{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Gøre drøm til virkelighed {{forumTopicSubject}}

Min mand og jeg har en drøm om, at få en bolig i Spanien - først og fremmest en feriebolig. Men som vores økonomi er nu, bliver dette ikke en realitet medmindre vi vinder i lotto, og chancen for det er jo ikke den største.

Vi snakker så om, at sælge vores hus og flytte ind i en lejebolig og så på den måde kunne købe vores ferie-lejlighed i Spanien.
Jeg har bare aldrig boet i lejet bolig, så aner faktisk ikke hvad og hvordan.
Ved godt, at vi skal skrives op i boligselskab eller finde en lejebolig.
Hvis man skriver sig op i et boligselskab, er der så mega (årevis) ventetid på en bolig. Kan man komme med specifikke ønsker, så som værelses-antal, have etc. ?
Skal man tage det første man bliver tilbudt eller kan man sige nej tak ?
Skal man starte i en mindre bolig og så få en større efter accinitet ?
Vi vil rigtig gerne blive i den by hvor vi bor nu,

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gøre drøm til virkelighed
  • #1   24. jul 2010 Ja du kan sagtens søge f.eks kun 3 og 4 værelser, ventetiden kommer an på området, de attraktive kan nemt have over 10 års ventetid.

Så vidt jeg ved, må man godt takke nej og stadig beholde sin plads på listen

Mange lejeboliger er ikke særligt billige, ihvertfald ikke i mit område, lige før det kan betale sig at købe ejer, hvis man altså har udbetalingen

• #3   24. jul 2010 man må gerne sige nej tak mare man fordet gjordt inden datoen for at sige ja ikke er overskredet :o)
    og ja nogen steder kan der være manne års vendte tid og ande ikke men det kan boligeforeningen forælle hvor der er og hvor der ikk er :o)

• #4   24. jul 2010 ja, mange steder er der altså ikke meget sparret ved at leje i forhold til, hvis man allerede har en bolig

• #5   24. jul 2010 Hold da op - 10 års ventetid. Det var meget lang tid. Så længe havde vi ikke tænkt os at vente på at kunne købe vores spanske bolig. Havde tænkt noget inden for max en 5 års periode.

Rene
    Vi ejer vores hus nu og har derfor som vores økonomi er, IKKE råd til også at købe en bolig i spanien. Havde vi pengene til det, så gjorde vi det i en ruf.
    Men formålet med at sælge vores hus og flytte ind i en lejebolig, var for at få penge ud af huset til depositum til lejebolig + penge til køb af spansk bolig.

• #6   24. jul 2010 Kunne I ikke evt. gå sammen med nogle af jeres venner og så dele boligen i Spanien? Min kusine og hendes mand har en feriebolig i Frankrig som de deler med to hold andre venner, og det fungerer helt fint smiley

• #7   24. jul 2010 Line J
    Vi har ikke nogen venner - jo vi har venner smiley - men ikke nogen som er interesseret i en bolig i spanien og ingen som vi er interesseret i at dele en bolig i spanien med.

• #8   24. jul 2010 Nå okay, ja så dur det jo nok ikke smiley

• #9   24. jul 2010 Nope smiley

• #10   24. jul 2010 Anne R:

Det er ellers lige nu der skal købes i Spanien, renten er langt nede og man kan i nogle tilfælde låne 100% især på lejligheder smiley

Vi har lige været på ferie i Spanien smiley tæt på Murcia og Alicante da min familie og jeg kigger på en feriebolig nu men som planen er at mine forældre flytter til Spanien når de begge er pensioneret smiley

• #11   24. jul 2010 undlad at købe share lejligheder i udlandet. Man køber med nogle man ikke kender, og har de ingen penge lige pludselig, skal I betale. Hvad med at købe et billigt sommerhus, og så spare op, og rejse resten op, i løbet af året.

• #12   24. jul 2010 Henrik C
    Det er lige præcis i det område vi kigger på feriebolig - nærmere betegnet i Torreveija smiley Skønt område.
    Men vi er desværre ikke i en position at vi kan låne mere i vores hus lige p.t., så derfor har vi ikke den mulighed. Selv om den bolig vi kigger på kun koster omkring 7-900.000 kr.

• #13   24. jul 2010 Doggymom
    Vi køber IKKE en share-lejlighed. Lejligheden skal være VORES EGEN, vi skal ikke share den med nogen som helst.

Vi er IKKE interesseret i et sommerhus her i DK - vi vil sydpå !

• #14   25. jul 2010 Anne R:

I behøver heller ikke tage lån i jeres eget hus smiley

I kan prøve og få 100% lån i Spanien det er meget billigere end herhjemme smiley

Så det i skal betale er 12 % til omkostninger og hvis det er et nyt hus i vil købe så til møbler, aircon osv. smiley

Og de 12 % kan i jo enten låne i en bank i Spanien eller i Danmark hvis man hellere vil det smiley

Hvilken Ejendomsmægler har i kontakt til smiley ?

• #15   25. jul 2010 Henrik C
    Vi har ikke kontakt til nogen speciel ejendomsmægler. Vi har mest været i kontakt med et byggefirma - da højste ønske er an af præcis det byggefirmas nybyggeri. Men de koster lidt mere end 1 million.
    Vedr. de øvrige boliger, har vi kigget lidt vinduer hos nogle ejendomsmægler dernede og vi kigger lidt på nette her hjemmefra.
    Vi har tidligere været i kontakt med en ejendomsmægler dernede, og vi har været på hus-rundtur-jagt med ham. Men da vi så kom hjem og snakkede om at sælge vores hus, så var det at huspriserner herhjemme raslede vildt meget ned.

Jeg ved ikke lige hvordan det er præcist hvis man tager 100% lån i Spanien, og hvordan er det så lige med rentefradag herhjemme ??
    Får uden ekstra rentefradrag, så er vi ikke i stand til på nuværende tidspunkt til at afsætte ekstra om måneden til at afdrage på den bolig. Vi sidder desværre med et dårligt lån, som ikke kursmæssigt kan betale sig at lave om lige p.t.

Vi ved at Nykredit har noget afdeling/kontakt dernedtil og at man kan snakke lån med dem.

• #16   25. jul 2010 Anne R:

Vi fik af vide af ham Ejendomsmægleren vi har kontakt til at da han købte sit hus var det fuldt fradragsberettiget men at han ikke vidste om det stadigvæk var det 100% men mener min far har sagt noget om at vi ville få noget i fradrag så noget må der være smiley hehe

Vi har også kig på nybyggeri men problemet med nybyggeri er at i Spanien kan huset skride efter noget tid så tænk hvis man køber et helt nyt hus som ikke har stået i noget tid også man flytter ind og pludselig er huset skredet lidt :s vi var ude og se på et hus til 415.000 Euro første gang så det jo super ud og det gjorde det sådan set også anden gang men min bror så en masse revner i trapperne og væggene pga. nogle bygherre vil bare have bygget husene færdig så huset når ikke og tørre korrekt :s

Hvis man kigger på lejligheder kan man ofte godt få 100 % lån men ved brugte huse 60 - 70 % nybyg normalt 80 % kommer helt an på hvem bygherren er og økonomien ved bygherren smiley

• #17   25. jul 2010 Det nybyg vi har kigget på, er tip top i orden. Der er ikke nogen fejl og mangler. Vi har fulgt deres byggeri igennem nogle år nu og det holder standarden/kvaliteten. I hvert fald det vi har set.
    Virkelig lækkert byggeri.

• #18   25. jul 2010 Anne R:

Okay smiley

Det hus vi har kig på er også nyt eller det er blevet brugt som demo hus så det har stået en tid så det ikke skrider smiley

200 km2 mega lækkert smiley

• #19   25. jul 2010 Det var stort.
    Så stort mener jeg ikke det er, det vi har kigget på.

Nå ok, det tager jeg så lige tilbage - kom til at kigge i papirerne (savle savle) - det er på 206 km2 også super lækkert. Men det hus var hvis vi skulle rykke teltpælene op herhjemme og flytte derned permanent - selv om det nu også godt kunne bruges som feriebolig.

• #20   25. jul 2010 Anne R:

Okay lækkert smiley jeg vil nu gerne derned og bo men købte hus herhjemme i Januar så ikke lige nu jeg skal flytte smiley men man skal være Ejendomsmægler dernede de tjener kassen mellem 20-35.000,- Euro per hus smiley smiley ;D kommer selvfølgelig an på om det er et nyt eller brugt og prisen smiley men tænk en normal danskers årsløn på et hus smiley smiley ;D

Den vi har kigget på er en hjørnegrund med pool osv. + der er lækker fællesområde med pool os og der kommer tennisbaner, minigolf og indkøbscenter lige ved siden af smiley

Et magen til hus blev solgt mener jeg det var sidste år for 420.000,- Euro smiley

• #21   25. jul 2010 Det lyder rigtig lækkert - egen pool.
    Det vi kigger på er der ikke egen pool, men fælles pool, fitness rum. Gode indkøbsmuligheder lige i nærheden, 10 min til stranden på cykel.
    Og det allerbedste i tilfælde af at vi flyttede permanent, er en skandinavisk privatskole lige i nærheden, hvor min datter kunne gå i skole.

• #22   25. jul 2010 Anne R:

Okay smiley

Lyder også skønt smiley

Jeg ville ønske at jeg kunne bo i Spanien allerede nu pga. mit psoriasis blev meget bedre pga. klimaet dernede smiley jo i top 3 over det bedste sted ang. klima smiley

• #23   25. jul 2010 Præcis - også et super område for min astma og allergi.

Det burde kunne fåes på recept -ikk smiley

• #24   25. jul 2010 Anne R:

Hehe jo det burde det jo smiley

Det er bare lidt træls at Spanien ikke lige er de hurtigste til at få ordnet alt vedr. huskøb først skal man til den lokale bank og siger de ja til lånet så skal hovedkontoret godkende det bagefter og alt sådan noget det tager desværre tid smiley hehe

Vi var 14 dage dernede her for en uge's tid siden smiley men vi brugte dælme også en del dage ja over en uge på at køre rundt med et par Ejendomsmæglere smiley

Den ene en røver i sin egen klasse og den anden en rar mand som vi har tillid til smiley
    Han viste endda min bror og min far hvad han har tjent og tjener på de forskellige huse, lejligheder og grunde smiley

• #25   26. jul 2010 Ja, det er rigtigt at det tager tid.

Nogle bekendte vi har, som har en lejlighed dernede (Vi lånte den sidste år i sommerferien - SKØNT), de fortalte at de havde siddet 5 timer hos notaren (tror jeg det var) og ventede på det sidste stempel og underskrift - eller noget i den stil.

Men det er jo sådan Spanien er, afslappet og vi når det nok. Og hvad vi ikke når i dag, det når vi nok i morgen.

Min mand har haft skrevet med et par firmaer dernede mht. job, de skriver dog tilbage, at lige for tiden er der ikke meget at få desværre. Jeg ville principielt kunne sidde med en hjemmearbejdsplads dernede og lave det samme arbejde som jeg gør aktuelt, for et hospital i Danmark.

• #26   26. jul 2010 Anne R:

Har fået af vide at hvis man kan spansk så kan man godt få job ellers er det lidt tyndt for tiden desværre smiley

Som Ejendomsmægleren sagde:

Vil du til Spanien og bo, så ta den med ro smiley smiley ;D

• #27   26. jul 2010 Det er rigtigt. Men vi kan ikke så meget spansk endnu, tror først at vi rigtig lære det når vi evt. kommer derned. Nu er det nok mest skraldespansk *LoooooL*

Ja, han har jo nok ret den ejendomsmægler smiley

• #28   26. jul 2010 Anne R:

Ja det er jo lige det smiley hehe

Kommentér på:
Gøre drøm til virkelighed

Annonce