Hundegalleri.dk ©

Hundegalleri.dk ©

Medlemmer: 978
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
1.609 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Sterilisation på mandag Sterilisation på mandag

Jeg begynder at blive nervøs for Cinda´s sterilisation på mandag d. 7.-3. Jeg har ikke i mit voksne liv fået en hund steriliseret og kunne godt bruge nogle gode råd om, hvor længe hun skal holdes i ro, foder, krave osv...?

Jeg kan hvis det bliver nødvendigt, tage fri resten af ugen, men hvordan er jeres erfaringer af, hvor meget der skal være opsyn osv. med tæver, som lige er blevet steriliseret?
Får hun bandage på og er risikoen for komplikationer stor?

Ville blive glad for at blive beroliget, men vil også gerne vide, hvad jeg skal tage hensyn til og hvad der ellers er vigtigt i tiden efter operationen...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterilisation på mandag
  • #2   3. mar 2011 Jeg fik freya steriliseret for 2 uger siden i dag.. har holdt hende i ro og har haft snor på hende hver eneste gang hun har været ude.. hun er en lille vildbasse, så det var det bedste.. hun fik fjernet sting i mandags og såret er bare blevet så fint..

Dertil skal siges, at vi i lørdags måtte lidt akut på dyrehospitalet, da hun begyndte at tisse en anelse blod.. vi fik hende scannet og hun havde fået nogle blodsamlinger ved livmoderen samt der var irritation og hævelse.. der har ikk været noget som helst at mærke på hende - nok fordi hun har været på smertestillende lige siden..

Hunden for ikke plaster eller bandager på.. heller ikke sådan en halskrave. jeg havde taget fri fredag efter operationen torsdag og synes det var rart så at have weekenden hjemme til opsyn med hende.

i dag for første gang i 2 uger har hun rendt frit rundt i haven.. hun forstod det ikke og vil gerne have snor på smiley

Men alt i alt synes jeg det er gået rigtig fint... Freya stoppede hendes penicilin kur i dag og håber nu alt er i skønneste orden smiley

• #3   4. mar 2011 Om hunden skal have skærm, "bodystocking" eller ingenting på afhænger af hvilken operation hunden har fået. Det kunne tyde på at Githa´s hund har fået lavet en kikkert operation og ikke fået fjernet hele livmoderen, derfor er det også kun 2-4 små ar(sammen syninger) og derfor behøver hunden ikke at have værn på så den ikke slikker sårene op.

• #4   4. mar 2011 Vi sige du skal holde øje med hende de første par dage. Holde hende i ro, være der for hende osv.. Hun piver nok meget den første dag, måske også på anden dagen. De har jo meget ondt!! Hvis du har opsyn med hende hele tiden, kan du tage kraven af, bare hun ikke piller i det. Vores havde meget ondt, og pev meget den første dag. Og vi tog også kraven af når vi havde hende under opsyn. Men ellers skal du ikke være urolig, det skal nok gå det hele :o)

• #5   5. mar 2011 About my dogs - M : Freya har et ar der er ca 8 cm langt.. så hun har fået fjernet livmoderen og sådan..

• #6   5. mar 2011 Hej Pia K
    Tak for endnu en god beskrivelse til mine uendelige spørgsmål - Cinda er bare anderledes end alle mine gl. hunde...hmpf;)
    Den skønne drønnert...

Nå men det lyder ret enkelt - luftes i snor, ikke lege med andre hunde og godt med gåture?
    Ikke for meget mad - tjek - nyt foderskema med Barfen laves løbende.
    Stingene sidder i 12 dage?
    Hvor køber man en body stoking til hunde?

Jeg har Klorhexidin til at rense med i flydende form...

Hvor længe skal jeg tage fri, tror du?

• #7   5. mar 2011 Hej Githa
    Tak for svar!
    Jeg kan tage fri et par dage heldigvis, men det er jo mandag, hun skal steriliseres, så ikke op til en weekend...

Håber din Freya er ok!
    Lyder lidt underligt, at hun intet har haft på, for ikke at slikke i såret/stingene?!?

• #8   5. mar 2011 Hej AboutMyDogs
    Ja, har godt hørt om den slags operation, men det er den store operation, Cinda skal have foretaget på søndag...
    Får man en evt. body stovking hos dyrlægen, eller?

• #9   5. mar 2011 Hej Kakki og Rumle
    Jeg får vel noget smertestillende med hjem fra dyrlægen?!
    Cinda er et energibundt, så tror Pia K er inde i noget af det rigtige mht. at holde hende i snor efter sterilisationen indtil stingene er væk.

• #10   5. mar 2011 Thess, cinda & skovtrolden - fik af vide af dyrlægen at det intet gjorde hvis hun kom i nærheden af det, med hensyn til at slikke i det og sdåan.. man kan jo ik forhindre det.. hun skulle bare gøre som hun plejede - også med at hoppe i sofa, seng og sådan.. med måde selvfølgelig.. Nu er Freya også en dejlig robust lille tøs, så faktisk kunne hun slet ikke nå såret og slikke i det ;D

Jo tak, hun har det alletiders, hun er helt på toppen nu smiley Håber det kommer til at gå godt på mandag med din prinsesse !

Men men.. du får alletiders vejledning af din dyrlæge når du henter Cinda igen med hvad og hvordan du skal forholde dig til det hele.. og smertestillende får du også med til Cinda smiley

• #11   5. mar 2011 Vi fik ikke smerterstillende med, men vi kunne hente noget hvis hun fik MEGET ondt (vores dyrlæge bor tæt på).. men måske hvis du spørger efter det.. bedøvelsen tager sig i løbet af dagen, og når den er væk, så får de små pus ondt!! Det er jo alligevel en voldsom operation til sådan et lille dyr :o) men mit bedste råd er, vær der for hunden, og sørg for den har det godt. Forkæl den lidt ekstra.. Det ville man jo også gøre, hvis det var ens barn :o)

• #12   5. mar 2011 Da min tæve blev steriliseret fik jeg smertestillinde med hjem, og det kan du bare bede din dyrlæge om.
    Min tæve havde meget ondt, men hun er også lidt af en kylling (0;
    Du kan få en bodystocking ved dyrlægen, det fik jeg også da jeg ikke bryder mig om kraven, men det kræver at man har en hund der kun vil slikke og ikke bide i såret. Da jeg fik kastereret min hanhund var en krave eneste udvej.
    Min tæve holdt sig selv i ro indtil hun var klar, min hanhund havde ikke behov for det.
    Jeg havde taget en dag fri, jeg var der da hun blev lagt i narkose, og var der da hun vågnede igen, det er et krav jeg har til min dyrlæge, ingen af mine hunde skal opleve at blive efterladt og så blive lagt til at sove og ikke ha min støtte når de vågner.
    Men held og lykke på mandag, håber du har valgt det rigtige tidspunke
    (midt mellem 2 løbetider) så får du din dejlige hund med hjem igen.

• #13   5. mar 2011 Mange tak, Githa - ja, er sikker på det nok skal gå, håber jeg kan passe skolen efter et par dage.
    Her bliver det ikke noget problem med springen op i møblerne...

• #14   5. mar 2011 Kakki og Rumle - jeg er der for hende så længe det er nødvendigt, selvfølgelig;)

• #15   5. mar 2011 Hej Pia M
    Mange tak!
    Det er dyrlægen, som har bestemt tidspunktet, så det skulle gerne være det rigtige.
    Jeg spørger lige ang. bodystocking og smertestillende inden jeg kører fra hende....
    skal i skole og så henter jeg hende, når jeg får fri. Desværre er det ikke godkendt fravær at tage til dyrlægen med sin hund. Hvis det bliver nødvendigt efterfølgende, må jeg lægge mig syg.

• #16   5. mar 2011 AboutMyDogs - der skulle selvfølgelig have stået mandag....

• #17   6. mar 2011 Det er en myte at tæven skal steriliseres mellem to løber tider, bare man ikke gør det lige inden, under eller efter en løbetid, så er der ikke noget at være bekymret for.

Kakki og Rumle <: Syntes godt nok at det lyder lidt vildt og som et rigtig dumt sted at "spare", at hunden ikke får smertestillende, det ville jeg aldrig byde min hund og har heller ikke hørt om det før. Det kan være meget smertefuldt for en tæve at blive steriliseret da der bliver rodet rundt inde i deres mave og der bliver skåret og syet i dem.

Det er vigtig at hunden ikke springer for meget rundt og kun bliver luftet i snor til stingene bliver fjernet. Det er også vigtig tæven ikke slikker eller bider i såret(sammensyningen) da stingene kan gå op. Har prøvet at få både han hunde og hun hunde ind igen, som skulle i narkose igen fordi ejeren ikke var opmærksom/gav skræm eller ligende værn på. Og det er aldrig sundt at komme i narkose og heller ikke særlig rart for hunden. Så kan da kun anbefale af man holder hunden fra såret og kun lufter den i snor i de 10-12 dage det står på.

• #18   6. mar 2011 Hunden vil selvfølgelig prøve at komme til såret. Vi ved da selv hvor meget det klør hvis vi har fået et stort sår og det er ved at hele.

• #19   6. mar 2011 AboutMyDogs - det er jo netop det, jeg er mest nervøs over (smerter og såret)
    Selvfølgelig kun luftes i snor indtil stingene er taget, men hvor meget skal jeg ellers holde øje med hende indenfor, når hun begynder at rende rundt?

Er sikkert online imorgen aften, når Cinda er kommet hjem, ligger hun nok bare og sover....

• #20   7. mar 2011 Afleverede Cinda ved dyrlægen kl 8 og henter hende efter kl 16.
    Pyhh...

• #21   7. mar 2011 Hvis du har mere end en hund hjemme skal du nok lige skræme hende fra de andre, så de ikke begynder på noget vild lege eller ligende. De kan også bide i såret.

• #22   7. mar 2011 Hun fik også smertestillende, men kom sig hurtigt :o)

• #23   7. mar 2011 Hvordan er det gået med Cinda?.. Har tænkt på jer mange gange i dag smiley

• #24   8. mar 2011 Tak skal I have for jeres svar:)
    Har ikke andre hunde og kattene er ikke sammen med hende disse dage...

• #25   8. mar 2011 Hej Githa
    Tak det er gået som det skulle!!
    Skriver senere

• #27   9. mar 2011 Cinda er rigtig svær at holde i ro, så det er noget af en prøvelse med min tålmodighed...
    Dejligt hun har det så godt, men håber ikke det går galt med såret.

Cinda har fået smertestillende tbl igår morges og i morges. Vil tro det ikke er nødvendigt at give hende imorgen, men måske for en sikkerhed skal jeg give hende en tbl inden jeg kører i skole.

Kommentér på:
Sterilisation på mandag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce