{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.905 visninger | Oprettet:

Agility - hvornår må hun? {{forumTopicSubject}}

Jenna er simpelthen en lille krudtugle! Og jeg vil gerne tilbyde hende noget "arbejde" ud over lydighed (som jeg tror hun finder lidt kedeligt bortset fra godterne *S*). Hvor gammel skal hun være før hun må starte på Agility? Findes der mon nogle hvalpehold i Agility hvor man tager hensyn til deres fysik?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agility - hvornår må hun?
  • #1   25. sep 2009 Du skal lede efter hold der tilbyder soft agility, eller sandkasse agility, der kan du godt starte inden hun er 1 år, ellers ville jeg vente med rigtig agility indtil hun er ca. 1½ år.
    Hvor bor du henne i verden?

• #2   25. sep 2009 De fleste steder kan man starte med dem som 1 årige. Og start endelig ikke tidligere.

• #4   25. sep 2009 Dejligt med så mange svar - tak smiley
    Hun er knap 5 måneder. Vi bor mellem Randers og Hadsund.

• #5   25. sep 2009 Stemmer i med de andre -men har du overvejet at kigge lidt på rally? Det er rigtig skægt. Lydighed på en lidt anden og for mange, sjovere måde, og her kan hunden deltage uanset alder:o)

• #6   25. sep 2009 Ja, jeg ville også foreslå rally, det elsker begge mine to og det kan dyrkes fra de er helt små...

• #7   25. sep 2009 Kan se det ikke vil være så langt for dig at køre. D. 3. oktober holder vi en rally-dag i Århus. Det er ikke kursus/træning i den forstand, men blot en dag hvor de der har lyst, kan komme og lege lidt med rally. De der ikke har prøvet det før får self en lille introduktion til det og hjælp til at komme igang.
    Meningen er at vi hjælper hinanden med at træne, og folk der har lyst til at prøve om det er noget for dem, kan give det et forsøg.

Hvis du er interesseret i at prøve det, kan jeg sende lidt nærmere info:o)

• #9   25. sep 2009 MAN:

I vores klub har vi ikke rene Rally-hold da det kun bruges til afveksling som suplement til alm. lydighedstræning. Trænerne har vurderet at det ville blive for trivielt at træne det fast, men ved ikke om der er rene Rallyhold andre steder??
    Men spørg i din klub hvad de kan tilbyde af kurser og hvilke muligheder du har med din hvalp for yderligere aktivering?

• #10   25. sep 2009 Kan i øvrigt godt anbefale dig at prøve hende på får, du kan godt få hende instinkttestet nu. Men du skal nok have lidt mere styr på lydigheden for at kunne styre hende på sådan en flok (-;

Ved ikke om der er steder du kan hyrde hvor du bor?? Ved der ligger nogle super gode steder på Fyn..

• #11   25. sep 2009 Hehe Carina - godt set - for det kan sagtens være at det er mine egne følelser jeg projekterer over på min hund.
    "Vi" kunne godt tænke os lidt mere action smiley

Jeg synes Jenna har så meget krudt at gi af - krudt jeg gerne vil bruge fornuftigt. Når de f.eks har fri leg til aller sidst i træningen hun kaster sig med KÆMPE energi ind i kampen med 2 dobbelt så store malutter, og selv om de gerne er de 2 imod hende klør hun på med krum hals. Der ud over hyrder hun ivrigt alle de hunde der trækker sig fra hendes opfordring til en rask slåskamp - hun virker spængfuld af energi selv efter en times træning. De andre taler om hvor trætte deres hunde gerne er bagefter...Jenna virker ikke spor træt. Men det er måske typisk aussie?

• #12   25. sep 2009 Mette: Det kunne jeg rigtig godt tænke mig! Men er det synd for hende at "vække" instiktet hvis hun ikke vil få det brugt ellers?

• #13   25. sep 2009 Det er absolut ikke min erfaring at hundene får vækket deres instinkt så meget at det ikke kan styres bagefter. Det er såvidt jeg ved en "skrøne" og har da heller ikke oplevet det på nogle af mine, eller alle de andre jeg set hyrde med deres hunde.

Det skal selvfølgelig foregå under kyndig vejledning, og der er stor forskel på om hunden arbejder med fårene, og ikke bare jagter dem... Mange tror at deres hunde kan hyde fordi de løber efter nogle får i en time.. Når hunden tænker over hvad den laver, og lærer og arbejde sammen med sin fører om et stykke arbejde, så går det altså op i en højere enhed, mange hunde bliver faktisk roligere og får mere selvtillind af at arbejde med det de er lavet til.

• #15   25. sep 2009 For Reiki har det at han af og til får lov at bruge sine evner fornuftigt, netop haft gavnlig effekt på hans "jagen rundt med alt ting"

Nu er en islænder og en aussie self på ingen måde det samme, men Reiki får lov at hente hestene ind om aftenen med jævne mellemrum (self ikke bare på egen hånd -jeg går med og fortæller ham hvornår, hvorhen, i hvilket tempo osv)
    Jeg har ingen erfaring med at hyrde, og vil ikke ligefrem påstå at kunne træne hunden til det. men det at han bruge hans evner under kontrollerede forhold og at vi har fået sat nogen kommandoer på hvad han skal, hvornår og hvornår han skal stoppe, har gjort at han ikke længere farer uhæmmet udover folden for at jage hestene. Nu er det jo noget han gerne må -når jeg siger det, og så er det pludselig ikke længere så interessant på egen hånd.

Gaia er osse stadig fuld af energi når vores træning er færdig -hun er helt klar på leg og ballade bagefter, hvis v tager på gåtur e.l.

Men det betyder ikke at hunden ikke kan være træt. Jeg kan i hvert fald mærke at Gaia bliver træt på en helt anden måde end andre hunde vi har haft i familien. Så længe vi er ude, så er hun klar. Uanset om vi har trænet, gået tur i 3 timer, leget eller hvad vi nu har. MEN når vi kommer hjem, så er dte jeg mærker forskellen på om hun er træt eller ej. Oftest tager hun nemlig en god lur derhjemme, når vi har været ude at træne:o)

• #16   25. sep 2009 Jeg tror også at en aussie en gang imellem skal "bedes om at slappe af", det er vigtigt at sørge for at der er tænd og sluk knap..

Jeg har brugt det med mine, når jeg ved at de er mentalt trætte, og har fået brugt kroppen, og det er fair at jeg beder dem slappe af, så får de noget at tygge på og hygge sig med det, og på den måde kommer de ned i tempo igen..

Kommentér på:
Agility - hvornår må hun?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce