{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Tinna
Tinna
Tilmeldt:
29. apr 2005
Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.820

Hold i ryggen {{forumTopicSubject}}

Øv, har fået en slem omgang hold i ryggen og kan ikke engang bukke mig ned og give hundene snor på. Godt de kan hoppe op på trappen for mig så jeg kan nå dem.

Men er der nogle der har et par gode råd? Hvad kan man lige gøre ved sådan en omgang, så det går hurtigt væk?

Har haft det en gang før og det varede i 3 måneder. Håber virkelig at dette forsvinder hurtigere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hold i ryggen
  • #1   9. jun 2011 smertelindring.. piller.. så du slapper af i musklerne...og så til behandling.. der er flere muligheder..

  • #3   9. jun 2011 Alm smertestillende er prøvet uden held...

  • #4   9. jun 2011 da jeg havde det, brugte jeg meget tid under bruseren med det varme vand løbende ned at ryggen... men ellers gjorde jeg ikke andet end at slappe af ( så meget man jo nu kan )

  • #5   9. jun 2011 Jeg har ferie, så jeg laver ikke andet for tiden. Forstår slet ikke at jeg har fået hold i ryggen af at lave intet smiley

    Har ikke prøvet med koldt eller varmt. Det vil jeg prøve, tak smiley


  • #6   9. jun 2011 hvad har du taget af smertestillende.. når jeg har rigtig ondt, så er det altid 2 pamol plus 2 ipren.. og så max antal mens jeg har ondt... ellers må du til lægen og få stærkere.. plus henvisning til fysio...måske selv opsøge anden behandling..

  • #7   9. jun 2011 og det kan jo komme af alt.. en forkert bevægelse og min ryg låser.. og så er det bare piller med det samme, så musklerne ikke kramper.... og så ellers bevæge sig, så man får gang i musklerne...

  • #8   9. jun 2011 Jeg har taget 2 panodil og 2 ipren ligesom når jeg har tandpine. Men det har ikke fungeret for ryggen.

    Må prøve at ringe til lægen i morgen og høre hvad hun siger til det. Har ikke været der i over 2 år, så sidste gang fik det lov at gå over af sig selv. Havde håbet det bare var noget bøvl med at ryggen skulle vænne sig til vægttabet, men nu er det jo så kommet igen. Øv.


  • #9   10. jun 2011 prøv at give dig selv massage på balden.. fx tag en tennisbold, sæt den på balden og så vend ryggen op af en væg sådan at bolden er mellem dig og væggen og så bøjer du i knæerne og kører lidt rundt.. det gør højst sandsynligt pisse ondt men det løsner altså..

    Er lige blevet færdig som lægeeksamineret fysiurgisk massør og skal til at læse til idætsskadeterapeut og vi havde nemlig lidt om hold i ryggen... smiley



  • #10   10. jun 2011 Tak, det vil jeg prøve. Godt man har hund, så har man tennisbolde i huset smiley

  • #11   10. jun 2011 præcis! smiley ellers har jeg en super dygtig klassekammerat i Dronninglund du kan forsøge at kontakte hvis det er smiley

  • #12   10. jun 2011 skulle tage 2 pamol plus 2 ipren 3 ganger daglig pag evt bætændelse i 5 dage... jeg gikk hver uge til fysioterapaut og efter 4 uger gikk jeg til lægen og han syntes at jeg ikke skulle dra til fysioterapaut da det var for smærtfult at komme mig der hen...

    jeg får ikke stærke smærtestillende pag jeg har konstant smærte og min læge og mig selv synes jeg er for ung til at blive afængiv af smærtestillende..og jeg sselv nægter at tage stærke smærtestillende

    hos mig varet det lidt over 3 mnd , og fremdeles ikke ok i ryggen , men jeg har prolaps og buing i ryggen,,,

    min fysioterapaut sagde jeg ikke skulle bruge varme kræm osv , kun noget som var koldt...pag imflamatiion mener jeg hun sagde

    og mange puder under dine knær når du ligger ( jeg kunne ikke sitte op pag smærter i 3 mnd )

    lykke til


  • #13   10. jun 2011 Tak smiley
    Det lyder voldsomt med behandling af den slags. Er måske lidt læge-forskrækket, så det er ikke noget jeg sådan bare opsøger. Derfor jeg søger gode råd smiley


  • #14   10. jun 2011 Det er dejligt at få en god gang massage til at løsne hele skroget igennem og forkæle sig selv lidt, så det kan bestemt anbefales smiley Jeg finder lige min bog og ser om jeg kan finde nogle andre gode råd ud over tennisbolden...

  • #15   10. jun 2011 Tak for det - gode råd er meget velkomne smiley
    Skal ud og svømme i morgen, det håber jeg hjælper lidt også.


  • #16   10. jun 2011 Jeg har haft hold i ryggen en del gange efterhånden og det kommer nærmest ud af den blå luft - føj det er grimt.

    Men jeg vil også klart sige smertebehandling - 1 g pamol hver 6. time og 600 mg ipren/ibumetin hver 8. time.
    Jeg synes det hjælper at ligge på en varmepude og så har jeg en gang prævet at gå til zoneterapi og det hjalp rigtig godt.
    De gange når det har været rigtig slemt har jeg slet ikek kunen komme til hverken læge, jeg har slet ikek kunne komem ud til og ind i en bil, så må man bare ligge og vente på at det blvier bedre.


  • #17   10. jun 2011 Men hvorfor filan får man det? Og kan man ikke undgå det.

  • #18   10. jun 2011 En varmepude på ryggen og noget Kodein gør underværker herhjemme.

  • #19   10. jun 2011 umiddelbart vil jeg nu påstå at du ikke skal bruge varmepuder. Derimod skal du bruge en ispose (frosne ærter fx).. 20-25 minutter og så en pause på 2-3 timer og så en ispose igen 20.25 minutter. Kulde er smertelindrene plus at det modvirker hævelse i vævet i din ryg. Det gør varme ikke... vær obs på at isen ikke må ligge direkte på huden.. lige et viskestykke imellem smiley

  • #20   10. jun 2011 Ejer ingen varmepude, så det kan jeg ikke bruge. Har lige lagt lidt med en pose kartoffelbåde - men synes det er ubehageligt med den kulde på ryggen.

  • #21   10. jun 2011 Du kan træne din ryg (ved jeg ikke om du gør) og ellers kommer det jo af en uvant stilling.. der skal ikke ret meget til.. hvis fx et af dine led er blevet "låst" udenfor normal stilling, eller at der simpelthen kommer en muskelkrampe i ryggen...

  • #22   10. jun 2011 Jeg har heller aldrig kunen have kulde på ryggen når jeg har haft hold i den, så er varme det eneste der duer.
    Det kommer jo også an på årsagen til det hold, det er jo ikek sikkert det er en fibersprængning eller noget der har ødelagt noget væv, så man skal undgå hævelse. Det kan jo godt være en nerve der sidder i klemme eller noget i selve rygsøjlen der blvier klemt, så jeg synes man skal gøre det der føles mest rigtig.

    Man kan lave en varmepude ved at gøre et håndklæde helt gennemvådt komem det i en plasticpose og varme det op i mikroovnen i 2 minutter, Herefter pakker man det ind i et tyndt tæppe/stofble og vupti så har man en varmepakning.


  • #23   10. jun 2011 Træner ikke min ryg. Har kun haft det har 1 gang før - i december. Før døjede jeg aldrig med det.
    I dag kom det da jeg skulle sætte mig ned på jorden ude i min have. Har siddet ned før, så det er ikke en uvant stilling. Sikke noget møj.

    Må også hellere snart finde min seng. Det gør ret ondt at sidde her smiley


  • #24   10. jun 2011 Men varmen får vel musklerne til at slappe af så man ikke spænder og får endnu flere smerter? Det virker i hvert fald på mig. du kan også tage et viskestykke og smide i mikroovnen og ligge på ryggen og så bare folde det sammen og ligge en bog ovenpå, så bogen tykker det ned på ryggen.

  • #25   10. jun 2011 Hvis man får hold i ryggen med jævne mellemrum (indenfor et år) skal man kontakte sin læge og du skal være opmærksom på om smerten stråler ned i dine ben (det må det nemlig ikke - det kan være diskusprolaps så)

    Men igen, det er vigtigt at man altid træner sin ryg, og man kan få mange øvelser man kan lave derhjemme som ikke tager mange minutter smiley


  • #26   10. jun 2011 Tanja: Ok må hellere tale med lægen så - selvom det nok er spild af tid som altid smiley
    Hvor man kan finde de øvelser henne?

    Kennelmor. Dur alle plasticposer. Smelter de ikke inde i micro'en?


  • #27   10. jun 2011 Tinna: Jeg tror ikke plasticposer smelter, man kan jo også sætte plasticskåle i mikroen?

  • #28   10. jun 2011 http://www.sundhedslex.dk/hekseskud.htm#Behandling_af_hekseskud se den her smiley Den kunne være god smiley

    Godnat og god bedring med ryggen smiley


  • #29   10. jun 2011 Nå ok. Jeg har ikke så meget forstand på den slags smiley

  • #30   10. jun 2011 Tak Tanja smiley

  • #31   10. jun 2011 Du kan sagtens bruge plastikposer i mikroen - jeg har prøvet de der almindelige affaldsposer man køber i rulle.
    Du skal være opmærksom på at håndklædet skal være helt vådt, der kan nemlig gå ild i det, hvis det er tørt inderst inde.



  • #32   10. jun 2011 Ok, det må jeg prøve smiley Tak for hjælpen og de gode råd.

  • #33   10. jun 2011 Hej Tinna

    Du har fået det man kalder facetledssyndrom i dagli tale ( hold i ryggen, hekseskud) det er hvor et eller flere led i rygsøjlen "låser, forskydes". Kroppen er¨så, så genial indrettet, at den øjeblikelig sender impulser til hjernen om at den skal låse i musklerne omkring området så der ikke sker yderliger skade og det er det du nu kan mærke. Det er ikke nogen alvorlig lidelse men dog meget irriterende.

    Min anbefaling er at du skal til en kiropraktor så du kan få sat dine led på plads og derefter have en god gang massage så du får løsnet muskulaturen i området op igen ( massagen er vigtig da musklerne jo er spændt op og får du ikke løsnet dem vil de kunne lave en forskydning i dine facetled igen og så står du bare med et nyt hold i ryggen)

    Derefter skal du så igang med at træne ryg og mave, eller det man kalder stabilitets træning hvor du får fat i de små muskler inde omkring rygsøjlen, det kan med fordel være boldtræning. det der er vigtigt ved træningen er at du træner mave og ryg lige da du elleres vil bliver trukket skæv hvis enten du træner for meget mave eller ryg. forestil dig et telt hvor badunerne skal være spændt lige meget for at teltet står lige det samme gælder din ryg hvor musklerne skal trænes ligeligt for og bag.

    Håber du kan bruge mine råd og god bedring.


  • #34   10. jun 2011 Tak M&M - her til morgen er det rigtig slemt. Havde super svært ved at komme ud af min seng, så ondt gjorde det. Så nu er jeg på vej til lægen, så må jeg se hvad hun siger. Måske hun kan henvise mig til sådan en??

    Det må hvert fald meget gerne bare gå væk nu.


  • #35   10. jun 2011 Åhr nej Tinna - rigtig god bedring - du behøver ikke en henvisning til kiropraktor, så skynd dig at få en tid!!!

    prøv også lige at undersøge om du kan blive sygemeldt i din ferie, så du ikke skal bruge din ferie i sengen;)

    håber det går hurtigt over!!


  • #36   10. jun 2011 Så er jeg kommet fra lægen og det var hold i ryggen - hurra. Hun gav mig nogle piller og nogle rygøvelser og sagde at det nok skulle gå væk hurtigt. Jeg håber hun har ret smiley

    Karin: Min ferie slutter i dag, så det går nok smiley Ellers havde jeg nok overvejet det.


  • #38   10. jun 2011 Tak smiley

  • #39   10. jun 2011 Man kan kun få ferie refunderet, hvis man bliver syg inden ferien starter, så godt den næsten er ovre.

    Og Anita, dolol er jo på recept, så det er der ikke mange der bare lige kan tage.


Kommentér på:
Hold i ryggen

Annonce