19.901 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Tale til forældres sølvbryllup?? Tale til forældres sølvbryllup??

Mine forældre holder sølvbryllup i den første weekend i september, mig og min bror har i den anledning besluttet at holde en tale sammen.
Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan man kommer igang med at skrive en god tale, eller link til hjælp til talen?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tale til forældres sølvbryllup??
  • #2   17. aug 2010 Som udgangspunkt er det fint, at finde en masse stikord, episoder og lign., som I gerne vil have med i talen...
    Derefter skal det så sættes sammen til selve talen...
    En tale må gerne indeholde sjove ting, så den ikke går død...
    Jeg plejer at lave talen i "fortid - nutid - fremtid"...
    Eks. episoder og ting i har gjort sammen...hvordan deres samliv/gøremål er nu...og hvad i kunne forestille jer/ønske for fremtiden

Når I er to til at holde den, kan i jo skiftes lidt, og hver især fortælle lidt om forældre/dig - forældre/din bror

• #3   17. aug 2010 tak for rådene smiley
    i har ingen eksempler på en god tale ?

• #5   17. aug 2010 Jeg har ingen eksempler, andet end mine egne...(som jeg ikke videregiver)...for.....

Det er jo ret individualt, hvem der holder tale, hvordan talen skal holdes, og i hvilken anledning..:) Og især at give talen et personligt præg...

Men en rigtig god ide, er at komme igang...Når den så er skrevet, så gennemgå den igen og igen...
    Og fremlæg så talen med stemme igen og igen for dig selv eller gerne sammen med din bror...
    Og min erfaring er, at når talen lyder kedelig, når man står og siger den for sig selv, så er den der....Og nervøsiteten aftager så, når du skal holde den "live" Og så er man også fri for hele tiden at skulle kigge i papirerne smiley

Og så skal det lige siges, at der er stor forskel på, om man bare fremlægger noget i feks. skole, kursus og lign....Det at rejse sig op for at holde tale for så tæt familie er noget helt andet smiley

• #6   17. aug 2010 Jeg mente - Når talen lyder kedelig, efter I har gennemgået den en million gange selvfølgelig...(Den skal helst ikke lyde kedelig lige når i har skrevet den he he)

• #7   17. aug 2010 vi lavede engang en tale til min brors kobberbryllup, vi var 2 der talte og havde så nogle hjælpere, som skulle sørge for ubemærket, at sætte et bord frem vi kunne hente, en ghettoblaster, og en kande kaffe:

under forretten, rejste vi - søskende - os op uden at sige noget og gik hen og tog bordet og satte ud midt på gulvet - satte os ned uden at fortrække en mine.

i pausen mellem forret og hovedret tog vi en dug, 2 medbragte gammeldags tlf. en buket blomster og et lys og dækkede bordet op - igen uden at sige noget eller fortrække en mine.

hovedretten blev serveret - og midt under den - satte vi kaffekanden, 2 kaffekopper og 2 stole til bordet - og satte os og spiste vidre.

mellem hovedretten og desserten gik vi op og satte os ved bordet og skænkede kaffe op. Så startede vi med bare at sidde og kigge på hinanden indtil vores hjælpere tændte ghettoblasteren, med lyd fra gammeldags fastnettlf.

så havde vi en samtale indbyrdes (selvfølgelig nøje aftalt og nedskrevet) om alle de sjove og pinlige ting vi havde oplevet sammen med dem, og det de selv havde fortalt af sjove episoder.
    Det var SÅ sjovt - og der var en stemning af mystik fra vi startede med bordet, og den blev forløst i vild latter og klapsalver:-) mens vi talte, listede vores hjælpere rundt og uddelte serpentiner og flag ud til alle gæsterne, og da vores tale var slut spille ghettoblasteren

http://www.youtube.com/watch?v=gjMKTdFPYE8

det hele var selvfølgelig koordineret med personalet, så de kunne få de andre indput ind i 'vores' pauser og så sluttede det af med vores indlæg

• #8   17. aug 2010 Til mine forældres sølvbryllup, lavede vi unger en konkurrence mellem de gamle. Så havde vi forskellige spørgsmål til anekdoter fra vi var børn og op. F.eks. en ferie vi fortalte lidt om, og kunne spøårgsmålet være hvad nummerplade den bil vi var kørt i havde..
    Hver gang i fik et rigtigt svar så satte vi en klæmme fast i tøjet. Til sidst måtte de tælle hinandens op (der sad jo klæmmer alle meulige og umulige steder). Og vi fandt en vinder smiley
    Præmien var så opvasken smiley

Men i det hele taget bare det man har noget at tale udfra og omkring - det gør det hele lidt lettere, fremfor en alm. tale hvor man bare snakker der ud af..

Kommentér på:
Tale til forældres sølvbryllup??

Annonce