15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Et hårdt døgn - lidt langt. {{forumTopicSubject}}
I går aftes ringede min far til mig lidt over kl. 20 og fortæller at min mor er dybt mærkelig. Hun bliver ved at sige hun vil have bukser på, selv om min far har givet hende bukser på.
Min mor er ikke særlig mobil pga. leddegigt igennem mange år, så hun skal have hjælp til meget.
Jeg spørger min far om han vil have jeg kommer ned og ser hvad der sker for hende og det vil han godt.
Da jeg kommer derned og får hørt lidt om hvad der foregår. Får jeg at vide at hun åbenbart har en herpes virus inde i munden - meget ubehageligt, har selv prøvet det for en del år siden. Det betyder jo at der ikke er noget mad/drikke som er rart at få ind i munden - det gør enten ondt eller svier. Dvs. min mor er derfor blevet godt og grundigt dehydreret og afkræftet pga. mangel af føde og væskeindtag.
Jeg ringer til vagtlægen (som viser sig at være en klaphat). Jeg forklare hvordan landet ligger og at hun er konfus og ikke rationel pga. dehydreringen og at jeg mener hun skal indlægges. Det påstår han så, at han ikke bare kan gøre. Han ville have vi skulle komme ned til lægevagten med hende. Men det kunne vi jo ikke, fordi hun var jo helt mast og ikke i stand til at sidde nede hos lægevagten og vente på at det blev hendes tur. Så mokkede han lidt at så måtte han jo sende en ud og kigge på hende - der kunne godt gå halvanden time.
Vi venter så, der går lidt over 2 timer og da lægevagten så endelig kommer, kigger han på hende i 3 min. og siger så, at han vil ringe efter en ambulance for hun skal indlægges.
For h.... da, det kunne den første jo bare have gjort, hvis han ikke skulle spille bedrevidende (jeg arbejder på hospital og ved lidt hvad jeg snakker om).
Nå, ambulancen kommer lidt over midnat og min mor bliver indlagt.
Jeg ringer så derned lige før middag og snakker med sygeplejersken. Hun fortæller mig at min mors hvide blodlegmer er skæve og at det enten kan være hendes gigtmedicin som er årsagen til det, men at det bestemt også kan være lymfekræft der er brudt ud igen (min mor havde lymfekræft i 1995, fik kemo og blev kureret).
Jeg er på job, men ringer til chefen og siger, jeg er nød til at køre ned til min mor og få styr på hvad der sker, være hos hende, finde ud af hvilke undersøgelser hun skal igennem for at få be- eller afkræftet lymfekræft diagnosen. Og så for at se hvordan hun havde det.
Hun var så bedre, lidt mere klar, men ikke 100% klar endnu.
Nu er jeg så endelig hjemme, fuldstændig træt og bombet og håber virkelig ikke at lymfekræften er tilbage. Er ikke overbevist om, at hun kan klare at komme igennem en kemokur igen lige som sidst, da hun har tabt meget højde siden dengang i 1995 og rigtig meget højde bare de sidste 2 år.
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.270
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Ked af at høre med din mormor.
Jeg har overvejet om jeg skulle indgive en klage over lægevagten. De optager jo samtalerne,
jun 2007
jeg har nemlig stået mange gange i samme problematik, med nogle jeg ville have indlagt.. og hver gang har svaret været, at det kan de ikke uden at de kigger ud først.... Og det har de så gjort....
Og det er skide frustrerende for du og jeg som har faglig viden og godt kan se når noget er galt... Men jeg forstiller mig at reglerne er sådan, fordi ellers ville alle og enhver kunne ringe ind og sige alverdens for at få folk indlagt.. splid af samfundets penge...... Men det står for egen regning, det er blot hvad jeg tror...
jun 2007
Og samme problematik omkring min egen mormor, jeg også ville have ind. Hende skulle de også se på..... Det var et blødende mavesår....
Jeg tror desværre bare det er reglerne..
feb 2007
Jeg vil i hvert fald have undersøgt det.Min fætter er læge - godt nok i Holstebro - men han har jo også vagter som lægevagt, så han må vide det og om der gælder vel de samme regler øst og vest - det håber jeg.
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
jun 2007
Men ja Anne god ide, hør den læge der ad... Og giv da så lige en melding tilbage med hvordan det går med det hele.....!
feb 2007
Det skal jeg nok
feb 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Ja, lægevagter kan være nogle fjolser. Min mor havde en kæreste, der havde de klassiske tegn på en blodprop i hjertet. vagtlægen kom ud, og ikke på noget tidspunkt undersøgte han hjertet. Han gav ham et skud binyrebark hormon for smerterne, og kørte så igen. Han var knapt kørt, før min mors kæreste fik kramper, og lå og vred sig i sofaen. Mor ringede selvfølgelig igen til vagtlægen og bad ham komme igen. På det tidspunkt var han uden bevisthed, og først da lyttede han til hjertet, og konstaterede at det slog da godt nok langsomt...flot karl ejnar...!! han havde dog ringet efter ambulancen, men inden den kommer får han hjertestop, og hvad foretager lægen sig...INTET!!. Enhver ved jo at man bør give hjertemassage indtil ambulancen kommer. Men nej, intet.
Han døde....
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
feb 2007
Ej en historie, det var da godt nok grimt. Hvad fa.... tænte den lægevagt på, selvfølgelig skulle han da være startet hjertemassage.
Der har jeg så heldigvis en bedre oplevelse af lægevagten for et års tid siden da min mand havde brystsmerter. Jeg havde heldigvis et BT-apparat hjemme så da vagtlægen i tlf. spurgte efter min mands puls fik han BT-apparatet på som så viste tårnhøjt blodtryk og en høj puls. Da han hørte det, kunne man høre ham sige i baggrunden at den udkørende lægevagt skulle afsted med det samme. Der gik da heller ikke mere end omkring 25-30 minutter før lægevagten ringede på døren og han tjekkede hvad der skulle tjekkes og ringede efter en ambulance, da min mand skulle indlægges med det samme, ambulancen var der kort efter. Min mand havde fået pericarditis.
nov 2006
Det var da altid noget, at de fattede hvad deres opgave gik ud på, da din mand havde brug for det...
feb 2007
Ja, de billeder er nok ikke nemme at få væk igen.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Godt at du tog dig af det, men det er urimeligt at man skal kæmpe sådan en kamp.
God bedring med din mor.
feb 2007
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
feb 2007
feb 2007
Har i dag fået at vide at hun har dobbeltsidig lungebetændelse og at hun vist også har en blodprop i hver lunge.
I morgen skal vi nok ned til en lægesamtale, hvor vi skal have svar på knoglebiopsien - om hun har fået lymfekræft igen eller ej.
Men fakta er, at hun stadig ikke er spor frist. Hun spiser ikke så meget, så hun er fortsat meget afkræftet.
Oveni det, så synes jeg det er en rigtig dårlig afdeling hun ligger på. De er ikke særlige hjælpsomme, snerre af de pårørende og det eneste de kan sige er, at de har meget travlt pga. nedskæringerne.
Jeg ved sg da godt at personalet skal rende lidt stærkere på hospitalerne - jeg arbejder selv på hospital. Men at snerre af de pårørende og hele tiden komme med kommentaren, at de har travlt pga. nedskæringer, det duer altså bare ikke. Det er ikke særlig professionelt.
nov 2006
Tak for opdateringen...
feb 2007
nov 2006
Et hårdt døgn - lidt langt.