tilbehør + tilberedning oksetyndstegsfilet? tilbehør + tilberedning oksetyndstegsfilet?
Hey
Jeg har en oksetyndstegsfilet, som kæresten og jeg skal have i aften.
Det er første gang jeg skal lave sådan en, men har da fundet ud af, at der under fedtkanten sidder en sene, som jeg skal skære væk
Har I nogle lækre forslag til hvordan jeg skal tilberede den og også meget gerne forslag til tilbehør, som er lækkert, nemt at lave (må gerne være noget der skal passe sig selv i længere tid) og helst ikke alt for dyrt?
Jeg tænker på at komme stegen i ovnen og komme et stegetermometer i, og så skal den selvfølgelig være rosa indvendig
men ellers er jeg lidt blank
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 2.833
Med en normal størrelse culotte plejer jeg nogenlunde at gøre sådan: Ca 2 timer før spisetid starter jeg ovnen på 200 grader (ikke varmluft). Når den er varm sætter jeg stegen ind i 15 minutter. Ud med stegen - den skal ikke tildækkes. Og så er det bare samme skema, indtil stegetermometer viser ca. 55 grader lige når man tager stegen ud. Så stiger den på de næste 15 minutter til 60 grader som er målet med lyserødt oksekød. Saftig men ikke rå.
Tilbehør - jeg elsker flødekartofler - men det er lidt besværligt, så ofte laver jeg små kartofter med skræl i ovn. Lidt olivenolie, salt og timian - en god halv time i ovnen, så er de fjong... Det kræver jo sovs - bearnaise f.eks. - har også lavet kolde saucer med creme fraiche og blendede krydderurter / lidt løg. Det kan også bruges til bagte kartofler.
tilbehør + tilberedning oksetyndstegsfilet?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside