Hundeopdragelse {{forumTopicSubject}}
Jeg fik lyst til at skrive dette indlæg uanset om jeg får på puklen eller ej:)
Vi har to hunde, dem kan i læse om på vores profil, disse to hunde er opdraget efter de nye metoder, altså godbidder og masser af ros, nogle ting har de da lært, men de læret også at styre hjemmet når der ikke var godbidder i sigte.
Jeg tænkte som en gal, for jeg har altid haft hund og startede min første træning tilbage i 1982, hvor jeg havde to store Schæfere.
Vi havde aldrig de problemer som vi har nu, idag har vi stressede hunde som konstant tigger godbidder og går hvis der ikke forefindes nogen, de hører ikke efter og gør som vanvittige af folk, de hopper op og ned alle steder og gør præcis hvad der passer dem bedst, altså med mindre de får godbidder.
Nå men jeg tænkte på træning dengang og har set rigtig mange af Cesars udsendelser, ham hundeviskere.
Hans opdragelsesmetoder er præcis dem vi brugte dengang og de virkede, jeg havde som sagt to store hunde og to meget små børn og mine hunde var glade men ikke stressede hunde, som faktisk lystrede, den ene gik sågar vagt hos ISS.
Og sådan har mine hunde været opdraget op til idag, jeg har altid haft glade hunde, men rolige hunde, jeg har enddog haft en Schæfer der ikke kunne med andre hanner, men når jeg var der , kunne jeg faktisk tage dem med ind i hjemmet, ergo jeg var overhund. På et tidspunkt havde vi 4 store hunde, tre hanner og en tæve, helt uden problemer, det kunne vi bestemt ikke have haft idag.
Nå men tilbage til mine tanker, jeg kunne snart ikke holde ud at hundene styrede vores liv her hjemme mere så jeg tog skeen over i den anden hånd og gik tilbage til de gamle metoder(jeg slår ALDRIG mine hunde, hvis nogen skulle få den tanke).
Efter 14 dage var der en mærkbar forskel, min mindste hund som altid har været super stresset kunne pludselig sove om aftenen når vi så tv, hvilket var umuligt før, den store er holdt op med at gø og går pænt i snor og generelt er der langt mere ro på hundene end før.
Alle nyder det, også hundene, for en hund synes ikke stress er rart, selvom den måske får godbidder , for det var hvad vi gjorde, vi forstærkede ham i at stress var ok, når vi forsøgte at berolige med godbidder.
Jeg er af den overbevisning at det her er fremtiden for nogle af os, så vi igen kan gå på gaden og møde andre hunde, dog møder jeg desværre mange som stadig står med deres godbid og en vovse der bare er helt ligeglad og stikker hen til en.
Hvad i gør må i selvom, men jeg er helt imod godbidder til træning, dem får de masser af i det daglige til at gnave i og hygge med, men når vi træner, ja så er det mig de skal lytte til, ikke en pølse.
Igen om jeg får på puklen er jeg ligeglad med, hvis nogen kan bruge mine råd er jeg blot glad.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 66
kunne godt tænke mig at høre om dem sådan i store træk, kan måske bruge noget..
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.800
det betyder også lidt mere konsekvens når din hund feks nægter at sætte sig ned og bare står og kigger.
idag må man ikke blidt skubbe hunden ned og sidde, men det gjorde man førhen og det virkede, idag skal man stå med en pølse og ja hunden sætter sig, men næste gang hånden er tom, så er den helt ligeglad, husk dette er blot vores erfaringer, alt i alt handler det om at få hunden til at forstå at du bestemmer, det skader bestemt ikke hunden som ikke er et barn, men en hund, det giver den ro at vide du passer på og den kan slappe af.
Vi gør det at vi feks altid går først ud af hovededøren og vi går ikke før hundene sidder roligt og venter, på den måde er de helt afslappet når døren åbnes og ikke som før to gøende bæster folk flygtede fra.
De går altid ved siden af os, ikke foran, og de bestemmer ikke hvornår vi fodre, det gør vi.
MEN vores hunde får masser af kærlighed, ligger også i sofa og hygger med os, masser af godbidder blot til hygge og masser af kærlighed.
Regler og krav er også kærlighed.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 66
jul 2008
Vores papillon vejer 4,4 kilo, så han mangler vist heller ikke noget.
Vi barfer ikke kun, vi suplere med tørfoder her eneste dag så mætte det kan jeg forsikre dig de er.
Jeg har ikke kun haft svchæfere gennem mit liv, jeg har haft alle mulige racer, både store og små, jeg ved udemærket godt der er stor forskel på racerne og hvad de bruges til.
Ang træning så er den lille trænet hos DKK siden han var 8 uger og hver eneste dag her hjemme, så det er skam ikke sådan at vi ikke har forsøgt den nye slags sharping(godbidder).
Jeg ville aldrig skrive et sådan indlæg uden at have forsøgt andet og jeg har altså pt ikke brug for nogen hjælp, det fungere og hundene trives i stor stil, og som der stod i indlægget får de masser af godbidder, jeg bruger ca 300 pr måned til godbidder, så jeg tror nok de er mætte og glade.
Og slutteligt så tigger de ikke mere, det gjorde de før når de skulle gøre et eller andet, så det er hverken sult eller andet, men os der ikke forstod de manglede at vi tog over.
Men enige bliver vi nok aldrig, vi er blot glade for at have fået to super dejlige hunde ud af det som hviler i sig selv
jul 2008
Jeg grinede af den med flæskestegen, den var god:)
Vi er helt enige, og ang børnene så ville det være et skræmmesenarie uden lige.
Uanset hvilken træning man vælger skal man blot altid huske at det skal være for alles bedste, ikke kun en selv og her har vi skam også haft addfærdseksperter på besøg som ikke anede hvad de skulle sige eller gøre, andet en giv den godbidder og klik.
Det kostede kassen, men hvad pokker, man lærer så længe man lever.gg
Mange hilsner
amanda
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Godbidder er fantastiske til indlæringsfasen som motivation til at lære den nye opgave, men man skal jo også huske på at de skal pilles af med tiden. Hunde trives jo - ligesom børn -bedst med faste rammer og konsekvens. Og det tror jeg altså nogle gange at vi glemmer midt i godbidsvirvaret
jul 2008
Som du jo ved kan Scruffy feks ikke gå pænt i snor ved hjælp af godbidder, og det var deraf ideen og tankerne opstod, han er iøvrigt en helt anden vovse nu, stadig glad med krudt i måsen, men hey vi har hans opmærksomhed:)
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 135
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 31 Svar: 196
Vi har også store problemer med at de trækker når vi går. Vi har i de to år vi nu har haft hund, prøvet det med at stå stille eller ændre retning for at få slap line. Intet har det hjulpet. Ja så jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan man gør det på den gammeldags facon, uden fysisk afstraffelse.
jul 2008
Jeg gjorde det at jeg fjernede godbidder i gå pænt træningen.
Så tog jeg min hund og gik ud på marken, vi gik 10 skridt frem og omkring, 10 skridt den anden vej og så til venstre, 10 skridt og så til højre, og det gentog jeg rigtig mange gange.
Hver eneste gang vi vendte sagde jeg feks til højre, eller til venstre, eller omkring, og når vi gjorde det så roste jeg, så havde jeg kontakten til de næste ti skridt.
Da han var sikker i det så tog vi endnu flere skridt og igen med ros når vi drejede, på den måde havde jeg hele tiden hans opmærksomhed, for han viste jo vi skulle dreje på et tidspunkt og han ville rigtig gerne have rosen.
Når jeg roste var det ikke: IHHHHH men blot ordet dygtig på en glad måde, så han ikke stressede op over dette, og det virkede dælme, nu kigger han op på mig, ikke min lomme eller mine hænder, halen er højt løftet, han er glad og spændt på hvad vi nu skal lave.
Men start i det helt små, så hunden ikke kan nå at trække før du vender eller skifter retning.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 417
Nu har jeg selv en race der i mange tilfælde er EKSTREMT madglad, men mit liv med min hund, skal bare ikke kontrolleres af mad! Vi bruger guffer MANGE guffer til indlæring, men jo, der bliver fjernet hen ad vejen. Hun skal da ikke have noget hver gang hun bliver bedt om at bevæge sig hen i i kurven (eller op i sengen for den sags skyld) JEg har nu haft 2 beagler og ikke på noget tidspunkt har det været nogle problemer med dem.
For mig handler det om, at have et "naturligt" og afslappet forhold til hunden - så skal det nok gå ;0)
Go´weekend alle sammen!!!
feb 2008
Overraskende nok har det allerede stor effekt på Mango (Thilde kræver længere træning). Den store forskel er at han gør hvad jeg siger, fordi det er mig der bestemmer - ikke fordi jeg bare skal have proppet en godbid i halsen på ham .. altså forstå mig ret, med et glimt i øjet ;o)
Et eks. inden hundene slippes fri vil jeg gerne de kommer hen til mig og forholder sig i ro indtil jeg får løsnet dem og der bliver sagt fri. Det har ikke altid lykkedes med lige stor succes før. I dag vendte jeg mig først mod Mango og ved at bruge stemme og kropssprog satte han sig og forholdt sig fuldstændig i ro indtil jeg trådte lidt væk og derefter sagde "Fri". Meget flot i forhold til ellers. Senere blev det "stå" mens han var fri og på afstand, indtil jeg kom hen til ham. Ja jeg er imponeret.
Vi mødte også en dame med hvalp. På trods af at hvalpen løb rundt om Mango satte han sig og ventede mens jeg tog linen af. Jeg gik et par skridt tilbage og sandelig om ikke han blev siddende til jeg sagde "fri" ....
Der er håb forude. Glemte at sige jeg har droppet flexlinerne for at lære dem at gå pænt. Først var der træk og forvirring da de plejer piske rundt og snuse, det kan de jo ikke i samme grad med kortere snor. Der faldt i stedet en anden ro over turen. Og bliver de rigtig gode ved indkald kan de jo også lukkes løs oftere.
Nu kommer det godtnok til at lyde som om jeg har haft to vilde uopdragne hunde og at jeg aldrig har trænet før. Sådan er det bestemt ikke. Der var bare nogle steder der ligesom var gået i stå eller haltede bagud. Jeg kunne ikke få dem til det jeg gerne ville, ved kun at belønne det gode og aldrig sige "nej" eller bruge kropssproget som værktøj i dominerende/bestemmende holdning .... hvis i forstå ...
Håber det kan give mod til andre som også har brug for lidt justering i forhold til træningen. Tak for en god tråd.
jul 2008
jul 2008
det er bare fakta, havde tråden i en anden gruppe hvor en katteadfærdsekspert var ved at udbrede sin viden og er ved at dressere alles hunde, så hvad skal jeg sige andet end boller fra Kohberg, eller jeg oprettede kun denne tråd for at fortælle hvad vi gjorde ikke hvordan andre skal gøre tingene, det gør jeg aldrig mere da.
feb 2008
jul 2008
never mind, mine hunde har det super, det ved jeg og alle der kender dem, og jeg opdrager dem så tingene fungere bedst muligt hos os.
Bare surt man ikke kan komme med tanker , jeg har intet imod folk mener andet end mig, men ligefrem frysning er for langt ude, så jeg valgte at slette hele min tråd derinde, så er den pot da ude.
mvh
amanda
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 417
Synes ikke der er noget galt med denne tråd, og jeg kan ud fra det jeg læser sige, at vi nok er meget enige om vores meninger om hunde opdragelse. Positiv indlæring ja - men man er ikke altid positivt, og hverken hun eller ejer dør eller lider overlast ved at man siger nej til hunden.
feb 2008
Men vi havde/har problemer med gå pænt i snor, forholde sig rimeligt rolige når de møder andre hunde og så ved indkald når det virkelig gælder. Ingen problemer med indkald, hvis bare der ikke lige sker noget andet som er mere interessandt, så har de ofte været fuldstændig ligeglade med mig.
Og det er her denne tråd har været inspirerende. Jeg kan nu se at mine hunde har været forvirrede f.eks. når der er kommet hunde forbi os på gaden. Her har det tydeligvis virket forvirrende på dem, at jeg ville have dem til at sitte og tage imod guffer. Det kan jo være de opfatter det sådan, at nu skal de tvinges til at spise (hvis de ikke ønsker guffen kan det måske virke som tvang) eller de kan være bange for den fremmede hund vil tage gufen og derfor har de ikke tid til at sitte, men skal skynde sig at æde den og samtidig holde øje med hunde og samtidig igen forholde sig til at jeg prøver få dem til at gøre noget - nu kan jeg godt forstå der kar været kaos i træningen
Uden guffer og med en stemme og kropssprog der tydeligt viser hvad jeg vil have dem til, skal de kun forholde sig til at jeg bestemer og skal gøre som jeg siger. Når de skal til at rejse sig fra sit, siger jeg "nej" med dyb bestemt stemme. Når de sætter sig igen roser jeg dem med lys stemme. Det gør at de ved præcist hvad jeg vil have af dem. Siden jeg skrev sidst har jeg flere eksempler på det virker for mine hunde. Alle arbejdspunkterne er selvfølgelig ikke på plads endnu - med det har givet mig mod og lyst til at intensivere træningen, at der på så kort tid er sket fremgang på punkter jeg har brugt oceaner af tid på med guffer uden held.
Men den ene træningsform udelukker jo ikke den anden, som jeg skrev i starten. Så hvis ikke "eksperterne" kan glæde sig over at træningen lykkedes, i stedet for at tage det som personlig kritik af deres holdninger, ja så er det dem der har et problem.
feb 2008
Mango har vi trænet på denne måde i to år nu, så han ved præcist hvad vi ønsker af ham - han gider bare ikke gøre det, når han vil ud og opleve verden. Men sidst på turen, når han er ved at være træt, ja så syntes han altså han trænger til en guf. Hvad gør han så? Han går pænt på venstre side af mig, med løs line og kigger op på mig! ..... er tiden så ikke kommet til nye boller på suppen???? .... ha ha ...
jul 2008
Vi bruger da også guf her i træning, feks spor, det er jo nødvendigt, men skam også til cirkusøvelser og lign, men aldrig til gå pænt, sit og dæk træning, og ej heller til stop af stress.
Malou N
Ja meningen fra mig var også kun at fortælle hvad der virkede for os, så kan andre jo bruge den del de mener virker for dem, eller gøre som de plejer, så længe man har en glad og harmonisk hund har man gjort det rette:)
Hundeopdragelse
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside