1.880 visninger
|
Oprettet:
Fedmeoperation {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder og ser det program om fedmeoperationer på DR1 - og kommer til at tænke på hvorfor man får den operation?
Flere af kvinderne i programmet vejer ikke alverden (BMI på omkring 40) og fortæller at de simpelthen ikke kan tabe sig.
Nogle fortæller også at de har tabt sig mange kilo og har taget det hele på igen.
Men hvorfor?
Er der ikke nogen herinde der har fået den operation der kan fortælle mig hvorfor I valgte operationen? Om I har prøvet at tabe jer meget før det, og hvorfor det gik i vasken.
Jeg er i gang med at suge alt viden til mig om vægttab.
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.532
kender en der arbejder på en sygehus afdeling der hedder Parapligifunktionen, hvor man genoptræner rygmarvsskadet, eller nærmere folk der er lamme.
De har en patient der efter en fedme operation er blevet fuldstædig lam. - tænk på konsekvenserne før man får den skide operation.
Og synes bestemt ikke den en operation for alle..
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Han sagde da jeg sprugte hvorfor, at han med aldern var begyndt at tænke meget over hans helbred.. han ville gerne følge hans børn og ikke dø tidlig...
Han har nu tabt sig 40 kg og jeg er MEGET sikker på han ikke tager det på igen.. det er simpelthen fysisk umuligt for ham at spise som han gjorde før... han spiser langsomt og langt fra den mængden som før.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Jeg selv vejede 147 kg for 6 mdr siden - og var tæt på at blive henvist til operationen. Men ville ikke fordi jeg var bange for bivirkninger.
Jeg havde prøvet at tabe mig mange gange - kostomlægning osv og kunne ikke. Havde givet op.
Men så tog jeg mig selv i nakken (det lyder nemmere end det er) og nu er jeg 45 kg lettere og taber mig stadig.
Og jeg er begyndt at tænke at hvis jeg kan, så kan alle. Men er selv bange for hvad der sker når jeg kommer i mål.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Jeg syntes at dem der er MEGET svært overvægtige, i min verden noget der ligner 200 kilo, kan jeg måske forsvare det, men med de 2 vi følger i programmet er jeg målløs, ja undskyld, jeg syntes de skulle ha et spark i r.....
Jeg har selv for 6 mdr. vejet 30 kilo mere end jeg gør idag, men har tabt mig til næsten normalvægtig ved ren og skær kostomlægning.
Jeg kunne aldrig drømme om at få sådan en operation, og min vægt lå ca. deromkring som de 2 piger i programmet
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Måske en god ide for dig at komme derind og få erfaringerne og begrundelserne?
okt 2007
Nu har jeg ikke set programmet, så kan ikke udtale mig om dem..
Men jeg ved personligt at jeg rigtig gerne vil ha sådan en operation, ganske simpelt fordi jeg af flere årsager ikke KAN tabe mig.. Eller jo kan godt i kort periode, men grundet sygdomme og forskellige piller så vil vægten hurtigt komme tilbage igen..
MEN desværre så er jeg ikke stor nok, mit BMI ligger på 38,1 og det skal være på 41 eller højere for at få den betalt så vidt jeg husker!
apr 2005
Kennel Flatrunner: Ja, de 2 piger forstår jeg ikke skal have den operation. De tuder over det psykiske - men det tror jeg alle med vægtproblemer har og må arbejde med.
Henriette: Jeg var medlem da jeg startede vægttab, men følte ikke at jeg havde noget til fælles med folk derinde. Nu vil jeg bare gerne vide lidt om hvad folks grund er til at vælge den vej
okt 2007
Bare i orden
Men fandme flot du har tabt dig så meget!!
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.878
så godt nok kun den ene i progrommet, og hun var da ikke overdrevet stor. hun skal da bare tage sig selv i nakken og smutte i fitness. ej undskyld. synes bare det er lidt for meget!!
kender 4 der har fået den lavet, hvoraf den ene har mange problemer..
apr 2005
Louise: Jeg kender også flere der har fået den og den ene døjer med så mange bivirkninger Selvom hun er blevet slank er hun aldrig glad at se på.
okt 2008
okt 2008
okt 2007
Det var godt nok ufattelig dømmende skrevet!!
Tinna..
Har prøvet at tælle kalorier, diætist, diverse kost omlægning, kure osv osv..
Faktum er at jeg for det første har PCO der gør det temmelig svært at tabe sig.. Derud over er jeg på nogle piller som har bivirkning der hedder vægt øgning.. :S
Så når jeg endelig opnår et vægttab er det desværre kun kortvarigt trods jeg passer på hvad jeg spiser..
Pillerne håber jeg dog på at slippe for på et tidspunkt, men min PCO vil stadig være der, og da jeg også har andre ting med i bagagen som gør det er svært på den naturlige måde, så kan jeg efterhånden ikke se andre muligheder end denne operation..
Men som sagt er jeg for lille kontra hvordan man skal være for at få den bevilliget, så jeg må forsætte med mine metoder nu og så bare glæde mig i de gode perioder
okt 2008
that's it!
okt 2008
apr 2005
Henriette: Har hørt om PCO før - men har aldrig forstået hvad det er. Er glad for at jeg ikke har det. Det tror jeg da hvertfald ikke når jeg har forholdsvis nemt ved at tabe mig, bare jeg holder mig til mine kalorier
Men en BMI på 38 er heller ikke alverden. Min er på 36,5 nu og føler mig så meget mere glad og frisk end for 6 mdr siden hvor den var på 52,7
okt 2007
Trækker mig pænt ud af debatten, for jeg er jo blot doven og bør tage mig sammen!
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
apr 2005
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
~Henriette Befri Wille!! ~: Øv, du bliver nød til at tage de piller, der så gør du ikke kan tabe dig, håber du en dag alligevel vil komme på x antal kg. som du vil være glad for også du kan blive ca. der :o) Pøj pøj med det.
Jeg er heller ikke tilhænger af operationer, men nogen gange er der noget som gør folk ikke kan selv, også selvom de virkelig forsøger, der synes jeg det er okay at hjælpe dem med sådan operation, jeg ville dog personligt selv være meget nervøs hvis jeg var stor og skulle tage sådan valg, fordi det kan gå galt...
okt 2008
på 14 dage har jeg tabt mig 4 cm om maven.. så det går den rigtige vej
okt 2007
FØJ en tankegang!!!
jul 2010
jul 2010
apr 2005
Så iflg dem findes så store mennesker ikke - så det gad jeg ikke betale for.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Jeg gjorde virkelig alt hvad jeg kunne, men intet hjalp - heller ikke motion. Det sidste halve års tid er kiloene så begyndt at komme stille og roligt uden jeg har gjort noget for det, så har selv en idé om, at det har noget med hormoner at gøre..
Det jeg vil frem til, er egentlig bare, at det ikke er alle der "bare lige" kan gøre noget.
Sådan er operation skal være <i>absolut sidste udvej</i>, helt sikkert, men jeg er ikke sikker på det er alle, der bare kan lave kostomlægning og motion og så tabe sig af det..
apr 2005
Irene: Har faktisk hørt meget om at dep. medicin skulle få en til at tage på. Har heldigvis aldrig været på det. Det ville være grimt hvis jeg var over de 147 - allerede der begyndte mine fødder at give efter
okt 2007
Er du klar over hvor uoverskueligt det kan være at tabe 25kg for en person som har kæmpet med dem i mange mange år?
Men nej glem det, vi kommer aldrig til at se ens på det her..
Jeg går ikke ind for at dømme folk til at de er dovne... Ej heller til at dømme om det er 25kg eller 80kg der skal afgøre om personen har det så røvdårligt med sig selv at de vælger en farlig OP som sidste udvej for at kunne komme videre med livet!
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
I den periode og i et par år derefter undrede det mig såre, at folk ikke bare gjorde som jeg - når JEG kunne, så kunne alle vel?
Og i det lå der en fordømmelse - ikke en jeg var bevidst om dengang, men det er jeg nu - hvor jeg har taget omtrent 35 kilo på.
Kære venner - hvis det var så let at tabe sig, så ville der ikke være så mange overvægtige, der ville gå og have det så elendigt med sig selv.
Desværre glemmer man elendigheden, når man selv rider på bølgen og er har succes med sit vægttab.
Det er pudsigt, som frænde kan være frænde værst. Der, hvor man burde måde forståelse, sker det modsatte.
maj 2005
apr 2005
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.092
okt 2007
Nu var den udtalelse lidt generelt da jeg tror mange overvægtige har den tanke
Men personligt, så kan jeg kun sige JA, jeg ved godt det ikke kun er de kilo jeg har for meget som gør det
Får også hjælp til de andre aspekter Men pga diverse lidelser kommer vægten ikke af selv når jeg har det godt, og derfor har jeg det efterhånden sådan at OP er eneste udvej for mig
okt 2008
så synes bestemt ikke jeg har glemt elendigheden, den glemmer man ikke bare sådan når man har været/er overvægtig..
aug 2006
Men jeg er kommet frem til den konklusion, at mange jo har det ligeså skidt som de havde det før. En fedmeoperation er for rigtig manges vedkommende en symptombehandling - den kan være livsreddende, men også invaliderende.
Jeg er ikke misundelig. Jeg er glad for, at jeg aldrig kan blive kandidat til sådan en operation - men håber, at jeg ikke bliver en af dem, der bliver så stor at det for mig vil handle om liv eller død.
maj 2005
aug 2006
apr 2005
Min moster er en af dem der "snød" - hun er aldrig glad at se på, selvom hun næsten er i mål - og hun virker til at have dårlig samvittighed når hun er i nærheden af mig. Hun har bivirkninger - rigtig mange endda og det er så synd for hende.
aug 2006
Min egen overvægt er ikke livstruende - men jeg har dælme svært ved at overskue hvordan jeg skal blive normalvægtig igen - selvom jeg har gjort det en gang før.
apr 2005
Det der skræmte mig var da mine fødder ikke ville mere. Ville ikke ende som et kæmpemenneske der bare sad på sin sofa hele dagen, uden arbejde og bare stoppe i ansigtet. Det var det der fik mig i gang.
aug 2006
Det er dejligt for dig, at du kan - men eftersom du har vejet 45 kilo mere end du gør nu, så må du have en forståelse for de mekanismer, der fastholder folk i dårlige vaner. Og måske også en forståelse for, at det ikke altid udelukkende handler om at træffe en beslutning og at ville det.
Som sagt misunder jeg ikke dem, der har fået lavet operation. Alene den situation de må befinde sig i, når de træffer så radikalt et valg må være forfærdelig. Jeg tror ærligt talt ikke der er nogen der gør det, fordi de er dovne.
okt 2006
Følger: 64 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 306 Svar: 2.269
..o0 og med det sagt så JA jeg har fået lavet en GP operation den 8 juli sidste år... og nej jeg fortryder IKKE et splitsekund af det.... og nej jeg er bestemt IKKE doven anlagt.... 0o...
aug 2006
Jeg glemte, at overveje, at mit overskud på det tidspunkt måske ikke bare lige kunne overføres til andre, og at min situation måske var meget lidt sammenlignelig med nogen andres...
Jeg kom til at sætte mig selv som rollemodel for alle andre....
Men jeg lærte en masse af det, da jeg vågnede op og så, at den slags er langt mere nuanceret.
okt 2007
Glad for at du fik din OP og den har virket så godt som den har
Jeg anser bestemt heller ikke mig selv som doven, også derfor jeg blir så stødt over folks fordommende ord i en tråd som denne.. For det er bare ikke altid sådan tingene hænger sammen..
De fleste overvægtige ville jo hellere end gerne bare lige i et snuptag ændre på alt i deres liv, og dermed tabe sig og nyde synet af sig selv i spejlet.. Men tja alt kan jo lyde så nemt når man er ovenpå !
okt 2006
Helt enig...
Ja min operation har virket efter hensigten, nemlig at jeg kom ned i vægt og ja jeg har været en af de "tunge piger" for at sige det på den måde.. Jeg ser det som en håndsrækning og en hjælp det jeg har fået lavet og ja jeg skal sgu stadig selv kæmpe for du kan ikke bare lade tingene stå til for så sker der nada... hver dag efter operationen ER en kamp.. dels for at få nok proteiner (dem skal du have mange af) og dels for at få det mad indebords du skal have (nemlig 6 gange om dagen) og det er sgu ikk hver dag at det lykkeds..
Ja det kan godt være at der er nogen der ser det som om jeg har sprunget over hvor gærdet var lavest, ja men det er så jeres holdning.. jeg kan gå med rank ryg og se mig selv i spejlet og sige at det her har jeg gjort for mig selv og ingen andre....
sep 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 183
okt 2006
Den som er herinde ??
okt 2007
Har sendt dig en PB
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
Et menneske er meget kompliceret og der kan ligge et utal af forskelige årsager bag til de valg folk træffer i livet - så dét med at dømme andre mennesker man ikke har talt med er altid mildt sagt en dårlig idé.
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Da hun så blev indlagt akut med en sprængt mave gik den virkeligt i høje bølger i den familie.. for det viste sig at hun da lige skulle æde en halv othello lagkage.. hende tror jeg bestemt bare var doven - generelt var hun vist en ko (det ene møde jeg havde med hende talte bestemt ikke mod det!)
Men hvad gør man lige hvis man er endt i her- man er for tyk (det er jeg desværre og jeg burde tabe mig en del) men man får at vide at man skal motionere - når man så motionerer så får man ondt i ryggen (jeg er født med dårlig ryg) og knæ (minisk skade ) - og man ved at man før har måttet sygelægge sig pga. ryggen så man kan heller ikke rigtigt motionere før man får genoptrænet ryggen og får en vægt som knæ'et måske nemmere vil kunne håndtere.. ond cirkel synes jeg..
jeg tvivler på at jeg ville få den operation - jeg spiser allerede alt for lidt (og dermed meget forkert).. jeg synes i stedet for at lave de der operationer så nemt tilgængelige så skulle de folk kunne instilles til et permanent kostomlænging - med motivation - for det er der den går galt for mange tror jeg, de kan ikke finde motivationen i hverdagen
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Jeg så udsendelsen, og jeg sad og tænkte, at de to piger vi fulgte kunne få ganske godt udbytte af at gå til en psykolog i stedet for OP.
Jeg har selv været meget overvægtig og tabte mig over 30 kg. for ca. 10 år siden. Jeg var i et dårligt ægteskab og trøstespiste big times. OG spiste store måltider a la det, vi så i udsendelsen. Da jeg blev skilt, gik det egentlig næsten af sig selv - jeg lagde min kost om og begyndte at motionere. Jeg har aldrig set tilbage på det som en kamp eller noget svært. Men jeg havde heller ikke travlt og havde i teorien resten af mit liv til det. Og jeg har faktisk holdt vægten. Jeg får dog i dag noget medicin, der som bivirkning giver vægtøgning, men med fornuftig kost går det nu alligevel:)
Jeg tror, de færreste ønsker at være overvægtige, og hvis tingene var så sort/hvide, som nogle stiller det op her i tråden, så ville der jo ikke findes overvægtige. Det kan være noget meget kompliceret noget.
Men hånden på hjertet, så greb jeg også mig selv i at sidde at tænke, at hvis jeg havde den pistol for panden (OP), så kunne jeg nok finde ud af at spise gulerødder og broccoli. Hvis det vel at mærke var en mulighed. Og det mener jeg, at det var med de to piger, vi så - for de ÅD altså. Selvfølgelig kombineret med noget psykologhjælp.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Samtidig synens jeg det er uhyggeligt, at privathospitalerne rent faktisk selv skal bedømme patienter til FU og beslutte om de får operation. Det burde klart lægge i offentligt regi.
Jeg forstår ikke. hvorfor vi som samfund ikke er mere interesserede i at udvikle i og forske i alternative metoder til vægttab - langsigtet vægttab. Det virker som om det bliver sådan en lidt "hovedet under armen" løsning, hvor vi bare opererer som en slags nødløsning.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Efter FU1 fik jeg besked på at tabe mig x antal kg og ved rent held/bekendt fandt jeg herind.
Der er en himmel til forskel på alle de kure og piller jeg har været over gennem tiden og så det der er sket for mig her.
Jeg fravalgte OP ved FU2 netop pga følgevirkninger og problemer samt jeg udemærket er klar ovér hvorfor jeg havde taget på.
En anden ting ved fravalget var der ikke var opfølgning psykologisk - jeg er meget bevist om hvor og hvornår det går galt. Jeg mangler så redskaberne til at tackle forhindringerne hvis det igen skulle opstå.
Lige præcist det får mig til at tro at mange? kunne undgå OP hvis der blev lagt meget mere fokus på psykologien bagved overvægt.
Jeg forstår så udemærket de der TØR vælge OP. Ingen der ikke selv har problemet af + 35> BMI kan sætte sig ind i det helvede det er - ej heller hvor svært det er at komme igang og så blive ved.
Jeg syntes det er usmageligt at have en "modsat" holdning til GBY når man aldrig har været i samme båd. Jeg er dog også enig i at der er folk imellem som nok ikke burde have den OP tilbudt.
Samtidig kan jeg skrive om RIGTIG mange der har succes med OP - dem syntes jeg bliver glemt her i debatten.
Skal man stille det hårdt op - så kan DAMP børn/mennesker så også bare spise sig ud af problemet.......eller?
sep 2007
Samtidig kender vi heller ikke de langsigtede vægtmæssige udviklinger. Hvor mange holder rent faktisk vægten og hvor mange tror det er et quick fix? Tror vi i sundhedsvæsnet skal have meget større fokus på den psykiske del af overspisning.
okt 2007
Bare rolig tog det slet ikke som et "ondt" indlæg..
OP ville aldrig komme på tale for mig, før jeg har klaret de andre aspekter i min sygdom, nemlig at komme af med de vægt øgende piller
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Og respektere hinandens valg af løsninger.
Min svigerdatter har PCO og jeg har selv lavt stofskifte, så jeg ved, at det handler ikke bare om viljestyrke.
Hvis det var så nemt, så var der jo ingen tykke mennesker.
Men derfra og så til at sige, at hvis jeg kan, så skal alle andre også kunne, det er for nemt.
jun 2004
aug 2006
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Hvorfor så en OP når jeg godt selv kan ?
Fordi jeg kan spise lige så meget som tre store mænd- ved hvert måltid. Min mave vil bare have mere og mere og jeg føler mig sjældent mæt i længre tid ad gangen.
Jeg sendte en ansøgning til et privathospital i Østrig, hvor jeg selvfølgelig selv skulle betale for operationen, men mit bmi var lidt for lavt til at de ville udføre operationen på mig.
Jeg mener selv at jeg er i stand til selv at tag den beslutning- lige så vel som folk med normale bryster, næser osv får lavet plastik operationer på dem selv.
Til gengæld bliver jeg rasend på dem der fr lavet operationerne på statens regning og så egentlig spiser lige s usundt som før- blot i mindre mængder- og ikke dyrker motion.
aug 2008
Og som du også er inde på, så er det ikke lkke let, hvis man har spist fedt og usundt fra man var helt lille barn.
Der er så mange aspekter i det her og som med alt andet, så er der ikke noget, der er sort/hvidt.
Men jeg havde det ikke særlig godt med ham lægen fra privathospitalet, hvor jeg fik en fornemmelse af, at det var forretningen og indtjeningen i det, der betød mere end at hjælpe mennesker.
Og så undrer det mig virkelig, at man aldrig har fået registreret, hvordan det er gået med dem, der er blevet opereret.
aug 2006
Jeg tænker på, om du så i den mellemliggende tid vil modtage nogen former for behandling for at styre trangen til at spise, eller?
Ellers er risikoen jo præcis den samme på det tidspunkt, som den er nu, og du vil skulle passe på i samme omfang som du skal nu.
sep 2007
Man kan sagtens få kulhydrater fra andre kilder end korn, eksempelvis grønsager.
Rigtig mange der har svært ved at tabe sig, får virkelig sat skub i vægttabet når de dropper kornprodukter. Men altså jeg synes virkelig det er svært at undvære korn!
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
aug 2008
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
aug 2008
aug 2006
Vores kulhydrater skal være komplekse, og disse kommer fra grøntsager.
Mæthed skal komme fra protein, og så kan man ovenikøbet tillade sig at spise relativ fed mad uden det har konsekvenser for vægten.
Men det er svært - vores kost baserer sig på de raffinerede kulhydrater og når man er væk hjemmefra er det et arbejde at komme udenom dem.
Og så skal man også vænne sig til at lade sig mætte af protein i stedet for kulhydrater - protein "virker" lidt langsommere, men holder også meget meget længere.
aug 2006
Venstrefløjen derimod kan i højere grad tåle, at nogen har meget - bare de er villige til at yde en indsats med at bevare en ordentlig livskvalitet for dem, der har meget lidt.
aug 2006
Ja, man udsættes for et ekstremt pres, hvis man ikke kan levere det, som der forventes af en som en god dansker for tiden.
Og ja, det bliver man syg af. Og når man bliver syg af det, så bliver man ladt i stikken.
Og for at sløjfe den sammen med trådens tema - os, der har tendens til fedme bliver sgu FEDE, når ressourcerne bliver så små at livet bliver for svært.... Og så har vi en kedelig ond cirkel.
Men - en operation behøver langt fra at være saliggørende i denne forbindelse, det er i mine øjne en anden slags støtte, der skal til. Mit ønske er, at fedmeoperationer udelukkende blev udført som et livreddende tilbud.
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
Det program var fuldstændigt designet til at være skræmmekampagne.. Men det giver jo også god mening nu hvor staten holder igen og skal sparre. Men ja hvor smart er det lige. De der burde blive indstillet til operation, bliver ikke normale bare fordi at de ikke får operationen. Var det så nemt, var der jo ikke nogle fede mennesker..
Jeg blev opereret for 1½ år siden...
Det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv!
Jeg har tabt 65 kilo og har et helt andet liv. Kan lege normalt med ungerne, gå lange ture med kæresten, passe tøj i normale butikker og gå på gaden uden at få fordømmende blikke med på vejen.
Jeg kan endda sidde og spise en is med mine børn, uden at folk tænker grimme ting ;-P
Jeg kan sagtens tage på igen og jeg mangler også stadig at tabe små 10 kg for at mit BMI rammer 25, men det skal nok komme.. Men jeg nyder VIRKELIG livet..
Havde jeg ikke fået operationen så havde jeg taget på og tabt mig og taget på igen i ét væk - indtil at jeg om et par år helt sikkert ville begynde at få voldsomme fedmerelaterede sygdomme og derved koste staten MEGET mere end det operationen har kostet dem nu.
Jeg vil til hver en tid anbefale operationen til ALLE som har brug for det.
Havde jeg ikke gjort det, havde jeg stadig siddet ankret fast i sofaen - uden energi og uden glæde.. Alt imens livet gik forbi udenfor.. Nej tak!
/Stine
jun 2004
Det glæder mig på dine vegne - tillykke med dit nye liv :))
Hvis det drejer sig om at "falde tilbage" - så kan man lige så godt stoppe al hjælp til narkomaner, alkoholikere, aflive drabsmænd, ja you name it -
aug 2006
Jeg tror faktisk, at når alt kommer til alt, så ville den strategi, man bruger på andre typer misbrugere være ganske glimrende at bruge på madmisbrugere.
jun 2004
Jeg tænker på økonomien i denne sammenhæng.
Den er der rigtig mange der brokker sig over.
Anita - held og lykke
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Så du kan helt undgå at indtage dette og steder hvor man kommer i kontakt med dette når du har bekæmpet dit misbrug.
En madmisbruger skal hver dag konfronteres med sit misbrug. Denne skal have mad indenbords for at leve og skal i det dgl. konfronteres med det gang på gang.
Jeg synes der er enormt forskel ... Ville til enhver tid foretrække at stoppe noget som jeg så aldrig igen behøver at omgive mig med.
Og der er altså mulighed for at få operationen og samtidig få en psykolog eller lign. med på sidelinien for aom psykisk ustabil må du slet ikke opereres uden.
aug 2010
okt 2007
Der er flere her i tråden der kalder operationen for et kvik fix som er dømt til at mislykkedes fordi dem er er overvægtige pga. psykisk sygdom jo netop ikke ved at få operationen har fået løst det egentlige problem.
Og det eneste jeg skriver er at såfremt man ER psykisk ustabil så må man slet ikke få operationen uden at have en psykolog med på sidelinien.
okt 2007
For risikoen for at man dør hvis man ikke følger de retningslinier der er efter sådan en operation er alt for stor hvis man opererer een der ikke kan følge retningslinierne pga. psykisk ustabilitet.
okt 2007
aug 2010
Problemet for mig er at statn gentagne gange betaler og betaler for alle disse operationer, og ofte gavner det ikke samfundet alligevel.. Synes helt klart at fedmeoperationer skulle være selvbetalt, hvis skylden skal ligges nogle steder, må det jo være på den enkelte med problemet, og derfor bør personen selv tage hånd om det, når der er mange andre muligheder end at end en dyr operation..
aug 2008
Tænk engang, hvor mange psykologtimer man kan få for 77.000 kr., eller hvad den nu kostede på privathospitalet.
Men bestemt positivt at nogle har fået et godt liv efter OP.
aug 2010
aug 2008
jun 2004
Det er nemlig lige præcist hovedet på sømmet.
aug 2010
okt 2007
Og de kan faktisk straffes for dette såfremt det kom til at patienten døde.
Ja patienten har selv et stort ansvar (ALLE patienter har patientansvar) men som psykisk syg SKAL man vurderes i stand til at kunne følge retningslinierne for ellers er indgrebet simpelthen for farligt.
Så screeningen skal måske være bedre så det er dem der reelt HAR brug for indgrebet der får den?
Lægerne skal holdes i ørerne så de ikke handler med hovedet under armen !!
Jeg har ikke set udsendelsen og det lyder heller ikke som om jeg er gået glip af det store.
Skulle jeg have operationen skulle min psykolog skrive under på at hun vurderer mig stabil nok og at hun er med mig hele forløbet igennem idet jeg har en bipolar affektiv lidelse ...
Det skulle være en overlægebeslutning at vurdere hvorvidt jeg var egnet kandidat.
At lægerne ikke følger de gældende regler, retninglinier etc. bør ikke gå ud over dem som reelt vil kunne have gavn af indgrebet.
Mennesker som Stine og de mange mange andre jeg kender der har fået dette indgreb og har fået deres liv tilbage.
aug 2010
aug 2008
Sanne: Iflg den udsendelse er screeningen helt hen i skoven...fra de privates side.. Og det er virkelig ærgerligt, fordi det jo så netop kommer til at gå ud over dem, der reelt har brug for operationen i og med, at der spares kraftigt på dette område nu.
aug 2010
aug 2008
okt 2007
aug 2008
okt 2007
Man skal også huske at dette indgreb kan redde liv. Fx. er en diabetiker ikke længere diabetiker en time efter dette indgreb etc.
aug 2010
aug 2008
Nikita: Man skal også sortere de mennesker fra i sit liv (i det omfang det nu kan lade sig gøre), der bare gør én trist.
okt 2007
aug 2008
okt 2007
aug 2008
okt 2007
aug 2008
aug 2008
okt 2007
aug 2008
Jeg synes også, det var rart at få det belyst fra en anden side.
okt 2006
"Baggrunden er nye kliniske retningslinjer for fedmekirurgi, hvor regeringen og regionerne har gjort nøglehullet mindre ved at sætte aldersgrænsen op fra 18 til 25 år, og ved at kræve at patienterne, hvis de ikke har følgesygdomme, skal have et BMI på 50 mod tidligere 40."
nov 2007
Følger: 76 Følgere: 111 Hunde: 6 Emner: 552 Svar: 4.181
Havde det været idag ville jeg så ikk kunne ha fået min GB, da min BMI "kun" var 43.
Beanmor vil lige høre hva svært overvægtig er i dine øjne, for jeg var på størrelse med dem. Havde en kampvægt på 122 kg og min BMI var som skrevet før på 43 hvilket jo svarer til ekstrem overvægtig
okt 2006
Nej jeg ville heller ikke have fået den og det var endda med en bmi på 47.. såå et eller andet sted er jeg sgu glad for jeg "slap" igennem nåleøjet det er da helt sikkert..
Fedmeoperation