* Staffordshire Bull Terrier Mom *
28. okt 2005 Følger: 59 Følgere: 248 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 147 Svar: 5.605
28. okt 2005 Følger: 59 Følgere: 248 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 147 Svar: 5.605
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 248 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 147 Svar: 5.605
okt 2005
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Jeg har haft en hund der måttes aflives pga knoglekræft. Det lader til at han er 'the one and only' irske terrier, der nogensinde har haft knoglekræft. Min dyrlæge, jeg selv og opdrætter gik nærmest i panik og begyndte at grave i det (han havde jo lavet 4 kuld hvalpe). Men ingen af os kunne finde noget. På landbohøjskolen kom de med den teori at det faktisk er en knoglebetændelse der udviklede sig til kræft. Knoglebetændelsen har han formegentlig fået via infektion i en knækket negl - dem var han ekspert i. Eksperterne på KVL sagde at det var temmelig usansynligt at der var tale om arvelig kræftform hos ham.
Der er racer hvor der er en eller flere kræftformer der optræder med en overhyppighed i forhold til i andre racer og her er det jo temmelig nærliggende at mistænke at der er tale om arvelige kræftformer.
okt 2005
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Og så er det jo ret peberet af få lavet DNA-undersøgelser, for at fastslå om en lidelse er arvelig, og det kræver ofte også deltagelse af flere individer, dvs. at andre opdrættere skal være interesseret i, at få belyst om en lidelse er arvelig.
okt 2005
Panikkede ved at Alberts bror lige er blevet aflivet pga cancer
Men jeg fik skrevet lidt med Alberts opdrætter som har søster, og vores hunde er snart 10 år, så vi elsker dem mens vi har dem
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
I min ene race er der en sygdom, der hedder Cystinuria. I en del andre racer, hvor sygdommen også findes, har man fundet ud af præcis hvilken mutation der er synderen. MEN i Irsk Terriers med den sygdom kan man ikke finde pågældende mutation. Symptomerne er præcis de samme som i andre racer, men det må være en anden mutationen (og dermed faktisk også en anden sygdom). Vi var mange fra europa, usa og australien, der donerede prøver fra vores hunde til et stort forskningsproject ved Cornell University i USA for ca 15 år siden, hvor de forsøgte at finde mutationen i racen. Det lykkedes desværre bare aldrig.
Kræft er enorm svært at have med at gøre fordi der er mange faktorer involveret. I min familie og omgangskreds findes kvinder der har BRAKA mutationen. Nogen af dem har haft/har brystkræft andre er blevet gamle uden at få kræft (men har valgt at få testet fordi fx deres døtre fik kræft). Hvorfor er det sådan - tjaaaa der er der ganske enkelt ingen der ved.
nov 2006
Staff..... Mom - Det er nemt nok, for mig at sige, men .... hvorfor panik, ved ét tilfælde af cancer ...? Og, når man ved om hvilken cancertype Alberts søster havde, så kan du jo få ham checket for det
Igen, det er pisse nemt for mig at sige - for vi elsker jo vores vovser ubetinget, og vil gerne holde dem så længe som muligt. Men vi skal også passe på, ikke at gå og få ondt i maven unødigt
Da jeg mistede Rosita, troede jeg vi "bare" skulle ud til tjek/behandling for blærebetændelse - så var det cancer i blæreren Hun var næsten 9 år gammel
okt 2005
Der er en halvsøster hvor de fandt kræft i en knogle, og nu hans helbror med cancer i maven. Deraf jeg panikkede.
Jeg tror ikke at han bror har fået undersøgt den svulst han havde. Der var intet med ham da de tog på job, og da de kom hjem kunne han ikke bevæge sig for smerter.
Han røg til dyrlægen, og kom ikke med hjem igen.
Som sagt fik jeg skrevet med opdrætter, og som hun skrev, så er kuldet snart 10 år gamle og der kan jo komme alverdens ting efter dem, så vi skal bare nyde hver en dag og år vi har tilbage med dem
Så ingen panik panik mere
okt 2005
Albert skal nok få lov at blive grå og gammel. Første gang jeg har været så heldig at haft hund i så mange år
Det var også en megeget ung alder de døde
okt 2005
Jeg har seriøst den skønneste opdrætter til ham, og hun er der altid for mig og ham
Havde godt læst du var på udkig efter noget andet og racen kom da lidt bag på mig men jeg kan sagtens følge dine tanker om en anden race. Sådan havde jeg desværre med Ddb. Var sikker på at det skulle være racen mens jeg havde Harley, men hverken jeg eller mine piger turde igen dengang
okt 2005
okt 2005
okt 2005
nov 2006
De er ikke hårde ramt end så mange andre racer
Staff....Mom - godt at du har godt kontakt til din opdrætter, og hun kunne tale dig til ro igen ????
okt 2005
Kan godt være hun bor laaaangt væk, og det er så mange år siden jeg købte hund ved hende, men hun er der ALTID
nov 2006
Hearthitter, synes nu ikke man kan sidestille EB og DdB på det sundhedsmæssige plan. (Jeg har haft begge racer) - boxer, kender jeg ikke til sundheden hos, så derfor vil jeg ikke udtale mig om den, kontra dB.
Det er rigtigt - at får år tilbage, var DdB hårdt ramt af div. lidelser, men målrettet avlsarbejde, har faktisk gjort at racen er meget mere sund end for 15-20 år siden
HD og AA er svær at komme uden om, fordi det er hurtigtvoksende tunge hunde - men man KAN komme langt ad vejen mod flotte HD og AA resultater, ved at være OBS på fodring og motion gennem opvæksten
nov 2006
Og der er helt klart brodne kar, som skjuler knapt så heldige sundhedsresultater, men mit kendskab til de aktive opdrættere der er i dag, skjuler ikke sundhedsresultater. De fleste får faktisk også fotograferet deres hunde i DK.
Jeg synes ikke det er fair, at generalisere og skære alle over én kam - på relativt få oplevelser. Hjertestop - det er en forfærdelig oplevelse, blev det fastslået hvad årsagen var til det ?
Er det samme hund - som "ingen hofter" havde - er det samme hund, som den der døde af hjertestop ?
Kalkmangel hos hvalpe (nyt for mig) ...... er det ikke uvidenhed hos opdrætter ? Jeg synes ikke jeg har hørt om netop det problem - og det er vel ikke et sundhedsproblem, der kan kategoriseres som arveligt, men nærmere "misrøgt" .....?
Vil godt understrege, at mine kommentarer her, er IKKE fordi jeg ikke vil anerkende det findes, eller er mistroisk over for Jeres oplevelser Jeg stille spørgsmål, fordi det virkelig interesserer mig.
Jeg mener bare, at for at kun sige det er arveligt og lidelser racen er disponeret for, så skal der være hyppige tilfælde af den/dem, og hos flere opdrættere.
nov 2006
Men .... der fotograferes altså også hunde i DK, som får flotte resultater. for nylig en tæve med HD/A AA/0 - dansk opdræt og fotograferet i dk, reultat vurderet i DKK
Mine egne have HD/A AA/0 og HD/B AA/0 - begge fotograferet i DK, resultater vurderet af DKK i 0erne
Fair nok at du har det sådan med DDB. Vi vælger jo alle race på godt og ondt - du har valgt boxer - som heller ikke er problemfri. Det er super ærgerligt, men som Jørgen Koch på KVL Life har sagt - alle racer har en håndfuld lidelser, de er disponeret for. Ingen race er 100% sund. Trist men sådan er det
Ulla M - det er virkelig trist, at du har været SÅ uheldig med dine to hunde. Jeg synes bare ikke, at fordi der er en opdrætter der har haft hvalpe med kalkmangel, kan konkludere, at det er et raceproblem. Jeg vil mene det er sjusk eller uvidenhed hos opdrætter. Er du enig i det ?
Mht. hjerteproblemerne - blev det fastslået hvad årsagen til hjertestop var ? Var den ikke blevet hjertescannet ? Hvornår var det ?
nov 2006
nov 2006
Ulla M - er ked af, at du har været så uheldig
Kræft