{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.540 visninger | Oprettet:

Hvordan hænger det sammen ? {{forumTopicSubject}}

Nu kan jeg se at vi har fået en dansk IDC vinder, og stort tillykke med denne bedrift. En IDC vinder er jo noget af det største man kan opnå. Der er dog en ting der undre mig lidt, og det er at hunden ingen brugsprøve har ? det er jo en brugsrace, og sådan en vinder vil jo blive brugt en hel del til avl, og så spørger jeg lige hvordan hænger det sammen ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan hænger det sammen ?
  • #1   30. aug 2011 Ok, men det kan da godt være det ikke er et krav, men hvorfor er det så ikke det ? altså en verdensvinder i en brugsrace, uden brugsprøve, lyder altså helt tosset.

• #2   30. aug 2011 Han har sin ZTP - resten arbejdes der paa!

Men det er jo ogsaa i vores oejne helt utroligt at han vinder i en alder af kun 2 1/2 aar. Jeg ved ikke om det er sket foer??? De fleste havde nok regnet med en sejr til Maxim di Altobello.

Athos er udstillet rigtig meget i aar, men nu holdes der pause, saa proeven kan komme paa plads, ved jeg fra ejeren Heidi Viborg!

• #3   30. aug 2011 ZTP er en avlsegnetheds prøve, og har intet som helst med brugsarbejde at gøre. Fedt at der arbejdes på resten smiley

• #5   31. aug 2011 Det kvæver noget mere psysisk samt driftmæsigt at gennemgå en feks. IPO prøve uanset om det er 3x70, der er en større belastning på hundene i en IPO. De ZTP prøver jeg har set bliver hunde overhovdet ikke testet eller belastet, de fleste træner til at kunne gennemgå en ZTP, hvilket ikke burde være nødvendigt, hundene burde jo indeholde de egenskaber der skal til. en ZVA kræver også en brugsprøve, nok fordi de er 2 forskellige ting.

En vinder hund skal da have begge dele ZTP/IPO måske endda ZVA.

• #6   31. aug 2011 Nu syntes jeg ikke det her er spørgsmål om show/work hunde.
    Men mere om hvad der ligger i racen, og hvilken signal værdi man sender til folk om hvad en dobermann er for en hund, eller ikke er mere.

• #7   1. sep 2011 Der er da helt vildt forskel på en I'et og en 3'er prøve
    Belastningen på hunden kan da slet ikke sammelignes, i en 3'er prøve BLIVER/SKAL der gå's til hunden.

Hvad fortæller en ZTP egentlig ?, drift ? i mine øjne nej, der er ingen momenter i en ZTP hvor hundens drift testes, psykisk ! ha ha, hvad mener du hunden testes for i denne prøve.

nu når der er flere der godt kan lide denne ZTP prøve, hvorfor stiller i så ikke også til körung ??

• #8   1. sep 2011 Ja, det har du ret i smiley jeg påpeger også kun paradokset i at verdens vinderen i en brugsrace ikke har en brugsprøve.

• #9   1. sep 2011 Syntes det er en lorte udvikling, og vi som elsker racen kan ikke være dette bekendt. og det må være special klubberne samt opdrættere der har ansvaret for udviklingen. Racen udvikler sig til en ren "paris hilton" hund.
    bare fordi den ser lidt godt ud. Der må sku kunnes gøres noget !"

• #10   1. sep 2011 gofd: ENIG

• #11   1. sep 2011 Der var engang en IDC siger der sådan her ud !!:

http://www.working-dog.eu/dogs-details/37215/Hertog-Conan-van-Manensheide-(NHSB-1647154)

• #12   1. sep 2011 Mener jo at der er en FCI standard som fortæller hvordan en race skal se ud. At der så er nogle dommere/opdrættere som gradbøjer denne er jo så en helt anden sag.

• #13   1. sep 2011 Standarden handler ikke kun om looks, det er vel kun 50% resten sidder i hovedet.

• #14   1. sep 2011 Det ved jeg godt, men nu var det jo lige udseendet der blev omtalt. Jeg håber der heller ikke at der er nogen der synes at det er smart at opdrætte hunde som kun kan få en 3. præmie og som dermed ikke er i stand til at opnå en avlsgodkendelse???

• #15   2. sep 2011 Øv, Sne/IS dit indlæg forsvandt, havde ellers et fint indlæg til det smiley

• #18   2. sep 2011 Oki, bare du har det med du vil have smiley

Min mening er så direkte modsat smiley hæ hæ (ingen stor overraskelse vel smiley
    Jeg mener at den moderne familie som arbejder 37 timer, med børn samt alt hvad der der til hører, slet ikke skal have sådan en hund, mener det er forkert at ændre racen, pga. mode luner samt tidsforbrug eller afsætningsmuligheder, jeg køber heller ikke en "chi" til IPO/PH eller what ever til mine behov. Jeg dog ikke vi skal tilbage til 1890'erne og syntes også at selve racen er blever noget flottere de seneste 10-15 år jeg mener dog samtidig, at det har en alt for høj en pris, det er jo i bund & grund en brugshund vi taler om, dette tror jeg ikke vil blive ændret. Hvis flok vil have noget andet så lad dem dog købe en anden race. Syntes bestem ikke en dobermann skal være en "alle familer'ers hund" .Jeg mener ikke at en dobermann nogensinde vil blive potensforlænger, for hvis de køber nutidens standard(læs udpræget showhunde) får de problemer med "nosser" smiley og hvis de køber ren work hunde, kan de slet ikke styre dem, og har dem sikkert ikke særlig lang tid. Jeg skal også lige nævne her, at hunde at work"linien" ikke er udpræget byttedrift hunde, bevars har de byttedrift, men de er ikke deres primære force, men derimod ren forsvarsdrift, det er denne drift der kendetegner en dobermann, der de fungere bedst og kan styres, den eneste race der er bygget til dette, det kan så godt være at andre syntes den er "bisk" men det er jo sådan der er laver og tiltænkt.

Jeg kender mange forhenværende dober folk der er skiftet til andre racer, og de er kun et fåtal der mener det er pga. kuperings forbud, de fleste mener at deres karakter/instinkter i dag er nærmest ikke eksisterende og det er derfor de ikke gidder at arbejde med dem mere.
    Der er alt for svært med nutidens hunde, i forhold til andre racer.

Jeg ser helst, at brugsegenskaberne bibeholdes/forbedres, at hunden så samtidig er ser godt ud er kun et plus. Jeg vil sku have race'en ser skide godt ud, samt arbejder som en drøm. Jeg er godt klar over at nutidens "bløde" trænings metoder ikke egener sig godt til dobermann'en (som arbejder i forsvarsdrift) samt de fleste ikke ved hvordan man håndtere dette.

Nå, men tilbage til det indlægget drejer sig om smiley
    Jeg syntes kun det er fint at en IDC vinder ikke har en prøve hvis de samtidig erkender det ikke er en brugsrace ! (ha ha sker nok ikke) der er jo noget ære på spil her, eller syntes jeg det er for dårligt, samt en glidebane til noget race'en ikke indeholder. Man ser feks. ikke det samme i andre brugsracer, om der så er "drift" forladte rotter, sch. eller boxere.

Vi kan sikkert diskutere ZTP kontra IPO mv. prøver i lang tid. Og i denne forbindelse er det rigtigt at en IPO hund der har dumpet 7 prøver er en lorte hund, men lur mig ikke om hunden ikke har taget en ZTP før den er begyndt på IPO.

• #19   2. sep 2011 Ps. sorry for stavebøffer, stavekontrol virker ikke på denne pc'er

• #21   2. sep 2011 Ja, Nu er vi enige smiley

• #24   4. sep 2011 Maria E.
    Jeg vi er enige smiley
    Dog ikke med henhold til agrassion, det er rigtigt der skal være en en hel del byttedrift at arbejde med, men topklasse hunde om det så er gsd'er, maller kører også meget højt i deres agarasion. men ja det fleste dommere vil da gerne se smukke byttedrift hunde, jeg vil bare ikke træne hund, på grundlag af hvad dommere pt. kigger mest efter, jeg træner på/med hvad jeg kan lide at se på.

Med henhold til avl, syntes jeg vi skal starte en anden tråd smiley da det ligger lidt udefor rammerne af denne tråd. Skal nok komme med et oplæg senere, så vi kan få en ligeså god og saglig debat som denne smiley

• #25   5. sep 2011 Hvor er det egentlige at det står skrevet at en dobermann er en brugshund. Der er jo ikke noget i FCI-standarden som siger noget om det(TEMPERAMENT:Af natur er en dobermann venlig og fredelig, og i hjemmet er den meget hengiven og glad for børn. Der kræves af den et middel temperament og middel skarphed, ligesom den ønskes med en middel pirringstærskel. Dens ydedygtighed, mod og hårdhed er afgørende for, hvor let den er at føre og for dens glæde ved arbejdet. Der skal lægges vægt på, at den ved en afbalanceret opmærksomhed over for omgivelserne virker selvsikker og frygtløs) og FCI Gruppe 2 (pinschere, schnauzere, molosser og sennenhunde) indikerer heller ikke noget i denne retning.

Nogle bruger dobermannen til Agility, nogle som redningshund og jeg har set eksempler på endnu flere ting i ind- og udland.

Jeg føler nogengange at der er holdninger som går i retningen af at hvis man ikke bruger sin dobermann som brugshund, så er det helt forkert at have en og man bør finde en anden race!!

Handler det ikke i sidste ende om at man giver sin hund (dobermann) et godt liv - om det er som det ene eller det andet kan vel være ligegyldigt, bare hunden er stimuleret og aktiveret, så den er tilfreds??

• #26   5. sep 2011 Jeg er selvfølgelig bevidst om at der i nogle lande (f.eks. Danmark) kræves en brugsprøve af en dobermann for at den kan opnå et championat, og man kan jo selvfølgelig sige at alene det er selve dokumentationen for at den ER en brugshund!

• #28   7. sep 2011 Slam! Tak for svaret, Marie!

• #30   7. sep 2011 Har har ikke noget at gøre med hvilke linier/dansk opdrættet eller opdrætter at gøre, jeg personligt er temmelig ligeglad og har intet forhold til noget af dem, jeg er sku kun en ganske almindelig HF der interesserer sig for racen, og kan konstatere en markant forskel på div. hunde Jeg aner heller ikke om de tidligere vindere har har haft en IPO prøve, det er nu kun fordi den jo er halv dansk jo blev interesseret og derfor undere emnet mig.

At stille spørgsmål til FCI mv. er også temmelig ligegyldigt, da dette jo er et debat fora, og ville jo gerne have andres mening (det kunne jo være jeg tog helt fejl i mine antagelser) er ikke så intersseret i FCI, eller anden organisation's mening, da jeg antager de bestemmer gældende praksis.
    Ville høre jer hunde folk's mening.

Syntes nok vi burde lukke denne tråd, da selve essensen nok er debateret færdig smiley vi burde istedet lave en tråd om avl/linier, og så samtidig tage os lidt sammen i denne tråd, så vi kan få en fin debat om dette emne.

Kommentér på:
Hvordan hænger det sammen ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce