{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

For tynd? {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i vildrede mht. om Chessie er for tynd.

Vi har fået at vide af dyrlægen, at hun er en anelse for tynd, men ikke alarmerende. Af opdrætter får vi at vide, at hun er tilpas, og lige som hun skal være.

Så nu er vi lidt i tvivl om hvem vi skal lytte til? Vi har stor tiltro til opdrætter, hun har hjulpet os i mange situationer, og hun ved selvfølgelig en masse om racen (samojed). Vi tænker lidt, om dyrlægen simpelthen bliver overrasket over hvor lidt hund der egentlig er under al pelsen? Eller om samojeder måske bare er tyndere/slankere end andre hunde?

Men dyrlægen bør vel kunne mærke, om hunden er for tynd. Så hvem skal vi lytte til, i den her situation?

Man kan mærke hendes ribben, rygsøjlen og hofterne, uden at skulle trykke o.lign.

Jeg tror ikke der er nogen pointe i at lægge et billede op ad hende, da man jo ikke kan bedømme hendes foderstand ud fra et billede, da hun har så meget pels. :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For tynd?
  • #1   24. jan 2014 Dyrlæger har som oftest ikke nogen racespecifik viden, udover hvad de har tilegnet sig af personlig interesse, så normalt ville jeg sige lyt til opdrætter, hvis denne er meget erfaren - men altså, hvis det er sådan, at ryggrad og hofteben ligefrem prominerer, ville jeg måske også hælde til, at hun er en anelse for tynd.

Ideelt set skal man kunne mærke ribbenene, når man stryger hunden henover siden - men knoglerne skal ikke være decideret fremtrædende.

Som udgangspunkt dog altid hellere lidt for tynd end lidt for tyk..

• #2   24. jan 2014 Jeg synes det er ret svært med de pelsrige racer.
    Hellere til den tynde side end den tykke.
    Jeg giver dig ret i at man godt kan blive overrasket over hvor lidt hund der er under al pelsen (collie)

Lyt til din mavefornemme.
    Jeg tror jeg ville lytte til opdrætteren.. Det er trods alt opdrætteren der har mest erfaring med lige din race

• #5   24. jan 2014 Jeg synes nemlig også det er lidt svært, når de har så meget pels, for man bliver snydt af det.

Vi stoler meget på opdrætter, så jeg tror vi vælger at lytte til hende.

Chessie har ikke mad i skålen hele dagen (så ville hun æde non stop). Opdrætter gav os et skema med hvor meget hun ca. skulle have hver måned, og det har vi fulgt, men for et par måneder siden (da hun var omkring 4 mdr.) satte vi hende 20 g op dagligt, fordi vi syntes hun var for tynd. Det var efter anbefaling fra opdrætter, da hun gjorde det samme med hendes hvalp.

Min mavefornemmelse siger mig også, at hun ihvertfald ikke er alarmerende tynd, og dyrlægen siger jo også, at hun ser fin ud, men lidt til den tynde side. Så alt er nok alligevel som det skal være. :o)

• #6   24. jan 2014 Birgitta - Hver gang vi har været ved dyrlægen med Chessie, har vi fået at vide at hun er lige i underkanten. Og hver gang er vi gået til opdrætter (hun bor ikke så langt fra os, så hende ser vi jævnligt), for at høre hendes mening, og hun har hver gang sagt at hun er fin.

Da hun var omkring 4 mdr. blev vi (mine forældre og jeg) enige om at hun nok var lige i underkanten, og satte derfor hendes foder op med 20 g dagligt (opdrætters anbefaling).

Men opdrætter kommer på besøg på søndag, så da kan hun mærke efter, om hun stadig synes hun er fin. :o)

Hun er særdeles aktiv og frisk (!!), hun elsker at være ude og fryser aldrig, heller ikke selvom hun ruller sig i sneen eller ligger i den længe.

De fleste godbidder hun får i løbet af dagen er taget fra hendes foder. Det er kun når vi er til hundetræning eller hvis vi træner noget nyt/svlrt, at hun får andet end hendes normale foder som godbidder.

• #8   24. jan 2014 Lyt til opdrætter. Jeg tror dyrlæger er så vant til at se lettere overvægtige hunde, at de synes dem der er tilpas er lidt for tynde.
    Især mens den er hvalp og unghund har den bedre af at være lidt til den tynde side end omvendt.

• #9   24. jan 2014 Hvis I stoler på opdrætter, så ville jeg følge hende ...

Jeg mener ikke alle dyrlæger er lige gode til at vurdere vægt på forskellige hunde, specielt ikke race bestemte. Mine skal snart til dyrlæge tjek igen, jeg synes jo de har den flotteste foderstand og pels. Men kunne være dyrlægen også mener de er i underkanten.
    Men det mener jeg nu ikke, hellere for tynd end tyk. Især når jeg bruger mine to store til sport.

Hvis du også mener hun er fin, så lyt til din mavefornemmelse og opdrætter smiley Så længe hunden ikke sulter, går det nok .. smiley

• #11   24. jan 2014 Når man stryger hen over hende, kan man ikke mærke ribben eller rygsøjle, men det skyldes nok også al pelsen. Hvis man stikker fingrene ind i pelsen kan man ret tydeligt mærke ribbene. :o)

Men nu kommer opdrætter på søndag, og så hører vi lige hendes syn på det, og jeg tror, vi vælger at stole på hende. :o)

Mange tak for hjælpen alle sammen! :o)

• #13   24. jan 2014 Lyt til din opdrætter. Jeg vil hellere have mine en smule til den tynde side, frem for lidt for tykke.
    Når jeg har hold kommer jeg af og til til at påtale hundenes fodertilstand, (læs, de er smæller fede) hvortil jeg får svaret at dyrlægen synes det er fint. Hmm hvad gør man så lige.

• #14   24. jan 2014 Hvis dyrlægerne har det syn på det, så kan jeg godt forstå, at de synes hun er lidt tynd. :o)

Men jeg tror nu ikke min dyrlæge som sådan er 'blind' for det, for han påpegede at Luna var lige stor nok, selvom hun kun vejede en anelse for meget (1 kg). Så helt forblændet af de fede hunde er han nok ikke. smiley

Men jeg tror også som flere siger, at man bliver lidt overrasket, når de har så meget pels. Hun ser jo ret stor og bred ud med pelsen, men der er dælme ikke meget hund indenunder. Her til aften har jeg mærket efter på hende, og jeg er kommet frem til, at jeg ikke synes hun er for tynd. Man kan mærke ribben og rygsøjle hvis man stikker fingrene ned i pelsen, og hun har også taget på siden dyrlægen sidst kommenterede det.

Så længe dyrlægen siger at hun er fin nok, men lige i underkanten, så er det nok ikke så slemt endda. :o)

Man bliver bare sådan i vildrede, når man får forskellige ting at vide.

• #15   24. jan 2014 Det er desværre ikke alle dyrlæger der ved hvordan de forskellige racer bude se ud i perfekt foderstand, dog findes der nogen dyrlæger der gør.

Min dyrlæge siger direkte til mig at de ville ønske alle deres klienter med cavalier holdt dem i så pæn stand, da de oftes er for fede og fyldt med filtre i pelsen smiley

Men stol på din opdrætter smiley

• #17   25. jan 2014 Birgitta - Inderst inde har jeg vel hele tiden vidst, at det ihvertfald ikke er alarmerende, men man bliver jo alligevel lidt forvirret, når man får lidt forskellige ting at vide. Men det er nu rart nok at blive bekræftet i, at hun altså er helt ok. :o)

Jo, vi skal på skue i næste weekend. Og mange tak for de rosende ord om hende, hun er meget lækker! :o)

Kommentér på:
For tynd?

Annonce