En familie kæmper for overlevelse {{forumTopicSubject}}
Jeg er i syv sind og ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
- Situationen er meget personlig, og har længe overvejet om jeg skulle ligge skrive noget om det herinde, men ved ikke hvem jeg skal gå til for at få hjælp.
Min mor og min storebror kæmper en daglig kamp for overlevelse; de har ingen penge, kan ikke betale deres regninger og de får ikke mad hver dag, simpelthen fordi der ikke er penge til det.
For at gøre en lang historie kort, så er min bror førtidspensionist fordi han har en lungesygdom og venter på en lungetransplantation.
Min mor fik i 1999 8 blodpropper og har ikke arbejdet siden. - Hun har søgt et utal af stillinger og fået afslag fra samtlige og de sidste 3-4 år har hun været meget deprimeret, har simpelthen fået nervesammenbrud over alle problemerne og har været indlagt på psykiatisk afdeling 2 gange.
Min mor og bror bor sammen i en lille lejlighed, fordi min bror ikke kan klare sig selv, - derved sparer de også penge på husleje.
Kommunen har nu valgt at stoppe udbetalingen af min mors sygedagpenge og hun har derfor ingen indtægt.
Familiens læge indstillede min mor til en førtidspension, grundet hendes psykiske tilstand og fordi hun fysisk, grundet blodpropper og et rideuheld sidste år hvor hun brækkede ryggen 3 steder og bækkenet 2 steder, ikke kan holde til at arbejde ret meget.
Jeg forsøger at give dem mad og penge så tit jeg kan, man det er begrænset hvad min egen økonomi kan holde til.
HVOR kan jeg gå hen, som familiemedlem, og søge hjælp til min mor og min bror?
Min mor har opgivet, hun kan ikke overskue noget mere og er helt nede i et meget sort hul.
Er simpelthen så fortvivlet at jeg ikke aner mine levende råd og kan bare snart ikke holde til at se min familie har det så elendigt.
Synes ikke kommunen har gjort meget for at hjælpe. .
nov 2004
Følger: 28 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 120 Svar: 1.404
Ellers aner jeg ikke hvad i skal gøre, det gør mig ondt at de har det så hårdt.
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 90
Måske skulle de arrangere et møde med deres sagsbehandler. Alle har sådan en, det er bare at ringe til kommune og bede om at snakke med deres, så finder de frem til hvem det er. Så kan du evt tage med, da det lyder til du har mere overskud end fx din mor. Så vidt jeg ved må de ikke fratage din mors eneste indtægt, alle har ret til penge at leve for! Synes i skal ringe derned på mandag, og så høre hvad deres plan er.
Hvis din mors læge indstiller hende til førtidspension, så har i jo ret til at høre hvorfor kommunen ikke mener hun er berettiget til den. De må jo have en plan med hende. I skal ikke finde jer i at blive behandlet på denne måde.
feb 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 5
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
Der skal laves en resurceprofil og så skal der klarlægges hvad og hvor meget hun kan holde til. Har kommunen ikke gjort det, så har de ikke fulgt loven.
Jeg syntes som der er forslået her i tråden, at du/I tager kontakt til sagsbehandleren og hvis ikke hun vil gøre noget så kontakt en højere oppe.....det der er ikke gangbart og fuldstændig urimeligt, at din mor og bror skal leve på den måde.
nov 2005
Så prøv at tage en snak med ham....måske kan han banke lidt fornuft ind i dem.
sep 2008
Følger: 40 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 5 Svar: 5
men ved ik hvordan. prøv de råd de andre har givet dig, det lyder korrekt.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.131
Min situation er lig din mors - er ikke rask, men har fået frataget sygedagpengene. Jeg er ikke berettiget til kontakthjælp og får derfor ikke en krone.
Får til gengæld meget gæld og også mange spekulationer.
Jeg kan ikke rådgive din mor - kunne jeg det, ville min egen suppedas måske være mindre nedbrydende.
Men jeg sender dem tanker...
nov 2005
aug 2006
Banken har lånt os penge, så vi kan blive i vores hus det halve år, men så er det også slut..
Det er maksimal stress!!
nov 2005
nov 2005
Men husk......der er ingen fattige i DK siges der.....Host host
aug 2006
I øvrigt - Camilla B - har din mor anket afgørelsen? Hun må endelig ikke bare spise sig af med, at kommunen træffer den slags afgørelser uden kamp...
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Men generelt så hvis kommunen ikke kan finde ud af at rådgive i situationen, så ville jeg prøve at skrive til ministeriet ( her velfærdsministeriet) - de skal rådgive jer i situationen om jeres muligheder. Skriv f.eks. en mail og print svaret ud og tag det med ned på kommunen. Det kan ofte sætte lidt gang i sagerne når de ved i har haft fat i højeste sted.
Håber det lysner sig! Held med det i hvert fald
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.919
En familie kæmper for overlevelse