{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Mærkelig adfærd. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Igår fik vi gæster, og Jazz som ikke er jordens mest opdragede hund blev lidt for kåd så vi valgte at lukke ham ind i køkkenet og sætte en låge for.

Efter noget tid, da der var kommet ro på selskabet lukkede vi ham ud og så var der egentlig ingenting. Indtil jeg gik ud i køkkenet - så gøede Jazz helt sindsygt. Jeg kaldte på ham, men han nægtede at komme ud i køkkenet, så gik jeg ind for at hente ham men han bakkede bogstavelig talt hele vejen ind i stuen og gemte sig under bordet.
Så prøvede vi at ligge os på gulvet i køkkenet for at vise at det ikke var farligt, men han ville stadig ikke derud. Hele tiden stod han og kiggede på os med ørene tilbage og halen mellem benene.

Til sidst valgte jeg en metode, jeg normalt aldrig ville bruge, hvis ikke det havde været fordi han blev ved med at gø når vi gik derud, jeg tog snor på ham og slæbte ham bogstavelig talt ud i køkkenet. Da han kom derud, var han igen helt vildt bange, halen mellem benene og ørene tilbage og så snart jeg slap ham for han ind i stuen og under bordet.

Nu 1 dag efter, nægter han stadig og gå derud.
Hvad gør man lige? Han stiller sig op og gør hvergang vi går derud. Og jeg er på besøg hos min mor, som bor i boligblok og her må normalt ikke være hund, (vi har fået tilladelse til besøg) så tror ikke det går at han gør som en sindsyg hvergang vi går i køkkenet.

Nogle råd, eller ideer til hvad der trykker lillemanden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkelig adfærd.
  • #1   28. dec 2008 Mon ikke bare han er bange for at blive lukket derud igen. Giv ham mad og guffer i køkkenet så han bliver tryg ved det igen. Pas forøvrigt lidt på med at han kun lukkes væk når der kommer gæsterdet kan få ham til og tro at det er fordi der kommer gæster han bliver lukket væk og det kan forværre hans måde at byde gæster velkommen på.

  • #2   28. dec 2008 Og du spør´ hvorfor han ikke vil ud i køkkenet igen.... Det har du vist helt selv svaret på..

  • #3   28. dec 2008 Det er en meget skidt ting at lukke hunden væk når der kommer gæster. Du indbyder til, at hunden udvikler en aggression mod besøgende. Hunden vil se jeres gæster som en straf. Dvs. at gæster er lig med at han skal lukkes inde.. Meget skidt..

  • #4   28. dec 2008 Enig med Little Doyle.

    Du har lukket ham ude i køkkenet og han har i den forbindelse haft en rigtig grim oplevelse af at blive udelukket fra flokken eller hvad der nu har gjort ham utryg. Klart han ikke vil derud igen for sæt nu han igen bliver lukket derud? Og når I går derud så er i måske også i hans øjne i fare? Så han advarer jer?

    For det andet er det en rigtig dårlig idé at tvinge ham derud efterfølgende. Du forstærker hans angst for køkkenet og det er direkte tillidsbrud at du ikke respekterer hans som du selv skriver MEGET tydelige signaler om at han er bange/utryg.

    I gang med tillidsøvelser og gode oplevelser i køkkenet på HUNDENS vilkår.

    En anden gang så lad hunden blive hjemme i stedet for at lukke den væk et forholdsvist fremmed sted.

    Som Sommerfugl skriver så kan du ende med at din hund forbinder gæster med ubehag hvis han skal lukkes væk. Hvad med at lære ham i stedet at være rolig når der kommer gæster? Jo før jo bedre for ellers vil du jo skulle lukke ham væk resten af livet hver gang der kommer gæster ...


  • #5   28. dec 2008 Kan kun skrive det samme som Doyle og Sanne...!

  • #6   28. dec 2008 Køkkenet er lige ved siden af stuen, han kan se direkte ind til os. Og vi gik og snakkede med ham hele tiden, jeg tog faktisk min mad med derud og sad hos ham. Samtidig er lågen en af de der "børne låger" du sætter for trappen, for at undgå at barnet går derop, så han kan se lige igennem.

    Og nej, Jazz kan ikke være hjemme når jeg er på ferie på Lolland fra starten af december til nytår. Det er jo selvklart.
    Men kan godt se pointen med at jeg forværrer situationen ved at lukke ham væk når gæsterne kommer, men han fik lov at hilse først og det var først da vi sku ha maden at han blev lukket ud, fordi pladsen er trang og han var vild. Samtidig har min mor små børn, som han evt kan vælte i sin iver.

    Muligvis er grunden at han er blevet lukket derude da de kom, men han har før været lukket derude, hvis jeg har været væk en nat og de skulle passe ham. Der har aldrig før været problemer med ham.

    Jeg har i øvrigt også prøvet at give ham mad derude, lokket ham med godbidder osv. Og som jeg skrev, jeg ville aldrig have tvunget ham ud, hvis ikke jeg virkelig følte det var nødvendigt.
    Vi prøvede en masse først, og det her var sidste løsning.

    Men udover det, er der så ingen med gode ideer til hvordan jeg "gør det godt igen?"


  • #7   28. dec 2008 Det er lige gyldigt om han kan se ind til jer. Han er afskærmet i og med, at han ikke er en del af flokken.

    Hvad der ligger til grundlag for denne opførsel i lige netop det øjeblik kan udspille sig af mange ting. Netop derfor er det yderst vigtigt, at kende en hunds sprog og signaler.

    Jeg kan kun sige, at det nu er vigtigt, at køkkenet bliver forbundet med noget godt, dvs. ingen tvang i og med, at han skal lukkes derude eller slæbes derud... Ignorér det køkken og giv ham noget lækkert når han af egen fri vilje ønsker, at opholde sig derude, og så lad for guds skyld være med ,at spærre ham derude når i får gæster smiley


  • #8   28. dec 2008 Og så i gang med at genopbygge noget tillid mellem dig og hunden !!

    Så skal han nok i sit eget tempo finde ud af at det køkken er okay. Hvis du kan opholde dig der og han stoler på dig/har tillid til dig så skal han også nok komme derud ... når han er klar


  • #9   28. dec 2008 Næste gang der kommer gæster eller han er for vild så giv ham snor på og lad ham blive hvor i er. Nu kan du styre hans iver og han vil hurtigere falde til ro.

  • #10   28. dec 2008 Så lykkedes det. Vi ignorerede ham og gik ud og spiste i køkkenet. Og lidt efter listede han ind under bordet og lagde sig. Tak for hjælpen.

  • #11   28. dec 2008 Sørg altid for, at være obs på en hunds sprog samt at opbygge en tillid så hunden følger dig i tykt og tyndt smiley

  • #12   28. dec 2008 Doyle - det prøver jeg såmen også. Og Jazz er også meget tillidsfuld normalt. Og følger mig i tykt og tyndt.

  • #14   28. dec 2008 jeg tænker lidt som ace.. kan nogen ha fyret noget af mens han har været derude? for hvis han før har været lukket derud burde det jo være ok.. der må være sket noget mens han har været der smiley

  • #16   29. dec 2008 Ace - Jeg tror ikke det er fyrværkeri der har skræmt ham, vi ligger ofte i stuen og så kommer der et ordentligt brag. Jazz løfter normalt bare hovedet og bliver lidt usikker men falder hurtigt til ro igen.



  • #17   29. dec 2008 Hvor godt at det er endt godt, oven i købet via en god metode:)

    Hvis en hund er bange for noget, en stor skraldespand, trapper, et rum, whatever, går man aldrig helt galt i byen ved at lade hunden selv bestemme tempoet.

    Og det kan nemmest gøres ved at man kaster godbidder omkring det, hunden er bange for. Og så kan hunden selv bestemme hvor tæt den vil gå for at få disse godbidder.

    Det kan være fristende for os samtidig at lokke, "Kom bare, min ven, der sker ikke nopget"-agtigt. Men hvis man samtidig står og lokker, er det ikke hundens egen beslutning, så den anden metode er mere naturnær:)

    Det lyder som om det var den naturnære metode I brugte til sidst, blot uden godbidder, men med jer selv som "tilvalg/fravalg", og det virkede! Skulderklap for det:)


Kommentér på:
Mærkelig adfærd.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce