Indstilling til hund, kan du være ven? {{forumTopicSubject}}
Det var sørme svært at lave en sigende overskrift ;o)
I forbindelse med en aktuel tråd og en masse andre i øvrigt, kom jeg til at tænke på det, at man kan opleve at have venner, der pludselig viser sig at have helt andre værdier end en selv, når det kommer til hundehold.
Herinde er vi ofte hurtige til at sige, at vi ikke kunne være venner med en, der ikke opførte sig overfor hunde, som vores værdier byder, at vi selv gør det.
Jeg kom til at overveje det helt konkret - kan jeg være ven med en, der ikke holder dyr som mig? Kan jeg være ven med en, som jeg synes er en dårlig dyreejer? Kan jeg være ven med en, der i mine øjne ligefrem behandler dyr skidt?
Jeg kunne godt tænke mig at høre Jeres helt konkrete refleksioner i den retning - og også erfaringer.
Prøv at mærke efter - hvor går jeres grænse?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 546
En der mishandler dyr, eller ikke gør noget hvis dyret er syg: Nej
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
Jeg respekterer fuldt ud at nogen synes jeg er godt tosset når jeg bruger det meste af fritiden på at fjolle rundt med hunden træne osv, og når jeg siger pænt nej til invitationer fordi Reiki altså er syg/ikke kan blive passet eller hvad ved jeg.
Men gælder det folk jeg mener behandler dyrene skidt eller er direkte onde må svaret være nej... Sådan nogen kunne jeg ikke være ven med.
Nu er der self forskel på at være uvidende, og derfor gøre uhensigtsmæssige ting -her kan man jo prøve at råde og vejlede lidt, og måske det så retter sig - og så på bare at være ligeglad/mene det man gør er ok og rigtigt osv...
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Men jeg kunne IKKE være venner med en, som ikke behandler sin hund ordentligt eller decideret mishandler den....... Jeg ville IKKE være venner med sådanne en person i ret mange minutter...... Før jeg enten gik selv eller blev smidt ud!!!!
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.764
Nu var det ikk pga en hund men en hest - som jeg valgte en veninde fra pga. Og det gik voldsomt for sig
hurtig forklaring - veninde gennem 16år køber unghest - skal ride den til - jeg kan fra mit køkkenvindue se ridebanen - og vi aftaler at jeg skal have et øje derude - i tilfælde af at hun bliver kastet af
Hesten bukker - hun bliver siddende - men nu klikker det så - hesten får tæsk med pisken - og tiden fra mit køkken og ud til banen i den grad at den er i knæ da jeg kommer frem - jeg råbte meget højt da jeg fortalte hende kort og godt at hvis ikke hun kom meget hurtigt af den hest - skulle jeg personligt give hende samme omgang
Hun har ikke hest mere - men vi taler heller ikke sammen mere og har ikke gjort det siden den dag
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg kender en del hundejere, som slet ikke har hund som jeg, og som jeg også synes gør ting, der ikke tjener hundens bedste. Lader dem blive for fede, eksempelvis, ikke går til dyrlægen med det vuns, når der opstår et eller andet, fodrer med elendigt foder selvom hunden har allergi - osv.
Den slags kan jeg faktisk godt se bort fra - jeg kan ikke holde mund, men kan vennen tåle det, så kan jeg også ;o)
Jeg har ikke oplevet så divergerende værdier i forhold til dyr, at jeg har måttet skrotte venskab - men jeg har oplevet det grundet andre værdier - hvordan man behandler mennesker.
Der er ingen tvivl om, at et eller andet sted går grænsen - når man ikke kan være sammen med det menneske uden man kan mærke den afstandstagen på grund af det, man helt dybt inde ikke kan holde ud.
Sådan ville jeg uden tvivl have det, hvis jeg fandt ud af at en ven misrøgtede dyr...
Så er spørgsmålet bare, hvor den grænse går...
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
Jeg vil ikke tolerere misrøgt af grov karakter, men jeg ville starte med en venlig samtale, hvis jeg opdagede noget i den retning. Modvilje skaber blot modvilje, og vi ville ikke opnå noget.
Misrøgt af mild karakter a la hunden er så fed, at den knap gider æde flæskestegen i dens skål (hej svigermor).... jeg nævner det altid ved lejlighed, men lader det ellers være.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 28 Hunde: 5 Emner: 45 Svar: 520
Men ellers enig med Anne Mette J og Line
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Tror det er godt for mig at mærke, at andre brænder ligeså meget for min intense hobby, som jeg selv - og det har givet mig fantastiske venner, jeg slet ikke ville være foruden.
Selvom jeg med mine venner ikke ser på hundehold 100% ens, så er det ualmindeligt betydningsfuldt, at vi ligger nogenlunde på linje... Det tror jeg faktisk bidrager til venskabet generelt - også når vi ikke taler hunde.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
Jeg har også nogle venner, der ikke tager dem nok af deres hund, ud fra mit perspektiv. Siden hunden dog ikke lider under det, blander jeg mig ikke ( ud over et godt råd ind i mellem). Den ville bare have flere privilegier, hvis de f.eks. gad træne den.
Indstilling til hund, kan du være ven?