{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Kræft.. {{forumTopicSubject}}

Sidder her med en øv følelse.
Har lige snakket ned min mor (51 år). Hun har lige fået besked om at det er kræft i den knude hun kan mærke i hendes ene bryst. Det lader til at hun slipper for kemo men skal selvfølgelig have knuden fjernet (11 januar) og have stråling.
Begge min mors søstre har også haft brystkræft. Den første, da hun var omkring 40 og den anden i begyndelse af 50'erne. Desuden har begge min morfars mostre haft brystkræft.

Min mor havde udtrykt lidt bekymring for mig og min kusine til lægen, idet de nu alle tre har/haft brystkræft og lægen mente at vi skal holdes øje med og muligvis bliver tilbudt mammografi allerede fra 28-30 års alderen. Evt kan vi få lavet dna test.

Jeg har netop selv været til ultralyds-scanning (begyndelsen af december) for at kortlægge mine bryster fordi jeg har meget knudret brystvæv (begyndte allerede da beg var 18-19 år). For tre år siden fik jeg lavet vævsprøve af den største knude ( ca 4 cm) som heldigvis er godartet.

Lægerne har hele tiden beroliget mig med at man ikke får brystkræft når man er under 30 år og jeg ikke er i speciel risiko når nu min mor ikke havde det, og kun mine mostre..

Har godt nok svært ved ikke at tude, både fordi min mor er syg, men er også lidt bekymret for mig selv..
Min mor skal nok klare den, går ud fra det er opdaget meget tidligt når hun slipper for kemo men det er godt nok ikke sjovt..

Ved ikke lige hvad jeg vil med indlægget men det er rart at få skrevet sine tanker ned.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kræft..
  • #1   30. dec 2011 Føler med dig.

• #2   30. dec 2011 Tak..

• #3   30. dec 2011 Åh puha smiley Forstår dig sgu godt.

Tror du ikke du skal få en rigtig god snak med din læge i det nye år? Udtrykke din bekymring og høre hvilke muligheder der er. Måske det kan hjælpe på dine bekymringer.

Alt det bedste til dig, din mor og din familie!

• #4   30. dec 2011 Jo der er nok ikke nogen vej udenom end at besøge min læge..
    Synes godt nok det er en lidt hård start på det nye år...

• #5   30. dec 2011 ja det må du nok sige smiley Føler med dig!

• #6   30. dec 2011 Kram herfra.

• #7   30. dec 2011 Tak for jeres ord, det hjælper lidt at dele det.. Min kæreste sover, han har vært oppe i over tyve timer pga nattevagt i nat så trængte lidt til noget menneskeligt selskab.

Vil helst ikke have hunden opdager jeg er trist for han har nok i at skulle forholde sig til fyrværkeriet..

• #8   30. dec 2011 Puh det er grimt.
    Jeg fik selv lavet dna test for nogle år siden pga arvelig sygdom, det var det rette for mig at vide besked, men husker godt vente tiden.
    Det værste er jo at du også tænker på din mor.
    Varme tanker

• #9   30. dec 2011 Øv øv øv

Ord virker tomme lige nu , for det eneste der kan hjælpe dig over dine bekymringer er svar , svar og atter svar.

Svar på din mors prognose efter operationen og svar på dine egne risici.

Jeg kan godt forstå tankerne vrimler rundt i hovedet på dig lige nu.

Mange varme tanker fra en der selv lever med canceren tæt ind i hverdagen ( min mand og hans søster har begge cancer ) og jeg tænker nøjagtig som dig , hvad siger genetikken til det her ( læs mine sønner )

• #10   30. dec 2011 vil da fortælle at min mormor også fik brust kraft omkring den alder måske hun var tætter på de 60 men hun fik fejnet brystet og levede helt fint end til hun kom op omkring de 80

• #11   30. dec 2011 :o(, sender dig varme tanker....

Står selv i en situation med min bedste veninde der skal ind til en masse undersøgelser i næste uge for mulige metastaser i lungerne. Hun er kun 39 år og jeg har brugt det meste af 1 uge på at græde nu :o(

Det er bare sådan en uretfærdelig sygdom der desværre rammer så mange "uskyldige" mennesker :o(
    De har dog ikke fundet nogen primærtumor.

• #12   30. dec 2011 Ihh hvor er i søde.. Mange tak for jeres tanker og medfølende ord. Det hjælper at vlive hørt og forstået..
    Var måske lidt bekymret for at mit indlæg ville blive opfattet egoistisk over at jeg Ikke kan lade være med at tænke på mig selv også når nu min mor er syg.. Men ja jeg er både bekymret for hende og også lidt for mig selv.. Og har et voldsomt tankemylder..
    Overvejer kraftigt dna testen og så må jeg tage den derfra hvis det viser sig at jeg er i forøget risiko..

Jeg ønsker jer som har alvorlige sygdomme tæt på, alle mine bedste tanker og god bedring!

Jeg har bagt nogle muffins og lavet god aftensmad og nu vil jeg hygge (og tude) med min kæreste.. Han er heldigvis virkelig skøn og god til at holde mig nede på jorden når mine tanker flyver lidt for vildt!

• #13   30. dec 2011 Det er helt naturligt at du også tænker på dig selv. Det betyder hverken at du er en dårlig datter, eller mangler empati - det er en meget naturlig reaktion.

Er rigtig ked af det på din mors vegne, det er ikke sjovt at få kræft, men det lyder som om det er fundet tidligt!..

og så synes jeg bestemt du skal få en lang snak med lægen i det nye år. Jeg ved ikke hvor gammel du er, men det er aldrig for tidtligt at undersøge for kræft.. Især ikke hvis man har en reel årsag til bekymringer!

• #14   30. dec 2011 Ja tænkte nok det er ganske naturligt, men føler mig alligevel lidt egoistisk..

Og ja det er heldigvis fundet tidligt.. Moster nr 2 undgik også kemo, mens den første fik fjernet brystet og lang kemo behandling..

Jeg er 26 år, i følge alle læger (4-5) jeg har snakket med er det yderst sjældent at få brystkræft når man er under 30, men der vil nok blive ført ekstra tilsyn med både mig og min kusine (hun er 29). Sådan lød det i hvert fald på min mor..

Min mor virker ok og fortrøstningsfuld, men lettere chokeret fordi hun jo ikke havde regnet med at det var noget.. Hun havde faktisk sagt til lægen at jun følte sig lidt hypokonder og fjollet over at skulle undersøges hver gang hun fandt en knude.. (jep, vi er åbenbart bygget af knuder i brysterne i min familie... ) Men det var jo godt hun fik det gjort..

• #15   30. dec 2011 Jeg skal have tjekket mine bryster i feb da de ikke har tid før da...
    Men kender den frygt og utryghed der er i det.... smiley

• #16   30. dec 2011 Du skal da bare have lavet den DNA test.. Det er der slet ikke noget at tale om. Og hvis du så er disponeret for det, så kan du bedre holde øje og få taget test...

Jeg er godt nok ked af at høre at din mor er syg, og håber for jer at hun kommer sig hurtigt!

• #17   30. dec 2011 Det er godt nok lang tid du skal vente anika, det kan jeg slet ikke forstå.. Mener altså max det er 2 uger man må gå uden at blive tjekket hvis der er mistanke..
    Det var i hvert fald hvad jeg skulle vente inden min ultralyds-scanning sidst..

Jeg kan ikke helt lade være med at tænke at lægerne måske tager mig lidt mere alvorligt nu, når jeg kommer og siger at knuderne er vokset i mine bryster. Som tidligere nævnt startede jeg med knuder i 18-19 års alderen. Når jeg gik til lægen konstaterede de blot at ja jeg havde nogle forholdsvis store knuder, men fordi det kun var mine mostre der havde brystkræft og min unge alder har jeg ikke rigtig følt mig taget helt seriøst... Som 23 årig tog de så endelig biopsi, som heldigvis var godartet.
    Men nu føles det som om billedet er ændret..
    Og ja det er klart uvisheden er slem.. Både mht min mor men også mig selv, så ja kommer højst sandssynligt ikke udenom en dna test og så må jeg forholde mig til udfaldet af denne.. Må nok hellere ringe til lægen efter nytår..
    Og så krydser vi fingre for min mor. Hun skal have lavet en kontrastvæske test for at se om der er. Over i lymfe knuderne, men det forventer/håber vi bestemt ikke. Det jar bare at være den enkelte knude de har fundet nu. Basta!!

• #18   30. dec 2011 Ja løfter er der dælmene mange af, men ingen bliver overholdt....
    Rigtig mange patienter med kræft må vente til det er deres tid... Desværre....

Min læge fandt 3 knuder i det ene og 2 i det andet... Og har sååå ondt i dem at det at kramme mine børn kan være som at stikke en kniv i dem... smiley

Kommentér på:
Kræft..

Annonce