{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

Lidt for tynd - allergi - stress ?? {{forumTopicSubject}}

Posterne den også lige her, da der tilsyneladende ikke er noget hjælp at hente i åbent forum.

Vores Enzo er lige til den tynde side og jeg kan ikke helt forstå hvorfor.
Han fik omkring november konstateret allergi og er i hyposens-vaccinations-program, som endnu ikke har givet det helt store resultat.
Han er for lidt over en måned siden sat op i foder, dvs. han får mere foder end vores Riiini, som er større end Enzo og som er i tip top form.
Men han har ikke rigtig taget noget på af betydning.
Jeg har tænkt, om han måske kan være en smule "stresset" i kroppen/hovedet pga. at allergien genere ham og den energi han bruger på at klø, kradse sig og "gnave" i sine poter.

Kan der være noget om det, eller skal jeg tænke i andre retninger for at få ham i tip top vægtform ?

Både med Riiini og Dian har vi fundet den ideelle fodermængde. De er ikke lige store og skal derfor have hver deres mængde.
Men med Enzo vil det bare ikke rigtig lykkedes. Han ligger midt imellem de to andre i forhold til størrelse og vægt-klasse.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt for tynd - allergi - stress ??
  • #1   28. apr 2009 jeg så den godt og sidder lige og tænker over problemstillingen.

Stress kan føre til allergi (hvordan havde han det før allergien? har alle hundene det godt sammen?)

Om man bliver stresset af at det klør i hele tiden er et godt spørgsmål, jeg lige vil tænke lidt mere over (Jeg kunne godt blive fustreret over at det klør i hele tiden) :o)

• #3   28. apr 2009 Marianne H
    Svarer lige på dine spørgsmål smiley

Før han fik allergi havde han det helt fint og var i fin stand vægtmæssigt, ikke for tyk og ikke for tynd.
    Hundene har det også godt sammen - det synes jeg i hvert fald. Enzo er lederen i deres flok. Riiini har et par gange når Enzo har været syg f.eks. pga. dårlig mave - diarre/opkastninger - forsøgt om han kunne dominere ham og overtage føringen. Men det er ikke lykkedes og nu har Riiini accepteret, at Enzo bare er Boss.
    Enzo er ikke en skarp Boss, han er ret rolig omkring det, siger fra uden at blive skarp hvis de overtræder hans grænser. Han gider ikke rigtig lege med Dian, som er mindst - det kan Riiini få lov til. Enzo vil dog ind imellem alligevel gerne være med i deres lege og slåskampe og det får han også lov til.
    Generelt vil jeg sige, at de 3 hunde fungere godt sammen.

Når han klør, slikker, gnaver sine poter, så er vi selvfølgelig efter ham - siger han skal stoppe. Ind imellem når det er rigtig slemt hører han os ikke de første 1-2 gange - så hæver vi stemmen og så stopper han. Men han er ofte utilfreds med at blive stoppet for det klør selvfølgelig og så brokker han sig.

• #4   28. apr 2009 Det lyder til at allergien kom først og hvor får man ondt af den lille pus.
    Lyder meget plausibelt hvad Hanne siger :o)

Det jeg har lært indtil nu om stress er, at hunden har brug for mere energi/mad, motion og b-vitaminer. Massage vil nok udløse kløetrangen.....
    Jeg tror, at det er godt, at I stopper ham, så han ikke ender ud i "tvangsbidning".

• #5   28. apr 2009 Jeg kender til flere tilfælde hvor orm har gjort at hundene ikke har taget på.. Men jeg har ikke noget forstand på allergi og har da sikkert noget med det atgøre.

• #6   29. apr 2009 Kia kan ikke holde vægten. Hun er allergihund ... Dog har hun heldigvis ikke haft et udbrud længe men pga. de restriktioner der er pga. hendes allergi er hun ikke nem at få op i vægt og holde den på ...

• #7   29. apr 2009 Marie V
    Orm har strefet mig, men hvis han havde orm, så ville de 2 andre måske også have orm.
    Har heller ikke lagt mærke til noget i hans afføring - så jeg tvivler.
    Men det skader selvfølgelig ikke at prøve at give ham en gang ormekur, bare for at gå med bælte og seler på.

• #9   29. apr 2009 Det er altså noget frustrerende, men vi må jo bare blive ved at fodre på ham i større mængder end de andre og håbe, at der kommer styr på allergien så han kan få en normal kropsvægt.
    Lige p.t. synes jeg dog bare ikke at der er de bedste udsigter til forbedring.

• #10   29. apr 2009 Anne----kender det med allergihunde---Svært---Men får han ikke noget for kløen??????

• #11   29. apr 2009 nogle har haft succes med BARF......men er slet ikke ekspert.

Det kommer vel også an på, hvad han er allergisk overfor. Og som jeg forstår dig venter I på resultatet.

Ikke nemt hvis man også er bange for, at give hunden endnu mere af noget den måske, når det kommer til stykket, ikke kan tåle.

• #12   29. apr 2009 Snow K
    Nej, han får ikke noget for kløen. Vi har i perioder når han har været hudløs, smurt med noget salve på poterne, men det er ikke hensigtsmæssigt at blive ved at smøre med det, pga. andre bivirkninger.

Men jeg vil da sige sådan, at hvis hans hyposensibilisering (allergi-vacc.) ikke hjælper, så skal vi måske ud i noget symptom-behandlende af en slags.

• #13   29. apr 2009 Marianne H
    Det foder som vores hunde er på nu, er en form for BARF. Dvs. det er dog ikke råt kød vi tager ud af køleskabet eller fryseren. Men det er et foder-produkt som består af råt lufttørret kød. Så den eneste forskel på det og rigtig BARF er at vi ikke skal stå med råt kødsaft mellem hænderne, at det har konsistens som tørfoder.
    Den måde at "rå-fodre" tiltaler mig langt mere end med råt saftigt kød.

Hundene ELSKER det og det virker fantastisk også som godbidder.

• #14   29. apr 2009 Kradsbørsten .....
    Rart at høre, at andre allergi-hunde også kan have problem med at holde en god fornuftig vægt.

• #15   29. apr 2009 anne, hvad hedder det?

• #16   29. apr 2009 Det hedder Ziwipeak

• #17   29. apr 2009 Tilsat: Vitamin D3 592 IU/kg, Vitamin E (Alfatocoferol) 7,4 mg/kg, kobber 9,5 mg/kg, Lechitin.

kobber???? Det er jeg allergisk overfor.....men som sagt tidligere jeg ved for lidt om fodder.

• #18   29. apr 2009 Han er først skiftet over på dette foder efter hans allergi er konstateret, så det er ikke fodret som har givet ham allergien !

• #19   29. apr 2009 Anne -
    Jeg har en allergi hund i min svømmehal, som har skiftet foder til noget a la barf, men på fisk. Det fortæller ejeren, at de synes har hjulpet. Pluto har ellers fået allergi indsprøjtninger i lang tid hver uge.
    Skal gerne skrive til dem, for at få navnet endnu engang. Har nemlig fået navnet en gang før.

• #20   29. apr 2009 Sanne D
    Du må gerne spørge smiley
    Der er nu også fisk i det som vores hunde får.

• #22   30. apr 2009 Orijen indeholder kulhydrater bl.a.

Indhold
    Frisk udbenet kylling, kyllingemel, kalkunmel, kogt sød kartoffel, friskfanget hvid dybhavsfisk, kyllingefedt, sød kartoffel, hele æg, friskt udbenet kalkun, laksemel, lakse- og ansjosolie, frisk udbenet laks, naturlig kyllingesmag, solsikkeolie, tørret alfalfa (Blålucernespirer), tang, gulerødder, spinat, ærter, tomat, æble, chicorie rod, lakridsrod, ......... Se den komplette indholdsfortegnelse her

Fordeling af kalorier
    4200 kcal/kg heraf 45% fra proteinkilder, 25% fra frugt og grøntsager og 30% fra fedt

Analyse
    Protein 42.0%
    Fedt 16.0%
    Kulhydrater 18.0%
    Vand 10.0%
    Fiber 3,0%
    Kalcium (min.) 1.5%
    Fhosphorus (min.) 1.3%
    Omega-6 1,5%
    Omega-3 0,7%
    Glukosamine 500 mg/kg
    Kondroitin 150 mg/kg
    Microorganismer 80M cfu/kg
    Aske (max.) 7.0%

• #23   2. maj 2009 Hej Anne R.

Det hedder fish4dogs. Fra www.foderexpressen.dk

Kender det ikke selv, men prøv deres hjemmeside.

Held og lykke

• #25   3. maj 2009 anne,

Er der en fællesnævner i det første og sidste fodder?
    men allergien kan jo også komme fra f.eks støvmider......

ikkke nemt, håber I snart finder triggeren, så han kan få lidt ro.

• #26   4. maj 2009 Marianne H
    Tror ikke der er nogen fælles ting i første og sidste foder.
    Det foder han fik før var Royal Canin racespecifikt til Yorkier - det var efter vi startede det foder at vi lagde mærke til, at han begyndte at gnave/slikke sine poter ekstremt meget.

Han ER allergisk over for husstøvmider, men også overfor 2 slags lagermider og 6 forskellige slags græsser. Græsserne er nok måske de værste, i og med at det er så mange forskellige slags og det er jo det han går rundt på, når han er ude - dvs. direkte kontakt til poterne, som jo er dem som kløer. Men hvordan dælen skal man kunne undgå at han kommer på græs. Vi har jo også have.

Lagermiderne slipper vi jo så for pga. det foder som han får nu, for der er jo ikke korn i, dvs. ingen mulighed for lagermider.

• #27   5. maj 2009 måske han kan lære at gå med "sko"?

• #28   5. maj 2009 der kommer også mider i f.eks. mel

• #29   5. maj 2009 marianne H
    Ja, jeg har faktisk tænkt tanken, at han må gå med "sko" og jeg har faktisk også købt nogle, men endnu ikke ført det ud i livet da han jo ikke synes det er specielt fedt at have dem på.

• #30   5. maj 2009 tror du ikke at han langsomt vender sig til det?

• #31   5. maj 2009 Marianne H
    Det kunne han jo blive nød til.

• #32   5. maj 2009 Marlene D
    Jeps Marlene. Der kan godt komme mider i det hvedemel som du bager af, men det er vist mere når det bliver for gammelt. Mener at have hørt om almindelig mel som var blevet "levende" fordi det var blevet for gammelt og stået i en dårlig dåse.

Men men, tror ikke at der er mider i når du køber en ny pakke mel og hvis du ikke opbevare den i for mange år.

• #33   5. maj 2009 Marlene D
    Ved ikke helt hvordan de kommer eller opstår, men ved at de kommer/opstår i kornprodukter, dvs. er der kornprodukter i hundefodret er der også stor sandsynlighed for lagermider.
    Langt de fleste hunde har dog ikke noget problem i form af allergi overfor lagermider. Og så er det ikke noget man ellers skal spekulere så meget over tror jeg.

• #34   5. maj 2009 Lidt om lagermider: http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/lagermider.htm

Lagermideallergi er inhalationsallergi: (link fjernet)

• #35   5. maj 2009 Kradsbørsten ......
    Tak for links.

Kommentér på:
Lidt for tynd - allergi - stress ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce