{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.328 visninger | Oprettet:

Kontanthjælp. {{forumTopicSubject}}

Hvornår er man IKKE egnet til praktik på kontanthjælp?
Pt Står jeg i eb lorte praktik hvor de godt vidste mit håndled skal opereres og derfor vil der forekomme fravær + jeg har noget psykisk også... Kan nogle finde noget pargraf eller andet jeg kan vise min vejleder og sige det ikke er ok jeg skal være der, så hellere en uddannelse eller andet praktik der ikke kræver noget af mit håndled .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontanthjælp.
  • #1   9. jan 2012 Du kan jo bare starte på en uddannelse og få SU, der er da ingen der tvinger dig til kontanthjælp..

• #2   9. jan 2012 Ligenu kan jeg ikke. Er 19 og vil få hjemmeboene takst selvom man bor ude.
    - søg selv på Google :-). Først en md efter man bliver 20 du får udeboende takst.
    Desuden ønsker jeg ikke uddannelse pt da jeg har mine grunde og gider jeg ikke dele her :-). Men søger bare grænsen til ikke egnet

• #3   9. jan 2012 Spørger om hvornår man er IKKE egnet ikke hvad jeg skal gøre.
    Men tak smiley

• #4   9. jan 2012 Nej det ced jeg der er løgn, har en veninde der er egnet til noget særlig praktik.
    Så skal bruge en side hvor jeg kan se hvor den skiller fra eget til ikke egnet..
    For min veninde ved det ikke mere.

Skal til læge idag og håber på en sygemelding.

• #5   9. jan 2012 hvis du skal opereres er du beretigit til og bli sygmeldt. men de skal bare kunne hente en journal

• #6   9. jan 2012 Hun har noget nær det samme som dig og hun skal os i praktik 1 time om dagen. Og ikke 30 timer i en børnehave med et handi håndled :-).

Men os ligemeget skal bare vide hvornår jeg kan trække på pargraffer

• #7   9. jan 2012 Har ikke fået tid endnu skal undersøges først....
    Men skal opereres de ved bare ikke hvor de skal åbne og det skal undersøges først. Kan jeg så stadig blive sygemeldt

• #8   9. jan 2012 Man kan godt få udeboende SU før man fylder 20, hvis man ikke kan bo hjemme, har været udeboende i 12 måneder eller der er over 20 km fra skole til forældres bopæl

• #9   9. jan 2012 Som Julie P skriver kan du sagtens få udeboende SU selvom du ikke er fyldt 20! det får jeg da smiley

• #10   9. jan 2012 Hvis du ikke kan udfører din praktik skal du melde dig syg og få den lægeerklæring der bliver tilsendt dig med til lægen. Så vil din sagsbehandler tage en snak med dig om hvad du så kan holde til af aktivering.
    Der er ingen paragrafer der siger hvornår noget er uarbejdsdygtig - det er individuelt fra person til person, og det er derfor de prøver dig af i arbejde...

• #12   9. jan 2012 Hvorfor ikke uddanne dig målrettet til et job du kan bestride??
    Istedet for at spekulere i, hvilken offentlig kasse man kan stikke snablen i...

• #13   9. jan 2012 Du er ikke uegent til praktik pga af et håndled, og der findes ingen paragraffer der kan fritage dig med mindre du frasiger dig dine penge.

Som jeg læser det gider du ikke rigtig det du er i, men du er kun 19 og måske var det en god ide at forblive på en form for arbejdsmarked.

Du er kun uegent hvis du slet ikke kan udfører noget som helst fysisk, og det er jo ikke tilfældet.

Man kan ikke mere få lov til bare at gå hjemme uden grund.

• #14   9. jan 2012 Har du i øvrigt snakket med din vejleder på praktikstedet? Denne kan måse lave om i din dagligdag, så du alligevel kan udfører noget af jobbet?

• #16   9. jan 2012 man kan vel også godt være i en børnehave med dårlige håndled... det har jeg da selv været man vælger bare og lave nogle lidt andre ting med børnene som og læse eller gå tur med dem

• #17   9. jan 2012 blev sygemeldt & derefter 3 timer om dagen maks, med stress og håndled der skal opereres smiley

så kan jeg få ro på :')

• #18   9. jan 2012 Kennel - Nå men det var jeg altså i følge min læge smiley for jeg kan ikke holde til at være i en børnehave hvor jeg kun kan bruge 1 arm indtil jeg bliver opereret er på stærkt smertestillende.. Så ifølge lægen kunne jeg hverfald godt. og var IKKE egnet til sådan et arbejde indtil jeg får mit håndled ordnet smiley

desuden var mit stress også et fakta hun tog hånd om..

Tak for hjælpen og til jer der ser dårligt på mig fordi jeg ikke kan holde til ting i måske kan, kan i ikke bare være rare og søde mod mig.. nu har lægen sygemeldt mig med stress og et håndled der skal opereres , kan ikke være nogle steder til tider for den, så syntes ikke folk skal kloge i hvad jeg kan holde til og ikke holde til smiley ..

Ville bare høre om der var en pargraf smiley

• #19   9. jan 2012 En ting er hvad din læge siger, det behøver kommunen altså ikke følge hvis de mener du kan skånes der hvor du er, jeg skriver ikke det for at nedgøre dig, men for at forklare det ikke lige er sådan at man finder en god paragraf og så er den klaret.

• #20   9. jan 2012 Kennel - Mange tak smiley Ja men nu er det sådan jeg har snakket med ham der styre min praktik og min sagsbehandler og når du får en sygemelding kan komunen ikke røre dig på det område da de IKKE må gøre mere skade på dig.
    Så SKAL de finde noget jeg kan holde til. Vil jo super gerne ud... Kan bare ikke lige holde til det smiley

Så håber de finder en praktik hvor jeg har ønsket det..

Tak igen smiley

• #21   9. jan 2012 Michael - Mange tak, dog skal jeg først vente på at blive opereret , da jeg har 2 eller 3 sener der ikke sidder som de skal, og derfor har jeg store smerter smiley

men ja kunne godt bruge det du skriver. tak skal du have :-)!

• #22   9. jan 2012 kan godt være de SKAL men det er altså ikke sikkert de gør det.

så forbered dig lige på ventetid også.

• #23   9. jan 2012 Min søn har flere hjertefejl, kunsigt hjerteklap, ADHD, OCD, Depression, Stess og meget andet. Han har været sygemeldt i 2 år og det sidste år på kontanthjæp, da hans sygepenge udløb. Han har hele tiden skulle i sygeaktivering. Det er meget kedeligt og intetsigende og igen kommer rigtigt videre. Han ville rigtigt gerne lave noget, der gav lidt mening, men må ikke p.g.a hans sygdomme. Så jeg tror praktik er meget mere sjovt og givende end sygeaktivering. Praktisk giver faktisk ofte arbejde senere hen.

• #24   9. jan 2012 Jeg har ikke læst tråden, men reagerer lidt på de første indlæg...

For det handler vel ikke om, hvornår du er egnet... Hvis du ikke kan det, du er i gang med, så må du jo stoppe og så se, hvad din tilstand berettiger dig til. Det er jo ikke sådan, at man får tilstanden til at blive det, der kan betale sig i forhold til det, man ønsker.

Du må sygemelde dig og så tage tingene derfra.

• #25   9. jan 2012 Man kan som sagt godt sygemeldes af egen læge, MEN det er kommunens læge der afgør om den skal opretholdes på længere sigt, og det er også dem der afgør hvad der skal afprøves, så en sygemelding giver ikke frihed for nogen.

• #26   9. jan 2012 Mia.
    Om så du har været indlagt og hospitalet vil sygemelde dig, så er det altid kommunens læge der har det sidste ord, du kan muligvis blive fritaget i 3 måneder, det er maks, men det er langt fra alle der får lov til dette, man skal være rimelig syg for ikke at blive sendt ud i noget

• #27   9. jan 2012 Jo match 5 er den match hvor man f,eks er på vej til pension, ikke kan arbejde, men måske kommer i gang, eller skal udredes, det sammer er match 4 og en smule i 3, men igen det hele handler om kommunens læge i enhver sammenhæng:o)

• #28   9. jan 2012 Det er nu ikke alle kommuner, der bruger intern læge - og en kommunal læge må ikke hverken sygemelde eller raskmelde en borger. Det er noget udelukkende vedkommendes egen læge eller speciallæge kan gøre.

Kommunen skal, hvis sygemeldingen trækker ud, finde ud af, hvordan borgeren kommer hurtigst tilbage på arbejdsmarkedet. Og i den forbindelse kan de benytte sig af virksomhedspraktik. Det kan de både i match 2 og 3.

• #29   9. jan 2012 Der er ikke længere noget, der hedder match 4 og 5.

• #30   9. jan 2012 Om, hvor, og hvornår man bliver sendt ud i virksomhedspraktik afhænger fuldstændig af ressourceprofilen.

• #31   9. jan 2012 eii CH det er ikke sandt, jeg har en nærtstående der er i match 5 gruppen, tror bare de hedder noget andet nu, men det skyldes kun at man har lukket nogle kurser.
    Og jo du kan sende i aktivering via kommunen trods en sygemelding, det er rigtig mange heroppe F.eks, så den holder altså ikke helt

• #32   9. jan 2012 Flindt - jo det er sandt. Der er ikke længere nogen i match 5, for det eksisterer ikke.

Aktivering sendes man ikke i som sygemeldt - hvis kommunen forsøger det, så er det fordi de ikke tager sygemeldingen alvorligt og handler ulovligt.

Der er ikke lovhjemmel til det.

• #33   9. jan 2012 Mon ikke det handler om, at tingene hedder noget andet i lovgivningen end det gør i den daglige tale, når det bliver forvekslet..

I lovgivningen er der ikke noget, de hedder aktivering overhovedet. Det er virksomhedspraktik efter flere forskellige paragraffer og så er der et ord der enten er jobprøvning eller arbejdsprøvning, der er en anden paragraf.

Hver ting til sin tid.

• #34   9. jan 2012 Det ender med, at jeg må sygemeldes med en depression, ved tanken om, at de godt 200,000 jeg puttede i statskassen sidste år alene, skal finansiere teenageres cafebesøg, kunstige negle og almene lediggang!!!

• #35   14. jan 2012 Enig Marietta, vi sponsorerede også hver det samme her i familien..:-(

• #37   15. jan 2012 Zandra, det er ikke blot tærsklen, der er forskellig, det er også tilstanden.

Den kan være mild hos nogen, invaliderende hos andre. Nogle kommer sig hurtigt over operationen, andre kommer sig langsomt. 3 uger er i øvrigt ekstremt hurtigt og bestemt ikke det, der anbefales efter en sådan operation.

Hop nu ikke i den fælde der: Når jeg kan så bør alle andre også....

• #38   15. jan 2012 Charlotte, det så jeg - men det gør ikke slutningen som Zandra laver mere relevant - man kan ikke sidestille to menneskers tilstand selvom diagnosen er den samme.

• #39   15. jan 2012 kan i ikke bare være glade for at personen har fundet et job på 4 timer om ugen, som hun mener at kunne klare, synes snart at alt skal vendes og man kun kan fokusere på noget negativt

Kommentér på:
Kontanthjælp.

Annonce