han er en blanding af begge to. At folk forveksler ham som enten det ene eller det andet er så en anden sag.
    Men jeg vil vove at påstå, at du ikke kan se forskel på en tavleløs hund fra en hund med tavle...


  • #322   29. maj 2013 Jeg har Shetland sheepdog, og der står heller ikke meget andet end navne på tavlen.

  • #326   22. jun 2013 Krumme!!

    Jeg syntes det er langt ude at hænge mig ud med boxer hvalpene igen, efter jeg har forklaret dig en gang hvordan det hænger sammen.
    men nu skal jeg da endelig gøre det igen i et åbent forum!!

    Chanel er uden stamtavle JA! hun er købt som ren boxer, de havde både moren og faren dem vi købte hende af. Jeg så dem begge to og ja faren var noget mere langsnudet. Men begge hans forældre havde stamtavle. jeg spurgte dem om det denne gang om det var en ren boxer og det var det de fortalte mig.
    - jeg kontaktede dem igen da chanel skulle have hvalpe, og forklarede at det var for at for sikre mig at hun var ægte så jeg ikke tog røven på nogle. igen der fortalte hun samme historie. Ergo er det det jeg tror på! hvorfor skulle hun lyve?
    du kender ikke mig, og heller ikke mine hunde, hvis du kendte mig ville du have trukket det der tilbage. For jeg er overhovet ikke en person der snyder folk tvært i mod!!! jeg har fortalt mine hvalpe købere at hun har en længere snude, og hvis de har spurgt ind til det har jeg forklaret samme historie som her!!
    Jeg satte annoncen ind en månede inden hun fødte, ja der var billeder af både mor og far, men nu er hvalpene komme og er 6 uger gammel, det er jo hvalpene jeg sælger, så behøves jeg vel ikke og skal have billeder af forældrene oppe også?? hvis folk har spurgt har jeg sendt billeder til dem af forældrene. og det er jo ikke sådan at jeg gemmer Chanel væk når de kommer og ser hvalpene, for at skjule hende?? hun går sammen med hvalpene som hun hele tiden har gjort.. så syntes bestemt ikke jeg TAGER RØVEN PÅ NOGLE!!!!!!
    Men du skal da endelig være velkommen til at komme og se hundene, så kan du få chanel's tidligere ejers nummer, og kontakte hende og komme til bunds i denne sag i stedet for at hænge mig ud rundt omkring!!
    For det sidste jeg gør er at snyde folk!


  • #327   11. jul 2013 Vores den ene står som Labradorblanding og den anden som Dobermann, selv om det hvalpe fra samme kuld.

Kommentér på:
Hunde uden stambog = Blandings hund

Annonce