2. okt 2010 Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 67
Hvalpebideri Hvalpebideri
Hej derude, jeg håber der er en eller to som kan hjælpe mig lidt her.
Vi har lige fået ny hund herhjemme i familien, en herlig labrador hvalp som nu er 10 uger. Anton er min 'første' hvalp, da jeg kun var 3 dengang vi fik vores gamle hund, derfor er jeg ikke helt sikker på om det Anton gør er normalt.
Jeg er udmærket klar over at hvalpe bider og de skal lære bidhæmning. Jeg synes dog at Anton er meget voldsom når han leger, og springer meget op af en for at bide i håret eller andre steder. Efter han både har haft fat i min hals og min kind er jeg efterhånden ved at blive en smule reg for ham. Desuden knurre han og gør når det er han bider, som om han bliver meget arrig og agrresiv.
Når man går har han det også med at bide i ens bukser, eller bide en i anklerne, tæerne eller knæhaserne.
Det gør rigtig ondt når han bider, og vi har efterhånden prøvet alt hvad vi synes burde stoppe det.
Har han bidt har vi pebet/givet et hyl fra os, vi har sagt nej og flyttet ham væk, distraheret ham med legetøj (som kun har virket et par sekunder så gik han i gang igen.) Den anden dag blev jeg anbefalet at tage fat i hans nakkeskin, som var det hans mor som sagde fra, det har vi også prøvet selvom jeg ikke synes det er en behagelig måde at få ham til og stoppe.
Jeg er virkelig ved og blive desperat efter han lader være, da det virkelig er ubehageligt og skræmmer mig jo mere han gør det.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Her tog det et par meget laaaange måneder før det stoppede.
Floyd havde mange tyggeting, knudereb, div plastik ringe, som er lavet til hvalpetænder.
Det jeg havde størst succes med til sidst, var at afbryde al kontakt når han bed for meget
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
Hvis vi har været i bevægelse, er vi stoppet og demonstrativt vendt ryggen til og lagt armene over kors til hun er holdt op med det. Det kunne godt i nogle dage betyde ti stop på vejen ud til toilettet, men det virkede.
Mht at han bider dig i hovedet, ville jeg finde en anden måde at lege på, som ikke var vild og skulle det ske alligevel, rejse sig, vende ryggen til og ignorere og så selvfølgelig stoppe legen med det samme
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
nov 2005
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 67
Når jeg siger nej og trækker mig væk bliver det hele endnu værre, og det er der han plejer og gå efter benene. Skubber jeg ham væk, flyver han i benet på mig og plejer og lave store blå mærker. Det er for det meste kun mig han går efter benene på, Kan det være fordi jeg er den som går mest med ham og er blevet hans nye 'flokleder'?
nov 2005
Har han lært kommandoen NEJ ?
dec 2008
Hvordan leger du med ham?
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.088
okt 2010
• En kælling, ikk' en lyserød prinsesse •: Det har han ikke rigtig nej, han bliver øvet i at lade en godbid ligge med et nej og så få en anden godbid. Men er der en anden metode der virker til at han også stopper med alt andet, på et nej?
Marianne K: Vi leger tit kastelege og byttelege hvor han får mit legetøj og jeg får hans. Kender ikke rigtig så mange hundelege, og vil helst undgå trækkelege da det jo forstærker alt det bideri og kan ødelægge hans tænder.
nov 2005
nov 2005
okt 2010
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
I er nødt til at give hver metode min. 2-3 uger. før i kan se om det har en effekt.
okt 2010
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Det vigtigste er at være tålmodig og konsekvent - ikke skifte metoder for tit og så endelig ikke begynde at tage fat i ham eller lign. du kan risikere at han enten bliver bange for dig eller omvendt tror at det er en del af hans meget voldsomme leg og at det er okay at være hårde ved hinanden.
Men ja, din hvalp lyder helt normal, det her nogle gange voldsomme bideri er en af grundene til at man ikke anbefaler at have hvalpe og små børn sammen. Du må endelig ikke blive bange for ham, husk at han er kun en hvalp.
Giv et piv fra dig når han bliver for voldsom og afbryd så al kontakt. Hvis han ikke kan lade dig være i fred, så stil dig op på en stol, gå ud af rummet i 5 sekunder eller lign. Jeg stod rigtig meget på stole og på vores trappe da Lia var hvalp. Hav hele tiden i baghovedet at han skal lære at bideri = alt det sjove stopper med det samme.
Og som andre siger, lær ham betydningen af ordet "nej" gennem "nej"-øvelser med godbidder.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
dec 2008
Kastelege var og er faktisk stadig alt for 'voldsomt' for min den ene. I starten fangede vi det ikke, for vi kunne jo se, hun elskede det og hun kunne blive ved og ved. Hun kørte helt op og havde svært ved at falde ned igen. I stedet lærte vi hende at hente ting, vi pegede på men uden, de blev kastet og hun skulle fare afsted.
Andre lege, vi brugte og som hun stadig synes er sjovt var f.eks. At gemme små pølsestykker rundt omkring, som hun skulle snuse sig frem til. De kunne også gemmes under kopper med bunden i vejr, bindes ind i et gammelt viskestykke osv osv, så hun skulle arbejde lidt for at komme ind til guffet. Det gav en meget mere rolig hvalp.
Vi brugte også meget at træne småting som sæt dig, vent, bliv, kom osv. Selvfølgelig i små doser men altsammen ting, hvor hun mere skulle koncentrere sig end fare omkring.
Trækkelege er der vist mange forskellige meninger om og så er der vel også forskel fra hund til hund. Min den ene gider slet ikke og den anden, hende der ellers nemt kører op, kan godt finde ud af det i små doser f.eks. Som belønning, hvis hun har hentet noget, man har bedt hende om
okt 2010
Kan allerede selv mærke nu at jeg har fået det bedre med ham og hans bideri, fordi jeg selv ved hvordan jeg skal gøre nu
Jeg giver jer en update om nogle uger, og fortæller hvordan det går
Hvalpebideri