{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.650 visninger | Oprettet:

Spørgsmål - udlejer og indskud {{forumTopicSubject}}

Hej HG

I er jo så klooooge herinde på så mange ting - så jeg tænkte jeg ville smide et spørgsmål.

Vi er netop fraflyttet et lejemål hvor vi havde boet i 1½ år.
Vi havde selvfølgelig haft ting til at hænge på væggen og derfor var der huller efter det.
Udlejer vil selv sætte i stand og derfor skal vi fraflytte lejemålet 14 dage før ifølge kontrakt, så det gør vi.
Alt rengjort - intet ødelagt.
Han gennemgår lejligheden og siger "der skal spartles huller og males" det vidste vi - så intet der.
Han giver os et ca. beløb han mener er det vi får tilbage efter endt istandsættelse. Super, det er fint.

MEN så ringer han dagen efter og siger at det bliver dyrere fordi der var 27 huller og dem havde han brugt 3 timer på at spartle (det er han ik god til så, men bortset fra det)
Og så var der et dørtrin ved køkkenet der knirkede så det skulle skiftes - WHAT? Det er da alm. slid og knirkede desuden ved indflytning. Det er dog ikke en af de ting jeg skrev på mangel listen da det slet ikke slog mig at knirkende dørtrin hørte til der...

Det er nu efterhånden 3 uger siden vi flyttede og nye lejere rykkede ind i fredags.
Mit ene spørgsmål er så - hvor længe må der gå før vi skal have resterende penge fra indskud, på vores konto?

Og -> Kan han tillade sig at tage arbejdsløn for det, når han selv laver det?

Jeg melder mig ind i lejernes LO hvis han giver problemer - men i første omgang vil jeg bare gerne se hans opgørelse fra istandsættelse, så jeg har noget at forholde mig til hvis det skal videre i systemet.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål - udlejer og indskud
  • #1   20. okt 2010 Jeg vil anbefalde dig at kontakte lejernes LO nu.. Vi havde også en gang lejet et hus hvor det var en gang lort... vi sagde det op og der blev problemer.. ved lejernes LO sagde de at de havde håbet vi havde kontaktet dem lidt før, men de var venlige og sagde de nok skulle hjælpe hvis der blev noget med indskuddet smiley

• #2   20. okt 2010 Så vidt jeg ved, så skal arbejdsløn betales, uanset hvem der laver det, om han laver det eller en håndværker er jo så vidst ligemeget, så længe arbejdstiden ikke er urimelig høj

Et dørtrin eller gulv der knirker, kan sommetider afhjælpes med et søm eller 2, men om det er en gangbar løsning, aner jeg ikke *G*

• #3   20. okt 2010 René: og så længe lønnen opgives et sted vel?

Mht. til dørtrin og knirkende gulv - jeg betegner det da som alm. slid og det må påregnes (og står i øvrigt i kontrakten at man ikke skal erstatte hvad der betragtes som alm. slid)
    Man kan ikke regne med at alt forbliver som nyt efter flere forskellige lejere jo smiley

• #4   20. okt 2010 Ja slid må påregnes, men i har jo ikke boet på lejemålet særlig længe.

Er det nybyggeri

• #5   20. okt 2010 Nej det er det ikke og fuld af fusker løsninger hehe - men et udmærket hus.
    Det fik så nyt køkken og bad (af den billige slags - men ganske fint) - der har boet i hvert fald 2 hold andre lejere før os, efter det blev istandsat.

Og vi har ikke boet der ret længe nej, så synes jo egentlig ikke det er blevet slidt mens vi har boet der...

Men nu må vi se hvad hans opgørelse lyder på. Han sender en oversigt med posten når han overføre pengene til os.
    Men vi har betalt 14000kr i indskud så lidt skulle der da gerne komme tilbage hehe

• #6   20. okt 2010 Der er bare noget med at fraflytter man et lejemål hurtigt, så kan man ende op med en stor regning for istandsættelse, men aner ikke om det kun er ved nybyggeri.

Jeg ville afvente regningen, før jeg gjorde mere .

• #7   20. okt 2010 Fra I afleverer nøglerne og til I skal have indskuddet tilbage må der max. gå 14 dage ..
    smiley
    Jeg har snakket med LLO, da jeg også har haft lejet en lejlighed ud ..

• #8   20. okt 2010 Katrine N: Vi aflevere jo så nøglerne 14 dage før kontrakten udløber så at sige, da han ifølge kontrakten skal have 14 dage til istandsættelse.

Så må han vel egentlig bruge 14 dage efter istandsættelsen?

• #9   20. okt 2010 Nej, det hedder 14 dage fra du afleverer nøglerne ..
    - Min lejer afleverede nøglerne 2½ måned før kontrakten udløb, men skulle så have depositummet udbetalt 14 dage efter ..
    Det er ligemeget med, hvornår kontrakten reelt set udløber smiley

- Har fået at vide, det står i lejeloven et sted, hehe .. Jeg har ikke tjekket op på det, da jeg vil mene, LLO har styr på det smiley

• #10   20. okt 2010 Hmm.. det giver bare ik så meget mening. hehe
    Han skal jo bruge noget af indskuddet til istandsættelse ? hehe

Men det skal nok ikke være nemt at finde rundt i hehe

• #11   20. okt 2010 Han har jo 14 dage til at istandsætte, så ved udlejer jo, hvor meget han/hun skal bruge og så skal resten tilbagebetales ..
    - Det er jo bare fordi udlejer skal starte med at istandsætte med det samme og ikke gå og pille sig selv et vist sted smiley

• #12   20. okt 2010 Ja oki

Men udlejeren her, ville se hvor meget det blev i løbet af de 14 dage...
    I stedet for at sige "Jeg skal bruge så og så meget - her er resten"

Er i øvrigt spændt på hvad han mener vi skal betale for haven som han mener ikke var i orden. Vi har intet ødelagt - han mener bare ikke den var holdt som den skulle.
    Den var så heller ikke helt holdt ved indflytning - ukrudt i bedene og sådan...
    Og der var så også noget ukrudt i bedene da vi flyttede.. men 30min, så ville de være OK.
    Så er spændt på hvad han mener vi skal af med for det.

• #13   20. okt 2010 Ja, men i lejeloven står der, at I skal have indskuddet tilbage indenfor 14 dage, og så er det ligemeget, hvad han mener jo ..
    Men prøv at kig i lejeloven, jeg har som sagt ikke selv kigget smiley

• #14   20. okt 2010 Det er flytteopgørelsen i har krav på at få senest 14 dage efter aflevering af nøgler og IKKE depositum. Depositummet er udlejeres sikkerhed for at han/hun ikke selv kommer til at betale for lejeres slitage.

• #15   20. okt 2010 Der står følgende:

"Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer skriftlig oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed."

Og derfor kan vi faktisk undgå at betale noget som helst... Vi har INTET modtaget på skrift og har endda rykket for det.
    Dog vil jeg ikke være "urimelig" og gå så langt - vi har jo været fint tilfredse med lejemålet og er hans krav ikke urimelige vil jeg ikke gøre mere...
    Men jeg kan da altid trække det kort, hvis han er helt ude i hampen med krav om erstatning...

• #16   20. okt 2010 Lige præcis og det er det der hedder en flytteopgørelse smiley

• #17   20. okt 2010 Rart at vide at man KAN gøre noget, skulle det være nødvendigt.

• #18   20. okt 2010 Altså jeg vil sige at din udlejer er godt dum ved at han ikke har givet jer en flytteopgørelse, så jeg ville lige afvente og se hvad regningen lyder på og så reagere ud derfra smiley

• #19   20. okt 2010 Meld jer ind i LLO NU! og lad det ligge.
    Hører i ikke fra lejer inden for 3 mdr, så er hele indskuddet jeres. smiley

• #20   20. okt 2010 CKH - hvor får du de 3mdr fra?

Når der i lejeloven står 14 dage?

(tror nu alligevel jeg skal være usandsynlig heldig for ikke at høre noget fra i 3mdr...desuden vil jeg gerne have mine resterende penge)

• #22   20. okt 2010 J K: Ups ja selvfølgelig ikke den endelige flytteopgørelse inden 14 dage, for det er stort set umuligt, men et overslag på hvad det kan komme til at koste plus minus, men overslaget skal være lejer i hænde senest 14 dage efter aflevering af nøgler, ved det nemlig for har selv en sag kørende på min lejer smiley

• #23   20. okt 2010 Betina: Men vi har jo heller ikke fået noget overslag? Jeg aner ikke hvad han har tænkt sig at lave, ud fra det han har sagt? For det han sagde var "Spartlet og males", det var det.
    Når engang vi får noget - hvis vi gør - så er det altså en endelig opgørelse og altså det han så har lavet...

Vi ringede til ham i går for at høre hvad det blev til med opgørelsen, nu hvor nye lejere er flyttet ind (så må vi jo forvente han er færdig og derfor ved hvor meget han har brugt)
    Så sagde han noget med at han skulle se om han kunne få kigget på det i løbet af ugen. Han må da vide på stående fod ca. hvor meget han har brugt skulle jeg mene?
    (det er ikke en mand med mange lejemål og derfor synes jeg ikke det kan være så svært at huske, eller finde ud af hurtigt og vende tilbage med svar)

• #25   20. okt 2010 Heidi - det får jeg fra, da jeg selv stod i den situation, og da jeg ikke fik en opgørelse og en regning inden de 3 mdr, så skulle jeg have HELE beløbet tilbage, og det fik jeg også smiley

De 14 dage er bare at du skal have den rapport hvor der står hvad der skal laves.

• #26   20. okt 2010 CKH: Ja men har man så ikke modtaget den indenfor 14 dage, så kan udlejer åbenbart ikke kræve at man betaler noget overhovedet

Følgende taget fra lejeloven:
    "Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer skriftlig oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed."

Jeg har absolut intet modtaget...

• #28   20. okt 2010 JK: Den frist er allerede overskredet - det er over 14 dage siden vi afleverede nøglerne... smiley

• #30   20. okt 2010 Heide - så meld dig ind i LLO, så sender de et brev ud, hvor der står at du skal have dit indskud tilbage ... og hvis ikke der sker noget, så kører de også en sag for dig, uden at du skal betale ekstra smiley

• #31   20. okt 2010 Heidi N: Jamen som mange af de andre siger, så står udlejer lidt skidt i det, da i jo som sagt intet har modtaget fra ham. Synes du skal skrive en mail eller sende et anbefalet brev, hvor du efterspørger en opgørelse o.s.v, men husk ingen opkald, for et opkald kan du ikke bevise, hvis det skulle komme så langt.

Held og lykke med det smiley

• #32   21. okt 2010 Han indbetalte penge i går - men har endnu ikke fået opgørelsen.
    Regner med den kommer i dag.

Ud fra beløbet, tror jeg ikke der er så meget at blive uenige om, men vi skal lige se opgørelsen. Hvis bare han er fair, så gør jeg ikke mere ved noget.

Jeg vil gerne betale hvad der er mit ansvar - så længe han er fair og rimelig, så får han ingen brok herfra.

• #33   21. okt 2010 Så fik vi en opgørelse og om jeg er enig i den - tja - det er hvis så meget sagt.

Men altså - opgørelsen er som følger:

Ting som er blevet gjort:
    27 huller i væggen er blevet lukket - 3 timer
    Væggene er blevet pudset (jeg tror han mener vasket?) -1 time
    Male væggene i stue og soveværelse - 7 timer
    Dørtrin ordnet - 1 time
    Indvendig rengøring - 4 timer
    Have arbejde + hæk klippet 12 timer.

I alt 28 timer til en løn på 150kr/timen = 4200kr at betale

Have arbejde - jeg gad nok vide hvad dælen han har lavet i 12 timer og hvor flot den må være blevet? Når vi gik den HELT igennem tog det os altså ikke mere end 4 timer (den er altså ikke så stor - meget var græsplæne og fliser)
    Den var ikke TIP TOP da vi rykkede ind og jeg er da lidt bitter over at skulle betale så meget til den.
    Og jeg fatter stadig ikke han tager penge for et dørtrin der knirker... det er sgu ik helt fair. Men altså, vi tager en snak med ham og høre hvad han siger til det hele.

Med hensyn til maling+tilbehør og rengøringsartikler har jeg ingen indvendinger - 1500kr.

Kommentér på:
Spørgsmål - udlejer og indskud

Annonce