{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

hvor er det sørgeligt (way off topic) {{forumTopicSubject}}

at man støder på så mange mennesker, som i den grad har rod i deres økonomi....

nu i dag har jeg set 3 tråde med emnet på HG....

jeg bliver en smule rasende indeni, selvom det overhovedet ikke kommer mig ved... men bliver også helt ked af det på deres vegne....

men efterhånden tænker jeg... burde man ikke undervise om at få en økonomi til at fungere i skolen?

Jeg synes simpelthen der er så mange, som man hører må ty til de griske overdyre lånemuligheder, fordi de ikke har andre valg. For mig at se skruen uden ende....

Det er folks eget liv og jeg skal ikke blande mig... men iiih jeg ville ønske, at folk tænkte sig en smule mere om nogen gange....

og ja nogen vælger det måske ikke helt selv.... men typisk dem man hører om, som lige pludselig står og mangler en god slat penge, det er sørme også dem, som har opbrugt alle sine lånemuligheder.... og måske endda ikke overholdt aftalerne (RKI)....

Jeg ved vi står i finanskrise lige pt. meeeen i mit stramme budget, kan jeg virkelig ikke mærke til den, som privatperson. (endnu i hvert fald).

hvad siger I?
Hvordan tror I man kunne løse det stigende problem...

det som min økonomilærer faktisk spåede sig frem til for 3 år siden.

ja hg.... det handler ikke om hunde sorry, men eftersom jeg er stødt på emnerne her, så kunne jeg godt tænke mig at høre meninger ;o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor er det sørgeligt (way off topic)
  • #1   29. okt 2008 Jeg tænker, at det er rigtig nemt at gøre sig klog på andres situation ;o)

Det er svært at sige, hvad det er, der gør at folk er endt som de er. Nogle har selv en stor part i det - andre har kun en lille.

Der kan ske så meget.

• #2   29. okt 2008 Jeg mærker nu heller ikke finanskrisen -men jeg har jo heller ikke hus, invisteringer osv.
    -er på SU, så det er der sgu ikke råd til *G*

Me jo -måske man skulle have sådan et fag i skolen.

• #3   29. okt 2008 En god mulighed er forældrevejen smiley
    Jeg har aldrig lagt skjul på overfor mine børn, at det ikke ku falde mig ind hverken at låne penge eller købe på afbedrag - argumenterne har selvfølgeligt fulgt lige i hælene...endnu har ingen af dem gæld, så tar lidt af æren smiley
    Dog ka man selvfølgeligt som CH er inde på, komme på r*ven helt uforskyld...

• #4   29. okt 2008 jeg kan sgu ikke lade være med at have en smule ondt af de mennesker, som har opbrugt alle muligheder.... Puuh jeg ville være grædefærdig, hvis det skete for mig....

men nu vil jeg også lige sige, at jeg sidder heller ikke i hus eller har børn... så måske er det hele nemt for mig at sige...

men af person er jeg bare den type, som skal have 100 % styr på den side af livet, som hedder økonomi.

jeg tænker lidt, at hvis man fik noget undervisning om det eller på en eller anden måde "blev rustet" til at føre en økonomi, så ville det måske hjælpe på nogen?

ja det er et ømtåleligt emne... og vi er ikke alle ens...

men jeg gad da godt, hvis de overforrentede låneforretninger drejede nøglen om, fordi der ikke var kunder.... fordi det er så svinsk at tage de enorm høje renter fra folk, som de udemærket godt ved ikk har andre muligheder... men det er selvfølgelig det de lever af...

• #6   29. okt 2008 sus: ja det er nok forældrene.... men den er sgu lige svær at greje ind på... for de som ikke har så meget styr på det, har jo også lidt svært ved at lære det videre eller ?

jeg har nu også altid fået af vide hjemmefra, at regninger betaler man til tiden, så hellere lev at havregryn et par dage... osv.

men det er sgu nok rigtigt... dem jeg er vokset op med f.eks.... der kan man ligesom se et mønster.. Dog er nogen selvfølgelig brudt ud af det... men tror det gælder for langt størstedelen, at de er på samme sti, som deres forældre... både på den gode og den mindre gode side.

• #7   29. okt 2008 Christa: det var da også en super god måde, at gøre det på ;o)
    og når i så oven i købet hygger jer med at spare penge, så er det jo helt på toppen ;o)

• #8   29. okt 2008 Christina, man kan være nok så forberedt - men livet kan godt byde på ting, som man slet ikke kan kontrollere, og så kan have gigantisk indflydelse på ens økonomi.

• #9   29. okt 2008 CH: ja det er vi helt enige om.... meeen jeg tror nu ikke det gælder for størstedelen...

men kan slet ikke lige se, hvad der kunne ske for mig, som ville vælte det hele (7-9-13-bank under bordet).

• #10   29. okt 2008 Jeg sys det er fint at være bagklog.. Men alle mennesker kan som Ch skriver komme i problemer de ikke forventede... Og ja jeg ved godt jeg er en af dem som har skrevet og spurgt til råds idag, men jeg ligger altså ikke med røven i vandskorpen af den grund, jeg spurgte blot fordi jeg gerne ville ha nogle gode råd..

• #11   29. okt 2008 fænomenet er jo startet med boomet med afbetalingsmuligheder på stort set alt....
    dyrt i længden, men ser ikk ud af meget om måneden... og nogle er glad for de tilbud, for ellers kunne de måske slet ikke ha haft tingen...

men andre udnytter det og køber en masse, som de slet ikke har råd til... og så skal det jo gå galt på et tidspunkt...

• #12   29. okt 2008 Hende med puttetroldene P
    jeg prøver slet ikke at være bagklog. Jeg prøver bare at debatere emnet.

og dette har slet slet ikk noget med din tråd at gøre i dag ;o) hehe du har sgu mere end vi har ;D

• #13   29. okt 2008 Hende med puttetroldene P...og det klarer du da fint...tror næppe det er dig, der hentydes til smiley

• #14   29. okt 2008 Christina: nej men jeg kan os nogle gange tænke at det er utroligt hvor slemt det kan stå til, prøv bare at se luksusfælden, puha...

Sus: hvilket klare jeg fint??

• #15   29. okt 2008 Christina, TRO mig, der kan også ske ting for dig ;o)

Ulykke og sygdom kan faktisk få alt til at vende i et snuptag.

• #16   29. okt 2008 CH skrev:
    "man kan være nok så forberedt - men livet kan godt byde på ting, som man slet ikke kan kontrollere, og så kan have gigantisk indflydelse på ens økonomi."
    - Det er jeg ganske enig i! :o) Der kan ske mange ufroudsete ting, der lige pludselig kan vælte budgettet, desværre...
    MEN, på den anden side set har jeg altid haft den holdning at man ikke skal sætte sig dyre i faste udgifter, end at man hår råd til fx. at blive arbejdsløs, uden at skulle gå fra hus og hjem -og hvis man er to voksne, skal man have råd til at begge kan blive arbejdsløse... Ellers ber man altså selv om det, efter min mening...
    Hvis man har hus, mener jeg fx. heller ikke at man skal tage et rentetilpasningslån, hvis man ikke har råd til det hvis renten pludselig stiger igen -som det fx. er tilfældet lige nu.. Jeg må ærligt indrømme at jeg intet har til overs for de husejere der sidder og klynker lige nu pga. renten.. Det skulle man have tænkt på før...

Men når det er sagt vil jeg gerne give CH ret i at der stadig, kan ske ting man ikke kan kontrollere, men som kan have STOR indflydelse på ens økonomi, i negativ retning...

Og til sidst må jeg nok hellere indræmme at vores økonomi bestemt heller ikke er for god, da jeg 'desværre' har valgt en mand der har handlet uklogt da han var ung, og det kæmper vi så i fællesskab med nu... :o)

• #17   29. okt 2008 har ikke lige læst hele tråden.. men ja.. jeg er altid blevet lært at bruger du 100 kr skal du have 200 kr og bruger du 1000 kr skal du have 2000 altså.. du skal have 200 kr for at kunne bruge 100 kr..

ja det er ikke noget man altid kan følge, jeg har også lån i banken som jeg flittigt betaler af på, men jeg har da også været nede og vende engang men ikke så meget at jeg var i RKI og ikke havde lånemuligheder.. men jeg lavede bare vanerne om (var lige flyttet hjemmefra) og nu synes jeg da selv at jeg kan få det til at køre..

er godt nok lige stoppet med at få penge så sidder lidt i den men så skal der jo bare et arbejde til : D

• #18   29. okt 2008 Hende med puttetroldene...du klarer fint at spørge om gode råd før det ka gå galt...ergo er du forudseende, hvilket jo bare er godt smiley

• #19   29. okt 2008 CH: jeg er allerede sygemeldt med sygdom, så det kan ikk slå min økonomi mere ud af kurs....

Vi har sgu ikk ret mange penge at råbe hurra for... meeen så har vi så heller ikke så meget. Vi har hverken bil, hus eller børn....

det jeg vil frem til er nok lidt det, som Anne lige har bragt på banen... man må sætte sig, som man har råd til... og købe efter hvad man har råd til...

Som sagt har vi ikke guld her.... og selvom vi mangler nyt køleskab f.eks. så kunne jeg aldrig drømme om at gå ud og købe på afbetaling... nej, så heller finde et brugt til et par hundrede, som vi har råd til nu og her...

hunden er forsikret, så det skal jeg ikk tænke på... ulykkesforsikringen og indbosforsikringen er også iorden...

selvfølgelig kan der ske noget vildt, selvom jeg ikk lige kan komme på hvad.... men jeg synes vi har dækket os rimelig godt ind...

min gamle nabo f.eks. ville have hus... fint hun købte et billigt hus og valgte fastforrentet lån... liiige inden krisen startede... det er fornuft mange gange, som gavner os i sidste ende.

• #20   29. okt 2008 Christina, har du en indtægt?

• #21   29. okt 2008 og jeg snakker altså ikke om folk, som bare har lån.... det er slet ikk dem jeg mener... men de som virkelig sidder hårdt i det, så ingenting kan køre rundt uden permanent overforbrug i forhold til ressourcer eller ingen lånemuligheder.

• #22   29. okt 2008 det økonomiske kan komme bag på os alle..

jeg selv er det kommet bagpå:) har en ejerlejlighed og er for 2 måneder siden gået ned med stress og panik angst. har været sygemeldt fra jobbet lige siden og nu her i mandags blev jeg så fyret.

ved ikke helt hvad jeg ska gøre er i forhandlinger med banken om lån til a betale udgifter.
    ærligt havde man jo aldrig troed det ville ske for en selv:)
    men noget jeg kan blive harm over er folk der nasser og ikke gider at arbejde der ikke har nogen penge, har en veninde der lever a andre folk smiley

• #23   29. okt 2008 CH: ja men ikk noget at råbe hurra for... men mister jeg min, så bliver vi ikke hjemløse ;o) men jeg kan godt se, hvor du forsøger at komme hen ;o)
    Og jeg ved godt at det kan ske for nogen... men langt de fleste er jeg ret overbevist om, er pga. overforbrug, manglende fornuft og store fristelser.

Iben: ja jeg har også set et par afsnit... og ja det har netop været meget nemt at låne penge og købe på afbetaling. Og det bøder mange for nu...

• #24   29. okt 2008 Malou: det er en meget trist situation ;o( Sygdom vælger man ikke selv.

men tænker du så ikke lidt, at du måske har sat dig for dyrt, hvis du ikke har medregnet tanken og chancen for sygdom f.eks.?

• #25   29. okt 2008 Christina..hvis vi alle tænkte så fornuftigt, som du gør lige nu havde vi intet forbrug, stor arbejdsløshed og dermed ville alt jo gå i stå smiley

• #26   29. okt 2008 christina, jow helt sikkert jeg har smiley
    men på den anden side har jeg i 2 år kun fået 1tilbud en 2værelses øbro 7500 plus forbrug,og efter jeg købte lejligheden er jeg kun blevet tilbudt lejligheder på 8500og op til 10.500.
    det har altså ik så nemt a finde et sted a bo:)

• #27   29. okt 2008 Iben: det synes jeg netop er en del af problemet... lever i nuet og tænker ikke på fremtiden...

men så krydser jeg da fingre for, at I hverken bliver arbejdsløse eller syge ;o)

måske fordi jeg selv er sygemeldt, at jeg tænker sådan. Det skal jeg ikk kunne sige... og det er jo heller ikke fordi jeg skal blande mig i andres. Jeg ville bare selv tænke lidt anderledes...

men jeg ved da f.eks. da mine forældre blev skilt, kunne de hver især sidde i huset... men da ingen af dem ville bo med alle de minder, valgte de at sælge det.

et andet eks... igen min gamle nabo, som lige har købt hus... de har bare købt efter hvad de har råd til... altså de sidder faktisk for mindre husleje i hus end vi gør til leje... og det gør jo så også, at de hver især kan bo der, hvis det skulle gå galt...

men det er vel et holdningsspørgsmål

• #28   29. okt 2008 Malou: nej det kan jeg godt se ;o)

Sus: nu er jeg jo ikke altid fornuftig... og jeg tror bestemt også verden ville se anderledes og kedelig ud, hvis vi alle var ens ;o)

jeg siger slet ikke jeg er perfekt, for det er jeg langt fra... jeg tænker bare fremad...

jeg kan da f.eks. tænke tilbage og sige... iiih altså havde jeg dog bare aldrig taget det sulån i 8 mdr... men kan jeg jo ikk lave om på nu... men lærer af det...

og vi har alle forskellige holdninger og værdier i vores liv og det skal vi jo fortsat ha ;o) jeg fandt bare emnet relevant at debatere ;o)

• #29   29. okt 2008 Iben man behøver vel heller ikk installerere sig i lejlighed for at have råd?

Men det er jo super godt, at I så er nogen der sætter samfundet i gang, så der er plads til mig uden at samfundet bryder sammen hehe ;D

• #30   29. okt 2008 Men der er jo heller ikk noget i vejen for at låne penge. Det er ikk det jeg siger.... men man skal have råd til at låne....

har man ikke det, så ryger det hele ud i hampen... sørgeligt men sandt.
    for det er jo typisk dem der ingen penge har, som er nødt til at låne.

og det var egentlig bare det jeg ville ;o)

• #31   29. okt 2008 og når jeg tænker dybere over det, så kan jeg sagtens se, at det nok er fåtallet, som kan sidde i hus alene... men det er jo egentlig heller ikke det, der er pointen... for har man ikke det, så må man jo sælge... og flytte i noget man har råd til... (måske jeg var lidt for hurtig der)... det andet er jo bare en sikkerhed for en selv.

der hvor det brænder på, er når folk låner og låner (i sig selv ikke en skam), men når man låner så meget og ikk overholder det... ja så ryger man videre til RKI og så er man nødsaget til at låne de dyre steder... og efterhånden skal der næsten et mirakel til at få folk ud af dett

• #32   29. okt 2008 Alt hvad man gør har en konsekvens. Sådan er det.

Vi har f.eks. købt hus i en del af landet, hvor der er lang liggetid hos mæglerne. Da vi købte det så vores økonomi fornuftig ud - nu ser den helt anderledes ud - netop på grund af langvarig sygdom.
    Det har givet nogle alvorlige konsekvenser - og løsningen ser måske enkelt ud. Sælg huset, find noget andet.. Joo.. Men går der 1-1½ år før huset er solgt, og at der tilmed kommer underskud ved sådan et salg - så er tingene ikke så rosenrøde, som de ser ud i teorien.

Man KAN altså ikke sætte tingene sort/hvidt op.

Nej, man skal ikke lade sig narre af de dyre lånemuligheder. Men gad vide, hvad man gør, når banken siger stop, og mennesker og dyr stadig har behov for mad?
    Vi har heldigvis endnu ikke måtte ty til den slags. Men som sagt - ingen kender fremtiden....

• #33   29. okt 2008 Selvfølgelig er det ikke videre hensigtsmæssigt at bo i en to-værelses lejlighed hvis man har 3 børn, men jeg kan stadig ikke forstå hvorffor man køber (eller lejer) et hus, man ikke har råd til at bo i, hvis bare én af parterne fx. bliver arbejdsløs... De findes da også huse, til nogenlunde fornuftige priser, og så er der jo andre steder i forbruget man må skære. Naturligvis må man forvente stramme tider hvis man bliver arbejdsløs eller langtidssygemeldt eller lign. Men personligt vil jeg stadig ikke sætte mig så dyrt at jeg/vi vil være tvunget til at flytte fra hus og hjem fordi vi begge blev arbejdsløse (jeg arbejder pt. ikke). Indrømmet så ville det knibe med pladsen til 3 børn i vores hus (som vi lejer), men et enkelt eller to børn kunner der nok godt blive plads til ;o) - Nu skal vi så ikke have børn, så det er kun for at sætte et eksempel op.

Man kan naturligvis ikke gardere sig i mod alt, og jeg skal da også gerne indrømme, at gik min mand og jeg fra hinanden, ville jeg som min indkomst ser ud pt. ikke have råd til at bo her alene, så jeg ville skulle finde et andet sted at bo og så kunne min mand blive boende.

Ellers er jeg enig I, at forældre nok har en stor indflydelse, på deres børns økonomiske sans -eller mangel på samme......

• #34   29. okt 2008 jeg har da lidt minus på kontoen men sådan er det når man har valgt at sætte sig med hus, 3 biler og 2 både smiley hver måned går den i + igen men sidst på måneden er den altså lidt i minus igen. men jeg kunne ikke finde på at ty til de der "lån 100.000 på 2 sek." osv. for det er da alt for dyrt og dumt. så hellere tegne en kassekredit i banken på 5.000.- det går jo n ok smiley

men ja jeg synes faktisk at der burde udbydes en form for undervisning i privat økonomi styrring eller sådan nogen lign.

• #35   29. okt 2008 Iben R -
    Det gør da i princippet ingen forskel om man ejer eller lejer, hvis udgifterne er for høje til at man kan 'tåle' at blive arbejdsløs, vil de jo være forhøje uanset om man er ejer eller lejer -det ligger så bare et ekstra problem til 'sagen' hvis man ejer og er nød til at sælge sit hus, i og med dét kan være vanskeligt, men efter som jeg personligt aldrig kunne finde på at sætte mig selv dyre end at vi har råd til at blive arbejdsløse, så er det ikke en faktor jeg medregner... :o)

Og nej, I er bestemt ikke de eneste der sidder for en husleje/faste udgifter, der er for høj til at man kan få det til at hænge sammen, hvis man bliver arbejdesløs, langtidsygmeldt, kommer ud for en ulykke eller lign.

Lidt OT, så tror jeg personligt ikke rigtig på at finanskrisen holder, men nu må vi jo se :o)

• #36   29. okt 2008 Iben R -
    Mon ikke du godt ved, at selv om man bor til leje, så er det sjældent til at finde en bolig (man har råd til, når der er lavvande i kassen) med få månedes varsel -og da slet ikke hvis man har hund... Og der udover, kræver en lejebolig jo trods alt også et indskud på et sted mellem 10.000 - 25.000 kr. hvilket man nok ikke lige har i baglommen hvis man står i den situration, og gå ud og optage lån hvis man hænger med r*ven i vandskårpen rent økonomisk, er da heller ikke nogen særlig gilmrende idé....
    - Jeg har så heller aldrig gjort brug af boligsikring, det ser jeg bestemt ingen grund til, så længe vi trods alt kan klare det selv...

Jeg kan så ikke lige se at jeg skulle have kaldt nogen, hverken boligejere eller andre uansvarlige?!?
    - Men som du selv stiller det op så er det jo et større problem hvis der komme for store udsving i økonomien, når man ejer end hvis man lejer, hvilket kun er endnu en grund til at jeg ikke forstår hvorffor man sætter sig dyre end man kan blive i sit hjem, selvom uheldet skulle være ude...

Men der er jo heldigvis ingen der siger at vi skal være ens :o)

• #37   30. okt 2008 Anne T - selvfølgelig sætter man sig dyrere end man kan. I teorien kan man komme ud for, at to personer ikke får en krone i indtægt på grund af sygdom.

Og så er det egentlig ligegyldigt hvor billigt, man har sat sig.

Man KAN ikke forudse alt. Og jeg synes bestemt heller ikke, man skal planlægge efter worst case scenario, når man køber hus og får børn. Gjorde man det, så gik vores samfund fuldstændig i stå.

Vi må bare se i øjnene, at nogen mennesker faktisk bliver ramt at et scenarie, der minder om worst case ;o)

• #38   30. okt 2008 jeg synes der er stor forskel på, om man tager hensyn til at man skulle blive arbejdsløs eller om begge mister al indkomst pga. sygdom....

nr. 2 sker da, men det er da yderst sjældent... derimod sker det mere, at en af ægtefællerne bliver arbejdsløs eller en af dem blive syge... det kan forekomme at begge bliver syge... meeeen det hører nu til sjældenhederne, at begge mister al indkomst.... så det synes jeg måske lige er at overdrive en smule...så meget faktisk, at så skulle man også tage højde for orkaner og terror.... det kan man jo ikke

jeg ved da, at i min bank, bliver man rådgivet til at købe, så man har et rådighedsbeløb, som kan klare en arbejdsløshed.

• #39   30. okt 2008 Fuldstændig enig med Christina C! :o)

Og til CH, så har jeg jo faktisk også sagt længere oppe at jeg er enig med dig i at man ikke kan/skal forudse alt, det ville altid kunne ske ting vi ikke har kontrol over og som vi ikke kan planlægge os ud af... Men at planlægge efter noget så 'simpelt' som arbejdsløs, syntes jeg altså stadig kun er sund fornuft... :o)

• #40   30. okt 2008 Anne T - vi har selv valgt at planlægge ud fra at en af os skulle blive arbejdsløse. Ikke to.
    Vi kan nok lige holde skindet på næsen ved to, der er arbejdsløse - men en arbejdsløs og en uden indkomst går ikke. Og en med arbejde og en uden indkomst går heller ikke - og jeg indrømmer blankt, at det ikke var noget, jeg kunne forestille mig, at man kunne komme ud for medmindre det var et valg ;o)

• #41   30. okt 2008 Må ærligt sige jeg ind i mellem også får lidt ondt af folk der ikke har styr på deres økonomi... Og tænker godt det ikke er mig der sidder med de der forbrugslån hist og pist... Et studielån det ved man da hvad er...
    Er ikke selv fanatisk - det gider jeg simpelthen ikke være! Men overvejer da mine indkøb... Er der noget jeg ønsker mig (inden for en vis ramme), så køber jeg det - også om det er sidst på måneden og det bliver via kassekreditten. I den sidste ende går det alligevel lige op. Og skulle det gå ned ad en dag - ja så har jeg da haft det godt så længe det varede smiley

• #42   30. okt 2008 Iben> Ja jeg husker da jeg jobbede hos bageren der oppe - om morgen på vej til jobbet, møder man flere familiefædre på vej rundt med aviser i det område...
    Jeg håber næsten det er børnenes avisruter de en gang imellem er nødt til at hjælpe med...

• #43   30. okt 2008 CH -
    Jamen jeg indrømmer da gerne at vi heller ikke kunne klare os med kun én indtægt -hvilket blandet andet er årsagen til at vi aldrig er blevet gift, det mindsker risikopen for at vi kommer til at stå i den situration, da vi som ikke-gifte ikke har forsøgerpligt overfor hinanden og da min arbejds og helbredsituration er meget svingene, er det et bevist valg vi har truffet. Tilgengæld har vi så ikke sat os dyre end at vi kan klare os for én gange dagpenge og én gang kontanthjælp, hvis det skulle blive så galt at vi begge bliver arbejdsløse -eller langtidsygemeldt; men der ville naturligvis IKKE være meget at 'slå til søren med', hvis vi skulle komme derud, men vi behøver da heldigvis ikke at gå fra hus og hjem :o)

Kommentér på:
hvor er det sørgeligt (way off topic)

Annonce