{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

spørgsmål inden anskaffelse af kat {{forumTopicSubject}}

hej HG smiley

mig og kæresten overvejer at skaffe kat smiley

der hænger en seddel oppe i brugsen med killinger der gives væk. så jeg har nogle spørgsmål?

jeg går ikke ud fra at der er vaccinationer og ormekur med når de er gratis.

hvad skal sådan en lille mis have. altså hvor mange vaccinationer og hvor gamle skal de være når de skal have dem? hvad koster de?

hvor mange gange ormekur skal de have, og hvad koster de?

er det bedst med 1 eller 2 katte når de skal være alene mens vi er i skole? og vil det gøre den store forskel med 2?

hvor mange penge bruger i om måneden på jeres misser?

uha, det var mange spørgsmål.

håber der nogen der vil svare en kommende misse ejer smiley

MVH heidi

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål inden anskaffelse af kat
  • #1   7. sep 2010 En kat er som udgangs punkt det bedste da de faktisk ikke er ret sociale de fleste katte ville have det bedst alene og nogen katte lærer aldrig at acceptere andre katte men nogen er så mere sociale. De andre ting kan jeg ikke hjælpe med

• #2   7. sep 2010 Killinger må ikke fjernes fra moderen før de er 12 uger, de skal vaccineres 2 gange, d.v.s. hvis de ikke er vaccineret ved køb, skal de straks vaccineres og derefter igen 4 uger senere... husk ormekur knap en uge inde, så virker vaccinationen til fulde.. Pris afhænger af dyrlæge men jeg vil tro omkring 500 for den første, og lidt mindre for revaccinationen, sådan er det ihver tilfælde her i Kbh.
    Jeg vil afgjort anbefale 2 katte... de vil få stor glæde af hinanden...
    En alenekat skal aktiveres meget mere, da den ellers keder sig.
    Jeg bruger... tjaaa, en sæk foder på 10 kg til mine om måneden... hentet hjem fra England bliver det omkring 500 kr... og så det løse...
    Jeg har 5 katte...
    En kat er en dejlig ven... jeg har en liggende op af mig her på stolen og en på min ene arm, så det er lettere besvæligt at skrive :o)

• #3   7. sep 2010 Usynlig:

Jeg har haft killinger for et års tid siden. Det var ikke min kat, men en vild kat som blot fulgte efter mig og ventede i mange timer til jeg tog den ind- et par dage efter fødte den..

Det var umuligt at finde ud af hvor den kom fra. Ringede til diverse "kattehjem", de sagde blot at den kom for at føde, og at jeg skulle sætte den fri, når killingerne var gamle nok..

Hun var en perfekt mor, vi havde dog én ven som hun konsekvent angreb, hvergang han var på besøg.. Da killinger var 8-10 uger (kan ik huske præcis hvornår) begyndte hun at angribe min søn, min kæreste og alle de gæster vi fik. Ja alle undtagen mig.. Men den eneste udvej vi så, var at sætte hende fri. Så det gjorde vi.

Jeg gav ikke killingerne ormekur, men opfordrede de nye ejere til dette. Jeg kan ikke tåle kat, men kunne ikke klare tanken om at disse killinger skulle fødes i det fri, og måske dø...

Mor katten har jeg aldrig set siden... Men killingerne har det godt og kom til gode hjem, som tog dem, selvom de havde en "manglende" baggrund..

Jeg ville sige ja til en killing hvis jeg var jer (og ikke havde allergi)....

Derudover vil jeg sige at det ikke er særlig dyrt at have kat i forhold til hund. De katte jeg har haft, har været billige i dyrlæge regninger og foder - igen kan jeg ikke huske hvor meget de spiste.... Men billigt var det i hvert fald...

• #6   7. sep 2010 Jeg har Maxi og Feya. De er Plejemor og pleje datter.

Maxi er en tidligere vildkat der kom til mig som tilløber da hun var ca. 1 år. Hun flyttede ind og nægtede at gå ud.
    Det er 7 år siden (nu går hun dog ud.)
    Feya er en killing en bekendt til mig redddede ud af et brændene sankt hans bål hvor hendes mor og søskende omkom.

Som hunkatte ejer af alm. jævn huskat er det vigtigt at sterriilisere. Markedet er mere end mættet og der er ingen grund til at lave killinger.
    Du skal desuden få dem øremærket og vaccineret.

Mine katte får mad ad libitum i deres foder automat og spiser ca. 5 kg om mdr.
    Fordi de er ude/Inde katte bruger de stort set ikke kattebakken og derfor kun 1 pose kattegrus om mdr. De vil kun bruge det billige fra Fakta til ca. 20 kr så det høre de ikke et ondt ord for.
    Foderet koster vel ca. 200 kr.

Jeg har så altid lidt gemt tilside til dyrlæge osv.

(link fjernet)

• #7   7. sep 2010 hvis jeg var dig ville jeg tage på du internat. Kan se du som jeg kommer fra østjylland. Der ligger syd for århus tingskoven(www.ddaa)... De tager vist 950 for en kat, på djursland ligger tøstrup katte (det gamle ørsted kattehjem) det er dyrenesbeskyttelse der har det. De tager vist kun 600 for en kat. Begge steder er katte tilset og evt behandlet af en dyrlæge, vaccineret, orme behandlet, neutraliseret og øre mærket. Hvis du vælger en gratis killing koster den nemt 2-3000 det første år, bare til dyrlæge. Hvis du alligevel ønsker en gratis killing, så sørg for den er mindst 12 uger, en tommelfinger regl siger at de vejer ca 100 g ved fødsel, og tager ca. 100 g på om ugen. Dvs din killing skal ca veje 1,3 kg når du får den.

• #8   8. sep 2010 heidi B

Hvis du skal have killing, er der nogle ting du skal være opmærksom på, da du også har hund, inden du anskaffer dig en killing der er gratis, skal du kigge efter disse ting.

Er killingen nysgerring/sky, hvordan reagere den ved berøring eller når du tager den op.
    Undersøg killingen også ørene, den kan have øremidder og det kan smittes til din vovse og det kan blive dyrt.
    Hvordan ser den ud i pels og bagtil.

Hvis du anskaffer dig en killing der er gratis og ikke er blevet tilset en dyrelæge, er meget vigtigt at du får den til dyrelægen inden den kommer med i hjemmet, sådan at den får sin ormekur og vaccine samt får et sundhedstjek.

Jeg vil klart anbefale dig at købe en killing hos et internat, der vil du få en killing der er vaccineret, ormekursbehandlet og mulighvis neutraliseret for meget små penge,

• #9   8. sep 2010 Effie...Du satte simpelthen mor-katten fri..?? Som i, bare at lukke hende ud for at klare sig selv igen..??

Man skal huske, at hvis man fodrer/tager sig af herreløse katte, påtager man sig ansvar og ejerskab...(Ifølge DB)
    Så man lukker da ikke en fertil vildkat ud igen, så den kan starte forfra med at få killinger..

• #10   8. sep 2010 Jeanette C :
    Jeg havde også en vildkat jeg fandt i en kælder da hun ikke var så gammel, hun fik killinger og stak af da de var 6 uger gamle, fordi vi havde glemt at lukke vinduet.
    Havde så heldigvis nået at få hende sterilliseret en uge inden.
    Jeg er sikker på at hun stadig lever da hun hele tiden har været vild, og ikke ville snakke med andre end mig og min far,
    Så jeg har det ikké så skidt med at hun stak af (selvfølgelig var jeg ked af at miste hende, og søgte med lys og lygte for at finde hende.) men vidste at hun nok skulle klare sig, og at hun heldigvis ikke kunne få flere killinger..

• #11   8. sep 2010 Shieva...
    Godt du nåede at få hende steraliseret, hatten af for det...Mange vil jo ikke ofre det det koster...:)
    Jeg syns' det er så forfærdeligt, at de herreløse får killinger gang på gang, som så også bliver overladt til at formere sig...Der er jo alt for mange løs-gående katte i forvejen...

• #12   8. sep 2010 Jeg vil klart mene at to katte er bedst. Jeg har to brødre fra samme kuld. De har meget glæde af hinanden. Men de kan også godt slås engang imellem.
    Mine blev kastreret da de var et halv år.
    Og mine har jeg ikke betalt penge for. Det var en vild kat, som bestemte sig for og få killingerne i mit skur. Hun var ikke meget tam da hun kom, men blev det til sidst.
    Jeg kom af med to af killingerne og beholdte de to sidste. Jeg ved ikke hvad der er i dem, men der må være en stor hankat. For mine katte vejer 5-6 kg. Selvom deres mor var en lille en. Og de er ikke overvægtige.
    Man kan heller ikke vide hvordan en kat er vokset op, selvom man får den fra et internat eller sådan.
    Så jeg syntes da bare at i skal hente 1-2 af dem hvis i har lyst til at få kat.
    Men i skal tænke over at det er en ekstra udgift hver måned. Og det første år godt kan være dyr. Der skal de vaccineres og kastreres. Der
    kommer klatretræ og diverse legetøj.

• #13   8. sep 2010 Hende vildkatten som kom til mig. Fik jeg på internat og hun fik hendes eget hjem.

Kommentér på:
spørgsmål inden anskaffelse af kat

Annonce