2.699 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvalpebideri Hvalpebideri

Hej derude, jeg håber der er en eller to som kan hjælpe mig lidt her.

Vi har lige fået ny hund herhjemme i familien, en herlig labrador hvalp som nu er 10 uger. Anton er min 'første' hvalp, da jeg kun var 3 dengang vi fik vores gamle hund, derfor er jeg ikke helt sikker på om det Anton gør er normalt.

Jeg er udmærket klar over at hvalpe bider og de skal lære bidhæmning. Jeg synes dog at Anton er meget voldsom når han leger, og springer meget op af en for at bide i håret eller andre steder. Efter han både har haft fat i min hals og min kind er jeg efterhånden ved at blive en smule reg for ham. Desuden knurre han og gør når det er han bider, som om han bliver meget arrig og agrresiv.
Når man går har han det også med at bide i ens bukser, eller bide en i anklerne, tæerne eller knæhaserne.
Det gør rigtig ondt når han bider, og vi har efterhånden prøvet alt hvad vi synes burde stoppe det.
Har han bidt har vi pebet/givet et hyl fra os, vi har sagt nej og flyttet ham væk, distraheret ham med legetøj (som kun har virket et par sekunder så gik han i gang igen.) Den anden dag blev jeg anbefalet at tage fat i hans nakkeskin, som var det hans mor som sagde fra, det har vi også prøvet selvom jeg ikke synes det er en behagelig måde at få ham til og stoppe.

Jeg er virkelig ved og blive desperat efter han lader være, da det virkelig er ubehageligt og skræmmer mig jo mere han gør det.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpebideri
  • #3   11. maj 2012 Jeg misunder jer ikke, har lige været igennem det hele og Floyd bed rigtig meget, og han tager også hårdt fat.

Her tog det et par meget laaaange måneder før det stoppede.

Floyd havde mange tyggeting, knudereb, div plastik ringe, som er lavet til hvalpetænder.

Det jeg havde størst succes med til sidst, var at afbryde al kontakt når han bed for meget

• #4   11. maj 2012 For os har det virket fuldstændig at ignorere det der buksebideri og hvad de ellers finder på at bide i umotiveret. Nej, det er ikke nemt, især ikke, hvis de også lige får fat i en tå, men så må man have noget tykt tøj på en tid.

Hvis vi har været i bevægelse, er vi stoppet og demonstrativt vendt ryggen til og lagt armene over kors til hun er holdt op med det. Det kunne godt i nogle dage betyde ti stop på vejen ud til toilettet, men det virkede.

Mht at han bider dig i hovedet, ville jeg finde en anden måde at lege på, som ikke var vild og skulle det ske alligevel, rejse sig, vende ryggen til og ignorere og så selvfølgelig stoppe legen med det samme

• #5   11. maj 2012 Når min Aussie hvalp bed mig under leg, hylede jeg op som en anden hvalp der blev bidt for hårdt, det virkede fint 90 % af gangene, men der var også nogle gange hvor han var helt "oppe at ringe" og så stoppede jeg legen og gik fra ham. Lod ham falde til ro, og så kunne vi nusse og snakke igen (ingen leg, før lidt senere)

• #6   11. maj 2012 Når min Aussie hvalp bed mig under leg, hylede jeg op som en anden hvalp der blev bidt for hårdt, det virkede fint 90 % af gangene, men der var også nogle gange hvor han var helt "oppe at ringe" og så stoppede jeg legen og gik fra ham. Lod ham falde til ro, og så kunne vi nusse og snakke igen (ingen leg, før lidt senere)

• #7   11. maj 2012 Tusind tak for det hurtige svar.
    Når jeg siger nej og trækker mig væk bliver det hele endnu værre, og det er der han plejer og gå efter benene. Skubber jeg ham væk, flyver han i benet på mig og plejer og lave store blå mærker. Det er for det meste kun mig han går efter benene på, Kan det være fordi jeg er den som går mest med ham og er blevet hans nye 'flokleder'?

• #8   11. maj 2012 At du skubber ham væk og ikke selv flytter dig, vil jeg tro han tager som en leg.

Har han lært kommandoen NEJ ?

• #10   11. maj 2012 Så må du investere i nogle benskinner eller hvad du kan finde på at pakke benene ind i. Jeg ville heller ikke skubbe ham væk. Bare rejse mig og vende ryggen til og vente på, det stoppede. Og så prøv at undgå de lege, der får ham derop.

Hvordan leger du med ham?

• #11   11. maj 2012 Når jeg har haft hvalpe og de er blevet for voldsomme (har lige nu, en på 10 uger), så er det snor på, stille og roligt uden nogen ord, hen i sofaen og sidde, være på pc'en se fjernsyn, læse en bog, i det hele taget være meeeget stille og meeeget kedelig, det virker rigtig fint herhjemme, og har gjort det altid.

• #12   11. maj 2012 Jeg takker for alle jeres meget gode svar, som jeg helt klart vil prøve af.

• En kælling, ikk' en lyserød prinsesse •: Det har han ikke rigtig nej, han bliver øvet i at lade en godbid ligge med et nej og så få en anden godbid. Men er der en anden metode der virker til at han også stopper med alt andet, på et nej?

Marianne K: Vi leger tit kastelege og byttelege hvor han får mit legetøj og jeg får hans. Kender ikke rigtig så mange hundelege, og vil helst undgå trækkelege da det jo forstærker alt det bideri og kan ødelægge hans tænder.

• #13   11. maj 2012 Det er ihvertfald selv den måde jeg har lært mine nej kommandoen, med en NEJ godbid, og når de har ladet den ligge for de en anden smiley

• #14   11. maj 2012 Det er ihvertfald selv den måde jeg har lært mine nej kommandoen, med en NEJ godbid, og når de har ladet den ligge for de en anden smiley

• #15   11. maj 2012 Det lyder godt, så kan jeg godt forsætte med det smiley

• #16   11. maj 2012 Når du "afprøver" hvad for nogle metoder der virker, er det ikke nok bare at prøve det en enkelt gang eller 2.
    I er nødt til at give hver metode min. 2-3 uger. før i kan se om det har en effekt.

• #17   11. maj 2012 Tanja og Bine: Ja det klart smiley Er fra i dag af begyndt ihærdigt og afprøve ignorere metoden og kan allerede mærke at den er god. Istedet for at bide videre gør han lidt og finder så noget legetøj smiley

• #18   11. maj 2012 Det kan godt tage lang tid inden de lærer bidhæmning. Min første tæve lærte det i løbet af 14 dage, men det tog så 4 måneder med hyrdenapningen, ved Lia var det næsten omvendt, altså knap 4 måneder med bidhæmning og nogle uger med den værste hyrdenapning, de fleste lærer det i løbet af nogle uger og er det ikke stoppet inden da, så går det som regel over i forbindelse med tandskiftet, såfremt man har trænet det ordentligt.

Det vigtigste er at være tålmodig og konsekvent - ikke skifte metoder for tit og så endelig ikke begynde at tage fat i ham eller lign. du kan risikere at han enten bliver bange for dig eller omvendt tror at det er en del af hans meget voldsomme leg og at det er okay at være hårde ved hinanden.

Men ja, din hvalp lyder helt normal, det her nogle gange voldsomme bideri er en af grundene til at man ikke anbefaler at have hvalpe og små børn sammen. Du må endelig ikke blive bange for ham, husk at han er kun en hvalp.

Giv et piv fra dig når han bliver for voldsom og afbryd så al kontakt. Hvis han ikke kan lade dig være i fred, så stil dig op på en stol, gå ud af rummet i 5 sekunder eller lign. Jeg stod rigtig meget på stole og på vores trappe da Lia var hvalp. Hav hele tiden i baghovedet at han skal lære at bideri = alt det sjove stopper med det samme.

Og som andre siger, lær ham betydningen af ordet "nej" gennem "nej"-øvelser med godbidder.

• #19   11. maj 2012 Det lyder da dejligt ;o)

• #20   11. maj 2012 Sibbo
    Kastelege var og er faktisk stadig alt for 'voldsomt' for min den ene. I starten fangede vi det ikke, for vi kunne jo se, hun elskede det og hun kunne blive ved og ved. Hun kørte helt op og havde svært ved at falde ned igen. I stedet lærte vi hende at hente ting, vi pegede på men uden, de blev kastet og hun skulle fare afsted.

Andre lege, vi brugte og som hun stadig synes er sjovt var f.eks. At gemme små pølsestykker rundt omkring, som hun skulle snuse sig frem til. De kunne også gemmes under kopper med bunden i vejr, bindes ind i et gammelt viskestykke osv osv, så hun skulle arbejde lidt for at komme ind til guffet. Det gav en meget mere rolig hvalp.

Vi brugte også meget at træne småting som sæt dig, vent, bliv, kom osv. Selvfølgelig i små doser men altsammen ting, hvor hun mere skulle koncentrere sig end fare omkring.

Trækkelege er der vist mange forskellige meninger om og så er der vel også forskel fra hund til hund. Min den ene gider slet ikke og den anden, hende der ellers nemt kører op, kan godt finde ud af det i små doser f.eks. Som belønning, hvis hun har hentet noget, man har bedt hende om

• #21   12. maj 2012 Jeg siger stor tak til alle jer der har kommet med svar til hvad jeg skal gøre.
    Kan allerede selv mærke nu at jeg har fået det bedre med ham og hans bideri, fordi jeg selv ved hvordan jeg skal gøre nu smiley

Jeg giver jer en update om nogle uger, og fortæller hvordan det går smiley

Kommentér på:
Hvalpebideri

Annonce