{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.666 visninger | Oprettet:

Må kommunen det? {{forumTopicSubject}}

Min kæreste er lige flyttet ind og jeg får så et brev fra kommunen, hvor de beder mig bekræfte, at han bor her. Så langt, så godt - det kan jeg egentlig godt se fornuften i, da jeg bl.a. tidligere har oplevet pludselig at have en kvinde og hendes barn "boende" uden at ane noget om det. MEN! på den bekræftelse, jeg skal returnere, skal jeg så krydse af, om han er familie (i så fald vores relation), kæreste eller logerenede. Det synes jeg sådans et ikke, de skal blande sig i.

De vedlægger kopi af cpr loven, hvor der står, at de har reet til at få oplyst, hvem der bor på ens ejendom/lejemål, men "hvem" er jo et vidt begreb. Jeg mener, det må være nok med hans navn og cpr-nummer. At han er min kæreste, er jo ikke hans identitet. Kan de kræve den oplysning af mig? Ingen af os modtaager nogen form for ydelser fra kommunen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må kommunen det?
  • #1   5. mar 2012 De må sikkert gerne spørge - men jeg kan ikke forestille mig, at du er forpligtet til at svare på det.

• #2   5. mar 2012 jeg synes altså også, det er lidt frækt. Er det bare mig, der er sippet? Og så kan jeg slet ikke se, hvad de skal bruge det til

• #3   5. mar 2012 Jeg tror faktisk det er med hensyn til, hvis en af jer får nogle ydelser fra kommunen. Lever man som kærester, så kan de tage nogle at tillæggene, da de så går ud fra man har fælles udgifter. Er det en som bor logerende, skal man betale skat af indtægt.
    SÅdan forstod jeg det ihvertfald, da jeg selv havde min x boende her, og jeg skulle underskrive hvad relationen til ham var.

• #4   5. mar 2012 Men vi får jo ingenting fra dem? Hvis jeg skulle betale skat af hans del af huslejen, synes jeg det havde været mere logisk om det havde oprettet det som en skattesag på mig. På det brev, jeg har fået, står hans flyttesagsnummer

• #6   5. mar 2012 Det handler om at hvis i på et tidspunkt søger diverse midler, så betyder det noget hvad jeres relation er. De spørg nok som standart med det samme, for at spare arbejdsgang senere.

• #7   5. mar 2012 Som jeg forstår det, skal jeg faktisk først betale skat hvis jeg får mere end 2/3 af huslejen fra logerenede, så længe jeg også bor her selv.

For en del år siden spurgte jeg i København, hvad jeg gjorde, fordi jeg delte lejlighed med en ven. Der var ingen problemer, vi kunne sagtens deles om huslejen og ingen blandede sig

• #8   5. mar 2012 Ginne
    men så kunne de jo spørge til den tid. Det kan da ikke passe, man skal have registreret en hel masse fordi "hvis nu"

• #9   5. mar 2012 Jeg vil tro at det er til folkeregistret.
    Det er vist noget med at man skal udfylde en logiværterklæring (eller noget) hvis det er en logerende. Men jeg er ikke helt sikker..

Jeg vil dog tro at det "bare" er til det.

• #10   5. mar 2012 Kunne måske også handle om at hvis han "bare" er en gut der er flyttet ind, så betaler han nok noget og det skal der vel betales skat af? Er I kærester er situationen vel anderledes, så bor han jo ikke til leje.

• #11   5. mar 2012 Jeg vil gætte på det har noget med enten som Chiko skriver noget med ydelser fra kommunen
    eller fra staten eller anden offenlig institution.

Og det er i den forbindelse ligegyldigt hvem af jer der får en form for ydelse. Er det tilfældet skal du oplyse det.

• #12   5. mar 2012 Aino
    Så længe jeg selv bor her, skal jeg først betale skat af lejeindtægter hvís de overstiger 2/3 af huslejen. Men hvis endelig det var det, så kunne de da spørge om det i stedet - altså hvor meget, han betaler i husleje

Ryan
    Men ingen af os får nogen ydelser

• #13   5. mar 2012 Jeg har en veninde der var ude for noget lignende..

problemet er bare at de er to piger der bor sammen, og det kunne de ikke få lov til, medmindre de kunne bevise at de var kærester.

• #14   5. mar 2012 Maria, øhm hvordan skal man mon bevise det? det er da frækt hvis de ikke tror på det..... nogen er jo til deres eget køn og? ikk....

• #15   5. mar 2012 Vi var imellem 2 boliger ( den ene solgt, den anden kunne vi først flytte ind i 4 uger senere) på et tidspunkt hvor vores 3 drenge var mindre, det var om sommeren så vi fik lov at flytte hen til nogle gode venner, da de alligevel skulle bo i deres kolonihave, de fik også et brev fra kommunen, om at de skulle bekræfte at vi boede der, det gjorde de så, så hørte vi ikke mere til det. Vi var jo hverken kærester/logerende (boede der gratis) eller familie med dem, så mon ikke, at du bare skal lade være, med at skrive noget andet end hans cpr nr.,længere er den vel ikke, du skal nok ikke skrive logerende.

• #16   5. mar 2012 Aner ikke om der er noget i alt det med om man lejer, eller om man er samboende - men kan huske - fra tidligere - at min status- blev anset for "noget andet" efter at have boet sammen med eks´en i over 2 år... -Om det var skattemæssigt eller noget andet, kan jeg simpelthen ikke huske, men noget blev ændret... ???

Det hjælper dig nok ikke så meget:-)

• #18   5. mar 2012 Uden at have læst tråden: Det mener jeg godt de kan forlange..

Dels fordi at man ikke må bo to familier under samme tag når det er lejebolig.. Der er nogle indviklet regler omkring det..

Da jeg flyttede hjem på mine forældres adresse tog jeg en kammerat med. Der blev spurgt om det var min kæreste, for så måtte han ikke bo der.. Jeg sagde at det var en logerende, og så var alt ok..

• #19   5. mar 2012 Holtevejen, jamen dog, sådan ting har jeg aldrig hørt om før... har haft hørt engang at en mor ikke måtte bo hos datteren uden at betale leje, de sagde så moderen betalte var det 300 om mdr eller sådan noget og det godtog de.... men hørte også at hvis det havde været datteren der boede hos moderen, det måtte man godt uden at skulle betale.....
    Havde din søn været fraflyttet også flyttet hjem igen eller hvordan? synes det lyder meget mystisk...

• #20   5. mar 2012 Holtevejen
    jeg har fra Københavns Kommune at jeg ikke skulle betale skat af, at jeg havde en af mine venner boende og, at vi deltes om huslejen. De 2/3 fandt jeg på nettet tidligere og kan egentlig også huske noget i den retning, fra kæresten fremlejede sin ejerlejlighed forrige år.

Der er to typr fradrag, man kan vælge imellem. En er baseret på de udgifter man har til den bolig, man lejer ud. En anden metode hedder bundfradrag og der kan man undlade at betale skat af det, der svarer til 2/3 af huslejen.

Jeg forstår ikke helt, hvordan du betalte skat af en lejeindtægt, du ikke havde. Var det en ejerbolig? Der betalte man tidligere et eller andet, der hed noget i den retning, men det var uanset om man havde nogen boende eller ej. Det var en skat eller afgift af muligheden for at have en lejeindtægt når man ejede et hus eller lejlighed.

Mullepigen
    Det er vist forskelligt fra sted til sted. Mit hus er leje, men da vi er selvejende, laver vi også selv reglerne om, hvem, der må bo her

Alfisten
    Det er også sådan en helt standardblanket, jeg har fået. Der er et felt til bemærkninger og her har de så sat deres eget lille fedtede stempel med de her afkrydsningsmuligheder.

Jeg har i øvrigt afleveret erklæringen til dem, men uden at udfylde det felt. Så må vi se om jeg hører mere eller evt. får en bøde smiley

• #21   5. mar 2012 Holtevejen
    Her er det beskrevet nogenlunde forståeligt
    http://www.ejendomsadministration.nu/lejeskat.htm

• #22   5. mar 2012 Holtevejen
    Det andet jeg tænkte på hed "lejeværdi af egen bolig" og er blevet erstattet af ejendomsværdiskat så vidt jeg lige kan se. men som sagt havde det ikke noget at gøre med, om man udlejede sin bolig

• #23   5. mar 2012 **Alfisten Natasja* *

Det må man da i hvert fald ikke ! i det boligselvskab jeg boede i.. Kontaktede en advokat omkring dette, og det holdte stik..
    Og der var også regler om at man ikke må bo flere logerende end der var et værelse pr prs (eller pr par... Det er jeg lidt i tvivl om nu)

Marianne K

Hvordan kan man være lejer og selvejer ?? Snakker vi andel ?? Eller privatejet som I lejer ??

• #24   5. mar 2012 Hovsa, kan huske for en ca 14 - 15 år siden, der boede en ung gut under vores tag pga. han ingen sted havde at bo, vi blev kontaktet af kommunen og fik besked om at han ikke måtte bo der mere end 3 mdr. uden at betale leje..... det var ikke en lejet bolig men eje.
    Dette var så en "fremmede", men stadigvæk meget nysgerrig for at få svar på mine spørgsmål til Holtevejen H da vi her har en søn der bliver 18 i år.

• #25   5. mar 2012 **Alfisten Natasja* *

Well.. Advokaten så ikke nogen lejekontrak og gav stadig boligselvskabet ret i deres afgørelse..

• #26   6. mar 2012 Hvorfor ringer du ikke bare til kommunen og spørger? smiley
    De kan vel svare på hvad de skal bruge opl. til.

• #27   6. mar 2012 kommunen spørger fordi, at nogen har sine børn boende eller en af sine forældre boende som voksen, og er man i familie med personen så går det ikke ud over en hvis man er på overførselsindkomst, hvor man derimod, mister en masse tillæg hvis det er en kæreste, mand eller ven.

• #28   6. mar 2012 Mullepige
    Ja juraen og detaljerne omkring det, er jeg ikke helt inde i. Måske er vi en forening? Men det er ikke andele. Jeg ved bare, vi er selvejende, det vil f.eks. sige, at vi har bestyrelse i stedet for beboerråd og det er bestyrelsen, der bestemmer. Vi har så ansat et firma til selve ejendomsadministrationen

mikael, melanie og NML
    Jamen hvis en af os fik noget som helst, ville jeg også sagtens kunne forstå det, men ingen af os har børn, så det kan ikke have noget at gøre med hverken enlige forsørgere eller fripladser. Vi får heller ikke og har aldrig fået boligstøtte eller noget, der minder om det. Jeg har fået kontanthjælp i en anden kommune nogle måneder for 20 år siden og var på SU til 98, men det kan vel næppe være noget af det, de vil have mig til at betale tilbage smiley

Mille
    Jeg ringer ikke fordi jeg egentlig er sur over, de beder om sådanne oplysninger uden at forklare mig hvad de skal bruge dem til, så nu har jeg udfyldt de dele, jeg fandt rimelige og returneret det. Så må de jo henvende sig, hvis de vil mere. Jeg ville bare synes, det var interessant hvis nogen vidste, om de rent faktisk havde ret til at bede om den oplysning, for hvis ikke, ville jeg da lige ringe og spørge, hvad de bildte sig ind

• #29   6. mar 2012
    Holtevejen H, Snakkede med min Mor i dag, hun fortalte lige noget jeg havde "glemt", min yngste bror boede hjemme efter sit 18 år, flyttet og flyttet hjem igen et par gange, der har aldrig været noget? det var ejer bolig... så nu finder jeg det endnu mere mystisk at du blev opkrævet leje af at havde din søn boende ;o)

• #30   6. mar 2012 Mikael
    Jeg er ikke meget for standardprocedurer, specielt ikke når det resulterer i snagen i mit privatliv. Og lige mht fradraget må det jo være nok, jeg bekræfter, han bor her. Hans fradrag ændrer sig jo ikke om han er kæreste, fætter eller logerende. Nårh ja og så får han 80 km kortere til arbejde ved at flytte ind her, så om noget ville jeg da forvente et takkekort fra SKAT smiley

Aino
    Jeg tror altså, holtevejen har forvekslet det med det der "lejeværdi af egen bolig", som alle betalte førhen

• #31   6. mar 2012 Marianne, hov forresten, Skønt din kæresten er flyttet ind, håber I vil kunne finde ud af det sammen :o)

• #32   6. mar 2012 Ja det er dejligt Aino og vi satser på, det går denne gang smiley

• #33   7. mar 2012 Mikael
    Men han har jo meldt sin nye adresse, så de kan se, han har kortere til arbejde, hvorved det bliver lidt svært at snyde. Mit arbejdssted er da i hvert fald endt på min årsopgørelse uden jeg har gjort en indsats og sammenholdt med min adresse, regner den automatisk sit bud på mit kørselsfradrag ud. Og stadig kan jeg ikke se, hvordan det skal have noget at gøre med, om han er min kæreste eller noget andet.

• #34   7. mar 2012 Tjah, men så kunne skat da henvende sig til mig og spørge, hvor meget, jeg evt. modtog i leje i fald det ikke var min kæreste. Det, der undrer mig er, dels at den erklæring er en del af hans flyttesag og ikke som sådan ser ud til at have noget med mig at gøre, dels at jeg føler, jeg automatisk er lidt under mistanke for et eller andet bedrag. Ifm de sender mig et brev, hvor jeg skal bekræfte, han bor her, kunne de jo sende mig et brv om, at jeg skulle være opmærksom på at meddele skat, hvis jeg modtog over et vist beløb i leje.

Jeg ved godt, jeg nok er sart, men jeg synes sgu, det er groft de ikke engang forklarer, hvad de skal bruge oplysningerne til, når de begynder at snage i mit privatliv smiley

• #35   7. mar 2012 Har du spurgt kommunen hvorfor de vil vide det? De må jo være de nærmeste til at svare på det.

• #36   7. mar 2012 Nej, det er jeg for stædig til. Jeg har sendt den tilbage uden den oplysning og så må de henvende sig, hvis de vil mere. På den anden side, er jeg jo samtidig nysgerrig og gad godt at vide, hvis de slet ikke har ret til at bede om den oplysning. Hvis de modsat HAR ret til det, så vil jeg da svare dem. Og så så går jeg ud fra, de selv mener, det er ok siden de har spurgt, men jeg stoler ikke helt på deres vurdering, så ville gerne vide det fra andre, hvis nogen her var klogere end mig

Kommentér på:
Må kommunen det?

Annonce