{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.041 visninger | Oprettet:

Min søn på 18 år - Langt {{forumTopicSubject}}

Ved simpelhen ikke hvad jeg/vi efterhånden skal gøre, så nu håber jeg at nogen herind kan rådgive lidt.
Ved at jeg nu udstiller mig selv, og min familie, men er hele tiden så ulidelig træt, fordi tankerne omkring min søn, tapper mig for energi.
Altså, jeg har den her søn, som blev 18 år sidst i oktober.
Min mand har været som en far for ham, i ti år.
Min søn har været en dovnkrop siden han var tre år gammel. Op gennem hans folkeskoletid, har hver dag været en kamp- både at få ham op om morgen, få ham i skole, få ham til at blive en hel skoledag i skolen, få ham lært at læse osv. Og jeg mener: Virkelig en kamp- selv for lærene. Har aldrig været til en skole-/hjem samtale, hvor der var den mindste ros til min søn. Og forståligt nok. Uanset hvor meget man har prøvet at hjælpe ham, har han bare lukket af og trukket på skulderen.
Vi har haft prøvet at ha ham på efterskole- selv der, gav pædagogerne op overfor hans dovnskab og for hans ligegyldighed overfor omverden. (det kostede os så lige 100.000 kr i dyre lærepenge).
Hjemme, fortager han sig heller intet, og nægter at følge de -få-regler, vi har herhjemme....så som, at det er forbudt at ryge indendørs (og i særdeleshed i sengen), at man rydder op og hjælper hinanden.
Ikke engang at vaske sit eget tøj ( og det gør jeg ikke mere)- så han går ind og tager af min mands tøj i stedet og smider det så åbenbart ud efter brug - for vi kan ikke finde det nogen steder.
Han går på Teknisk skole som murer, men endnu har vi ikke oplevet ham komme afsted hjemmefra til tiden mere end et par gange- ja, idag har han åbenbart valgt at blive liggende inde i sengen, og er altså ikke i skole smiley
Da han blev 18 år, blev hans børneopsparing med omkring 50.000 kr frigjort. Vi gjorde det klart for ham, at hvis han begyndte at bruge af de penge (meningen med dem, er at de skal bruges til indskud til en lejlighed), skulle han betale kostpenge herhjemme- 2000,- kr. mrd.(som vi så iøvrigt ville sætte ind på en hemmelig konto, så han alligevel har noget når han engang flytter hjemmefra)
Han bruger af pengene- ingen tvivl om det. Men vi har ikke adgang til at tjekke det og har igen sagt at han skal betale os penge for kost/el/vand osv.
Ingen reaktion fra hans side.
Kommer ikke hjem til aftensmad og svarer ikke når man taler til ham.
Vi vil gerne ha at han bare skal flytte væk nu, for vi kan simpelthen ikke klare ham længre, men ved også samtidig, at han ikke kan klare sig "derude".
Ved at det ikke lyder så slemt, når jeg skriver det ned- men han skal opleves- selv min mands datter, er ved at kløjs over ham.
Jeg sover næsten ikke om natten, da jeg ligger og veneder og drejer tankerne om, hvordan min søns fremtid ser ud- og hvordan han er ligeglad med resten af husstanden og kun tænker på sig selv..........Og sjovt nok, gør han intet for at forbedre sin fremtid- vi har ellers gjort alt, hvad der står i vores magt, for at hjælpe ham på vej.
Hvad pokker skal jeg stille op ?
Er der nogen steder, hvor man kan henvende sig og få rådgivning/hjælp ?
Skal vi bare smide ham ud..........ej, det kan vi ikke få os selv til..........
Hvad gør vi ??
Det er noget vi taler om, hver eneste dag- min mand og jeg........

Skal siges, at hans biologiske far er stjernepsykopat (alvorligt ment) og de to har intet med hinanden at gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min søn på 18 år - Langt
  • #1   5. jan 2012 Uha, Lea...

    Jeg tror I har fået gjort ham en bjørnetjeneste - har fået vist ham vejen frem ved at feje den for ham og strøet roser ud...

    Han bliver NØDT til at stå på egne ben. I bliver NØDT til at slippe ham - HELT.

    Han må væk fra Jeres hjem, for det er ikke konstruktivt for jer at være sammen.

    Nu taler jeg lige ud af posen, håber det er ok - det lyder lidt som en beskrivelse af et misbrugsforhold, hvor I er dygtige medafhængige og gør det muligt at fortsætte misbruget.

    Han skal simpelthen afbrydes, og I skal holde op med at nurse ham.



  • #2   5. jan 2012 jeg siger det lige ligeud. og ikke for at gøre dig helt ude af den. håber det er okay..
    din søn lyder som om han ryger hash, de bliver så ligeglade, så stenede, de forstår ikke verden omkring dem, og sætter ikke pris på noget. De ser ikke deres nærmeste som nære. og ååh.. Mine to bedste veninders storebrødre havnede i det miljø, og de passer på beskrivelsen af din søn, ikke snaksagelig, ikke rigtig vågen, ikke klar på noget, ikke gider på arbejde, ikke gider i skole.. og .. ååh..
    det endste med de begge to uafhængieg af hinandens forældre, blev smidt ud. den dag idag, (10 år efter) har den ene et godt liv med kone og to børn, den anden hænger stadigvæk fast i systemet, med gider ikke, vil ikke, ryger stadigævk alle sine penge op... smiley .. men har dog egen lejlighed, eller egen og egen . lejet lejlighed. .
    Man kan kontakte kommunen og få dem til en samtale der hjemme.

    Det gjorde min mor da jeg var aller værst, (har aldrig taget stoffer) men jeg har været skrækkelig teenager, blev smidt ud to gange som 15 årig og som 17 årig. er dog altid kommet hjem igen efter ½ år ca.. Kommunen kom en gang om måneden og holdt møder med os, hjalp med at se det gode vi havde i hinanden (vi var kun mig og min mor, og min sæster) tre tøser på 54 m2 er meget farligt når der er en teenager i huset. var slet ikke sød ved dem. men flere samtaler, og mange psykolog timer senere blev jeg den jeg er idag, stille og rolig, nede på jorden, elsker at lave noget..
    nu er jeg så godt nok sygemeldt for depression, så går hjemme ligenu, men bestemt ikke fordi jeg er doven.
    håber det kan give dig lidt afklaring på hvad kommunen kan gøre for jer.


  • #6   5. jan 2012 *CH* Du må hjertens gerne tale lige ud af posen. Men vil da lige sige, at vi på ingen måde har benet vejen for ham. Vi har begge ment, at man selv skal kæmpe med de chancer, man får tilbudt.
    Vi har vist ham de forskellige muligheder, der er op gennem livet som barn/ung, og vi har tilbudt vores hjælp hen ad vejen.
    Han har bare aldrig taget imod tilbudene, men ment at "direktørstillingen" nok skal komme til ham- sådan helt af sig selv.
    Vi leder pt efter en lejlighed til ham (men vi laver IKKE et forældrekøb), men han skal jo også kunne betale husleje.
    Louise : Jeg flyttede selv hjemmefra, lige da jeg var blevet 17 år, og stod helt på egne ben.
    Og vi vil meget, meget gerne have at han flytter- det er bare ikke så let at finde noget- synes jeg


  • #8   5. jan 2012 Jah han skal ud hjemmefra så hn kan lærer hvad det vil sige og skulle ordne tingene selv.. lige nu hygger han sig bare i mors klæder..



  • #9   5. jan 2012 Anne- Christina: Vi har ham også mistænkt for at ryge hash eller noget andet.
    Maja B: Han får ikke elevløn da han ikke har nogen læreplads (og er for doven til at finde sig en). Han har endnu heller ikke fået su.
    Pernille: Da han gik i folkeskole, fik jeg ham til psykolog (har også gået med tanken om, at han er psykisk syg). Hun kunne ikke påvise andet end dovnskab.

    Jeg er meget glad for jeres indput og jeres ærlighed.


  • #10   5. jan 2012 Holld da op en tolmodig familie i er.Find et værelse til ham og så er det ellers ud af vagten. Jo før jo bedre. Han skal ud og klare sig selv nu, ellers ender det galt med ham.


  • #11   5. jan 2012 Melander: Ja, han skal ud.
    Men hvorhen ?
    Leder med lys og lygte......
    Ved ikke helt, hvad jeg skal søge efter.
    Og hvad skal der ske med ham, hvis han bare går i "hundene" efter at han er flyttet ?

    Vi har jo sagt til ungerne, at de får et kørekort, hvis de kommer godt igang med en uddannelse og viser ansvarlighed for at klare sig godt.
    Han kan jo ikke engang komme op om morgen ( og nu gider vi ikke længre at kalde ham op tre- fire gange hver morgen, for han skal jo vise at han godt selv kan klare det), så indtil nu, er der intet kørekort til ham, hvorimod min "datter" kan begynde at tag sit i april (bliver 18 til juni)


  • #12   5. jan 2012 Hold da op, stakkels unge mand. Han må have det forfærdeligt... Hvilket I selvfølgelig også har...

    Da jeg læste din beretning igennem tænkte jeg rigtig meget på de unge mennesker, vi har på vores skole. Jeg er på en specialskole for børn og unge med autismespektrumforstyrrelser og møder jævnligt beretninger som din... Hermed ikke sagt, at din søn har en autismediagnose, men en evt. uopdaget ADHD eller andet kunne bestemt være en mulighed.

    Grunden til, at jeg får disse tanker er din beretning om, at I har set problemer siden 3-års alderen...

    Tænk sig, hvis al hans "trælse" adfærd rent faktisk bunder i, at han ikke kan strukturere og overskue verdenen...?

    Har han været testet for skader på fronttallappen?


  • #13   5. jan 2012 du må være hård ved ham og sige at betaler han ikke så er det ud.. og så stå ved det..

  • #14   5. jan 2012 Han bliver bare nød til og lærer det og han vil ikk lærer det på det lette måde så må det blive på den hårde og han ahr jo selv valgt.. Jamen jeg ville se om der ikk er et værelse et sted.. Men jah han lærer det ikk hvis han ved i har ham og griber ham for så det jo let nok og falde.. Har nemlig set det hos min svigerbror han var sådan og han røg også hash.. han er da stille og roligt begyndt og klare sig selv.. Han blev smidt ud.. han fandt et sted og jah fandt ud af ting ikk var gratis og sådan.. og kom man ikk afsted jamen så stoppede pengene med og komme.. så måtte han jo hellere til og møde op.. Min mand skaffede ham arbejde og mange gange måtte han ringe ham op og hente ham og hive ham ud af sengen. det var jo min mands røv som stod for skud for det var ham som sagde god for ham..

    Derud over så fik han kørekort havde det i jah max et par måneder og fik det så taget ved spiritus kørlse hvor han kørte galt.
    Han er nu endelig som jah 23 årig her snart ved og kunne klare sig selv og komme på benene..


  • #15   5. jan 2012 hvad er det forresten ved ham der gør at i mistænker ham for at ryge hash?

    jeg var nemlig selv ude i et slemt hashmisbrug da jeg var 16-17år og kan idag selv se alle symptomerne..


  • #16   5. jan 2012 Lea: Jeg stiller lige nogle spm...;o)

    Har han mange venner? Er de nære?
    Hvordan er hans spisevaner? Er der ting, han absolut ikke vil have i munden?
    Hvordan er hans døgnrytme?
    Hvordan er hans ordenssans?
    Kan han selv tage initiativ til aktiviteter?
    Hvordan har han det med fysisk kontakt?


  • #17   5. jan 2012 Ann christina Er helt enig i med at det lyder som han ryger hash.
    har selv gjort det og er stoppet og jeg blev ligesådan.


  • #18   5. jan 2012 Drengen har været på den måde, siden han var 3 år gammel... Det er ikke utænkeligt, at han har et misbrug, men symptomerne og adfærden var der inden....

  • #19   5. jan 2012 Øv hvor har jeg ondt af knægten.. Når det har været der siden 3 års alderen, så er det altså ikke bare dovenskab. Der ligger noget psykisk bag!!!

  • #20   5. jan 2012 Er i sikre på at der ikke er noget galt med ham? Har han en depression eller andet? Er der andre end den psykolog der så ham da han gik i skole der har "set" ham?
    Det er ihvertfald en frygtelig trist situation for jer allesammen :o(

    Han begyndte jo nok ikke at ryge hash som tre-årig.


  • #21   5. jan 2012 Helt enig, Natascha...

  • #22   5. jan 2012 Misbrugsadfærd kan nu starte lang tid før misbruget. Og historien emmer virkelig af misbrugsadfærd.

  • #23   5. jan 2012 Trine : Han er aldrig blevet testet for det du skriver. Tror dog ikke på ADHD, da det da ikke passer ind med sløvsind.
    Men svarer gerne på dine spørgsmål- ku jo være at du har fat i noget.........
    Han har ikke mange venner. Dem han har, holder han fast i længe- men er ikke selv en god ven og svigter dem, hvis der dukker "noget bedre" op.
    Han er altspisende..........Tror ikke engang at han tænker over, hvad han propper i munden og spiser tre gange så meget som alle andre, herhjemme.
    Døgnrytmen......Hmmm........:Længe vågne om natten. Sover hele dagen (i weekenderne). Kan ikke komme op om morgen.
    Selv hvis han er stået op til tiden og har været i bad og ude og lave sig noget morgenmad, går han ind i sin seng igen, tænder for fjernsynet- og falder i søvn (og kommer så for sent på til skolen)
    Ordensans har han slet ikke.
    Tager aldrig initiativ til noget, overhoved (og det er ikke løgn)
    Har intet imod fysisk kontakt


  • #24   5. jan 2012 CH: Men misbrugsadfærd kommer som regel af noget... Andre kalder det selvmedicinering...

    Indenfor ADHD og ASF området ser man en ret stor procentdel af disse former for medicinering...:o(


  • #25   5. jan 2012 Siden han var 3 år gammel, har han bare ikke gidet noget der blev krævet af ham.
    Så længe ingen stille krav - og det er jo et krav at man skal op om morgen osv- gjorde han lige hvad der faldt ham ind og var glad.
    Lige så snart man bad ham om noget, blev han "syg" og dårlig.
    Jeg fik ham testet for alt muligt, da han jo klagede over ondt i hoved (han blev endda scannet), ondt i knoglerne, ondt i maven og hvad han ellers kunne finde på.
    Lod man ham selv bestemme, var der aldrig noget i vejen med ham.


  • #26   5. jan 2012 Trine, ingen tvivl - og en sammenhæng, der nok kan være relevant at se på.

  • #27   5. jan 2012 Trine: Hvad nu hvis du ud fra det jeg har skrevet, kan sige at han måske har ADHD eller noget.............Hvad gør jeg så ?

  • #28   5. jan 2012 Er du ikke sikker på at du har hjulpet ham for meget lige fra han blev født? Børn skal lærer at hjælpe til derhjemme tidligt i deres opvækst, ellers vil ligyldigheden og ugideligheden ofte forfølge dem. Herhjemme har vi altid lært at hjælpe til, og der præger både jeg og min søster præg af. Vil så også tilføje at mange af mine kammerater altid har været vant til at aftensmaden stod på bordet, hundene gik mor og far med, og det der med at hjælpe til når man får gæster f.eks. det er er en by i rusland!Så tror bestemt ikke din søn er det eneste barn i DK med den opførsel, dog er hans nok en af de værre tilfælde

  • #29   5. jan 2012 Nu prøver jeg at forklare lidt om hvordan jeg var og hvad konsekvenserne var ved mit hashmisbrug..

    I starten af mit misbrug var der selvfølgelig ikke de store ændringer, passede min uddannelse på Niels Brock (HG), passede mit job og var stadig frisk, vågen og glad..

    Så gik der 2-3 måneder og så begyndte det at gå ned af bakke.. Jeg blev ond i mine ord overfor min mor, begyndte at pjække meget fra skole, gjorde lige hvad der passede mig og var sammen med dem jeg ville selvom jeg godt vidste at de var dårligt selskab. Dog passede jeg stadig mit job.. Jeg røg mig skæv max 2 gange om dagen..

    Efter 4-6 måneder var jeg smidt ud af skolen, havde mistet mit job, røg mig skæv 4-6 gange om dagen, var stadig ond i mine ord overfor min mor og vare bare møg ligeglad med alt og alle..

    7-9mdr, ja der kørte det helt af sporet.. En af min mors venner havde set mig komme skæv hjem, og han fortalte hende straks at han godt kunne se at jeg altså røg hash, og at det ikke bare var lidt eller en gang i mellem..
    Dagen efter det, tog min mor fat i mig, spurgte mig hvad fanden jeg havde gang i, stor tudede og spurgte mig om jeg ikke godt ville stoppe.. Jeg var var egentligt pisse hamrende ligeglad.. Men jeg sagde ja til at stoppe, bare for at slippe for at hører på hende..

    Der gik nogle uger og jeg var stadig ikke stoppet, var stadig Skæve-Carina, og det resulterede i at min mor ringede til kommunen og sagde at hun ikke kunne have mig mere.. Jeg blev fjernet, smidt ud på et kollegieværelse i Ørestaden, og fik af vide af min mor, at jeg fik ikke lov til at se hende, min bror eller mine 2 små søskende så længe jeg røg hash..

    Jeg tog en kold tyrker og så dem ikke i 3-6mdr..

    Det var de hårdeste 3-6mdr i HELE mit liv ! Og jeg vil aldrig gøre det igen..


  • #30   5. jan 2012 Lea: Tak for svar...

    Havde det været min dreng, havde jeg arrangeret, at han skulle gennem en Whisktest hos en psykolog.

    Hjemme hos os har vi selv været tromlen igennem for 6 år siden med kærestens søn. Ham havde de været til læger og skolepsykologer med, siden han var spæd. Selv børnepsyk. i Risskov skrottede ham...

    Vi bed i det sure æble og betalte selv en ordentlig undersøgelse af ham...

    Han har Aspergers syndrom og får nu den opbakning og anerkendelse, han har brug for...


  • #31   5. jan 2012 Trine - HELT enig... Og hash? Ej vil i da holde op.. Skulle han ha røget siden han var 3?

  • #32   5. jan 2012 Det skal lige siges, at jeg var alene med mine to børn, indtil min søn blev 8 år gammel.
    Min datter døde af cancer da hun var knap 5 år gammel- og to dage før min søn blev 6 år gammel.
    Mens min datter var syg, prøvede jeg at få det hele til at hænge sammen, sådan at min søn også blev tilgodeset- hvilket ikke altid var muligt. Jeg var alene om det hele, men havde dog en aflastningsfamilie til min søn, til når jeg var indlagt sammen med min datter.
    Nogen tid før min datter døde, sagde min søn " Ha, jeg glæder mig til Joann dør..............så har jeg dig for mig selv"
    Ku godt sætte mig ind i hans tankegang, men blev allievel vred.
    Efter min datter døde, gik der nogen tid, hvor jeg ikke magtede at tag mig særlig godt af min søn.
    Gjorde det dog så godt jeg nu magtede, men ikke let for nogen af os.


  • #33   5. jan 2012 jeg tror også han går med en uopdaget sygdom. - jeg tror simpelthen ikke han kan overskue hverdagen og dens krav. Nu er han jo 18 år, så I kan jo ikke bestemme over ham, men jeg ville bestemt tage kontakt til lægen og få en samtale - sammen med drengen, så I kan hjælpe ham vidre i livet. - håber det bedste for jer!

  • #34   5. jan 2012 Hvor læser han henne? Mange tekniske skoler værelser man kan leje.

  • #35   5. jan 2012 Lea A: det kan jo godt være den hændelse der har påvirket hans mentalitet, men selvom man umiddelbart vil sige du skulle smide ham på porten, så ville det måske knække ham fuldstændig og gøre det hele værre! Enhver forældre elsker jo deres børn, og vil gøre alt for dem. Hvis du føler i har gjort alt hvad der kunne gøres, så syntes jeg det er i orden ... Vil så sige at i nok skulle have ventet med den børneopsparing til han blev 21

  • #36   5. jan 2012 *Carina*: Er glad for at du er kommet dertil, hvor du er nu.

    Må jo se at finde på et eller andet med sønnen...............
    Tvivler på at han vil gå med til en psykolog (betaler bestemt gerne selv).
    Ingen tvivl om at han skal hjemmefra- ved bare ikke hvordan og er bange for, hvordan det skal gå ham.


  • #37   5. jan 2012 Min lillebror har nogen af de samme tendenser, som din søn.. Specielt dovenskab, komme op om morgenen, kun 7. Klasse, for ingen skole har fanget ham.. Han er nu 19 og er kommet på et slags "bofællesskab".. Der bor man, og har pædagoger hos sig.. Man kan vælge mellem tre linjer fx mad og landbrug.. Og man kan tage kørekort der osv.. Det man hovedsageligt lærer der, er at klare sig selv.. Komme op om morgenen, vaske tøj, spare op osv.. Min lillebror har altid været en god dreng, men han har haft det hammer svært med ordblindhed, mobning og ikke mindst mine forældres skilsmisse, da han var 9 år.. Men nu bor han der, og er begyndt at spare op til at komme til tandlægen, havde selv købt pæn skjorte og bukser til en dåb.. Hans største ønske er engang at møde en pige og stifte familie..

    Men ja, vil egentlig bare fortælle pm den mulighed.. Jeg ved ikke hvad det hedder, men det er vidst noget, som kommune har tilbudt..


  • #38   5. jan 2012 Stella: Rødovre...................

    Mette K: Ja, forstår heller ikke det med børneopsparingen. Havde sat den til frigørelse når han var blevet 21 år, men fik så at vide fra banken om, at den var frigjort.
    Den besked fik min søn jo desværre også og jeg har prøvet at overtale ham, til at sætte pengene over på en konto med tre måneders opsigelse


  • #39   5. jan 2012 Lea - "Ingen tvivl om at han skal hjemmefra"

    Så du sætter din søn ud på egne ben trods der formentlig er noget galt med ham som i burde have opdaget for længst?


  • #40   5. jan 2012 Lea A: Det er da en fejl så, jeg fik først min da jeg blev 21! Det må da også påvirke hele familien derhjemme , det med din søn.

  • #41   5. jan 2012 Der behøver altså ikk være noget galt med ham dette er altså set mange gange før selvom de ikk fejler noget..

    Tit så er det fordi at forældrene har ladet dem som små få lov og bestemme.. Her laver den ældste af pigerner den samme hos sin mor hun bileder hende ind hun har ondt i maen eller andre steder og nå jeg så få hende herhjem og snakke med hende få jeg jo frem til hun ikk gad eller andet.. det er for det meste fordi at man lader børnene vinde med og det kan man jo læse at ham her har fået lov til allerede som lille ved og sige han har ondt alle mulige steder.. plus har er jo blevet undersøgt


  • #42   5. jan 2012 Natascha W : "burde" vi ha opdaget det for længst?
    For pokker da. Du har vist ikke læst det her ordenligt.
    Min søn har været til skolepsykolog. Har har også været til psykolog i forbindelse med min datters sygdom/død.
    Ingen af de psykologer fandt nogen sygdom ved ham.
    Og så mener du at jeg "burde" ha fundet ud af det ?
    Hold nu helt op.
    Du skulle prøve, hvilken helved det er at bo sammen med ham.
    Jeg kan slet ikke finde ord der kan beskrive det- og derfor er det også jeg skriver, at han bør opleves.
    Det er jo ikke kun dovnskab og ligegyldighed. Der er så meget andet.
    Overfor gæster der kommer her, er han venligheden selv og fortæller om "alt det" han er igang med og om, hvor "dygtig" han er.
    Vi ved så, at han er fuld af løgn


  • #43   5. jan 2012 Natascha W: Måske er han bare doven. Det er da ikke til at vide, når man ikke kender drengen. Synes også det lyder som om at TS har prøvet en masse.

    Min kæreste har 2 fætre, som er indbegrebet af dovenskab. De bor begge ved deres forældre. Den ene er over 30 år og har 2 børn, som så også bor i hans forældres lille 2½ værelses lejlighed hver anden uge. De er dovne og deres forældre giver dem hvad de har brug for og gør alt for dem.


  • #44   5. jan 2012 Udover det: Tak for jeres feedback.
    Er meget taknemmelig for at I gad bruge jeres tid på at komme med råd og oplysninger.
    Det var rart lige at få "talt" med nogen om det.
    Tak


  • #45   5. jan 2012 Der er godt nok mange der får diagnosen ADHD. Hvad blev der af det gode gammeldags begreb Forkælet møgunge

    Ved godt der er mange der har ADHD , men tror også tit børn bliver fejl diagnostieret


  • #46   5. jan 2012 Jeg er helt enig med dem der mener at han kan have en psykisk lidelse. Tænker lidt i Borderline, depressivpersonlighedsforstyrrelse osv. Han kan jo godt have en blanding af flere lidelser.

    Synes bestemt at du skal få ham afsted til en psykiater, med henvendelse fra lægen.


  • #47   5. jan 2012 Hvis han har gjort sådan noget da han var 3 år, så kan man da sige at han er blevet ''forkælet''.. At i bare lod ham få sin vilje, bare så han havde det godt.. Det er min opfattelse af din forklaring om ham som 3 årig! Og det er jo noget i måske har gjort ved ham da han var helt fra spæd.. At i måske altid gik over til ham når han græd, selvom han var skiftet og var mæt og havde det fint, eller løftede ham op når han ville op?

    Men håber du finder ud af noget


  • #48   5. jan 2012 Mette

    Jah jeg sys også det som om det er undskyldningen for alt hvis børnene ikk liige er som man liige kunne ønske så ej men det fordi han har ADHD:

    Kender mange som mener det uden de endleig rigtig har fået undersøgt dem for det.. Men det jo også lettere og sige det ikk er ens skyld at barnet opføre sig som det gør.. det er jo tit sådan at børns væremåde og sådan er en afspejling af forældrene og deres opfattelse af forældrene..

    Men jah har et barn virkelig ADHD så er der hjælp og finde..


  • #49   5. jan 2012 Jeg er også med på det hold der mener der kunne ligge en psykisk lidelse bag specielt når han har haft det sådan siden han var lille., ( Kender ingen ugidelige og dovne 3 årige uanset hvor forkælede og beskyttede de måtte være )
    nu ved jeg ikke hvad der er med hans biologiske far ( behøver ikke vide det ) men psykiske sygdomme kan jo være arvelige
    Jeg synes i skal prøve at tage en alvorlig snak med ham og få ham overtalt til at få foretaget en psykiatrisk undersøgelse

    Jeg føler med dig og din familie Held og lykke herfra smiley


  • #50   5. jan 2012 hvad med at i kontakter en på kommunen og høre om de ikke har et forslag til hvad i kan gøre, evt kan hjælpe med en form for kontakt person så i kan få snakket ud.
    noget er der tydeligvis galt, om det er noget han fejler eller han bare har det ad h til.
    syntes bestemt ikke han skal smides ud.. og da slet ikke før i ved hvad der lige er galt..
    han har jo tydeligvis brug for hjælp.
    syntes bestemt også folk skal stoppe med at side og gætte på hvad han kan fejle.. lad nu nogle der har forstand på det vordere det..


  • #51   5. jan 2012 Mon Søren Lynge kunne hjælpe lidt?

  • #52   5. jan 2012 Men hvis drengen ikk vil undersøges eller noget kandu jo ikk tvinge ham men du kan jo sætte det ultimatum at så må han finde et andet sted.. han er gammel nok til at du jo ikk kan bestemme over ham og hvis han ikk vil have hjælp så kan du jo tekniknisk set intet gøre.. så prøv og giv ham et ultimatum at han få hjælp psykolog eller en undersøgelse for at se om han fejler noget eller han må et andet sted et hjem eller noget andet

  • #53   5. jan 2012 Har ikke læst de andre indlæg, Sorry, men tænker.. Er han " syg" Han lyder meget som vores den ældste. Han " begyndte da han var 3- 4 år.. Da han var 20 sagde vi stop; der måtte være noget galt.. Jeg fik ham til vores læge, der tog en samtale med ham, og sendte ham videre til psykiatrien.. Det viste sig at han havde add og en parsonlighedsforstyrelse.. Vores dreng er super intelligent, var aldrig ude i alkohol eller stoffer.. Hvad er jeres indtryk af jeres dreng ??

  • #54   5. jan 2012 Lea - Min kæreste var også til skolepsykologer osv der også bare sagde dovenskab. Omkring 20 års alderen fik han stillet 3 forskellige psykiske diagnoser.

  • #55   5. jan 2012 Lea: Jeg forstår til fulde dine frustrationer omkring alt det her... Som sagt har min kæretse været igennem det samme med sin søn hele hans liv. Nu er der endelig faldet ro på og de behøver ikke længere føle sig som verdens dårligste forældre...

    Du nævner, at du tvivler på, at du kan få din søn med til psykolog. Hvad sker der, hvis du sætter dig stille og roligt ned og forklarer ham, at du kan mærke, at han har det svært og at det er et forsøg på, at finde en fornuftig måde at komme videre på...

    Min erfaring siger mig, at hvis de unge blot føler sig mødt, så er de villige til, at gå rigtigt langt. Bare man er ærlig og melder ud med ens hensigter... Og så ANERKENDELSE ANERKENDELSE ANERKENDELSE (ikke at forveksle med ros)!!! Ikke kun af de gode ting, men også af det der er svært for den unge...


  • #56   5. jan 2012 Michael.... " problemet " med vores dreng var at han ikke var " forstyrrende" i skolen.. Bare anderledes , lavede aldrig lektier... Det viste sig jo så også at han ikke er hyper; mangler H´et i adhd

  • #57   5. jan 2012 jeg syens virkelig du skal passe på med bare at smide ham ud.
    han kan altså have en psykisk sygdom der kan stå til grund for han er som han er.
    jeg tror bestemt ikke din søn har det godt.

    nu har jeg ikke læst alle indlæg, men har du prøvet at snakke med ham om hvordan han har det? eller lukker han helt af


  • #58   5. jan 2012 Jeg vil, efter mange af indlæggene her, forsøge at få talt med sønnen............Ved bare ikke lige nu, hvordan jeg skal gribe det an...............og så se om ikke jeg kan få ham med en tur til lægen.

    Igen: tusind tak for jeres input, råd og erfaringer I er kommet med.


  • #59   5. jan 2012 lea - det er ihvertfald vigtig først og fremmest at prøve at snakke om det. bare sådan stille og roligt.

    jeg husker tydeligt den alder, og synes det var et helved.
    Men der var ingen der sådan spurgte ind til hvad der var galt, det blev overset.

    det er så vigtigt at man føler sig set og snakket med når tingene brænder på!


  • #60   5. jan 2012 Sikke mange diagnoser folk for liret af herinde! smiley
    Så vil jeg da kommentere at jeg både er Borderline OG depressiv og jeg er på ingen måde som ham!
    Ja, man føler sig "ligegyldig" når man er rigtig depressiv, men aldrig så ligegyldig at man virkelig skider på ALT, skider på sin familie og endda kan finde på at bruge andres tøj og så SMIDE DET UD! ö
    *Sorry, men føler mig faktisk lidt stødt over at folks mening om "os" Borderline patienter er, at vi er totalt psykotiske og ikke kan fungere blandt mennesker*

    For mig at høre, lyder han som en ung mand som I har gjort absolut ALT for - uden konsekvenser!
    I har hoppet og sprunget for ham, når han var ligeglad, så gav I ham mere. Når han ikke "gad" skolen, smed I 100.000 kr, væk på efterskole (uden at spørge ham?), han bor hjemme og bliver serveret i hoved og r*v - ja sorry - uden at betale en lille bitte krone for det.
    Han får lov til at slippe afsted med ikke at vaske tøj og så brge andres i stedet og smide det ud efter brug. Han får lov at bruge af husets ressourser uden at give noget igen. Ergo, han skider på jer. Sorry.
    Men i mine ører, så trænger knægten til konsekvens og opdragelse... Han er 18, så endten er det ud eller også skal han være bare lidt deltagende, det er jo ikke et hotel.


  • #61   5. jan 2012 lea det gør mig ondt høre hvordan det står til og det gør mig endnu mere ondt med din datter.... har du så 3 børn?

    jeg ville også tage ham med til psykolog, eller ihvertfald få ham i tale...


  • #62   5. jan 2012 Victoria - Du taler for én sygdom.... Og så leger du psykolog og siger at knægten ikke fejler en skid og bare skal på gaden? Jamen tak for kaffe.

  • #63   5. jan 2012 M - Hva mener du ?

  • #64   5. jan 2012 Iøvrigt er selv de mest møgforkælede unger ikke ligeglade med udd og sine medmennesker.

    Kender f.eks. en der er 25 idag. Han har altid fået i hovede og røv.. Han fik alt han pegede på, kørekort, lejlighed.. og får det formentlig stadig trods han er flyttet hjemmefra.

    Han har da gået på gymnasiet, har en kæreste, er som sagt flyttet hjemmefra, er videruddannet og social.


  • #65   5. jan 2012 Tja, jeg kommer vel bare med mit bud som I kommer med jeres?
    Hvorfor skal jeg klandres for at kalde TS en dårlig forældre når jeg mener han skal have konsekvenser. Når alle de andre der mener det samme ikke klandres??

    Jeg diagnotiserer ikke noget som helst - det har jeg ingen uddannelse til at gøre. Ergo vil jeg ikke udtale mig om, om drengen fejler noget.
    Derfor kommer jeg med det forslag, at prøve, bare prøve, at stille lidt krav til drengen. For som JEG læser det, er der ikke blevet stillet særlige krav til ham, men blot accepteret at han er som han er.
    Kan også være jeg har læst det forkert, i så fald bukker jeg mig i støvet og undskylder inderligt. For jeg skulle vidst ikke have ytrert noget som helst kan jeg se.


  • #66   5. jan 2012 ¤ Victoria Friis ¤

    Nu har jeg så også selv både borderline og depressivpersonlighedsforstyrrelse,´og mange af de ting Lea beskriver kan jeg desværre godt genkende. Husk lige på at bare fordi at du også har diagnosen, så er det ikke alle der reagerer på samme måde som dig.


  • #67   5. jan 2012 Jamen jeg undskylder hvis jeg har stødt nogen.
    Jeg læste det bare som, at han HAR været ved psykolog som ikke fandt ham "anderledes" eller "syg". OG jeg læste det som, at han aldrig har fået en "Kan du så se at få vasket dit tøj!" eller "nu koster det for kost og logi".

    Bare fordi jeg ikke farer ud og siger at knægten har et misbrug eller er psykisk syg, men måske prøver at se om det er almene ting i hans hverdag gør mig ikke til en mere forfærdelig person end andre her i debatten. Men jeg undskylder da meget. Trods det, at jeg ikke mindes at have kaldt Leah dårlig forældre eller svinet nogen til.
    Så mangler I vel også at give alle de andre der mener at han skal "UD MED HAM!" et møgfald, synes jeg. I er bagud eller tilfaldt det møgfald kun mig fordi jeg har "manglende indsigt og forståelse"? smiley


  • #68   5. jan 2012 Btw. er ude af den debat her. Synes ikke det kan passe at jeg skal angribes personligt blot fordi jeg kom med et hjælpende bidrag som alle andre der også har skrevet herinde.
    Jeg mente intet ondt, men hold da op I kan finde ud af at få en person ned med nakken....
    Man skal sgu passe på med at sige højt, at man selv kender til en diagnose, for så bliver det da godt nok lige brugt mod én igen! Tak for kaffe.


  • #69   5. jan 2012 Hvem har sagt noget om udviklingsforstyrrelse og hjerneskade? Det har jeg så godt nok ikke! Eller var det måske møntet PÅ mig?

  • #70   5. jan 2012 Hold en sober tone i tråden , og lad være med disse personlige angreb ...

  • #71   5. jan 2012 Hvor er det dog en skam Lea spørger til råds og der så bliver sådan et drama.

    jeg håber det bedste for jer Lea. smiley


  • #72   5. jan 2012 Marianne og Asger: Tak. det havde jeg bare lidt brug for.
    Igen, er ked af at folk åbenbart blev meget meget sure over det jeg skrev, jeg skrev INTET for at være mod Lea, og det håber jeg at Lea ved.
    Og jeg er ked af, at folks bedste forsvar er et personligt angreb.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #73   5. jan 2012 Jeg må sige at jeg er meget enig med det Trine skriver.

    Hvad angår hashen, så tror jeg ikke nødvendigvis det er tilfældet, da den beskrevne adfærd ikke nødvendigvis er en konsekvens af et forbrug/misbrug.
    Dertil kommer dog, at er der en uopdaget diagnose, er det langt fra utænkeligt at din søn kan bruge det som en form for selvmedicinering. Det er ofte set.
    Men når du beskriver adfæren som noget der er startet allerede i tre års alderen, tror jeg ikke at det er det primære.

    Jeg må dog indrømme - selvom du siger det ikke er tilfældet - så er der mange af dine formuleringer der lyder inkonsekvente. Om det er tilfældet i virkeligheden, skal jeg slet ikke kunne sige, men jeg studser dog over det.
    Et eksempel kunne være "....og så se om ikke jeg kan få ham med en tur til lægen."
    Det er slet ikke et angreb, måske ér det bare formuleringen, men jeg synes faktisk ikke at det skal være et valg. Han skal med til lægen, afdebatteret!
    Ligeledes, at i hjælper med at lede efter lejlighed, fx.

    Jeg siger slet ikke at det er forkert, jeg tænker bare, at det efterlader det lille bitte vindue åbent, der gør at han fortsat kan være doven - hvis det er dét er problemet. Så bliver det jo belejligt nok også jeres "skyld", at han endnu ikke har et sted at flytte hen og derfor må blive boende...giver det mening?

    Jeg forholder mig i overstående ikke til, hvorvidt det er det rigtige eller forkerte at gøre, jeg prøver blot at give et eksempel på hvordan det kan opfattes, evt udnyttes.

    Men jeg tror bare ikke det er tilfældet helt og aldeles. Jeg tror "dovenskaben" og ligegyldigheden er et symptom. Og er der et misbrug, tror jeg ikke adfæren er et resultat heraf, nærmere omvendt, HVIS det er tilfældet. Uanset, så hjælper det ikke på situationen.

    Jeg forstår udemærket din frustration, så jeg kan godt forstå dit behov for at det skal ske noget drastisk nu.
    Men, hvis det ikke bare er ren og skær ugidelighed og dovenskab, "for det kan man nemlig bare slippe afsted med" - hvilket jeg, igen, ikke tror er tilfældet - så synes jeg, at det at smide ham ud er for drastisk.
    Men var det tilfældet, så skulle han på porten og det burde være uden jeres hjælp til at finde stedet.
    Ikke desto mindre så må og skal der jo ske noget.

    Jeg tror at jeg ville sætte flytningen på standby og vælge at være ultra konsekvent omkring lægebesøget, at det VIL finde sted, og ligeledes være det i tilgangen over for lægerne, så der kan findes en forklaring.
    Altså konsekvens, men med den anderkendelse og forståelse som Trine beskriver.

    Jeg håber ikke du misforstår det jeg påpeger, som et angreb om inkonsekvens og for megen hjælp, men, jeg er af den klare opfattelse, at - om det så er tilfældet her, eller ej - så skal der heller ikke ret meget til, af nogle af delene, HVIS man vil udnytte det.

    Jah, jeg kunne skrive meget mere til det her, og har oplevet noget lignende i en anden grad.

    Du skriver i har ham mistænkt for hashrygning...hvis du vil, må du hellere end gerne skrive en PB om omstændighederne der ligger til grund, hvis de omfatter mere end det beskrevne, så deler jeg gerne det jeg ved og har oplevet...måske kan det bringe jer nærmere en opklaring af det aspekt.



  • #74   5. jan 2012 Lea skrev tidligere i tråden en meget vigtig oplysning som ikke er kommenteret meget......






    Skrevet: 05-01-2012 12:45:44






    Det skal lige siges, at jeg var alene med mine to børn, indtil min søn blev 8 år gammel.
    Min datter døde af cancer da hun var knap 5 år gammel- og to dage før min søn blev 6 år gammel.
    Mens min datter var syg, prøvede jeg at få det hele til at hænge sammen, sådan at min søn også blev tilgodeset- hvilket ikke altid var muligt. Jeg var alene om det hele, men havde dog en aflastningsfamilie til min søn, til når jeg var indlagt sammen med min datter.
    Nogen tid før min datter døde, sagde min søn " Ha, jeg glæder mig til Joann dør..............så har jeg dig for mig selv"
    Ku godt sætte mig ind i hans tankegang, men blev allievel vred.
    Efter min datter døde, gik der nogen tid, hvor jeg ikke magtede at tag mig særlig godt af min søn.
    Gjorde det dog så godt jeg nu magtede, men ikke let for nogen af os.

    Dette kan sagtens være grunden til hans måde at agere på....Når Lea har stået alene med sine 2 små børn...Kan det sagtens være at sønnen som jo dengang var meget lille i den grad har følt at han ikke blev set....Ikke for at bebrejde Lea noget som helst, for hun gjorde det jo så godt som hun kunne....
    Hvis Lea søger hjælp til sønnen og han går med til det, så er det nok MEGET vigtig at får disse oplysninger lagt frem.....For mig forklare de meget....
    Har arbejdet med tidligt skadede børn og unge i 19 år.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #75   5. jan 2012 Snow:

    Enig!

    Og Lea, det er ganske tragisk det du fortæller, jeg kan kun gisne om hvordan det har været og er, for dig og din familie.

    Jeg tænkte lidt over det, og hvad det kan have af betydning - hvilket det utvivlsomt har - men det er jo blot gætterier, for mit vedkommende.

    Men er det svært at forestille sig, ud over naturligvis at være mærket af et dødsfald som dette i familien, at sønnen måske oplever at blive "belønnet" med lidt ekstra opmærksomhed, omsorg, etc, på baggrund af sin adfærd?
    "Belønnet', og hvad "ekstra", er, skal selvfølgelig ses fra sønnens perspektiv, og andre relationer.

    Ja, jeg ved det ikke, og situationen i familien har jo været atypisk, så det måske har været det rigtige at gøre, for at kompensere for den tid der naturligvis skulle bruges på indlæggelser med datteren, etc.
    Eksempelvis, inkonsekvens ville jo i mange tilfælde ikke være at foretrække hvis det er gennemgående og altomfattende, men kan jo også være en del at et nødvendigt hensyn, taget givne omstændigheder i betragtning. Blot et tilfældigt eksempel, for at give mening...eller mere mening...

    Og så igen, jeg har meget svært at forestille mig det som værende en "bevidst" adfærd fra sønnens side, om man så må sige.

    Jeg bliver simpelthen nød til at understrege, at jeg synes det er meget svært at kommentere og formulere, når det er så ømtåleligt et emne, for intet af det jeg skriver er ment som angreb, klandren, eller lignende!





  • #76   5. jan 2012 Jeg vil også foreslå at få ham undersøgt dybere i sømmene.

    Ikke kun for ADHD, men også for andre sindslidelser - jeg har et familiemedlem, en voksen mand, som på mange måder var præcis ligesom din søn, indtil han blev medicineret.

    Han var fuldstændigt ugidelig overfor alt
    Hverdagen var uden nogen form for struktur - og han havde intet overblik
    Nat og dag blev vendt op og ned
    Han kunne ikke tage sig sammen til at tage på arbejde om morgenen
    Han lukkede mentalt ned overfor familie og kæreste
    Kunne ikke tage initiativ til selv de mindste gøremål - hele hans dag gik med at sidde og stirre ud i luften, se tv eller sove
    Havde ikke noget problem med mad eller fysisk kontakt - men mentalt var han ikke interesseret i at have kontakt. Han kunne simpelthen lukke helt ned, også hvad snak angår, og talte man til ham kunne man tit bare få et træk på skulderne som svar.

    Han blev så diagnosticeret med skizo-affektiv sindslidelse samt meget svær depression.

    Selvfølgelig kan det være ren ugidelighed for din søn - men i det tilfælde det ikke er det, ville det være meget satset bare at smide ham ud, idet en eventuel sindslidelse ikke gør hverdagen mere overskuelig bare fordi man ikke længere bor hjemme.


  • #77   5. jan 2012 Hold da op, så kom der en ekspert på banen, der lige kunne vise til rette...

    Nå - Lea - jeg håber at I har fået nogle ideer til hvordan I kan komme videre.

    Jeg håber I vil være stærke - og jeg håber MEGET på at du husker dig selv i alt det her.
    Du skal huske at sætte dine personlige grænser og forlange dem overholdt - hvad der end er årsagen til din søns problemer. Husk også at du ikke kan hjælpe ham, hvis du er kørt helt i sænk - og at der ikke er nogen automatik i, at den bedste trøst er under mors vinger, når først barndommen er ved at være forbi.

    Jeg håber I finder det rette at gøre for både Jer og din søn - om det så er behandling, om han bliver presset til selvstændighed eller hvad der nu er relevant for HAM.


  • #78   5. jan 2012 jeg vil nu på sin vis give victoria ret i at deprissive folk er ligeglade, er man svær deprissiv ja så vil man da s*ide på hvad folk synes mener og gør.
    Jeg har nu gået i en år dybt deprimeret så ved bestemt hvad jeg skriver om, går til både psykriater og psykolog. hmm..
    i mine aller sværeste perioder kunne naboens hus brænde ned uden jeg ville fælde en tåre, ville være så ligeglad. fordi jeg synes mit liv er så elendigt og intet er værd at blive glad for..... er ligeglad med opvask, tøj vask, mad .. har mange gange slet ikke spist før min kæreste kommer hjem fra arbejde. sulter med glæde mig selv. mærker ikke jeg er sulten før nogle siger "har du spist idag" ? ..


  • #79   5. jan 2012 Bedste, jeg har ingen børn - til gengæld er jeg uddannet indenfor og har arbejdet med psykisk skrøbelige unge.

    Derfor ved jeg også, at der kan ligge en hel række af årsager bag den adfærd Lea beskriver, og at INGEN ud fra en beskrivelse på internettet kan afskrive noget som helst.

    Vis dog lidt respekt for de mennesker, der krænger hjertet ud og faktisk forsøger at give Lea et input.

    Og slut herfra hvad DET tema angår.


  • #80   5. jan 2012 Lea: Først og fremmest vil jeg sende dig min dybe medfølelse - både for din søn, men også tabet af din datter.

    Jeg synes helt klart, at det lyder som om din søn har en psykiatrisk sygdom, hvilket er en specialistopgave = psykiater. Muligvis selvmedicinerer han også med stoffer, men det er sådan set ligegyldigt, da det er min erfaring, at får man fat i sygdommens rod, så mister man også lysten til hash etc. (Jeg har haft med mange med ADHD at gøre indenfor Kriminalforsorgen).

    Jeg VED, at det er enormt hårdt at have én tæt på, der har det sådan og er frygtelig opslidende for dig, så du skal passe rigtig godt på dig selv, men samtidig vil jeg sige, at jeg virkelig ikke håber, at du smider din søn ud, for det er nok det allersidste, han har brug for lige nu.

    Jeg har en ven, der udviste samme adfærd som din søn, og jeg pressede ham til at søge behandling. Jeg var desværre nødt til at være så hård, at jeg sagde, at han mistede relationen, hvis han ikke søgte professionel behandling. Det blev han dybt såret over og følte, at jeg ikke kunne rumme ham. Senere forstod han mig godt og var taknemmelig for, at jeg pressede så hårdt dengang. Det viste sig, at han havde gået hele livet med en ubehandlet ADHD og skizofreni. Jeg vidste ikke, hvad der var galt med ham, vidste bare, at det var helt galt med ham. Og når man googler kan man få alle psykiske lidelser til at passe ind, så jeg vil gentage, at det er en specialistopgave. Min ven er i dag stoffri og velbehandlet - har fået overskud til at motionere, spise fornuftigt og tage kosttilskud. Så det nytter smiley Man skal bare være forberedt på, at man meget let får "kællingeprædikatet" på sig fra den syge. Det her er den korte version - det har været ubeskriveligt hårdt smiley

    Jeg ønsker dig held og lykke med det - det bliver hårdt, og du er meget velkommen til at skrive privat, hvis du har brug for luft eller opmuntring. Det kan være uhyre svært for andre at forstå den frustration, man føler, hvis man ikke selv har stået i det.

    Det er SÅ flot, at du åbner op herinde - du er en stærk og modig kvinde. Kram herfra


  • #81   5. jan 2012 Jeg har diagnosen ADHd men jeg har så aldrig lagt i den lade side, jeg mangler så mange af de nagative aspekter i denne lidelse...
    Jeg har et gåpåmod og kom da op om morgenen og jeg havde osse en tendens til at gøre de ting jeg helst ville i skolen osv...

    Idag har min adhd hjulpet mig en del efter min op i ryg og arme netop fordi jeg har krudt i nummeren...

    Min ældste søn fik samme symptomer som din søn, ikke så slemt som din og ikke så tidligt, men har altid kørt at man stop op når der blev kaldt...

    Da han så blev 16 endte han så sammen med en del skidte knægt og piger og endte i hash og piller osv, fik hans far til at komme og hente ham til en laaaaaang ferie meget langt væk fra disse kammier, han røg dog stadig hash i mere eller mindre omfang...
    Da han næsten blev 18 fik han beskeden enten betaler du de penge jeg mister i boligsikring eller osse må du flytte, han flippede ud og truede mig osv men stod fast og bad ham om at flytte i sit eget, hjalp ham med at finde en lejlighed, den havde han i 4 mdr så var det ikke sjovt at betale, så han røg på gaden jeg havde så sagt at hvis han selv var skyld i udsmidning så måtte han klare sig selv, han fandt så et par kammier som han flyttede sammen med i en lejlighed, det gik så osse i vasken men ikke kun hans skyld, så hjalp ham med at finde et par billige værelser, det gik så i 3 mdr så den skole han er på betalte ikke hans penge så han kunne betale for værelserne, så den blev han osse smidt ud af...
    Nu bor han sammen med 3 andre kammerater måske ikke den bedste løsning, men det ser ud til at han som 20 årig har fundet sit sted at være indtil vidre. Han ryger stadig men slet ikke i samme omfang, han er næsten lige blevet diagnoseret med ADHD, osse uden de voldsomme negative aspekter...


  • #82   5. jan 2012 Jeg kan se at Bedste H trænger til en gentagelse af Mariannes advarsel højere oppe...:

    Hold en sober tone i tråden , og lad være med disse personlige angreb ...


  • #83   5. jan 2012 Jeg snakker om den rigtig grimme besked du lige har slettet....den du skrev til *CH* -.....det er under 5 minutter siden du slettede den så du kan vel stadig huske den???

  • #84   5. jan 2012 Ej, Hanne, jeg har da ikke skrevet noget grimt??? Men et af Bedstes indlæg mangler - det må være blevet slettet - af hvem aner jeg ikke.

  • #85   5. jan 2012 Ja, nogen har da slettet, for jeg havde lige læst det, lavede en opdatering og væk var det, og det var et indlæg fra Bedste...

  • #86   5. jan 2012 Nå, så har HAérne bare lige krydset hinanden... Det kan ske, kan ikke rigtig se hvorfor man skal undskylde for at gøre sit "arbejde"

    Tilbage til emnet...

    Lea, jeg vil ikke komme med nogel råd eller noget, det håber jeg inderligt du får hjælp af eksperter til... Ønsker jer alt det bedste...


  • #87   5. jan 2012 Ja den får du nu Bedste (uden H). Vi krydsede åbenbart hinanden Marianne og jeg så det fejlagtigt så ud som om du selv havde slettet.....det får du min uforbeholdende undskyldning for!
    Jeg vil dog stadig minde dig og andre i tråden om ikke at trække den ned på det lave personlige plan at vi er nødt til at slette den. For Leas skyld vil det være bedst at få lov at beholde den.....og det skal I andre hjælpe hende med ved ikke at blive grove!


  • #88   5. jan 2012 Hanne: Ok ;o))

  • #89   6. jan 2012 Alfisten Natasja: Super godt indlæg smiley Håber Lea læser det

  • #90   6. jan 2012 Alfisten: Jeg er den ondelygeme glad for, at ikke alle psykologer har den holdning!!!

    Hvis et menneske har en psykisk diagnose fortjener det forståelse, anerkendelse og støtte i det omfang, der er nødvendigt... Og ikke bare et: "Tag dig sammen!".

    Derudover giver en diagnose en ro hos de forældre, som i mange år har følt sig magtesløse og udsat for omverdenens bebrejdende blikke. Den unge selv har pludselig en mulighed for, at forstå sig selv og tage imod hjælp til det, der er svært.


  • #91   6. jan 2012 Trine L: Hvor henne har Alfisten sagt at han bare skulle "tage sig sammen"??
    Sådan læser jeg det ikke.
    Det er ikke alt der bliver tryllet perfekt bare fordi en eller anden psykolog hoster op med et navn på en sygdom som han muligvis kunne fejle.
    Så skal drengen i hvert fald igennem samme langtrukne forløb som jeg var. Det er jo ikke sådan at man snakker en halv time med en psykolog og så siger han "godt så, du har xxxx" og så er jeg glad.
    Det tager måneder og mange samtaler og mange meget nærgående spørgsmål at stille en diagnose.
    Derfor kan de jo faktisk slet ikke diagnotisere ham hvis han ikke selv er villig til det. Det kræver jo at man er åben og faktisk taler om hvordan man har det.
    Måske drengen slet ikke er på et stadie hvor han er psykisk klar til det?
    Derfor synes jeg det er et godt indlæg. Lea skal tænke på selv at blive stærk, så hun kan magte opgaven at få sin søn til at få det bedre.
    Når hun er stærk, så kan hun bryde ind i sønnens rutiner og prøve at hjælpe ham. For lige nu er navnet på det han fejler ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at skabe en form for kontakt til sønnen, få ham til at snakke, og ja, stille nogle krav til ham, så som at han SKAL vaske tøjet osv. Fordi det også kan hjælpe med, at han er nød til at komme ud af sin skal og gøre noget. Det kan også hjælpe meget.


  • #92   6. jan 2012 -M Hysted-
    Men hvordan vil du diagnotisere ham, hvis han ikke taler eller gider nogen kontakt? Man kan jo heller ikke slæbe en 18-årig ufrivilligt til psykiater og man kan da slet ikke tvinge ham til at tale hvis han ikke vil.


  • #93   6. jan 2012 det kunne lige så godt være min søn du havde skrevet om, Lea...
    Vi var til div undersøgelser forrige år og intet kunne bevises!
    Sidste år d 1/12, vækkede jeg ham kl 10, hvilket nærmest var med dødsstraf, til følge..
    Startede med at sige til ham, at han skulle vide at uanset hvad, så elskede vi ham, dernæst sprang jeg bomben for ham..
    Han havde, lige nøjagtig, 2 timer til at beslutte om han ville blive hjemme, deltage altivt i husets gøremål, samt begynde en uddannelse.
    Eller om han ville køres på kommunen og fortælle dem, at han ikke kunne bo hjemme på hotellet, havde ingen penge, bopæl osv..


    Han rejste sig og knaldede døren i, marcherede på værelset. stiktosset...

    Da der var gået ca en ½ time, kom han ud, og fortalte at han ville gerne starte på grundforløbet som mekaniker...

    "opstarten" til at tage ansvar, deltagene og voksen har været hård til tiden, men idag er Michael en velfungerende mekanikerlærling, som elsker han job, er altid glad og levende.. Og tro mig, havde vi ladet ham ligge, havde han lagt der endnu..
    Diagnosen på min knægt var/er: Forkælelse !!

    Held og lykke med din knægt og jer selv...


  • #94   6. jan 2012 Victoria: Hvor skriver jeg, at Alfisten skriver det???

  • #95   6. jan 2012 Trine L, du skriver: "Alfisten: Jeg er den ondelygeme glad for, at ikke alle psykologer har den holdning!!!

    Hvis et menneske har en psykisk diagnose fortjener det forståelse, anerkendelse og støtte i det omfang, der er nødvendigt... Og ikke bare et: "Tag dig sammen!"."

    Jeg undskylder hvis det ikke var møntet på Alfisten, læste det bare således.


  • #96   6. jan 2012 Mit svar er til Alfisten, men det er da bestemt ikke ensbetydende med, at jeg hævder hun siger sådan. Tvært imod mener jeg, at det er "psykologens" holdning.... Og med det syn på syge mennesker burde han IMO fratages bestallingen!!!

  • #97   6. jan 2012 Trine: Enig!

  • #98   6. jan 2012 Hvis jeg nu var blevet testet allerede da jeg gik i folkeskole tror jeg at jeg havde haft mere hjælp til at sidde stille på stolen og måske havde fået lidt bedre karakterer...

    Men nu er det så sådan at jeg først er blevet diagnoseret som 36 årig, men kigger jeg tilbage kan jeg sagtens se at jeg allerede dengang kunne have brugt noget hjælp...
    Så ja en diagnose kan hjælpe ikke sagt at den løser alt, men at kunne se hvor der skal tage tiltag og hvor hjælpen skal/kan komme fra...
    Og jeg kan så godt se pointen i det med den ikke eksiterende diagnose... smiley


  • #99   6. jan 2012 Synes man skal skrive sig bag øret at drengen startede da han var 3 år og ikke i puberteten.. At han muligvis har et stofmisbrug, kan sagtens skyldes at han måske er syg.. Mange ADHD unge vælger stofferne for at " få fred" i hovedet...
    Det var glædens dag da vores søn fik sin diagnose.. Pludselig var det ikke vores skyld, Jeg følte nærmest at brikkerne fald på plads i puslespillet.. Vores søn fik det på samme måde.. Pludselig var det ikke ham der bare var anderledes, men der var/ er en årsag...


  • #100   6. jan 2012 hmm.. hundegalleri er måske ikke lige det rigtige sted at be om råd til den slags problemer...



  • #101   6. jan 2012 Puha..........Hold da helt op, for en tråd. Havde ikke troet at jeg ku starte sådan en heftig debat.
    Mange af jer er kommet med utrolige gode råd- både om hvad der ku være "i vejen" med min søn, og og hvad jeg evt kan gøre.
    Tusind tak for det.
    En del af jer har også skrevet pbér til mig, med endnu flere råd- også tak for det.
    Fantastisk med al den hjælp herinde.
    Min mand og jeg talte (igen) om det i går.
    Bagefter gik jeg ind på min søns værelse, hvor sønnen sad og sløveden den foran computeren.
    Jeg spurgte ham direkte om han røg hash og om hvor meget. Han nægtede og hidsede sig med det samme op.
    Jeg sagde så, at hvis han ikke røg hash/ tog stoffer, så måtte han og jeg en tur op og tale med lægen, for noget skulle der altså ske.
    Han gik blev rasende og sagde at jeg skulle skride ud af hans værelse.
    Jeg gik ud og forsatte med at tilberede aftensmad, da han flår døren til værelset op og skrifer, at han det sidste års tid, har røget hash på daglig basis og at han ikke gad holde det hemmeligt længere.
    Jeg fik at vide at det var min skyld- og kun min skyld alene. Han sagde endvidere, at hans nytårsforsæt havde været at holde op, men det var min skyld at han alligevel forsatte- og så skred han ud af døren (sidste ord, var at han tog ind til "staden")
    Gys og gru.......
    Min mand og jeg blev enige om, at jeg skulle kontakte skolen og også se at få fat i nogen der ku hjælpe os.
    Ringede så til skolen i formiddags og talte med kontoret og fik en mailadresse på en af min søns lærer.
    Fik også ringet til et center der hjælper folk- og pårørende- med et misbrug...........bla hash. Desværre var ham jeg skulle tale med på centret der ikke lige der, men jeg talte med ham senere.
    En time efter at jeg havde talt med skolen, kommer min søn, rødglødende af raseri hjem. Hovdedøren bliver nærmest sparket op og han går fuldstændig besærk. Sparker til alt (ikke hundene), slår knytnæverne ind i dørene og råber og skriger, at jeg med min henvendelse til skolen, nu havde ødelagt alle hans planer og hans chance for at komme i praktik (hvilket iøvrigt får ham til at mene, at jeg nu skylder ham 28.000 kr - ved ikke lige hvordan han er kommet til den slutning).
    Han svarer mig ikke på nogen af mine spørgsmål (spørger om han da er blevet smidt ud af skolen ), men råber op om, at jeg på ingen måde har nogen som helst ret til at ringe til skolen, eller blande mig i hans liv.
    Jeg vælger at tag alle hundene en tur i skoven. Mens jeg er der, ringer hans lære til mig.
    Læren har haft fri idag, så han vidste ikke noget om at min søn var gået hjem fra skolen.
    Han fortalte mig, at min søn har fået to "fraværdsbreve", hvilket betyder at han næsten er smidt ud af skolen.
    Læren havde intet hørt om nogen lønnede praktikplads, men sagde at min søn intet lavede i skolen og at min søn sagde at grunden til at han kom for sent i skole om morgen- eller slet ikke dukkede op- var pga problemer i familien (!!!!)
    Jeg må ærlig indrømme, at jeg næste ikke vidste hvad jeg skulle svare til det.
    Vi har vitterligt ingen problemer herhjemme- andet end sønnen og de problemer han skaber.
    Lige efter jeg havde talt med læren, ringede der en gut inde fra centret for misbruger.
    Vi talte sammen længe og han sagde, at jeg havde handlet rigtigt, indtil videre.
    Nu skal min mand og jeg have en snak med sønnen.
    Vi skal fortælle ham, hvad vi vil finde os i og i den grad, hvad vi ikke vil finde os i, fra hans side.
    Bla. så skal han søge hjælp (hos den mand fra centret ) og brugen af hash skal stoppe her og nu.
    Han skal igang med at passe sin uddannelse.
    Jeg håber meget at vi kan få ham til at indse at han har brug for hjælp, for hvis det ikke kun er hashen, men også en psykose han har, er samtaler med ham inde fra centret en god begyndelse


  • #102   6. jan 2012 KYS til dig, Lea!!

    For hulans, hvor er det godt gået - du handler så effektivt. Godt for dig og ikke mindst rigtig godt for din søn.

    Jeg ønsker jer ALT det bedste - og er så glad for, at I har fået taget hul på det.


  • #103   6. jan 2012 Sådan Lea godt gået...
    Kan forstille mig dit hjerte har hamret og banket noget så forfærdeligt...

    Håber han finder ud af at du har gjort det for hans eget bedste, så jeres forhold bliver stabilt igen....

    Mit forhold med min søn er blevet en del bedre end det var dengang... smiley
    Og han kan idag fortælle at ja jeg havde fejl dengang jeg opdragede ham men at han så osse selv har lavet mange fejl, men at han nu ville have ønsket at han havde hørt på hvad jeg sagde... smiley


  • #105   6. jan 2012 Virkelig godt gået Lea! smiley Håber det lykkes for jer at han kommer på rette vej!

  • #106   6. jan 2012 Jeg har også fulgt med på sidelinien og må sige, at jeg tager hatten af for dig!
    Flot at du kæmper så meget for din søn.
    Det skal være galt inden det bliver godt!


  • #107   6. jan 2012 Alfisten: Hvad Sørensen får du ud af, at svare mig på den måde?!?

  • #108   6. jan 2012 Lea: Skide godt gået.... Håber I finder til bunds i alt det her...

  • #109   6. jan 2012 Alfisten: Meget negativt ladet, men dig om det... Gider sgu ikke rigtigt deltage på det plan...

    Jeg har 20 års professionel erfaring indenfor dette område og mener derfor bestemt, at min personlige erfaring er akkurat lige så gyldig som din erfaring med en søster...

    God aften...


  • #110   6. jan 2012 åååh lea .. der er vej frem smiley hvor var det godt han indrømmede og at i har gjort noget for ham nu, nu hvor kortene er lagt på bordet er det meget nemmere at hjælpe hinanden.
    Hashen kan man godt leve uden, og han kan sagtens nå at få lavet hele rytmen om i den daglig dag han før har ført..
    håber i finder ud af det hele og får den hjælp af kommunen eller andre steder sm i har brug for. håber din søn kommer godt igennem den kolde tyrker, hvis det er det der skal til.
    godt han har nogle forældre der bekymre sig om ham smiley !!


  • #111   6. jan 2012 Alfisten: Jeg har skam ikke negative briller på... Der må være noget du har misforstået!

  • #112   6. jan 2012 Alfisten: Men prøv lige at læse mit første indlæg til dig igen... Hvor står der noget negativt om dig? Jeg kritiserer den psykolog du citerer for at have sagt noget vrøvl...

    Måske du selv skal skifte brillerne ud...;0)


  • #113   6. jan 2012 Griner... God aften, Alfisten...

  • #114   7. jan 2012 Flot Lea! Og held og lykke med knægten :o)

Kommentér på:
Min søn på 18 år - Langt

Annonce