{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.299 visninger | Oprettet:

Krav vs. *krav* {{forumTopicSubject}}

Jeg elsker min uforståelig overskrift...
Anyways, det det her går ud på er DKK avls-kravene mod hvad i selv kræver testet hos forældrene til jeres kommende hvalp (eget opdræt eller købt udefra er ligemeget).
Hvor meget mere end de specifikke klub-krav *kræver* i?

Jeg er f.eks nu helt med på at min hund skal HD-testes, og at evt hvalpe herhjemme kommer til at være efter HD-frie forældre. Selvom det ikke er et krav for Sheltien er der nemlig nogle der tester alligevel, og sygdommen ER forekommet (dog er den ret sjælden, muligvis i kraft af at det er meget få der tester).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krav vs. *krav*
  • #1   30. jan 2007 Jeg har som krav til mine kommende egne hvalpe:
    De skal hd fotograferes, øjenlyses, hc og l2-hga testes samt mentaltestet.

Lilo's mor er hd-fotograferet, øjenlyst, mentaltestet, hc samt l2-hga testet. Hendes far er øjenlyst samt hc og l2-hga testet. Så jeg har gået på kompromi her - netop fordi jeg bare ville have efter denne kombination.

Taz' forældre er fra før en tid, hvor man havde mulighed for bl.a at testel2-hga og hc, så dette var de ikke, inden jeg fik ham. Men moderen er senere blevet testet, og er fri for begge. Hun er A-hofter, er mentalbeskrevet samt øjenlyst.

Denne race har faktisk overhoved ingen avlsrestriktioner, andet end et præmieringskrav. Men det er blevet mere og mere normalt at avlsdyr er testet for ovenstående. Dog kan vi ikke i dk, få vores race mentalbeskrevet, da vi endnu ikke har lavet en ønskeprofil. Jeg får derfor lavet min mentalbeskrivelse i sverige, via min opdrætter.

• #2   30. jan 2007 Jeg kan ikke komme på mere end de krav der er til schæfere i forvejen

De er godt nok "strenge"

• #3   30. jan 2007 Janie

Du er til gengæld lovlig undskyldt.. Ja, schæferne er vist der hvor resten af os burde være kravsmæssigt... *GG*

• #4   30. jan 2007 Er som sådan godt tilfreds med avlskravene hos schæferen og ville aldrig købe en hvalp der ikke er efter avlskåret forældre dyr, der er heldigvis konstat fokus på forbedring/stramning af kravene i forhold til schæferen.
    Der er pt. krav om godkendt HD og AA, min BHP 1 prøve, UHP ,FP, udstillings resultat, DNAtest, samt en kåring.

• #5   30. jan 2007 Pernille: Hvad er TGAA test ?? Er det det samme som AA test ?

• #6   30. jan 2007 tjaaaa

ved jo ikke hvad min kommende race bliver

amstaff igen? måske, måske er jeg over i en helt anden boldbane.

så hvad mine krav er, ved jeg ikke endnu

• #7   30. jan 2007 Ok - interessant - er det primært Basenji'en som lider af det - eller er det et problem for mange racer ? Havde aldrig hørt om den test før.

• #8   30. jan 2007 Skræmmende... men har man nogen prognose el andet, på hvor mange man forventer har den sygdom ? Nu tænker jeg på, hvis det ikke er specielt race-relateret - men det f.eks er 1 ud af 100.000 hund som får det - så er det måske alligevel en test, man som opdrætter godt kan "springe" over, hvis der ikke er tydelige tegn på sygdommen ?
    misforstå mig ret - det er svært at formulere, helt præcist hvad jeg mener...

• #9   30. jan 2007 Ok, ja - det var ikke den helt store udgift.

• #10   30. jan 2007 Jeg stiller temmelig mange krav til mine egne hunde, og også hunde jeg skal ha parret med... Cattledogen har ikke nogle krav til sundheden, andet end kendt hd-status. Så mine krav er :
    Cattledog:
    Jeg kræver mine avlshunde dna-testet for PRA ( øjensygdom), HD og AD fotograferet, og helst baer-testet. Baer testen kan jeg godt afvige fra, for det er temmelig besværligt i dk, men udenlandske hanner jeg vil parre med skal også være BAER-testede(høre-test).

Dinky er mentaltestet og det skal Bambina også til den tid.

Jeg avler kun HD-A+A,
    B kan jeg til nød acceptere, men kun for vanvittig gode grunde.
    Størstedelen af mit sidste ACD-kuld er blevet dna-testet, og det næste kuld spørger jeg ik de kommende ejere, da bliver det gjort- hvis det er nødvændigt.kræver en længere forklaring- skal jeg nok spare jer for:0))

Amstaffen- det er nemmere, for de SKAL HD+AD fotograferes og mentaltestes...Så det bliver de også.

• #11   31. jan 2007 Jeg troede kun at BAER var relevant for hvide hunde, men døvhed ligger måske også til ACD'en?

Jeg forventer en øjenlysning for PRA (men det er også et krav for racen).. Er dna-testen mere eller mindre effektiv, og ved du hvorfor (hvis ikke, kan jeg altid selv prøve at finde ud af det)?

• #12   31. jan 2007 Der er over 50 hunderacer der bærer det hvise gen, og cattledog er en af dem. Den bliver også født helt hvid, og får først farve med alderen.

• #14   31. jan 2007 Jeg krævede da jeg købte min hund, at jeg ville møde forældrene til ham. for at se hvordan de var i sind.
    Gik så også efter en hund med tavle på for da det er en amstaff jeg har købt ville jeg være sikker på at der ikke er blandet andet i. Da jeg har hørt mange historier om at folk kan blander dem og påstår at de er ægte.

Kommentér på:
Krav vs. *krav*

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce