hvordan kan jeg hjælpe?? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er herinde af to årsager. Jeg tog 4 kg på i sommers, og har indtil videre tabt 1,5 og vil gerne tabe endnu 25...
Derfor håber jeg på lidt inspiration herinde fra.
Den anden, og meget vigtigere grund er, at min kæreste skal tabe sig 25 kg.
Han har altid været overvægtig, og har haft det ene nederlag efter det andet.
I fredags var han ude for at købe lange bukser, og fandt ud af, at de bukser, han vil gå med, ikke kan købes i en størrelse der er stor nok. det kom selvfølgelig som et kæmpe chok for ham, men så sandelig også for mig...
Her i weekenden har vi snakket rigtig meget om vægttab, og hvordan vi kunne komme ordentligt i gang med det.
Vi har tænkt igennem, hvad synderne er.
Synderne er cola light og chips. Men når vi tænker tilbage, så har han af sig selv trappet ned med de to ting lige så stille over de sidste måneder. Cola drak han for 4 måneder siden 2 l om dagen, hvor vi i dag køber 1,5 l’s flasker og de holder i 2 dage, så bestemt et fremskridt.
Chips var for ¾ år siden næsten dagligt. Nu har han så fået nok at chips i den forstand, at det ofte kun er en enkelt pose, max 2, han spiser om ugen. Selvom han ikke vil nøjes med en pose, når vi handler og køber 2-3 poser, som jo så ligger og frister i hverdagene.
Vi er i dag startet på sunder livsstil, og da jeg lavede hans madpakke til i dag, vejede jeg alt, og skrev det hele ned, og har tænkt mig at gøre det fremover. Og så selvfølgelig også regne kcal ud.
I går kom vi frem til, at han skal vende sig til at drikke max ½ liter cola om dagen. Mit håb er, at når han er blevet vant til det, så kan vi begynde at arbejde på at det bliver mindre og mindre.
Mht. motion har vi snakket om, at han skal stoppe til taekwondo, som han har været meldt til siden marts, men kun kom til i starten. Nu kommer han ikke, fordi han har det så dårligt med sin vægt, størrelse og kondition. I stedet vil han starte til træning. Han går på seminariet, og der har de et træningscenter, som han kan bruge så tit han har lyst til for 250 kr. for ½ år. Det er meget billigere end 90 kr. pr måned + årskontingent osv. Der ville han så gå sammen med en, han går i klasse med.
Samtidig vil han gå en tur hver aften. Vi har en rute i området, der tager ca. 50 minutter fra start til slut.
Jeg har sagt – og står selvfølgelig 100 % ved det - at jeg vil hjælpe og støtte ham gennem denne kamp, men har samtidig understreget, at jeg ikke kan kæmpe kampen for ham.
Men jeg har ikke rigtigt nogle idéer til at hjælpe og støtte ham. Nu går det jo godt med modet, men hvad kan jeg gøre, når modet svigter?
Jeg har fundet nogle forskellige tips til, hvad man kan gøre, når trangen til det usunde melder sig, og overvejer lidt at skrive dem med en festlig skrift og farve, og så printe dem ud og hænge dem op.
Men er der andet jeg kan gøre?
Hvad gør I/jeres venner/familie/kæreste for at støtte jer, i jeres kamp?
Hvad har I af underlige, finurlige tricks til at gøre jeres hverdag nemmere, når i kæmper med vægttab?
Hvordan holder I motivationen oppe?
Hvordan abstraherer I fra trangen til usundt og evt. dovenskaben til at komme af sted?
Hvor lang tid vil I mene det skal tage min kæreste at tabe de 25 kg på en fornuftig måde, så de ikke kommer igen med det samme?
Unskyld, det blev så langt, men håber alligevel, I har lyst til at hjælpe bare lidt
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.853
Jeg har bestemt også tænkt mig at belønne ham med noget, han gerne vil have undervejs. når han kommer under 90 (eller 85, kan ikke helt huske det) så har hans forældre lovet ham et hvidt jakkesæt - hvidt klæder ham fantastisk godt og så har hans fætter lovet ham en ting, og jeg har lovet ham, at han får en jakke fra hans yndlingshold i amerikansk fodbold... så gulerødderne for enden af tunnelen er der skam... og jeg ved hans forældre har lovet ham det i flere år.
vi sidder også ved tv-et og spiser, men kan bedre lide at spise ved spisebordet. det eneste der gør, at der sjældent bliver spist der er, at der altid roder med skoleting, fordi vi begge studerer og ikke har plads til skrivebord i lejligheden
jeg har rigtig tit lavet en lille tallerken med alt muligt frugt og grønt på, men han er desværre noget kræsen hvad det angår. han kan godt lide det, men der må ikke være misfarvninger eller stødmærker på eller lign.
og så siger han, at han hellere vil gnave af et æble, men får det ikke gjort. selvom han gerne vil begynde at spise mere frugt...
jeg tror også mængderne af maden spiller en rolle. når vi eks. laver en knorr-lasagne er der jo 4 portioner i. vi spiser næsten en hel os to alene, og det skal jo bare være slut.
da han boede hjemme, spiste han stort set kun rullepølse, spegepølse og leverpostej på hans mad.
det er så ændret nu. han kan ikke lide rullepølse mere (Juhuuu ), og spegepølse har vi ikke haft siden i sommers. leverpostej vil jeg til at fase ud nu og så kun købe de små pakker, for når vi har det i køleskabet, skal det jo også spises, og jo mere der er, jo mere skal der spises inden det bliver dårligt.
nu har jeg købt pikant ost 11 %, kyllingebryst og kalkunbryst. og så vil vi have dåsetun i skabet, som han kan spise på groft brød, lige så meget hans kcal tillader
vi har her de sidste par måneder kun spist pizza fra pizzaria, og det har været max to gange pr måned (selvom det jo også er ALT for meget), det skal også være slut nu.
ok... så jeg skal simpelthen have ham til at finde ud af, hvad der motiverer ham - eksempelvis ros, og så skal han også have det. også af andre end mig.
jeg tror vi skal have hans forældre med ind over her, for deres mening og hvad de siger betyder jo også meget for ham.
men problemet med ham er, at han ikke som sådan spiser slik, altså chokolade, vingummi, (lakrids kan han ikke lide), men han elsker peanuts. hvad kan erstatningen være for det?
jeg har overvejet at få købt en popcornsmaskine, så man kan lave sine egne popcorn, og så lave dem uden olie, for han elsker popcorn, som jo så kan erstatte chips...
jeg overvejer meget madlog.dk, men jeg har valgt at skrive ned og veje af. jeg står for det meste for maden, og også madpakken.
håber jeg kom rundt om det hele
aug 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 1.316
De har sådan et point system, så man tæller points hver dag. Uanset hvordan man gør, så kræver det forberedelse og planlægning. Man skal hele tiden være foran, så man er forberedt hvis trangen melder sig.
JEg har haft glæde af at have, nødder, mandler, vindruer og bær hjemme.. Bliver jeg lækker sulten så kan blåbær (så mange som jeg gider) 10 nødder, mandler eller vindruer ta det.. Til et lille mellemmåltid har jeg også nogen gange kommet det i en lille skål yoghurt, Cheasy vanilje, den er fedtfattig :o) Og smager lidt som dessertcreme
Hvad får I til morgenmad?
I kunne jo også købe letpostej :o)
Hvis motivationen holder og han klør på, så vil jeg tror et års tid kan gøre meget ved det :o)
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Det tager jo tid at lave og det er nok ikke altid så motiverende så man gider?
Sodanvand er rent ud sagt rene sukkerknaller.
Næste gang I er nede og handle ind - så få ham til at slæbe på 20kg eller noget og regn ud hvor mange colaer der går på de kg fx
feb 2008
jeg tænker også hjemmelavede popcorn, lavet med vand i stedet for olie, for han kan nemlig rigtig god lide popcorn
han er temmelig svær at få til at spise frugt og grønt.
han har gulerødder med i madpakken, så når han kommer h´jem, vil han slet ikke have gulerødder.
jeg kan ikke få ham til at spise rå broccoli, ærter, eller lign. som jo ellers er rigtig godt.
han er meget kræsen mht frugt - det skal være pænt, uden slag, mærker eller skræmmer
i går fik han agurk-stave med i madpakken, men spiste dem ikke, og jeg havde ikke hørt at han sagde det, så i morges skar jeg nye agurkestave til ham, og han blev sur over det. og han fik heller ikke spist alle gulerødderne...
hvordan kan jeg få han til at spise rå grønsager??
feb 2008
men hvis jeg kan få ham til at spise bare en god portion til aftensmad, så er det vel også ok??
selvfølgelig er det bedst, hvis han ville have i løbet af dagen, men et sted skal vi jo starte...
jeg kan så sige, at han er langt mere motiveret for at tabe sig end jeg har set ham før...
jo i sommers var han 3 gange hos Weight Watchers, men han gad ikke møderne forid han ikke fik noget ud af at komme der, udover at blive vejet og få nogle opskrifter...
det problem han så havde dengang var, at han ville tabe sig lige nu og her og helst tabe 25 kg på en måned eller lign, og så kørte han selvfølgelig sur i det.
jeg kan mærke på ham, at denne gang er han meget mere motiveret for at ændre sine vaner nu, end han var for bare ½ år siden
aug 2007
Hvad får I til morgenmad?
feb 2008
rugbrød med kyllingebryst eller kalkun eller pikantost 11%
det samme til frokost...
ej... vi købte noget yoghurt i går for at han skulle få noget mælkeprodukt, vi har også ost i køleskabet af samme grund
aug 2007
feb 2008
vi er begyndt at spise mad fra WW opskrifter og mad med få kcal i. jeg har også besluttet mig for at købe kød med max 10 % fedt, selvom det er det dyrere...
ja, vi er studerende, og pengene er små, men det kan da ikke være så svært... vi ved jo godt hvad der er sundt og hvad der ikke er sundt
tænker jeg bare...
feb 2008
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Eller blend dem til en sovs?
hvordan kan jeg hjælpe??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside