Spørgsmål - udlejer og indskud {{forumTopicSubject}}
Hej HG
I er jo så klooooge herinde på så mange ting - så jeg tænkte jeg ville smide et spørgsmål.
Vi er netop fraflyttet et lejemål hvor vi havde boet i 1½ år.
Vi havde selvfølgelig haft ting til at hænge på væggen og derfor var der huller efter det.
Udlejer vil selv sætte i stand og derfor skal vi fraflytte lejemålet 14 dage før ifølge kontrakt, så det gør vi.
Alt rengjort - intet ødelagt.
Han gennemgår lejligheden og siger "der skal spartles huller og males" det vidste vi - så intet der.
Han giver os et ca. beløb han mener er det vi får tilbage efter endt istandsættelse. Super, det er fint.
MEN så ringer han dagen efter og siger at det bliver dyrere fordi der var 27 huller og dem havde han brugt 3 timer på at spartle (det er han ik god til så, men bortset fra det)
Og så var der et dørtrin ved køkkenet der knirkede så det skulle skiftes - WHAT? Det er da alm. slid og knirkede desuden ved indflytning. Det er dog ikke en af de ting jeg skrev på mangel listen da det slet ikke slog mig at knirkende dørtrin hørte til der...
Det er nu efterhånden 3 uger siden vi flyttede og nye lejere rykkede ind i fredags.
Mit ene spørgsmål er så - hvor længe må der gå før vi skal have resterende penge fra indskud, på vores konto?
Og -> Kan han tillade sig at tage arbejdsløn for det, når han selv laver det?
Jeg melder mig ind i lejernes LO hvis han giver problemer - men i første omgang vil jeg bare gerne se hans opgørelse fra istandsættelse, så jeg har noget at forholde mig til hvis det skal videre i systemet.
jan 2007
Følger: 44 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 330 Svar: 3.070
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Et dørtrin eller gulv der knirker, kan sommetider afhjælpes med et søm eller 2, men om det er en gangbar løsning, aner jeg ikke *G*
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Mht. til dørtrin og knirkende gulv - jeg betegner det da som alm. slid og det må påregnes (og står i øvrigt i kontrakten at man ikke skal erstatte hvad der betragtes som alm. slid)
Man kan ikke regne med at alt forbliver som nyt efter flere forskellige lejere jo
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Er det nybyggeri
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Det fik så nyt køkken og bad (af den billige slags - men ganske fint) - der har boet i hvert fald 2 hold andre lejere før os, efter det blev istandsat.
Og vi har ikke boet der ret længe nej, så synes jo egentlig ikke det er blevet slidt mens vi har boet der...
Men nu må vi se hvad hans opgørelse lyder på. Han sender en oversigt med posten når han overføre pengene til os.
Men vi har betalt 14000kr i indskud så lidt skulle der da gerne komme tilbage hehe
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Jeg ville afvente regningen, før jeg gjorde mere .
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.560
Jeg har snakket med LLO, da jeg også har haft lejet en lejlighed ud ..
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Så må han vel egentlig bruge 14 dage efter istandsættelsen?
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.560
- Min lejer afleverede nøglerne 2½ måned før kontrakten udløb, men skulle så have depositummet udbetalt 14 dage efter ..
Det er ligemeget med, hvornår kontrakten reelt set udløber
- Har fået at vide, det står i lejeloven et sted, hehe .. Jeg har ikke tjekket op på det, da jeg vil mene, LLO har styr på det
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Han skal jo bruge noget af indskuddet til istandsættelse ? hehe
Men det skal nok ikke være nemt at finde rundt i hehe
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.560
- Det er jo bare fordi udlejer skal starte med at istandsætte med det samme og ikke gå og pille sig selv et vist sted
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Men udlejeren her, ville se hvor meget det blev i løbet af de 14 dage...
I stedet for at sige "Jeg skal bruge så og så meget - her er resten"
Er i øvrigt spændt på hvad han mener vi skal betale for haven som han mener ikke var i orden. Vi har intet ødelagt - han mener bare ikke den var holdt som den skulle.
Den var så heller ikke helt holdt ved indflytning - ukrudt i bedene og sådan...
Og der var så også noget ukrudt i bedene da vi flyttede.. men 30min, så ville de være OK.
Så er spændt på hvad han mener vi skal af med for det.
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.560
Men prøv at kig i lejeloven, jeg har som sagt ikke selv kigget
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 276
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
"Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer skriftlig oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed."
Og derfor kan vi faktisk undgå at betale noget som helst... Vi har INTET modtaget på skrift og har endda rykket for det.
Dog vil jeg ikke være "urimelig" og gå så langt - vi har jo været fint tilfredse med lejemålet og er hans krav ikke urimelige vil jeg ikke gøre mere...
Men jeg kan da altid trække det kort, hvis han er helt ude i hampen med krav om erstatning...
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 276
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 276
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
Hører i ikke fra lejer inden for 3 mdr, så er hele indskuddet jeres.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Når der i lejeloven står 14 dage?
(tror nu alligevel jeg skal være usandsynlig heldig for ikke at høre noget fra i 3mdr...desuden vil jeg gerne have mine resterende penge)
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 276
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Når engang vi får noget - hvis vi gør - så er det altså en endelig opgørelse og altså det han så har lavet...
Vi ringede til ham i går for at høre hvad det blev til med opgørelsen, nu hvor nye lejere er flyttet ind (så må vi jo forvente han er færdig og derfor ved hvor meget han har brugt)
Så sagde han noget med at han skulle se om han kunne få kigget på det i løbet af ugen. Han må da vide på stående fod ca. hvor meget han har brugt skulle jeg mene?
(det er ikke en mand med mange lejemål og derfor synes jeg ikke det kan være så svært at huske, eller finde ud af hurtigt og vende tilbage med svar)
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
De 14 dage er bare at du skal have den rapport hvor der står hvad der skal laves.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Følgende taget fra lejeloven:
"Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer skriftlig oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed."
Jeg har absolut intet modtaget...
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 276
Held og lykke med det
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Regner med den kommer i dag.
Ud fra beløbet, tror jeg ikke der er så meget at blive uenige om, men vi skal lige se opgørelsen. Hvis bare han er fair, så gør jeg ikke mere ved noget.
Jeg vil gerne betale hvad der er mit ansvar - så længe han er fair og rimelig, så får han ingen brok herfra.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Men altså - opgørelsen er som følger:
Ting som er blevet gjort:
27 huller i væggen er blevet lukket - 3 timer
Væggene er blevet pudset (jeg tror han mener vasket?) -1 time
Male væggene i stue og soveværelse - 7 timer
Dørtrin ordnet - 1 time
Indvendig rengøring - 4 timer
Have arbejde + hæk klippet 12 timer.
I alt 28 timer til en løn på 150kr/timen = 4200kr at betale
Have arbejde - jeg gad nok vide hvad dælen han har lavet i 12 timer og hvor flot den må være blevet? Når vi gik den HELT igennem tog det os altså ikke mere end 4 timer (den er altså ikke så stor - meget var græsplæne og fliser)
Den var ikke TIP TOP da vi rykkede ind og jeg er da lidt bitter over at skulle betale så meget til den.
Og jeg fatter stadig ikke han tager penge for et dørtrin der knirker... det er sgu ik helt fair. Men altså, vi tager en snak med ham og høre hvad han siger til det hele.
Med hensyn til maling+tilbehør og rengøringsartikler har jeg ingen indvendinger - 1500kr.
Spørgsmål - udlejer og indskud