{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Sund mad- hjælp {{forumTopicSubject}}

Ja så skal kæresten og jeg smide en 5 kg eller sådan noget. Vi ahr levet for godt efter rygestop, så har lige lidt der skal af.
Men hvad pokker kan man lave? Vi har nogle enkle retter, som er både fattige på fedt og på kulhydrat, men langt de fleste retter er med pasta (fuldkorns)

Hvad er jeres bedste opskrifter til sund aftensmad?

(Ikke noget, som skal have for lang tid i vogn, da vi kun har en kombiovn)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sund mad- hjælp
  • #1   24. jan 2011 Kan i ikke bare lave de almindelig retter, med flere grønsager, og mindre fedt smiley ?

• #2   24. jan 2011 Altså alt er i forvejen med reduceret fedt. Men egentlig så er der ikke grøntsager til ret meget af det, og jeg synes, at det er svært at tænke ind

• #3   24. jan 2011 man skal gerne have 400g grønt om dagen smiley kogt, rå etc

• #4   24. jan 2011 Jeg mangler bare idéer til hvordan og hvad der er godt.

Mit stofskifte før rygestoppet tillod chips og dip til morgenmad og pizza til aften- hver dag. Så det er meget nyt for mig/os at skulle lave sund mad

• #5   24. jan 2011 Når jeg gerne vil leve sundt og smide et par kilo, lever jeg gerne efter syre/base-reglerne om ikke at blande stivelse med protein... Så ingen kartofler, pasta, ris eller brød sammen med kød - begge dele spises i stedet sammen med grøntsager.. På den måde får man automatisk en masse grønt :O)))

Som bonusinfo indeholder de grønne grøntsager færrest kulhydrater smiley

Pt bruger jeg derudover madlog til at beregne kcal da jeg ikke må træne - motion er jo ellers et perfekt redskab til at smide få kilo som her :O)

Herhjemme spiser vi meget råkost og broccolisalat - det er sundt, nemt og passer til mange retter smiley

• #6   24. jan 2011 Jeg træner, men kæreste er lige fået rekonstrueret sit korsbånd, så han må faktisk ikke lave noget i lang tid. Derfor vi må satse lidt på kosten.

Jeg synes bare ikke, at man bliver mæt af grønsager og kød fx. Jeg mangler virkelig de der 200 gr pasta jeg gerne fortærrer...

• #7   24. jan 2011 Julie, hvis man lever uden pasta/ris og kartofler en uges tid, og i stedet skruer op for kødet, så kommer mætheden på en anden - og faktisk bedre - måde ;o)

Så det er bare lige lidt med tålmodighed. Man skal vænne sig til, at mætheden indtræffer en kende senere. Til gengæld holder den længere ;o)

• #8   24. jan 2011 CH: det må vi prøve. Vi skal bare have utroligt meget kød så...

• #9   24. jan 2011 Jep - det er også godt for din gode mands heling ;o)

Min oplevelse er faktisk, at den samlede mængde mad kommer ned, når kødmængden kommer op. Det mætter bare mere.

• #10   24. jan 2011 Hvor meget kød skal man spise? Vi deler i forvejen 500 gr ca to mand

• #11   24. jan 2011 Julie - jeg kender godt problemet med mætheden... Har nu i et år levet alt for godt både hvad angår maden men især hvad angår alt det søde ;O))) Så min krop mangler nu al sukkeren...... Det er vel næsten som at have abstinenser ;O)

Og jeg kan så ikke gøre som CH foreslår, da jeg helst skal spise så lidt kød som muligt.... Jeg kan nemlig ikke fordøje det og bliver utrolig dårlig af at spise kød..

• #12   24. jan 2011 Wow!
    Uden at der er rester?
    Vildt!!

Hos os er 500 g. dækkende for to. To stykker kød til hver som udgangspunkt... Det plejer at blive 2½ til manden og 1½ til mig.

Det må I eksperimentere med - Lav forsøg en uges tid og så tror jeg, at den der gode mæthed sætter ind.
    Men det kræver at man helt holder de der hurtige kulhydrater ude af kosten - døgnet rundt.

• #13   24. jan 2011 Michelle, det er super-surt!

Er der intet kød, der kan du?

Alternativt kan du jo dykke ned i andre proteinkilder, dem findes der jo også en del af på den vegetabilske side :o)

• #14   24. jan 2011 *CH*: det kommer an på, hvad det er. Er det hakkekød i en kødsauce, så er der lidt rester. Ellers ikke. Vores problem er helt klart portionsstørrelserne.

• #15   24. jan 2011 Det er jo vigtigt, at man føler sig mæt.
    Og der skal en del til at føle sig mæt med kulhydrater.

Jeg vil anbefale at skrue op for de små proteinrige mellemmåltider også - så er der måske ikke sparet ligeså meget sult op til aftensmaden ;o)

• #16   24. jan 2011 Kan du komme med eksempler? det eneste jeg kan hitte på til mellemmåltid er frugt- og jøses det mætter jo *BIP*

• #17   24. jan 2011 Nødder, mandler, æg, tørret kød, snackspegepølse, ost, yoghurt naturel med lidt frugt i, Quinoa....

Der er helt sikkert mange muligheder og mange kombinationer man kan lave i små hyggelige snack-portioner.

• #18   24. jan 2011 HB - som ikke er protein, men kulhydrat ;o)

• #19   24. jan 2011 Hvis man vil forsøge at vænne sig til at blive mæt af protein, så er det skidt at spise kulhydrat :o)

Man skal lige have den uge der helt uden, så man får fornemmelsen i kroppen af den gode mæthed og ikke den hurtige mæthed ;o)

• #21   24. jan 2011 Ch - ja det er vildt surt, specielt fordi jeg elsker en stor rød bøf ;O))

Kylling (og sikkert også fisk) er bedre end okse- og svinekød... Så prøver at holde mig til det også minimere det andet.. Og har så i madlog gruppen fået mange gode forslag på andre proteinkilder :O))

• #23   24. jan 2011 Jeg har fx lige lavet en ret her til aften bestående af:

450 gr kyllingefilet
    1 Aubergine
    1 Squash
    3 Tomater
    2 Peber i valgfri farve
    1 Håndfuld hakket løg ELLER ca. 3 forårsløg
    Og så en krydderi-blanding jeg køber i tyskland

(link fjernet)

Nammenam smiley

• #24   24. jan 2011 Bruger godt nok mere kylling end der står i opskriften, men der er også altid noget tilovers smiley og vi er også 2 personer smiley

Kommentér på:
Sund mad- hjælp

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce