1.936 visninger
|
Oprettet:
Krav til eget opdræt? {{forumTopicSubject}}
Inspireret af en indlæg ude i forum kom jeg til at tænke på hvad kravene herinde er for I synes at Jeres hund skal avles på. Jeg tænker ikke her på sundhedskrav for de fleste fornuftige mennesker tjekker vel for relevante arvelige sygdomme.
Jeg tænker mere på den eksteriør mæssige side af hunden, hvad udgør I Jeres øjne en avlshund og hvilke fejl har den hvis I ikke mener den er avlsmateriale til Jeres opdræt?
Hvor højt mener I at hunden skal præmieres på udstilling og hvor mange gange, og er det nok at hunden bliver avlsgodkendt med en 2 pr. eller hvordan?
Glæder mig til at høre Jeres meninger...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Jeg har jo udstationeringshund, og har derfor ikke afgørende at sige i forhold til om han skal bruges eller ej. Tilgengæld giver det jo mig (som komplet uerfaren på området) e mulighed for at kigge en opdrætter over skulderen når/hvis den tid kommer at han skal bruges i avl...
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
når jeg skal finde en han til mine tæver, skal han matche deres udseende.
dvs Bianca har en lys næse i perioder, har dog fået at vide at det ikke er svag pigment, da hun er mørk nok de andre steder.
men når jeg så kikker efter en hanhund, skal han bestemt have en kulsort næse.
men om han "kun" har fået en 2. præmie eller om han er champ er ikke så vigtig for mig.
det kan jo også være at han bare ikke er blevet udstillet så meget eller at handler er urutineret.
Galia er selv mest en 2. præmies hund, selvom hun har fået 1. præmie. men hendes hvalpe er utrolig smukke. og ikke mindst dejlige af sind og med et godt helbred
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
feb 2006
jeg er ikke god til at gå i ringen. så når jeg går med Galia så padler hun. når og får 2. præmie. når min opdrætter går med hende så går hun pænt og så får hun 1. præmie.
det at handle betyder faktisk mere end man tror
mar 2007
Louis stikker på bagbenene når han er for aktiv i ringen, men det har aldrig udløst en 2 præmie....
feb 2006
men har så altså også prøvet at få et excellent den ene dag og en 2. præmie den næste på en dobbeltudstilling med samme handler.
mar 2007
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 417
Først og fremmest er sindet umådelig vigtigt for mig. Dernæst ser jeg på eksteriør og linjerne. Eksteriøret skal matche min tæve, F.eks. har Ruby ikke de kraftigste benstammer, så valget faldt på en han med pæne benstammer. Ikke ekstremt massive, da de to hunde ikke skal være fy og bi. Derudover har jeg set et par af hendes kuldsøskende, og de havde rigeligt med benstammer. Det var også med i mine overvejelser.
Jeg er en idiot for et godt hovede, så jeg kan slet ikke se på en han med ( i mine øjne) dårligt hovede i min avl.Bevægelsesapparatet skal også være i orden. Jeg vil have hunde med et godt drive - gode lange skridt. En hund skal kunne bevæge sig.
Jeg synes det er svært at sige med præmieringerne. Jeg ser gerne at mine tæver har opnået CK for at kunne bruges i avl. Hvis jeg på mine tæver ikke kan opnå andet end 2. præmier, er jeg ikke indstillet i at bruge dem i avl.
Men jeg er ikke en der kun vil bruge champions. Mange har den ide om, at champions = noget godt. Mindre præmierede hunde kan i sidste ende være dem der giver bedst.
Jeg ser rigtig meget på linjerne. hvad kan jeg lidt og ikke lide, hvad vil jeg have fat på og er der noget jeg vil forsøge at arbejde mig væk fra.
Der er også i min race alt alt ALT for mange der kun kommer for at få deres lille vaps avlsgodkendt, og der skal nok ikke meget til for at få en 2. præmie.
Kom jeg helt ud på et sidespor...
mar 2007
feb 2006
mar 2007
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hellere avle på en hund der må nøjes med 2 og 1 præmier, men som giver nyt genmateriale, end at ende med ene afkom efter nogle få champs.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Til gengæld har han slået et par champions, så jeg ved ikke hvor meget man skal gå op i det. Hvis min hund kan slå en champion uden selv at blive det (eller få cert), hvad betyder det så? Han er hellere ikke helt færdigudviklet, så jeg kan stadig godt tillade mig at være optimistisk.
Det er ingen hemmelighed at jeg ønsker min hund i avl, men jeg nægter at udbyde ham i en annonce - mit kriterie er at en tæveejer med en tæve som jeg selv synes er typemæssigt forsvarlig (med minimum et par 1pr) selv skal spørge mig. Han skal ikke indgå i avl bare fordi jeg synes det, andre skal være enige.
Når jeg en dag selv har en tæve tror jeg at jeg vil sætte grænsen ved minimum 1pr, men med et minimum antal på (hvor mange har jeg ikke besluttet endnu) frem for bare at gå efter det gyldne championat. Det er ikke nogen lille race jeg sidder med, men sind, sundhed og type kompatibilitet betyder mere for mig end de helt store præmier.
feb 2006
Indenfor min race er der en rigtig dygtig opdrætter, og han bruger uden at blinke tæver som kun får 2. prømier og de laver altså stadig smukke og racerypiske hvalpe - det gælder om at kende sine linier - at kunne læse sin hunds gode og dårlige siger og så kunne spotte den hanhund, der vil kunne kompencere for manglerne og fasttømre fordelene
mar 2006
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 117 Svar: 1.384
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Så jeg går på kompromi i avlen når det drejer sig om udseendet.
Ikke at jeg vælger den "grimmeste" - langt fra - men nemt er det ikke.
Så valg af hanhund beror på egenskaber kontra prøver - sundhed + eksteriør i den rækkefølge.
Man skal have for øje at en hunds egenværdi ikke er det samme som som den har god avlsværdi :o)
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Måske vi så kunne få lidt brugshunde igen
Og ikke bare hunde,der ser godt ud,når de løber i en ring og flyder i en sofa
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Der er så mange forhold at tage hensyn til, at jeg synes eksteriøret kun er en del af det.....
Mentalitet og arbejdsevner har 1. prioritet her og sundhed på lige fod med det. Så kommer eksteriør, og der hælder jeg altså meget mere til hvad jeg selv synes, fremfor udstillingsplaceringer. Der erså mange typer af collies - og jeg vil have en lang, smidig krop, elegant hoved og ikke for meget pels. Igen - den skal kunne flytte røven og lave noget,
Men de to hanner jeg har anvendt, har da begge været udstillingschampions - men det er mere et tilfælde.
Min ene tæve - som har haft hvalpe - er 2. præmiehund. Hun har et mindre overbid, som er skyld i dette. ellers utrligt velbygget ( synes dommerne også....... ). Men hun har hyrdedrift - noget for collierne så efterhånden utroligt sjældent - og hun elsker at løbe. Totalt power-hund.
Og hun har givet dejlige børn - kun 1 ud af 7 har arvet overbiddet - og det er langt mindre. 5 ud af 7 har super arbejdsevner - jeg har beholdt en, som virkelig, virkelig bliver god. Hun er 11 mdr. og skal til første lp1 prøve lige om lidt.
Derudover har to af dem opnået SL på udstlling - min egen som hhv. 3. og 4. vinder - og det er alt rigeligt til mig.
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
2. præmie eller AK i kl.2 er ok med mig bare brugsegenskaberne er i top men selvfølgelig skal hunden være til at holde ud at se på....
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Jeg skriver netop at jeg hellere vil avle på en god gennemsnits 2 præmie-hund, end på en champ som allerede har en god rum hvalpe.
Men nu spurgte NJ jo specifikt til vores udstillingskrav på den enkelte hund - det var i hvert fald sådan jeg forståd tråden
For selvfølgelig er alvshunden mere end blot det du ser. Det er jo trods alt generne den giver videre, og ikke dens egen faktiske fremståen.
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.545
Jeg VED at hvis hun viste sig i ringen, ville hun uden problemer kunne få sin 1pr eller excellent. Derfor synes jeg det er i orden at avle på hende.
Mine to hvalpe er indkøbt decideret til avl.
Som det ser ud lige nu (7mdr) mangler Sweetie pels og masse. Men hun er samtidig så utrolig godt bygget, at jeg stadig mener hun er værd at avle på. Når jeg skal finde han til hende skal jeg selvfølgelig have en som er stærk på netop de punkter.
Frida er kun 3mdr så alt for tidligt at sige hvad hun bliver til.
Men jeg er slet ikke i tvivl om at jeg sagtens kan få excellent på begge to. Så jeg forventer at avle på begge to.
De hanner som jeg vælger at bruge behøver bestemt ikke være champ. Men de SKAL være meget racetypiske og have kønspræg. Jeg kan godt se bort fra en lile fejl, hvis bare de så kan rette op på nogle af tævens fejl. Selvfølgelig forudsat at hun ikke har samme fejl og det ikke har betydning for sundheden.
Handlingen af hunden har helt klart meget at sige for dens resultater.
Jeg kørte til udstilling sammen med et af Desses børn. Om lørdagen fik både hvalpen og hendes voksne han 2pr. søndag fik jeg så lov til at vise dem og begge hunde fik 1pr. Hun kan ikke selv lide at gå i ringen med sine hunde og det mærker hundene straks så de heller ikke viser sig.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
Faktisk tror jeg kun kryptokisme udelukker fra avl.
Det er meget sjældent at en lundehund ikke kan få en 2. pr, jeg tror kun jeg har set det med en hanhund der var 2 cm for stor.... men den næste udstilling dagen efter blev den bir ... så det er altså op til dommeren.
Vort racekende er ekstratæerne, men en hund der mangler kan sagtens få hvalpe med perfekte poter og to hunde med perfekte poter kan godt få hvalpe med dårligt eller manglende ekstratæer.
Det er nok også derfor vi kosekvent holder på at familiehunde er ikke billigere end dem vi som 6-10 ugers hvalpe beder de nye ejere om at udstille.
Sundhedsmæssigt har vi ingen test, tyskerne vil gerne have indført en blodprøve der skal fortælle en bestemt blodværdi, hvis den er for lav vil de udelukke hunden, dens forældre , søskende osv. Da de jo alle er tæt beslægtede kan det ødelægge meget for avlen.... Noget andet de ikke kan / vil forstå er at denne blodværdi hos lundehunde er meget svingende... der er set en tæve med hvalpe som var lidt sløj, hun blev testet og dyrlægen mente ikke hun kunne overleve med de blodværdier, opdrætteren lagde hvalpene over til en anden tæve og på få uger var alle hendes blodværdier normale. Det havde bare været hvalpene som havde trukket for mere på hende end hun kunne nå at gendanne.
Nå krav til eget opdræt.... de skal være racetypiske - mindst 2. pr.
de skal kunne parre sig selv og føde selv og skal være en god mor (ellers bliver det kun det ene kuld på hende)
feb 2006
dog vil jeg sig at har tæven bevist at hun kan parre, har jeg ikke noget imod at insiminere ved senere parringer.
jan 2008
Desse's bedstefar var rent ud sagt et fjols til det med parring. Hans sønner derimod har ingen problemer.
Tæverne derimod SKAL kune føde naturligt, ellers mener jeg ikke de er værd at avlve videre på. Sundhed frem for alt andet
feb 2006
mar 2007
Ja der er jo nok ingen grund til at komme i dybere diskusioner om hvad hunden skal opnå. Det er jo op til den enkelte. Jeg ved bare at der inden for beaglen er ufatteligt mange der avler på 2. præmiehunde. Ikke større opdrættere, men de små der lige skal prøve at lave hvalpe, og så lige prøve igen , og igen.....osv. Det synes jeg ikke er sundt for vores race. For der komme hunde i ringen med bidfejl, haleknæk mv. og får en 2. præmie - fint, så er det bare med at komme i gang med avlen??? Det synes jeg absolut ikke. Men det er så bare mit syn.
jan 2008
Evt kunne det være en udenlandsk champ der blev stillet i åben?
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Når det kommer til min han der imod, er jeg lidt mindre kritisk. Jeg kigger meget på sundhed - det er min absolutte førsteprioritet! Jeg har sagt nej til et par tæver, som godt nok var hjertescannede og avlsgodkendte, men som ikke havde en hjertestatus, der efter min mening var god nok.
Eksteriørmæssigt... tja... jeg ville da gerne nøjes med at parre de helt perfekte tæver, men sådan er verden nu engang ikke. For hvis jeg ikke vil parre hr og fru Jensens cavalier, som har fået en 2. pr. på en udstilling, så er der en anden (mindre god) han, der gør det.
Min han har sine fejl, men er generelt af ret god stanard. Han har 2 cert'er og klarer sig fint på udstillinger. Vi er mellem 60 og 100 på vores udstillinger, så cert'er hænger ikke på træerne, selv om man har en cert.kvalitetshund :o)
Hans temperament er fantastisk og sundheden i top.
Så alt i alt, synes jeg han kan bringe noget godt til racen.
Og for lige at komme tilnbage til hr. og fru Jensen med deres andenpræmietæve... Ja, de burde gå mere op i det og ja, de burde og burde og burde... MEN... det gør de ikke :o)
Mange af den slags hunde er gode nok, men kommer til én udstilling - ikke i ordentlig pels, ikke ringtrænede og med en "handler", der er mere forvirret, end hunden. Så skal man altså være ret god for at få meget mere end "good" :o)
Og som sagt vil de have et kuld hvalpe, så får de det. Og hvis jeg siger nej, så tager de en mindre pæn og mindre sund han og hvor var det så lige jeg hjalp min race??
Jeg er kritisk, men til et vis punkt.
feb 2006
men det er klart man skal være forsigtig med hvad man bruger.
jun 2004
Din betraktning er fuldstændig korrekt. Kik i linierne efter de samme fejl og du har svaret.
mar 2007
En fejl som er arvlig skal der vel ikke avles videre på, bare fordi man ikke har så stort avlsmateriale i DK... Hvad med at tage til udlandet ?
Ska man så også avle på tæver fra et kryptokrid kuld ? tandfejl ? fejlfarver ? osv osv
mar 2006
Ah.. Ham jeg tænker på er kun 1 cert fra champ, og det får han næste gang (troede faktisk at han allerede havde den, deraf titlen). Det er jeg stensikker på. Den anden er en jeg har stillet mod mange gange som altid bliver placeret højt (jeg bruger nok betegnelsen "champ" for liberalt). Det er lykkedes mig at slå begge hunde en gang hver selvom de generelt er af bedre "show quality".
feb 2006
det med øret ville også få mig til at trække ham ud af avl.
men Lena skriver hun ikke vil bruge 2. præmies hunde, fordi hun kun vil bruge de mest racetypiske hunde.
der er jo forskel på hvad der får en hund til at få en 2. præmie.
hvis det er en der har en lavtansat hale og man finder en hvis hale sidder hvor den skal. og den første ellers er en super hund i alle henseender, så ville det ikke afholde mig fra at bruge ham.
hvis man kun tager hunde med ck og opefter bliver avlsmatrialet meget meget lille indenfor min race. og det synes jeg er at gøre racen en bjørnetjeneste
jun 2004
Jeg har også kasseret flere af mine hunde i avl - længere er den ikke.
jun 2004
mar 2007
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 89 Svar: 387
mar 2007
okt 2005
-------------------------------------------------------------------------------------
Det er der da ikke.....? en 2,. præmie går til en hund som generelt opfylder standarden tilfredststillende.....
Det er da fint nok.
Særligt hvis man har andre krav til sin hund end kun udseende....
Jeg ville til hver en tid hellere avle på en 2. præmie hund med super temperament, end en champ med dårligt temperament.,
Allerhelst vil jeg have det hele -med min race kan der være langt imellem hanhunde med de kvaliteter jeg søger.
- og så har jeg brugt champions begge gange - men det var bestemt ikke af den grund jeg valgte dem.
mar 2007
Hvad der udseende ? Er det at den har for tynde benstammer, lille bryst, mangler r** osv osv ?
feb 2006
jeg ville heller ikke bruge en hund med fejl. men regner da også med at se hunden an udenfor ringen, så jeg opdager de fejl inden parringen.
okt 2005
Hvad er det ?
Indenfor min race har jeg set en forværring, idet man er blevet mere og mere fikseret på et sødt udseende og en stor pels, og samtidig med har man set stort på mentaliteten.
Drifterne er væk - og nervøse dyr set oftere og oftere - med angst for lyde, mange mennesker, andre hunde o.s.v.
Er det at forbedre racen ?
Jeg har en tæve, som e r2. præmiehund, og hun funker langt bedre end rigtigt mange langt højere præmierede hunde. Hun kan nemlig flytte stængerne, Hun sover dybt nytårsfaften, har masser af hyrdedrift, og kan tages med alle steder uden probs.
Utroligt velbygget - står i alle kritikker - desværre med lille overbid.
Jeg vil hellere avle på hende end alle de nervøse dyr, som ikke gider andet end ligge i en sofa og se dejlig ud.......og skider en stork og må medicineres over lidt fyrværkeri.
så jeg synes bestemt en placering på udstilling er mere end alm. ensidig, hvis det er parameteret for hvornår et dyr er egnet til avl eller ej.
mar 2007
Vi snakker vel allesammen udfra vores egen race
Nu har vi slet ikke de problemer i min race ... Vores standard er utrolig høj og vi har nogle sygdomme som man kan fravælge da man kender linierne og så er den ikke længere.. Hos os kan man sagtens avle flotte race typiske newfer, som er sunde og har det dejlige temperament som er kendetegnende for newfen....
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.974
At der i forskellige racer er forskellige typer, som forskellige folk kan se forskellige fordele og ulemper ved, er jo noget andet....
Jeg kan sagtens følge dig Nette - helt sikkert!
Et overbid er også noget andet end en hund der er dårligt bygget - dårligt vinklet og derfor har dårlige bevægelser osv...
Jeg vil også kun det bedste af det bedste når jeg får min tæve - ikke noget "halvt" der.
Jeg synes generelt folk er for dårlige til at se struktur og forstå anatomi - man parrer bare sin hund med en "sød" eller "pæn" hanhund - uden at undersøge hvilke strukturelle fejl ens egen hund og hanhunden har - hvis de begge har dårlige toplinjer - så er det dumt at doble op på det - så hellere finde en han med en god toplinje men som så måske har andre fejl som ens tæve ikke har.
Man skal også vægte fejlene - hvilke er slemme eller rigtig slemme - og hvilke er svære at avle sig ud af.
Det er død nemt for mig at sidde og spille klog - har jo ikke haft kuld endnu ; )
men jeg håber at jeg er dygtig nok til at forstå strukturen og standarden og linjerne - og ikke bare laver ligegyldige parringer - for bare fordi man laver familie hunde, behøver de altså ikke at være grimme : )
Når det er sagt - så vægter sundheden også utroligt højt - højere end eksteriør!
Har selv lidt med en syg hund - som kunne have været rask hvis opdrætteren ikke var så egoistisk og uvidende om avl...
Cavalieren har mange sundhedsmæssige problemer - hjerter, syringomylie, knæ, øjne osv - der er masser at tage fat på!
Og selvfølgelig skal man også have temperament og samarbejdsvilje med i billedet - det sidst nævnte fylder måske mindre i en selskabshunderace end en hyrdehund, men jeg synes stadig det er uhyre vigtigt!
Jeg ville personligt ikke selv avle på en 2. pr. hund - det er ikke godt nok for mig - men kan sagtens følge Nettes argumenter for at gøre det!!
mar 2007
Hvis den har a-hofter, ingen øjenfejl og en knaldgod mentaltest, men bare ikke vil vise sig i en udstillingsring (nogle hunde syntes faktisk det er møgkedeligt) ser jeg ingen grund til at den ikke skulle kunne gå i avl.
Nogen hanhunde ejere udstiller måske også kun liiiige den éne gang, fordi det egentlig ikke interesserer dem......
I vores race kan vi ikke tillade os, kun at vælge dem der bliver udstillet meget da vores gen-materiale så ville være meget begrænset......... og brugt for hyppigt.
Vi har måttet tage både til Holland og Tyskland for at finde nyt hanhundeblod......
Aframs far bor ved den Hollandske grænse, Rif (Møffes) far bor i Amsterdam.
Møffe har aldrig fået højere bedømmelse end en 2. præmie, og vi gider ikke engang spilde penge på at prøve at forbedre det. Men hun er den bedste hundemor man kan tænke sig........
mar 2007
Hvis en hund ikke vil vise sig i ringen...så er der måske noget galt med temp eller sind, eller det jeg nogle steder også har observeret - dårlig opdragelse?
Jeg er ikke selv af den opfattelse at man KUN skal bruge hunde der er udstillet meget. At de er udstillet meget er jo heller ikke ensbetydende med, at de har høje præmieringer. Jeg lægger ikke vægt på hvor mange titler den han jeg vil bruge har. Jeg ser på linjerne.
Min ældste tæve er heller ikke en stor udstillingsstjerne, men var også en super god mor. Men at hun er en super god mor, er heller ikke ensbetydende med, at hun giver godt. (Dog tegner detn godt indtil videre ;0))
jan 2008
okt 2005
----------------------------------------------------------------------------------
Jo - det synes jeg da. Men der er det nu ikke udstillingsresultater jeg skeler mest til
At mine hunde så stort set kun får 1. præmier - og som regel placeres 2. eller 3. i klassen - det er så da kun dejligt.
Min 2. præmietæves afkom - har også klaret sig rigtigt godt til nu til udstilling. Godt nok til mig i hvert fald......
Jeg er lydigheds-nørd - og har ikke hverken tid eller lyst til at anvende en aften til ringtræning - det keder mig helt enormt, så de kunne sikkert klare sig bedre, hvis jeg øste noget mere energi i at lære at stille dem helt perfekt.
Men collierne største problem er ikke eksteriøret - det er nemlig der fokus har været meget længe - det er deres temperament.
Så det er jo der, jeg mener man bør sætte ind, hvis man vil forbedre racen.
mar 2007
Må erkende jeg sidder og tænker " hold op en pæn hund vi må have" ... Herren i huset har aldrig gået til ringtræning og alligevel får vi flotte kritikker, bliver tit placeret og har hentet 2 certer på Albert. Får ros i kritikkerne for handlingen. Thomas er for det meste i ringen sammen med opdrættere / handlere der har 10 - 20 års erfaring .. Nu er det så også det andre kommenterer... De synes det er så fedt, at nogen kommer ind fra side linien og giver de " gamle" kamp til stregen... En fortalte faktisk på vores sidste udstilling, at da Thomas og Albert tog det 2 cert, havde hun sagt til manden; Når han kan, kan vi alle !
Synes det må være trist ikke selv at kunne handle handle hunden, det kan da ikke være det samme ?
okt 2005
Er altid i ringen med dem selv - og har da også et par kritikker, hvor der står flot fremvist.......
Men jeg kan læse mig til højere oppe at handlingen er vigtig - og eftersom det ikke er noget jeg skænker mange tanker - andet end løbe rundt og stå stille - og helst lige på benene, så konkluderer jeg at en med mere forstand på at skjule fejl m.m. sikkert kunne få dem endnu længere......
Det var såmænd bare det
okt 2005
mar 2007
mar 2007
mar 2007
mar 2007
jun 2004
Så det er bestemt ikke lettere for os der har mindre racer/antal på udstillingerne.
En af mine tæver skulle i BIG konkurencen. Der var en proff handler der syntes det kunne være sjovt at prøve at føre hende og de blev placeret!
Det var aldrig sket hvis jeg selv havde vist hende - så mon ikke det også spiller ind at den blev ført godt?
jan 2007
nov 2004
Nette - du går meget op i lydighed og træning, hvilket er super fedt!
Jeg synes også det er sjovt, men er ikke "bidt" af det på samme måde som dig - det er jeg til gengæld med udstillinger!
Derfor er en 2. pr hund ikke god nok til mit opdræt - da jeg ikke vil komme nærmere mit mål - at lave en hund der ligger tættere på standarden og som derfor meget gerne skulle klare sig bedre på udstilling.
Jeg træner også mine hunde - men det er nok ikke et kriterium i mit avlsarbejde på samme måde som det er for hyrdehunde eller decideret arbejds - eller jagthunde folk - og det ville da også være mærkeligt andet?
Forskellige racer - forskellige egenskaber og forskellige ønsker....
Noget andet er - at jeg synes det er meget vigtigt at kigge på hanhundens afkom - hvordan producerer de?
En middel han kan lave noget super afkom - og omvendt!!
Der er mange mange ting man skal - eller rettere ting som jeg vil tage med i mine overvejelser når en parring skal planlægges her hjemme hos mig ; )
okt 2005
Ja - jeg går meget op i træning m.m. - og i at få nogle titler på mine hunde - lydighedtitler.
Men det er jo netop fordi, jeg har en oplevelse i bagagen med en collie, som var så ultra-stresset, at det gav sig udtryk i overdreven interesse for tæver ( overspringshandlinger ), og han dermed var helt umulig at "nå" til tider. Derudover kunne han finde ud af at bide, da han grundet stress lettere følte sig presset.
Samme år, hvor vi måtte af med ham ( han flyttede ), hørte jeg om 6 andre collies, som blev aflivet grundet temperament noget lignende. Stress, bid og ekstrem angst.
Derudover har jeg kendskab til flere, som lever hos deres familier, men er ekstremt lydfølsomme, og går helt i stykker ved dagligdags lyde og lign.
Det år besluttede jeg at blive opdrætter - og gør det bedre. Og det gør man kun ved at teste temperament - igen og igen, og være dybt kritisk.
Utroligt mange har et billede af collien, som en reserveret hund - og som mindre nervestærk.
Sjovt at tænke på den har same rødder som border collien, men hvor borderen blev avlet meget ensidigt til hyrdning, blev collien en show-dog.
Flere collies har stadig hyrdeinstinkt - mere eller mindre. Nogle af dem med mindre instinkt, har så reminiscenser af den drift - men det komer uheldigt ud. Signalfølsomheden bliver til angst o.s.v.
Ifølge mine observationer, så er de hunde med det bedste temperament, og som bedst klaredr hverdagen ( endda nogle med bravour ) dem, som har mest hyrdedrift. DEr MÅ være en samenhæng.
Så længe der ikke er stemning for i DCK-regi at mentalteste vores hunde, så vil jeg ad anden vej sørge for at kunne dokumentere at mine hunde har en super mentalitet ( hvad de har ). DEt kan jeg bl.a. gøre ved at få nogle lp titler på dem - for man kan ikke arbejde med en nervøs, stresset hund - og så få 1. præmie.
Så avlstæver herhjemme, skal mindst have en lp1 titel.
Derudover tager jeg nok til Sverige og får mentaltestet min ungtæve...og bruger hanner, som er mentaltestede.....
Hvad nytte ret super eksteriør - og masser ad excellent på udstillinger, hvis hunden er så stresset den ikke er en fornøjelse i hverdagen ?
Jeg vil til hver en tid hellere foretrække en hund med glad hale ( mindre fejl ) eller et mindre overbid, men hvor den har livslyst, god energi - og er totalt ligeglad med at følge mig i tæt trafik og bare sover igennem nytårsaften.
DET ville være en forbedring for min race.......
OG det reserverede..........ser man gradbøjet til hunde, som slet ikke tør nærme sig en fremmed. Det er mere eller mindre accepteret at sådan må collies godt være.
Måske ? Men jeg har 5 som elsker gæster, og helst hænger dem om halsen konstant. Og det er altså lidt nemmere at have med at gøre + de hunde har altså et bedre liv.
Så derfor skriver jeg som jeg gør.........
Når alle de krav er opfyldt - så kan jeg begynde at skele til udseende og udstillingsresultater - men det andet har godt nok 1. prioritet her.,
jan 2008
Men en cavalier... ja, den var engang en jagthund (min bruges da også lidt til det), men jagtglæden er ifølge cavalierens mentalbeskrivelse ikke en ønsket egenskab længere, så det kan vi ikke bruge til meget i vores race.
Jeg tror hurtigt vi (og Nicola) kan blive enige om, at man ikke avler på nervøse dyr - ingen tvivl der! Der findes nogle cavaliere, der er lidt reserverede og man bør efter min mening ikke avle på disse.
Når det så er sagt, vil jeg mene, at en hund skal være VIRKELIG nervøst anlagt, hvis den ikke kan gå igennem en LP1. Jeg træner min(e) hunde i lydighed og agility og mener at enhver hund bør kunne gå en LP1 - det er basis-lydighed. Også selv om man er selskabshund.
Jeg vil, som Nicola, også kun lave det bedste af det bedst, når jeg engang selv skal avle på min tæve og jeg vil kigge på eksteriør, sundhed og temperament med lige meget vægt på hver egenskab. En hund er ikke en hund, hvis den kun er smuk - der bliver vi hurtigt enige!
... og det med at avle på en 2. pr. hund. Der er jeg lidt delt. Er det en familiehund som udstilles, hvor den ikke er i pels og ikke ringtrænet og den får en 2'er, så kan det være en helt super hund. Men er det en trænet og stylet hund, der efter flere forsøg ikke opnår mere, end en 2. pr., ville jeg kraftigt overveje, hvorvidt den skulle indgå i avl.
Men det med at være kræsen, kan man også nemmere være i de store racer, end de små :o)
nov 2004
Jeg synes helt sikkert heller ikke man skal avle på hunde med et dårligt temperament - og jeg synes det er fedt at du er så grundig med det, når i nu har det problem med jeres race som i har - det er da også brand ærgeligt at mange andre opdrættere er ligeglade med det?
Jeg synes det er en afvejning af det hele - men omvendt er det svært at få det hele i et hug : )
mar 2007
Vi har avlet Islandske Fårehunde i 18 år, så vi ved nok hvad vi skal kigge efter. Vi har aldrig skulle avlive en hund p.gr.a dårligt temperament og vi har (uden at prale) en af de højeste sundhedsresultater på racen. Vores krav til en hanhund; max b-hofte, øjenlysning (uden fejl), mentaltest gennemført (med godt resultat), vi kigger selvfølgelig også på gener, da mange af hundene er ud af rigtig store familier. Vi besøger hunden i dens hjem og ser hvordan den fungerer i hverdagen, og først herefter kigger vi på udseende....
Beliggenhed af hundens hjem-ligegyldigt, så rejser vi bare efter det. Rigtig mange hanhunde i racen, bliver aldrig udstillet, de fleste bliver solgt som hyggehunde, derfor er udstillingsresultatet altså rimeligt uvæsentligt i mine øjne.
Ser man en lækker hanhund på en udstilling, kan man da undersøge om den skulle være egnet..........
mar 2007
mar 2007
Jeg mener at beaglen og newfoundlands er de to mest udstillede racer, og vi ser da meget efter hvad de andre opdrættere laver af kombinationer. Så selv om vi er en ret stor race, betyder det ikke at vi ikke holder øje med det der går rundt i de små hjem.
jan 2008
mar 2007
jan 2008
jun 2004
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
Jeg vil nok kigge på den enkelte hund samt familile, læse udstillingskritikker, prøveresultater m.v. Om den har fået 2. præmie eller er champion er mindre væsentligt.
Ang. collien:
Jeg syntes ikke jeg har mødt så mange nervøse collier. En nervøs hund vil nok have lige svært ved at klare en udstilling som en lydighedsprøve.
feb 2006
okt 2005
Der kom du lige til at ramme min kæphest *GGGG*
For de fleste nervøse collies jeg har set, har jeg set på udstillinger....
Jeg har set collies, så bange at de nærmest kravlede rundt i ringen, med halen helt inde under maven.....
og alligevel fik de 1. præmie - fat det, hvem der kan......
Jeg ved at det er blevet indskærpet dommerne fra klubregi, at slå hårdere ned, når temperamentet så åbenlyst ikke er godt.
Sådan en hund kan du ikke træne op til en klasse 1. Bare det at skulle gå fra føreren hen og finde den rigtige næseprøve, vil den ikke turde.
Så nej - en nervøs hund kan man ikke træne på til en klasse 1.
Fælles-dæk viser oftest hvilke hunde, som ikke er så nervestærke. Det er dem der sætter sig hurtigt op - fordi det er sårbart at ligge i dæk - og føreren langt væk.
Så jeg er ikke enig......
Nette
mar 2007
jan 2008
Jeg har også set nogle med halen i en krølle ind over ryggen, det er så heller ikke særlig pænt til en collie.
Nu jeg tænker nærmere efter har jeg vist set en her i år som fik Cannot be judged. Den brød sig ikke om at være i ringen.
jan 2007
-og det er ikke for at fornærme nogen sikkert dygtige opdrættere af racen.
Men da jeg boede hjemme havde vi en collie han. Egentlig en dejlig hund for det meste, men skør i bolden. Han var efter gode forældre (udstillingsmæssigt) osv og på tavlen var alt tip top.
Men han har 4 gange "angrebet" mig -ikke fordi han som sådan ville skade mig, men det kunne være når hvis han lå ned og man lige gik tæt forbi -så sprang han op og bed.
Som yngre havde vi adfærdsbehandler på ham fordi han havde store problemer med at færdes i huset -flisegulv + skygger = en hund der ikke turde bevæge sig eller færdes indendøre.
Skal så lige siges at trods forældres gode resultater og anerkendte linier, var opdrætter ikke at råbe hurra for (har vi senere fundet ud af), hun er idag smidt ud fra DKK.
Og ja -generelt havde vi en del problemer, og tiltrods for at jeg ellers godt kan li' racen ville jeg ALDRIG have sådan en hvis ikke forældre havde vist sig andet end på udstillinger.
Urefærdigt at bedømme på een hund, men det er dælme en race jeg har fået respekt for.
okt 2005
Hele min motivation for at opdrætter collies, udspringer af tilsvarende oplevelser med min første collie.
Synd og skam at en ellers super race - arbejdsivrig, loyal,og MEGET glad for sine mennesker, er blevet avlet med udelukkende udstillings-resultater for øje - uden skelen til, hvad der foregik i øverste etage på hundene..
Mine 5 er udvalgt på temperamentet - og jeg kan gå med dem løse alle vegne. Jeg arbejder meget med dem - og efter min overbevisning findes der ikke bedre race. Derfor nager det mig af h.... til, når jeg ser de skygger af en ordentlig collie, som kravler langs væggene og bliver bange, bare man kommer til at nyse.
Synd og skam.....
Jeg fatter ikke mange opdrættere ikke er langt mere obs på at få taget mental-tests på deres hunde - også a.h.t. signalværdien - for rigtigt mange mennesker har denne opfattelse af collien - grundet dårlige oplevelser tilbage i 70´erne, hvor der blev avlet på revl og krat.
Mine hvalpe bliver hvalpe-testet - og unghunde unghunde-testet, derudover laver jeg alt det lydighed jeg kan komme af sted med, og får titler på hundene, som viser de har, hvad der skal til......
Jo flere objektive vurderinger man kan få - desto bedre.
Jeg kan godt gætte, hvem der har avlet dine forældres collie, Michelle - og det er beviset på, hvad der sker når opdræt bliver for stort.
okt 2005
Men de glade haler skyldes de er for korte i krydset. Jeg synes tit det ses hos collies af moderne linier -selv om de klassiske selvfølgelig også kan have det. Det er en fysisk fejl - hvor halen mellem benene er en psykisk
Min Gimli har glad hale - ikke så meget mere, som da han var yngre. Når han er afslappet ryger den på plads¨- men når vi arbejder, er den helt oppe på ryggen af ham - og den logrer for fulde drøn Herligt......så har han det bare godt
Se her : (link fjernet)
Det er en fejl i hans bygning - men er man udstillings-nørd og gider bruge tiden på det, kan man godt træne hunden til at lade den hænge ned.
Jeg har gennem de sidste 4 år set adskillige collies, der var ved at dø af skræk på udstillinger - særligt indendøre. Uhhhhhhh - så er der lige et glat gulv - eller et tæppe der ligger forkert eller noed - og så er de parat til at stikke af i panik.
Jow da - en stolt arbejdsrace - hmmmmmm.........
jan 2008
Nette kan gætte hvem der har avlet dine forældres collie, men det kan jeg ikke så jeg vil gerne bede om navnet i PB
Nette
Jeg må give dig ret i at mange mennesker mener en collie er meget nervøs. Det var tildels p.g.a. disse udsagn da jeg fik Samson, at han nærmest er blevet oversocialiseret. Han tror som oftest at alle vil snakke med ham, det være sig hunde, mennesker eller katte.
Krav til eget opdræt?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside