Mave operation {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg vil gerne høre om der er nogen herinde som har fået foretaget en Gastrisk-Banding eller Gastrisk-bypass??
Da jeg er en ung mand på 22 år som nu har været overvægtig hele sit liv, jeg har en BMI på de 40 som er påkrævet for at kunne blive indstillet til operation, men jeg ved det er en stor beslutning, og jeg vil egentlig gerne høre fra folk som har fået foretaget en sådan operation, høre om det var været det værd, og livs kvaliteten er det samme ?
Kan man kun spise meget lidt efter operationen, tænker måske år efter.
Og skal man spise piller resten af livet ?
Nogen der ved noget? selv har prøvet det?
Mvh Nicki Bardino
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.476
Der er en gruppe herinde der har fået lavet den .. Den er låst og jeg kan ikke lige huske hvem der er stifter af den , jeg har selv fået foretaget operationen for 3 mdr siden her den 26 nov og har tabt 33 kg i alt
Nu er det ikke så længe siden med mig - men jeg har det indtil videre meget godt ! Jeg er glad , gladere end jeg har været længe .. Det er nemmere og gøre en masse ting ..
Du vil aldrig kunne komme til og spise en masse - jo hvis du overspiser .. Men det kræver virkelig sin mand at gøre det !
Du skal spise vitamin piller og kalk piller hver dag .. Og så hver 3 måned skal du have en b vitamin indsprøjtning
Mvh Laura
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 749
Min tidligere chef blev opereret for et år siden og har tabt sig 50 kg. og har ingen smerter haft eller noget og spiser mindre i dag
Han fik ikke noget negativt afvide dengang.
Min far har haft snakket med sin tidligere læge om at blive opereret, og i den forbindelse blev han frarådet det til en start ihvertfald pga. nogle ting når man bliver ældre osv. kan ikke huske det helt
Min far tager i dag en pille en halv time ca. før han skal spise, så han hurtigere bliver mæt og han har tabt sig en del nu og det går super for ham så det kunne være en mulighed at prøve før man bliver opereret
Men din læge kan rådgive og vejlede dig
Held og lykke
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 24 Svar: 82
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Jeg er selv i gang, startede med en BMI på 52,7, og har på 3 måneder tabt 25 kg og er nede på en BMI 43,7 - og har tænkt mig at fortsætte.
Synes du skal prøve selv, før du lader dig operere. Det er en stor beslutning.
maj 2009
Tro mig, jeg ville ikke engang overveje en sådan operation, hvis jeg ikke så det som værende sidste udvej
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
En ting er, at man i en længere periode bliver tvunget til at spise mindre - men selv herefter bliver der en hverdag igen, og hvis ikke dæmonerne har fået sparket for alvor, så kommer de tilbage.
Og operationen tager sig desværre ikke af dæmonerne.
Jeg er selv overvægtig, men kommer ikke til at kunne blive indstillet til sådan en operation - og DET er jeg glad for.
Jeg kan ikke tillade at lade mig friste til det og dermed springe det vigtigste led til overvægten over - årsagen.
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
Vi meldte os ind i Madlog.dk, og der kan man holde styr på kcal-indtag, kostsammensætning og få rigtig mange gode indput i form af opskrifter, forum og grupper. Der er ingen restriktioner, ikke noget du ikke må/kan spise bare du overholder dine daglige kcal -
Vi har indset at vi er nogen af de mange, som bare er nødt til at have kontrol, og ikke bare kan spise hvad vi har/havde lyst til. Det vigtigste af alt er at vi får styr på årsagen til overspisning/trøstespisning, og det er grupperne fantastiske til, det er meget lettere at få sagt de ting der er svære og personlige, når man er i en gruppe med samme problemer - det giver en enorm støtte og motivation at kunne snakke åbent!
mit råd til dig, både hvis du beslutter dig til operation eller vil klare det selv er: søg alt den støtte du har brug for i form af læger, diætister og evt. terapi og støttegrupper, meld dig ind på et forum hvor du kan få støtte, vejledning og opmuntring, der er flere at vælge i mellem, også nogle der er gratis.
Du er velkommen til at sende mig en pb, hvis du er interesseret i støtte og gode herfra.
aug 2006
Det handler om at finde den rette knap.
Og det gør det også selvom man er opereret.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.476
jan 2008
Jeg synes bestemt ikke at en GBP er den nemme løsning - snarre tvært i mod, men som sagt før, hvis der ikke kun ligger 'hyggespisning' til baggrund for overvægten, så er det smadder vigtigt at der bliver arbejdet med det både før, under og efter vægttabet, ellers tror jeg det er dødsdømt på forhånd
feb 2009
Kan ikke huske hvad pillen hedder, men den virker og gør netop at min far faktisk kun spiser 2 kartofler og nogle gange et halvt stykke kød, jeg sidder nogle gange helt i chok hehe men det går den rette vej for ham så det er super glædeligt, vi har snakket om at jeg skal have snakket med en læge om at jeg evt. kan få lov til at prøve den samme type pille pga. jeg har taget en del på over de seneste år pga. noget medicin og jeg kan pga. mit helbred fysisk og mentalt ikke træne det væk pt. desværre.
apr 2005
Ofte synes jeg man ser mave-opererede der er meget halvhjertet omkring deres vægttab og efter få måneder får "stemmerne" i deres hoved, der siger SPIS, SPIS, SPIS, taget over og de begynder at tage på igen.
Gør man det uden, er man nød til at starte langsomt og bygge en vane op for sig selv og tæller man kalorier og dyrker motion så skal det nok gå. Så taber man sig i samme tempo som dem der er opereret.
Men det hele skal komme inde fra en selv, viljen til at gøre det.
Og så husk - det har taget dig 22 år at opbygge din vægt - derfor tager det self tid at smide den igen
Kan anbefale dig at prøve madlog.dk - hvor du helhjertet begynder at tælle kalorier, og se om det ikke skulle virke.
apr 2005
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Efterfølgende gik jeg på opdagelse på nettet - meldte mig ind i nogle grupper og fik læst en masse om både positive men sandlig også negative sider som opereret.
Uanset - skal man holde en diæt bagefter. Man kan ikke kaste mad i sig som før, der kan være flere ting man så ikke tåler mere - for ikke at tale om den fysiske side af sagen.
Det var så den der har skræmt mig mest.
Mange får tarmslyng, mange galdesten, mange kan ikke optage vitaminer og mineraler og skal derfor have tilskud resten af livet. Nogen optager ikke depressions medicin og må skifte rundt til de finder noget der "duer" - andre tager på igen af netop den medicin.
Så er der risiko for at syningerne kan gå op det første år. Bylder på tarmen.
Jeg er tilknyttet et par journalister fra TV2 der vil sende et program til foråret og mange af de ting jeg har skrevet her var de ikke klar over.
Pt bruger de mig som "buffer" med oplysninger og jeg er nok der hvor jeg i hvert tilfælde IKKE vil have den operation!
Heldigvis læste jeg Karin J´s indlæg om MADLOG - så den kikkede jeg da også på og meldte mig til i 10 uger.
Det var lige præcist hvad jeg havde brug for!! Jeg har undersøgt det meste af det jeg spiser, mangler intet, lider kun få afsavn (er oste tosse) .og har tabt ca 7 kg på 3½ uge.
Jeg er lige startet i et motions center - ikke for at tabe mig - men for at komme igang igen - jeg har så at sige ikke rørt mig for smerter de sidste par år og har heller ikke kunne pga vægten.
Nu skal det siges jeg aldrig havde været overvægtig før jeg havnede i et mega dårligt forhold bla - så jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det er når det er medfødt så at sige.
Til dette - syntes jeg det er en ide at oprette en MADLOG gruppe - så det vil jeg oprette i skrivende stund.
apr 2005
Synes det er vildt så mange bivirkninger den operation kan have og det tror jeg mange slet ikke tænker over når de går ind til den.
jun 2004
Ja jeg er blevet både overrasket og chokeret. Det havde jeg aldrig forestillet mig!
Det er virkelig en "manglevare" at der ikke bliver oplyst mere - og jeg mener at ansvaret skal ligge hos ens egen læge.
Min havde bare travlt med at få mig ind i "Klub 100"
aug 2006
Det ville måske være forfærdeligt fristende.... Heldigvis har jeg ikke en overvægt, hvor det er aktuelt, men tænk hvis nu.....
Jeg synes det er et stærkt valg, du har truffet!!
apr 2005
En veninde sagde til mig, det er som at påføre sig en ny sygdom. Jeg ville ikke have en ny sygdom - jeg ville bare af med min overvægt, så jeg valgte også madlog vejen og det er det bedste jeg nogen sinde har gjort.
Der tager man ansvar for sit eget liv og finder hurtigt ud af hvad der er værd at proppe i munden og hvad der bestemt ikke er
Ting smager pludselig ikke så godt mere, når man ved hvor "dyre" de er i kalorier ;D
jun 2004
Tinna - ja du har helt ret....
Min veninde er "med på den" og hun har sandlig fået sig en øjnåbner hvor kalorier og fedt befinder sig i maden
jan 2008
jun 2004
Du skal vide det var en kæmpe lettelse at læse dit indlæg (andet sted) og dine erfaringer. Jeg havde aldrig hørt om madlog
maj 2009
det giver virkelig noget at der er så mange der gerne vil fortælle om dem selv og deres erfaringer, og det har virkelig givet mig en masse at tykke på. og jeg skal nok bruge et par dage på at tygge det hele igennem, men jeg er virkelig glad for alle jer der har skrevet
feb 2009
Nu var det ikke mig som tråden handlede om :s så ved ikke lige hvad det har at gøre med at jeg er 22 år gammel :s ?
jan 2008
Følger: 125 Følgere: 114 Hunde: 3 Emner: 209 Svar: 2.189
jan 2008
Flot at I taber Jer på kostomlægning.
Jeg red hver dag, overspiste ikke, kun noget slik et par gange om ugen, havde fået en rygsygdom der gjorde jeg ikke kunne løbe mere, som før i tiden og fik arvelig diabetes så jeg stak mig med insulin 4 x dagligt og fik af vide jeg kunne vælge mellem pest eller kolera, tage på eller dø af min diabetes. MEN selv om jeg valgte insulinen, ja så var det lige ved at blive min død, 160 kg, kunne ikke gå, skinnebenssår, træthed konstant, dårlige knæ og ryg, kolesterol, astma bronkitis, min fødder og tæer hævede så meget op at jeg kun kunne gå i klip klappere, selv det gjorde ondt.
Jeg vil ALDRIG ALDRIG ALDRIG fortryde min operation, da det var min eneste redning og ja, det er jo klart at man bliver deprimeret når man er ved at dø af sin overvægt.
Kan godt forstå at nogle mennesker i andres øjne bare "bør arbejde med sin psyke" MEN da jeg jo også er ReikiMester og EFT behandler, ja så handler det jo også om alle de negative oplevelser og ublancer man har i sin krop bare af at leve, og hvis de først får sat sig i ens Meridianbaner, ja så er det man prøver at dulme/få denne følelse væk, nogle tager piller, andre drikker og unge piger skærer i sig selv. Så det hele er ikke "bare lige".
Ja denne OP er ingen dans på roser og er en hjælp til selvhjælp, MEN kors jeg er på vej mod de 50 og føler mig så glad i låget og frisk som en 18-årig.
Jeg har ingen overskydende hud, lidt under balderne, men er jo også en kone på 46 år,
Hvis du følger lægernes råd, bla. med at gå gå gå 2 timer efter din OP, og drikke rædselsfuld Knor bouillon og de næste 3 uger have det ad helvedes til, ja så går det kun fremad herefter.
Pøj Pøj uanset hvad du vælger.
:O) Kate
aug 2006
Det er bestemt heller ikke bare lige at arbejde med sin psyke - der er så meget mere end psyken, der spiller ind.
For mit eget vedkommende er der lidt spiseforstyrrelse indover i perioder, men de to største problemer er, at jeg er voldsomt medicineret og ikke kan motionere på grund af fysiske skader på kroppen efter en trafikulykke.
Så jeg ved rigtig godt, hvor komplekst det er - specielt når kroppen ikke er en samarbejdspartner i forbindelse med at få vægttab - eller endnu vigtigere, end sund krop.
Alligevel må jeg sige, at jeg tror det er rigtig godt for mig, at jeg ikke kan komme i betragtning til en operation. Det holder ihvertfald spiseforstyrrelsen lidt i ave ;o)
aug 2006
Jeg er selv uddannet inden for traditionel kinesisk medicin, er akupunktør, og jeg bliver da lidt nysgerrig efter at høre dine tanker omkring meridianbaner og negative oplevelser.
jan 2008
men alle/de fleste sygdomme, både psykiske og fysiske er ubalancer og "traumer" der har sat sig som dumme oplevelser og chok i Vores kroppe, feks. måske allerede opstået i skolegården hvor du ikke måtte sjippe med for De andre og selv om du nu både kan købe alle de sjippetove og venner i verdenen, ja så sidder oplevelsen/tabet stadigvæk i din krop og det kan ikke medicineres væk, kun "dopes" med medicin.
Her er det at jeg arbejder med Reiki og EFT, og når folk går grædende og nedbrudte fra mig, ja så er det et KÆMPE skridt i den rigtige retning, så man bare tænker ØV hvor var De andre dog dumme mod mig i skolegården og kan trække på skulderne af det, i stedet for at stadigvæk være psykisk nedbrudt af det, selvom du faktisk ikke ved at dette er grunden.
aug 2006
jan 2008
maj 2009
og jeg besluttede mig for at jeg ville prøve en sidste gang inden jeg gik skridtet videre end operationen, også fordi jeg kun er de 22 år, og det virker som en drastisk beslutning i en så ung alder. jeg har nu været igang i 14 dage, og jeg har tabt mig 3kg udelukkende på kostomlægning, og jeg er rigtig stolt
Og jeg kan kun sige tusind tak for alles støtte herinde, det har virkelig hjulpet
feb 2009
jun 2004
Det er bare så godt at læse
Stort tillykke med dit tab!
Jeg syntes du skulle melde dig ind i gruppen her på HG - jeg sender dig en ivitation (igen?) - jeg er sikker på vi kan få glæde af hinanden derinde.
maj 2009
Tak for det, har lige læst lidt derinde, og syntes det virker som en rigtig gruppe for mig
jun 2004
Mave operation