Anskaffelse af hund. {{forumTopicSubject}}
Nu har der været mange tråde om div. hunde og racer, hvilken er bedst mm.
Nye hundeejer er i tvivl om hvad de skal have, andre er mere bevist om hvilken hund de vil have.
Det kommer jo så an på hvad de vil med hunden, om de vil dyrke hundesporten fuldt ud, eller om det bare skal være en god familiehund.
Hvis folk gider sætte sig ind i de små elementær ting, inden man anskaffer sig hunden, vil det være en god ide, at have en med som ved hvad racen står for, og ved hvor meget man skal beskæftige sig med hunden.
I de fleste klubber rundt om i landet, er der noget der heder avlsrådet, de har igen uddannet avlsvejleder der er tilknytte de forskellige klubber. Bla. DKK.
Så er det, at man tager kontakt til en sådan klub der har en avlsleder, og her han du få alt den hjælp, som du vil have, du kan stille spørgsmål mm,
Avlslederen kan hjælpe dig med at finde netop den hund du ønsker dig, de kan finde den egnet hund, som dækker lige netop dit behov.
Derfor vil jeg råde jer til, at hvis i er i tvivl om at tage kontakt til sådan en, så vidt jeg ved er det gratis, at få råd og vejledning.
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 189 Svar: 2.955
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.950
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
kan god forstå at du glæder dig, held og lykke...-)
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.950
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Jeg ved det selvfølgelig godt selv - men førstegangskøbere kan måske ikke helt sætte sig ind i hvad begrebet "familiehund" betyder og medfører.
Det var bare en tanke....
Gitte
jan 2006
Familiehund er at man bere har hunden til hygge, måske går til lidt lydighedstræning, for at lære hunden nogle kommandoer, til hverdags brug.
maj 2006
Gitte
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.317
maj 2006
For dansk/svensk gårdhunde får avlsudvalget en meget central rolle pr. 1.1.2007. De skal godkende parringer, da der er lavet restriktioner omkring avl, som skal sikre en mere ensartet race. Hunde kan heller ikke blive avlsgodkendt på udstillinger mere. De skal stille til en avlsgodkendelse som afholdes et par gange om året. Nye regler, som "vi" har været noget usikre på. Men er vi interesseret i vores race, jamen så er det vejen frem til at sikre den "eksistens".
Gitte
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.317
"I de fleste klubber rundt om i landet, er der noget der heder avlsrådet, de har igen uddannet avlsvejleder der er tilknytte de forskellige klubber. Bla. DKK."
det er det jeg ikke kender noget til i de 2 specialklubber jeg er medlem af ............... så hvis Babett vil svare på hvad han mener med den stillingsbetegnelse vil det være nemmere at for (for mig i hvert tilfælde)
Jeg har været inde på Dansk/svensk gårdhundeklubbens hjemmeside og læst, at Broholmerne holder "avlsgodkendelse" på lørdag i Torsted hvor jeg bor - er det ikke hvad I har gjort tidligere? Ved ikke om jeg bryder mig om et avlsråd - synes der er restriktioner nok hvad angår at opdrætte - men hvad angår jeres race er det måske nok fornuftigt ?
jan 2006
Jeg tror at du har misforstået et eller andet med henhold til avlsvejlderer. avlsråd. avlsudvalg.
Diise kan hjælpe med, bla. at finde den egnert hanhund til tæven - eller omvendt.
De kender de fleste ablsegenskaber på hundene - de kan bla. se hvordan indavlsbetegnelsen ser ud mm.
Men de kan osse indstille en hund til avlsforbud mm.
Men i de fleste tilfælde, er det meget behjælplige.
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 70
Anskaffelse af hund.