Forberedelse til anskaffelse af stor hund - Søger råd. {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har ikke haft hund i godt de 11 år jeg har boet i lejlighed nu. Har savnet det meget, men følte ikke at en lille lejlighed var værdigt for en stor hund. Nu er jeg dog kommet i den situation hvor jeg alvorligt overvejer at skaffe mig en hund igen.
Jeg er dog ikke typen der bare kaster sig ud i noget uovervejet, derfor ønsker jeg at gøre en grundig research - samt sætte mig ind i hvordan jeg bedst kan træne en hund. Jeg forventer også at vente mindst et halvt år med anskaffelse.
Så mit spørgsmål er som følgende. Kan i anbefale nogle bøger eller hjemmesider som jeg kan kaste mig ud i. Så når jeg er sikker på tiden er inde, så har jeg tilstrækkelig viden til at påtage mig opgaven ansvarligt.
Jeg ønsker at anskaffe mig en schæfer da det er den hundetype jeg kender bedst og har haft mest erfaring med.
Jeg ønsker altså en intelligent og fysisk aktiv hund som jeg kan kommando træne og søger derfor noget materiale der kan styrke min viden mht. disciplin og "opgave løsning" til at stimulere hunden.
Derudover så søger jeg også lidt mere teknisk viden. Hvad man skal søge efter i forbindelse med anskafning. Hvorfor det er vigtigt med stamtavle - De typiske faresignaler ved avlere og hofte problemer og ikke mindst hundeforsikring.
Så ja, jeg er rimelig grøn udover at være vokset op med hunde. Men jeg forsøger at få "teorien" i orden inden jeg så meget som overvejer at kigge på en.
Takker for jeres tid og sætter pris på al input
Mvh, Peter.
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
Hvis du vil have en Schæfer vil jeg anbefale dig at kontakte raceklubben og tage en snak med dem om dine overvejelser - og eventuelt tage ud og se din lokale klub træne så du kan se racen i praksis.. Og så skal du nørde kenneler - hvad søger du? Brugs Schæferen eller høj avls Schæferen? Du skal se begge typer live for at tage en vurdering - du skal være kritisk og vælg hellere kenneler fra end at kaste dig over en kennel der ikke gør sit arbejde godt nok..
Derudover synes jeg du skal tage et smut til Herning i weekenden - der er international udstilling - og der er MANGE racer, og mande opdrættere, måske finder du en helt anden hunderace der kunne være interessant
Angående bøger: Jeg kan anbefale Irene Jarnveds bøger - både fordi hun skriver om alle stadier af hundens liv, om forskellige hundetyper og hun dækker hundens sprog og adfærd
Du kan også melde dig til DKK's "Før du køber hund" kursus
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Det vil jeg helt sikkert kaste mig ud i Heidi. Er der nogen special bog af Irene du kan anbefale?
Jeg er også blevet anbefalet "Hundelytteren" af Jan Fennell - Er det noget i kender/har erfaring med?
Selvfølgelig sætter jeg mig ind i det. At have hund er ligesom at have barn. Noget man aldrig skal vælge hvis man ikke er klar til det
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
Tag dig tid til at studere linjerne.. Tal med opdrættere, købere af deres hvalpe og se så mange hunde som muligt
Udvælg de avlshunde, du synes passer dig bedst - hold øje mes, når de får hvalpe - og vælg så den bedste hvalp hos den bedste opdrætter!
okt 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 42
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
Jamen jeg har læst alle hendes bøger - og de er alle anbefalelsesværdige, men som en nævner er "Fra hvalp til hund" et godt bud - "Hunden i hverdagen er også god
Jan Fennel er også god
Lov mig du ikke æder alt råt fra en bog, men lær og vær fornuftig - der er så forskellige meninger og holdninger rent træningsmæssigt, så læs lidt forskelligt og dan dit eget facit
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Forberedelse til anskaffelse af stor hund - Søger råd.