Hjælp til hanhund :( {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hund (Diego), som har nogle "adfærds-problemer". Han er elendig at gå tur med, fordi han trækker som ind i helvede, og han kan slet ikke fokusere på mig, når vi er ude. Han er MEGET travlt med at snuse til ALT og tisse på ALT! Han er ekstremt uopmærksom på mig, når han er ude at gå (i snor). Når han går løs, kan jeg altid kalde ham til mig, men jeg har stadig svært ved at fastholde hans fokus. Han er fuldkommen ligeglad med godbidder, når vi er ude. Hvis der er noget der hedder ADHD hos hunde, er jeg ikke i tvivl om at han har dét.
Når min tæve er i løbetid, er der intet at gøre! Jeg kan ikke få øjenkontakt med ham, han lystrer OVERHOVEDET IKKE, og han er KUN opmærksom på tæven. Han piber, savler og ryster hvis han ikke er i nærheden af hende og som sagt, kan jeg ikke få ham til at udføre en eneste kommando - hverken med godbidder (hvilket han i forvejen er ligeglad med), eller legetøj.
Mit spørgsmål til jer, er; Vil det hjælpe at få ham kastreret?
Kan det evt. hjælpe, hvis han får lov at springe på en tæve og ligesom "komme af med trykket"?
Andre muligheder?
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.433
Mit bedste bud er at starte til hundetræning..
Hvor gammel er hunden ?
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 4 Emner: 60 Svar: 224
Når jeg siger "på plads" kommer han på plads, men går så fremad igen og igen og igen.... Hvis jeg stopper op med ham, og beder ham om at komme tilbage på plads, begynder han at pibe eller trække vejret meget højlydt for at vise sin utrilfredshed.
maj 2004
maj 2004
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.637
Men med hensyn til tæven, så ville jeg MÅSKE overveje det, fordi han reagerer så voldsomt på det, men evt. måske tænke på at få tæven steriliseret. Det har ikke samme psykiske bivirkninger for tæven, som det kan have for hanhunden, så vidt jeg har forstået.
Vaks har været nogenlunde på samme måde på gåture. Så hyper, man kan slet ikke komme i kontakt med ham, og han kan slet ikke styre sig.
- Dét skal trænes. Kontaktøvelser, vente til hunden slapper af osvosv.
Hvis hunden modtager godbidder i hverdagen derhjemme (ikke lige med tæven i løb), men så ikke gør det udenfor, så er det et tegn på, at den ikke slapper af. I hvert fald i de fleste tilfælde. Tag til noget træning eller undersøg, hvordan du kan træne ham selv.
Det ville nok hjælpe meget.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.358
maj 2004
Margit N: Det hjælper en del, hvis han har været ude at løbe/lege (hans tempo er bedre, men hans "obsession" med dufte er det samme). Men det er ikke ved hver gå-tur at jeg har mulighed for at lade ham krudte af inden.
Han må snuse og tisse alt hvad han har lyst til - men ikke i hans tempo, da jeg simpelthen ikke kan følge med og jeg bliver sindsygt stresset!
Dét jeg vil have ham til er, at lade være med at trække når han fanger en duft og i stedet vente på mig og holde mit tempo. Jeg stopper op med ham, hver gang han snuser og for min skyld kan han stå der 10 min, inden vi går videre. Problemet er igen, at når vi gå videre så FLYVER han afsted og trækker.
Kort fortalt, skal han følge mit tempo når vi går - ikke hans!
jun 2009
Kan han lide godbidder hjemme?
maj 2004
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 1.632
Pølser, frikadelle.. alt mulig lækkert! :o)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det intensiverer kontakten og får hunden til at blive langt mere obs på sin ejer....
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 1.338
http://hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?msg_ID=478851
Jeg vil dog som CH nævner skifte godbiden ud med lejetøj når han ikke er interesseret i dette.
Hvad ang. tæven så ville jeg nok neutralisere en af dem eller sende hanhunden på ferie imens tæven er i løbetid.
jun 2009
For hvis han ikke kan det, så er han ikke afslappet ^^ Havde præcis samme tanke med min egen hund. Han gad ikke godbidder ude.
Indtil jeg fandt ud af at læse ham noget bedre og jeg lærte derved at stoppe ham, før han blev så opkørt, at man ikke kan komme i kontakt med ham.
jun 2009
maj 2004
Derhjemme har han ikke noget han skal nå (når vi træner), så derfor er der meget mere fokus der. Hvorimod når han er ude har han skide travlt, og er slet ikke interesseret i mig, godbidder eller legetøj.
Jeg har overvejet at kastrere ham, men jeg er meget bange for hvordan han ændrer sig. Jeg ønsker ikke at tage hans personlighed fra ham, da den er så unik! Men samtidig ønsker jeg heller ikke at vi skal blive "uvenner" hver gang vi går tur
Jeg vil prøve at henvende mig til en professionel hundetræner og få nogle gode råd der eller evt. sende ham i træning
Hjælp til hanhund :(