{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.323 visninger | Oprettet:

Evaluering af hundeloven. {{forumTopicSubject}}

Som bekendt blev den nye hundelov vedtaget og har været gældende fra 1 juli 2010.

Loven omfatter 13 racer, blandinger deraf som det er forbudt at anskaffe efter lovens vedtagelse, samt opdrætte.

I samme forbindelse oprettede man en observationsliste, med racer man vil følge i en 3 - årig evalueringsperiode, hvor hundeloven skal tages op til revision, og man bla skal drøfte, hvilke racer, der skal omfattes af loven.

Vedr. racerne på observationslisten har jeg lige læst i dag på et andet site, at Justitsministeriet i denne måned har sendt brev til Rigspolitiet, samt øvrige myndigheder og organisationer en revideret og udvidet obserrvationsliste,der nu indeholder følgende 12 hunderacer:

- Anatolsk hyrdehund
- Bullmastiff
- Cane corso italiano
- Cao fila de sao Miguel
- Dogo canario
- Iberisk dogge
- Maremma
- Mastin espanol
- Mastino napoletano
- Polski owczarek podhalanski
- Rottweiler
- Staffordshire bull terrier

Det fremgår af justitsministeriets brev, at listen kan udvides yderligere, hvis der viser sig behov for dette.


Evalueringsperioden i forbindelse med hundeloven løber frem til d. 1. juli 2013.
Og sagerne fra evalueringsperioden vil vil tages med når loven skal revideres, samt hvilke racer der skal være omfattet af loven herefter.

Observationslisten har derimod ingen umiddelbare retsvirkninger for de personer, der i dag besidder de pågældende hunde.


Således omskrevet efter info fra justitsministeriet læst på et andet site...

/ Trine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Evaluering af hundeloven.
  • #1   24. feb 2011 Melder historien noget om hvad det betyder at en race er på OBS listen? Altså, hvad kriteriet for at komme på hhv OBS og forbudslisten er?

  • #2   24. feb 2011 Det overrasker jo ikke at sådan en liste er lavet.... men nogen af racerne overrasker da en del...

  • #3   24. feb 2011
    *Lise - Tesla & Rami..* : Tænkte det samme....


  • #4   24. feb 2011 Jeg har helt fra starten været imod denne form for forbudslovgivning. Aggressivitet kan i princippet bringes frem i alle hunde, og det undrer mig ikke, at de har lavet denne observationsliste, fordi det er de hunde, de forventer at få problemer med fremover, eftersom de har forbudt de 13 første. Spørgsmålet er så bare hvilke hunde, der i næste omgang kommer på en observationsliste, når de har fået lovgivet imod nogle flere. I mine øjne er strategien med forbudslovgivning langt fra gennemtænkt, og jeg tvivler stærkt på, at det har en positiv effekt på lang sigt.

  • #6   24. feb 2011 Den næste bliver nok bokseren. Med alle de blandinger som påstås er med boxer.

  • #7   24. feb 2011 Det ender sgu snart med at det kun er små selskabshunde og retrievere, som er lovlige i DK - Hvor er det en useriøs og temmelig diskriminerende måde at forsøge at håndtere problemerne med uansvarlige hundeejere på smiley

  • #9   24. feb 2011 Maj-Britt: Det er jeg også spændt på at se! Dog er jeg usikker på, om VKO-regeringen alligevel bliver væltet af pinden, på trods af meningsmålingerne. Samtidig tvivler jeg desværre på, at hundeloven er noget rød blok vil gå ind og ændre på som noget af det første. Forbudslovgivninger er jo som bekendt den "lette" løsning på alting i folks ører (;

  • #10   24. feb 2011 Maj-Britt: Forhåbentligt noget andet!

  • #11   24. feb 2011 Maj-Britt... Tjaa... den tanke har jeg slet ikke tænkt..
    Du kender den røde tankegang bedre end jeg.. Hvad er dit bud ?


  • #12   24. feb 2011 Brug hjernen
    Er bange for at du får ret. Og hvor er det skide ærgeligt!! Øv at tomhjernede avlere lader det gå ud over en uskyldig race!!


  • #13   24. feb 2011 Søster...

    Nej det melder historien ikke noget om, men man kan åbenbart sætte flere racer på listen efter forgodt befindende...

    Lise, tesla og Rami...

    Jeg er nu mest fortaler for at en lov gælder for alle og ikke kun udvalgte grupper - Kan man ikke finde ud af at holde hund uanset race bør det have konsekvenser for ejeren ikke for alle med racen... mærkeligt at man skal kriminalisere nogle mennesker på grund af deres hunderacevlag...

    Ulrikke...

    Nemli man skal jo også have med i sine vurderinger hvor udbredt en race er - det er jo dybt godnat at fx Tornjakken er på listen, der findes mig bekendt en opdrætter af racen her i landet, og der har aldrig været nogle sager med den race, så vidt jeg er orienteret - så hvor stort er problemet lige?

    MGP...

    Man har da lov at håbe at den oprindelige lov bliver gældende og politi får de ressourcer de skal bruge for også at håndhæve loven...


  • #14   24. feb 2011 Det havde da været nemmere bare at håndhæve den gamle lov: At alle, uanset race, kunne straffes/få pålagt krav om snor, mundkurv o.s.v. hvis hunden er en trussel eller forvolder skade, hvis ejeren opfører sig uansvarligt m.v., og så skal overtrædelse selvfølgelig føre til bøder m.v. være så store at de kan mærkes, og der skal være ressourcer til at slå ned, hvor det er påkrævet, men reglerne skal gælde for ALLE. I det samlede regnskab ville det nok både være nemmere og billigere at håndhæve fremfor de "listehunde"-regler, som hverken politiet eller andre endnu kan finde ud af.

  • #15   24. feb 2011 Polski... :Ja det var vist næsten kun en gentagelse af dit indlæg, jeg fik skruet sammen *G*

  • #16   24. feb 2011 Jamen så er det jo heldigt jeg er enig...



  • #17   24. feb 2011 Trine:
    Jeg læser det som om du tror at jeg er tilhænger af hundeloven og obs-listen?

    Det er jeg absolut ikke og jeg ser ikke at hundeloven, og en obs-liste, løser nogen som helst problemer.... snarere tvæt i mod!
    :0)


  • #19   24. feb 2011 Maj Britt: Det kan man da så i hvert fald kun håbe på (;

  • #20   24. feb 2011 Lise, Tesla og Rami...

    Nej sådan tolkede jeg ikke dit indlæg...


  • #22   26. feb 2011 Dagmar...

    Som du ved er vi enige, men jeg synes også man skal tænke på, at opstramningen af hundeloven skyldes nogle har skabt utrygge rammer for andre så de ikke kan færdes frit på offentlige steder og være trygge ved det...

    Tolerance og respekt for andre, også dem der ikke bryder sig om hunde - det må være løsningen, og så ekstra ressourcer så politiet kan håndhæve loven for det kan de ikke som det ser ud nu eller inden opstramningen af loven trådte i kraft.

    Ja det er nogle få mennesker, der altid skal ødelægge det for de mange seriøse...


  • #24   28. feb 2011 Dagmar...

    Nøgleordene er respekt og tolerance....

    Hvis du læser gamle debatter herinde om mundkurv og kort snor, som det er påbudt for de racer der idag er forbudte, vil du også møde synspunkter som hundeejerne ikke vil begrænse deres hunds bevægefrihed.
    Deres hunde skal have lov til, at være løse fordi ejer efter eget udsagn har 110% styr på sin hund, og mundkurv vil være en nedsættelse af hundens livskvalitet...

    Det kan man mene hvad man vil om, men fakta er at sådan er loven udformet og den er vi så nødsaget til at rette os efter.

    Personligt synes jeg det er falsk tryghed at sige en hund skal bære mundkurv, og jeg ville ønske der kom langt flere restriktioner for hvem og hvordan vi har husdyr i Danmark.

    Det skal ikke være alle forundt at opdrætte dyr med mindre de har nogle helt basale forudsætninger for at have med levende væsner at gøre.

    Grundlæggende kursus for hundens fysiologi /anatomi, hundekørekort, tvungen træning min de første 2 år af hundens liv, sundhedsrestriktioner og mentaltests så kun de bedste dyr bliver brugt i avl gældende for alle hunde...

    Men hvordan det skal kunne gennemføres ved jeg ikke for der er tilsyneladende ingen der vil give øget bevillinger til politiet så de kan håndhæve loven...

    Hvis man holder hund på forsvarlig måde og respekterer at andre ikke bryder sig om hunde så behøvede vi slet ikke at lovgive på det område i det omfang man har gjort idag...


Kommentér på:
Evaluering af hundeloven.

Annonce