{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.534 visninger | Oprettet:

Sikke en rigtig øv dag i Ribe... {{forumTopicSubject}}

Har tilbragt næsten 5 timer i bilen og brugt over 1000 kr på kørsel, tilmelding, triming osv. for at få et lille bitte blåt bånd... Og så havde jeg endda slæbt farmor hele vejen med, for jeg var sikker på at han fik sit 2. cert, men næ nej...

Her er kritikken:

Har god tyngde, men burde være strammere i sin muskulatur, god størrelse, men er rigeligt lang i lænden, velformet hoved, der ikke må grovere over skallen (hvad det så end betyder?), udmærket ører og øjne, velvåren hals, acceptabel overlinie og haleansætning, stærke bebstammer, med tilstrækkelige vinkler, han savner ringtræning og bevæger sig ikke til til fordel, pelsen er acceptabel på hovedet men rigeligt blød på kroppen.

Øv siger jeg bare, og hvor er jeg trist. Dommeren havde været sindsyg hurtig, så da vi kom var der kun 15 hunde til vi skulle ind, så vi nåede slet ikke at øve lineføring. Og da der havde været næsten 40 hunde i ringen før os, duftede den jo dejlig, så Oskar gik med snotten i tæppet og ville ikke gå med rundt...

Det væreste er at der er noget galt med de danskes opfattelse af Sealyer, og derfor er jeg også blevet rådet fra at tage til Århus i maj, for der kommer også en dansk dommer... De danske dommere vil gerne have spinkle bøsse hunde (undskyld udtrykket), men hvis de skal være så spinkle som de gerne vil have dem, hvordan skal de så kunne klare det hårde arbejde de er blevet avlet til?
Jeg forstår så heller ikke hvorfor dommeren gav ham en 2. p når hun gav ham top karakterer i type, hvorfor så ikke bare give ham den 1. p og så ingen Cert hvis det er sådan hun vil have det?

Rigtig øv dag... Jeg var så ked af det at jeg gik ud og tudet mens jeg ringede til min moar =) Det skal lige siges at det ikke er noget jeg er stolt af, men nogle gange er det jo kun moar der dur hihi...

Men hvad har vi så lært af det? Jo alle de nationale udstillinger og de udstillinger med danske dommere er for vores vedkommende aflyst, så forhåbentligt er der ikke flere øv dage, der er så slemme som den vi har oplevet i dag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikke en rigtig øv dag i Ribe...
  • #1   7. apr 2007 Stakkels dig, føler med dig, når man bare føler at hunden er super, men husk du tog den bedste og flotteste hund med hjem :o)
    ..Har også oplevet en dommer der ikke kunne lide hvid/sort...Så der skal også kikkes på dommere med vores Louis

• #2   7. apr 2007 Ja, han vil altid være min lille vinderhund, lige meget hvad domemrne siger...
    Så kender du jo også til det... Det er faktisk lidt fordårligt at man bliver nødt til at se hvem dommeren er, for en racestandard er vel en racestandar?

• #3   7. apr 2007 fuldstændig rigtig... Der var langt at falde fra 1 pr 2 pl ud af 13 hunde i unghundeklassen med CK og SL til en 2 pr. måneden efter...Dommeren skrev også at typen var fortrindelig...Min opdrætter sagde at det kunne de godt !...underligt

• #4   7. apr 2007 Jeg er holdt op med at udstille min jack russell terrier af samme grund.
    Han er gået fra 1. pr med cert og med cacib til en anden pr.
    Han har for mange muskler, hvorfor mon han er i brugsklasse som den eneste jrt, og kan ikke hamle op med udstillings hundene, der er fine og spinkle.
    Jeg stoppede i Brøndby hallen sidste år med to 1. pr, en 2. pr.
    og på sidste dagen 1.pr 1.vinder ck og med om racens bedste han. Dette var på fire dage i træk, jeg ved godt hunde forandrer sig, men ikke så hurtigt.
    Så glem den præmiering i dag og prøv igen

• #5   7. apr 2007 Ja, jeg kender det også fra rottweileren, man lærer efterhånden de forskellige dommere at kende, og lærer hvilke man skal stille under, eller ikke stille under, alt efter hvilken type hund man har.
    Det er nøjagtig det samme mht at de danske dommere vil have spinklere hunde inden for rottweilere, der er nogle enkelte dommere jeg gider at stille under, men ellers bliver jeg bare væk.

Jeg har også prøvet at stille under en dansk dommer og få 3. præmie, 14 dage efter stillede jeg samme hund under en svensk domme og fik 1. pr 3. vinder. Jeg har det sådan, at når de giver disse præmier, kan jeg kun grine af det, for jeg ved hvad jeg har, man kan kun være ærgerlig over at have betalt for det....
    Derfor giver jeg heller ikke meget for titlen DKCH inden for rottweileren, det kommer i hvert fald an på, hvilke dommere, der har sørget for, at den har opnået den titel.

• #6   7. apr 2007 Helle: Hold da op nogle dejlige Buller basser du har =) Og nøj hvor er din Lilo bare en smuksak... Glæder mig til jeg engang selv skal have en lille buller pige smiley

• #8   7. apr 2007 Her er hvad en 2. præmie står for, og det er da ikke så ringe endda

2. præmie: Hund af meget god type og bygning, hvis eksteriørfejl ikke er mere fremtræden-de, end at den kan siges at være en god repræsentant for sin race.

• #9   7. apr 2007 Nej nej en 2 pr. er slet ikke ringe . Hunden er avlsgodkendt...Vi er bare så forvente ;o) Jeg kan nu også godt lide de rosetter vi får som placeret ved vores udstillinger ;o)...

• #11   8. apr 2007 Ved vores udstillinger er der 100-120 newf, så alt kan ske . ( I dag i Ribe er de vist kun 35, det laveste nogensinde)...Nu er det sjældent at en unghund får cert og DKCH er de næsten altid omkring 3 år...Så der vil være op og down perioder. Har fået 1 pr og placeringer på begge og 2 pr. "Så jeg har lært ikke at flyve højt "

• #12   8. apr 2007 Nej her næsten 24 timer senere kan jeg godt se at det var lidt fjollet af mig, men jeg havde sat mig op til så meget, og så blev jeg bare så skuffet. Men det skal ikke ske igen, for nu klør mig og oskar på med ringtræningen, så han kan komme til at gå, som han gik i november smiley

Danske sealy dommere har ikke et særlig godt ry her i DK.. Da jeg fortalte min opdrætter at vi skulle til århus, synes hun godt nok at vi var modige... Der var en gang hvor de "erfarende avlere" (eller hvad jeg nu skal kalde dem), var nødt til at sige til hende der kommer til århus, at det var tilladt at de havde enkelte bitte små pletter på ryggen, for hun havde disket den ene sealyham efter den anden pga. det...
    I odense var det rigtig rart for der fik vi en engelsk dommer (Sealy'en stammer far engaland), han havde selv sealyer så der følte jeg at vi fik en fair bedømmelse..

reese : Altså det de er avlet til er til grævlingejagt. De løb vedsiden af hestene og blev sendt ned i hulerne for at "slås" med grævlingene smiley Så det skal være en stærk Sealy for at kunne holde til det.

• #13   8. apr 2007 Rikke> Synes det er okay at rase ud herinde. Hvor skulle man ellers gøre det...Yes dagen efter er man mere large...Har fået læst kritikken nogen flere gange og kan måske forholde sig lidt bedre til den ;o)

• #14   8. apr 2007 Jeg har selv en champion tæve rottweiler, der 2 gange har fået 2præmie.. en gang i unghundeklassen, hvor praktisk talt alle fik dårlig kritik og bedømmelse og en gang, hvor min tæve havde haft hvalpe og havde hængepatter.. hendes kritik var fejlfri, udelukkende hængepatterne gjorde hun blev trukket ned..
    Desværre er hun ikke så god til at trække de de babser op, men det afholder os ikke fra at stille, for vi nyder at være med, og jeg kan da godt glæde mig stadigvæk, at hun det sidste år altid har været placeret i BTK på trods af hendes gamle alder 7 år og hængepatter, det må da være udtryk for at hun stadig har kvaliteten, og at dommerne vælger at se bort fra en skønhedsfejl som det..

• #15   8. apr 2007 Resultatet er ikke altid det samme. Mine hunde ligger faktisk jævnt hver gang, hvilket jeg er stolt af. Så der så frygtelig mange der kan opnå BIS og 2 pr. gangen efter. Se bare på en spidshunde racevinder gennem et par år, den har vundet hvad man kan, men har fået nogle 2. præmier, den får også stadig flade 1. Ikke altid videre i klasserne osv. Det sjove synes jeg er, at denne tip top hund indefor sin race aldrig har gjort sig i Gr. bedømmelser eller lign. Er det så en god hund?

Bare hunden ligger jævnt her gang, så ved man da hvad man har med at gøre. :0)

Heidi

• #16   8. apr 2007 Heidi > Jeg kikker nu mere på kritikken . Ikke på placeringen...Har mine hunde nogle relle fejl eller er det "bare " dommeren.
    Alle Alberts kritikker er super....Fantastisk hund skriver alle dommerne, men kritikken har gået på hans manglende muskelmasse , snævre bevægelser og svejende ryg. Han er nu 14 mdr, men har lidt af voldsom vokseværk 5-11 mdr . Så det er først nu , vi er begyndt at træne med ham...Hans placeringer har så været efter om dommeren har haft fokus på musklerne eller hunden..

• #18   8. apr 2007 Eva

Ja efter at kamelen var blevet tygget godt og grundigt på blev den slugt... Så nu er vi oppe på hesten igen og klar til at vise hvad vi dur til smiley

Og ja, det med domemrne er da en ting jeg har lært efter weekenden... De skal tjekkes hver gang.. Men hvordan kan man finde ud af hvad de har speciale i?

• #20   8. apr 2007 DFFD, ja det kender jeg også fra nogle DKK udstillinger, hvor det er allround dommere, tit dømmer de også dobermann, så kan man også næsten regne ud, hvordan de vil have rottweileren til at se ud, og sådan ser mine hunde ikke ud, så det kan også godt blive til en 2.pr.

• #21   8. apr 2007 Marianne B.

Kritik og placering hænger faktisk sammen ;0)

Heidi

• #22   8. apr 2007 nej ikke for Albert ;o)
    En dag var han very good... 1pr og 2 pl SL og CK
    dagen efter var han excellent og fik en 2 pr.

• #23   8. apr 2007 nej forkert 4 placering

• #24   8. apr 2007 Begge dommere kommenterede den manglende muskelmasse og svejende ryg...

• #25   8. apr 2007 De kan godt være ganske udemærkede og stadig ikke gode nok.... Det er standarden som må afgøre hvad der bør gives... Langt de fleste dommere dømmer for mildt, selv en Husky der er stor som en Mutte kan jo blive avlsgodkendt, det er jo ikke helt efter bogen, der bør strammes op ;0)

Heidi

• #27   8. apr 2007 ... Nu skrev jeg det for at vise at dommeren vurderer forskelligt og at det er kritikken der siger noget og ikke placeringen, for Albert havde en bedre kritik med 2 pl ;o)..Har ingen øv holdning til det, da jeg viste det...

• #28   8. apr 2007 En utrænet hund bør heller ikke få mere end max en 2. præmie. Jeg er selv ringtræner og sikke en forskel vi kan se på, når folk har gået hos os og før...

Man siger at en god handler kan får enhver dårlig hund frem. Men det kræver jo at hunden kan gå i snor, acceptere en berøring og få kigget tænder.

Heidi

• #31   8. apr 2007 Jeg forstår ikke hvorfor ringtræning er så vigtig når der er tale om eksteriørbedømmelse at det skal være med i kritikken.. Hunden er jo ikke mere eller mindre racetypisk fordi den snuser eller *danser* eller fordi ejeren ikke rigtig ved hvordan han/hun skal bevæge sig i ringen.

Jeg kan dog godt forstå at det kan blive afgørende hvis der er tale om to der ellers står lige.

• #32   8. apr 2007 Nå ja.. tænder og berøring kan jeg self godt se.. men det der m at gå ultra-pænt i snor forstår jeg ikke

• #34   9. apr 2007 På de internationale udstillinger er der på en god dag 4-8 Sealyer, og på en normal dag 1til 2 og aller højest 3...

Ja, selvfølgelig har jeg da læst dem smiley
    Mht. pelskvaliteten så den første kritik hvor det står i, det var vores egen skyld, for vi har kommet bagud med trimningen (kunne ikke lige finde en dato hvor vores trimmer også kunne), og det betød at hans pels på ryggen var lidt for kort og nytrimmet, og så er den jo blød. Anden gang som var her i weekenden, tager jeg mig ikke af, for dommeren kom lige fra ruhåret fox terriere og over til en enkelt Sealy, hvor pelsen slet slet ikke må være lige så hård.

Domemren stod også og snakkede med mig inden vi gik ud igen, og der sagde hun at hun var nødt til at give en 2. p når kan gik som han gjorde, så jeg tager det ikke så tungt mere, for nu klør vi på med ringtræningen, så det ikke sker igen smiley

Jeg havde regnet med at få vores 2. cert fordi at for det første var han den eneste i racen, og for det andet var "Årets sealyham 2006" blevet dansk camp. så han kunne ikke tage certet for os igen... Måske var det også lidt naivt tænkt, men nu er jeg da blevet så meget klogere..

• #35   9. apr 2007 Reese > Ja i nogen racer ( incl min) er der meget mere konkurrence....Jeg levede på en 2 placering i unghundeklassen i en måned ;o)

Kommentér på:
Sikke en rigtig øv dag i Ribe...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce