Hvalp meget vogtende overfor mad {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har en hvalp på 4 mdr og nogle dage. En rigtig skøn og glad hvalp. Vi har dog et problem med ham og det er at han er SUPER madglad, og meget vogtende overfor det. Når han sommetider får serveret sit foder i en skål indenfor, og man nærmer sig puster han sig op, og man kan se at hvis man ville stikke sine fingre derned, kunne kan godt komme tanke om at fprsvare det, og det samme med Kødben.
Jeg har selvfølgelig spurgt om gode råd hos dyrlæge, og i schæfer-klubben hvor vi træner, og de mener at jeg skal lave Bytte-bytte øvelser med ham, hvor jeg har noget ekstra lækkert at bytte med, og det går fint. Men prøver jeg så uden noget lækker, så knurre han af mig, hvilket jeg ikke vil finde mig i. Jeg har allermest lyst til at tage kødben fra, så han "vænner" sig til at det er okay - men ved også godt at hunde i naturen ikke bare kommer og tager fra hinanden, så det har jeg fået frarådet.
Det skal lige sige at han aldrig har bidt efter os - han puster sig bare op og knurre - men min bekymring er at han når han bliver større, kunne han måske komme i tanke om at bide, for at forsvare.
Hvad ville i gøre? Håber at hører fra jer!
Vov fra os
jan 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 332
Jeg laver bytte handler med ham. Og grunden til at jeg vil kunne komme til ham når han spiser - er pga jeg har børn. Selvfølgelig render jeg ikke henne ved ham hele tiden når han spiser - jeg er jo ikke dum. og det gør børnene heller ikke. Men vil være sikker på at hvis børnene kommer til at gå derhen, at det så ikke sker noget.!!
Som du kan læse i min tekst, hvis du gad læse den ordentlig, så ved jeg godt hvordan tingene foregår fra naturen!! Vi har schæferhund før, hvor dette intet problem var.
Jeg skrev for at få gode råd.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
jan 2010
Du har din mening, og det er ikke lige den jeg søger, så mange tak - men ellers tak.
jan 2010
Det er så træls at lave oplæg herinde, for folk laver deres egne konklusioner.
Jeg bytter-bytter - og er der flere øvelser man kan lave, så modtages de gerne! - JEG TAGER IKKE MAD FRA MIN HUND!
jan 2010
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Når den stoler på dig vil den lade dig komme til maden ikke før.
Fortsætter du med at overskride hundens afstandssøgende signaler kan jeg garantere at den snart begynder at snappe ud efter dig og bliver du ved så vil den bide.
Hunden bruger det eneste sprog den har for at fortælle dig hvor dens grænser går.
Den er et rovdyr og enten accepterer man dette ellers så har man ikke hund.
Respekter hundens grænser og arbejd på at få den til at stole på dig (ved ALDRIG unødigt at overskride hundens grænser) og der vil skulle mere og mere til for at overskride hundens grænser.
Hvis ikke du allerede NU tager dig sammen (fejlen er 100% din skyld, IKKE hundens) så kan du ende med at gøre den hund farlig at omgåes lige som man kan med hvilken som helst hund hvis grænser man konsekvent overskrider.
En usikker hund (der ikke stoler på sin ejer) er en farlig hund.
jan 2010
Sanne - Enig - og som skrevet, så mangler jeg disse tillid øvelser, så har du nogen, så kom endelig med dem
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.061
jan 2010
okt 2007
Meget gerne træne med hunden da dette betyder ros og godbidder + det styrker dens selvtillid og forebygger derfor at hunden skal blive usikker og dermed agressiv :o)
Skal der skældes ud (hvilket der ikke skal men hvis der fx. skal siges NEJ) så lad manden om det, altså undgå så vidt det er muligt unødige konflikter.
Altid sørge for at der er sammenhæng mellem handling og konsekvens.
Tag ALDRIG noget fra hunden uden at tilbyde noget der er bedre. Evt. så giv hunden halvdelen af sin mad.
Når den så er færdig så giver du den resten evt. med noget godt i så alt hvad der har med dig og dens mad at gøre er positivt og udelukkende positivt.
Tillidsøvelser er alt hvad der får hunden til at forbinde noget positivt i sammenværet med dig :o)
Sværere er det ikke selv om det kan lyde sådan :o)
Du har en race der er MEGET nem at træne og MEGET nem at ødelægge.
Hatten af for at du søger råd og rent faktisk er villig til at lytte :o)
jan 2010
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 189
jeg vil gi christa og sanne ret.
jeg så en udsendelse med viktoria stilwell (staves) med en hund der var meget aggresiv ved sin mad. hun satte sig på en stol lidt fra hunden med al dens mad. så lavede hun kontakt øvelse, fik den til at sætte sig og kigge på hende, hun gav den lidt foder, sagde værsko, når den havde spist det, søgte hun kontakt med den igen. og det fandt hunden hurtig ud af. og det gik rigtig godt, men ik røre hunden mens i øver, jeg syntes slet ik man skal røre hunden, når den spiser og la den spise i fred, men i de små potioner. og hold dine børn fra hunden mens den spiser.
og når hunden ik er så gammel skal det nok lykkedes for dig:)
og lær den at den skal ligge i sin kurv/tæppe, når den spiser kødben. nu ved jeg ik hvor gamle dine børn er, men jeg gjorde det med min gamle rottweiler, jeg gav ham kun ben, når mine børn ik var hjemme, så var det problem løst. og min shar pei har lært at ligge på tæppet med benet og han er lige glad med børnene går rundt, men ta dine forholdsregler, det er bedst. der er ingen grund til at friste skæbnen.
held og lykke med projektet:)
ok det blev lidt langt
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 66
Jeg har også en hvalp, på næsten 6 måneder. Jeg roste hende rigtig meget når hun spiste mad og kødben. Da hun også bare meget stiv og knurrede da hun første gang fik et kraftben. Men en masse ros, med stemme og kroppen hjalp rigtig meget
okt 2007
Men man skal træne det ordentligt og så bliver det ikke noget problem.
dec 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 475
Nu kan jeg give ham frisk vand mens han spiser, giver ham dog lige et hint om at jeg kommer, men det har taget tid at træne denne tillid.
Jeg har arbejdet på samme måde mht kødben. Men det er først de sidste 4 mdr., hvor det har været en succes. Han har faktisk ikke fået kødben fra han var 7 mdr til 1,8 år. Hans tillid til mennesker har ligget på et meget meget lille sted, så den kamp ville jeg ikke tage, før han var 100% tryg ved min tilstedeværelse.
Husk altid at gå med siden til din hund, når den er usikker på, hvad du finder på. Det er din måde at fortælle at du ikke er farlig.
God arbejdslyst!!
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
Men er enig med de andre, mine hunde spiser i et aflukket rum, de har nu ikke noget madforsvar mere, men de fortjener ro når de spiser, min datter skal ikke snakke med dem når de spiser.
dec 2008
Han får ikke mad i sin madskål mere.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
dec 2008
Jeg er helt enig i at der skal være madro, men det er altså rart, at kunne komme til sin hund eller bare gå rundt om den, uden den går i forsvarsposition.
Det samme gælder herhjemme med kødben. Som udgangspunkt skal han have ro, men han vælger ofte at ligge ved vores fødder og tygge ben, så skal han accepterer at vi går rundt.
okt 2007
Hvis Kia ikke kan få det sidste af maden ud af en dåse med vådfoder kommer hun og beder mig om at hjælpe. Hun skubber til mig med dåsen :o)
Hvem ønsker ikke en hund som har fuld tillid til sin ejer :o)
Jeg ender indimellem med at skubbe til Kia når hun spiser fordi hun altid står i vejen. Hun flytter sig bare med hovedet i madskålen :o)
Jeg tager dog forholdsregler og vil ikke have børn eller andre hun ikke stoler på i nærheden af hendes mad. Pt. tror jeg ikke det ville være et problem men hvorfor tage chancen?
Mine forældre må gerne fodre hende men skal bruge ventkommandoen så hun ikke spiser uden at få lov og så er de væk fra maden når hun går igang.
Havde en hittemis sidste år og den var ikke bange for Kia og havde INGEN respekt for hende. Den stod mellem hendes forben og spiste sammen med hende. Men da jeg opdagede det flyttede jeg den fordi hvem kunne vide om Kia ville blive ved med at synes det var en god idé.
Kia er nemlig blevet ekstremt madglad.
Kia er allergihund så jeg SKAL kunne komme til at fjerne mad hvis det er noget hun ikke kan tåle.
dec 2008
I Walders tilfælde havde de to forrige familier misbrugt hans tillid, så jeg har haft en kæmpe opgave at løse. Den er ikke løst 100% endnu, men kan skyldes, at mistilliden er grundlagt i de vigtigste måneder af en hvalps liv.
Vi har ikke selv børn, men har tit besøg af dem. Ingen af dem er i nærheden af Walder, når han spiser.
jan 2010
Og dette har jeg også fået rigtig mange gode tips til
Jeg er enig i at hunden skal have fred når den spiser. Men jeg vil have (og gøre min indsats) for at han får så meget tillid til os når han spiser at det er okay vi er der. Jeg VIL at jeg og mine børn kan komme være der når han spiser mad eller kødben. Så at gemme ham væk når han spiser, kommer ikke på tale her.
jan 2010
Jeg vil at man kan kunne komme til min hund, hvis nogen skulle komme til dette, uden der sker noget - og den er ikke længere.
jan 2010
Så synes ikke jeg fremstiller nogen som idioter - for det mener jeg ikke i er - jeg kan bare ikke bruge jeres råd denne gang, og det må folk også respektere.
dec 2008
Helt enig.
jan 2010
Jeg tror jeg lukker denne tråd nu, da jeg ikke gider disse diskussioner, og mennesker der bare vil have det sidste ord.
Tak for alle jeres indlæg, tips og tricks!
Vi ses.
jan 2010
dec 2008
Tak til dem, der bidrog til dette.
Hvalp meget vogtende overfor mad
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside