tilbehør + tilberedning oksetyndstegsfilet? tilbehør + tilberedning oksetyndstegsfilet?
Hey
Jeg har en oksetyndstegsfilet, som kæresten og jeg skal have i aften.
Det er første gang jeg skal lave sådan en, men har da fundet ud af, at der under fedtkanten sidder en sene, som jeg skal skære væk
Har I nogle lækre forslag til hvordan jeg skal tilberede den og også meget gerne forslag til tilbehør, som er lækkert, nemt at lave (må gerne være noget der skal passe sig selv i længere tid) og helst ikke alt for dyrt?
Jeg tænker på at komme stegen i ovnen og komme et stegetermometer i, og så skal den selvfølgelig være rosa indvendig
men ellers er jeg lidt blank
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
dec 2008
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
Hvordan vil du lave hjemmelavet kryddersmør?
feb 2008
De lyder viiiildt lækre!
dec 2008
Sovsene er også på slump. Diverse svampe steges på en VARM pande sammen med en del peber til de er faldet lidt sammen. Herefter lidt fløde på som lige koger op og smages til med salt. Før fløden kan man også lade lidt rødvin koge lidt ind med svampene og evt. stegeskyen. Det kommer bare til at se lidt grumset ud, men smager skønt.
Den anden hælder jeg stegeskyen over i en gryde og lader den koge lidt ind med rødvin. krydrer med salt og peber og jævner evt med maizena hvis den er for tynd.
Andet lækkert tilbehør kan være halve ovnbagte tomater med forskellige krydderier.
Letdampede bønner eller grønne asparges som samles i bundter af 3-5 stk, omvikles med bacon eller serranoskinke og steges på panden.
Strimler af gul og grøn peber samt strimler af frisk grøn asparges. Lynsteger på panden og overhældes med lidt vineddike som står og koger lidt ind til det bliver sødligt i smagen
Finthakkede løg og evt. lidt hvidløg svitses i olie. Svampe svitses med og til sidst vendes det sammen med letkogte grønne bønner
feb 2008
asparges vil jeg dog holde mig fra, da jeg ikke selv bryder mig om dem...
med forskellige krydderier til de forskellige ting, kan du ikke komme lidt nærmere ind på forslag? For jeg er ikke særlig god til at sætte krydderier sammen, så det hele passer sammen i retten som helhed
dec 2008
Jeg er heller ikke så skarp i, hvilke krydderier, der passer til hvad :D, men til tomaterne ville jeg nok bruge estragon eller basilikum og evt lidt friskrevet parmesan (ikke det der prut på pose)
I det grønne kryddersmør kunne det være det samme, bare ikke i tørrede udgaver, eller masser af brøndkarse
feb 2008
Tomaterne? er det den tomatsalat du skrev om?
Hvordan vil du lave den?
"Letdampede bønner eller grønne asparges som samles i bundter af 3-5 stk, omvikles med bacon eller serranoskinke og steges på panden." den kunne jeg nok godt finde på at lave, dog med bønner i stedet... er det friske eller frosne bønner du bruger her?
dec 2008
Tomatsalaten ville jeg bare lave med tomater, hakket rødløg og en dressing af ca 3 dele olie og 1 del hvidvinseddike, lidt god sennep (evt den med honning), salt og peber som rystets sammen. Hvis man har lyst, kan man også putte feta eller oliven på eller måske nogle af de artiskokker, man kan få på glas. Ja i virkeligheden kan man jo putte på lige hvad man synes, men det er de ting, jeg bedst kan lide
Til den slags bønner ville jeg bruge friske som er kogt et minut eller to, alt efter, hvor sprøde, man kan lide dem. Man skal ikke regne med, de bliver meget mere tilberedt på panden
dec 2008
feb 2008
Der er helt sikkert nogle idéer, der skal prøves af med tiden
Jeg kom til at nævne et kartoffel-gulerods-løg-fad for kæresten, som jeg engang lavede, og sidenhen har tilrettelagt over et par gange, og det virkede han begejstret for, så det er det, det bliver...
dec 2008
feb 2008
kartofler, gulerødder og løg skrælles og skæres i tern - jeg plejer at skære dem i ca 1x1 cm
de kommes i en pose/skål, overhældes med godt med olivenolie, og så kommes der ellers krydderier i.
Jeg plejer at bruge:
salt
peber (evt. en hvidsløgspeber - købes i Tiger-butikker)
paprika
timian
Det hele blandes godt og grundigt, og op i en ildfast fad.
og så kommer jeg hvidløgsfed med ind, hvor jeg kun har fjernet den løse skal. den lægger jeg bare ovenpå, eller i en lille foliebakke ved siden af, så de bare bliver bagt. de bliver helt bløde og lækre og er søde på en anderledes måde. super lækkert til også
Det hele får så et par timer ved ca 150 grader. ikke højere, for så bliver løgene sorte og brankede.
Der røres selvfølgelig et par gange undervejs.
feb 2008
dec 2008
feb 2008
feb 2008
feb 2008
tilbehør + tilberedning oksetyndstegsfilet?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside