{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

racer uden avlsrestriktioner ? {{forumTopicSubject}}

Nu er der ikke ret mange racer der ikke kræver nogen avls restriktioner ( staves ?) men der er nogen og til jer der ejer disse racer og vil avle eller allerede avler ?
tjekker i alligevel avlsdyrene for arvelige sygdomme osv inden i bruger dem i avl ?

og hvad er i andres mening ? mener i man burde gøre det selvom det ikke er et krav eller ? .

Må håbe der kommer nogen ærlige mennesker på banen og gerne vil snakke højt og nogen der vil deltage lidt i min nysgerrighed .. ;o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  racer uden avlsrestriktioner ?
  • #1   22. aug 2008 vores har kun udstilling for at blive avlsgodkendt.

vi tjekker ikke avlsdyrene for arvelige sygdomme

• #2   22. aug 2008 måske spørgsmålet her også skulle med . :o/

i tilfælde at i ikke gør ? så spørgsmålet: Hvorfor ikke ? .
    er det "bare" pga det ikke er et krav for at avle ? ..

• #3   22. aug 2008 eller er det fordi det ikke er nødvendigt fordi racen ikke har nogen arvelige sygdomme i sig ? .. eller .... ?? .

• #4   22. aug 2008 vores race er ikke plaget af nogle af de arvelige sygdomme man normalt tænker på som HD, AA eller øjensygdommene.

der kunne måske være belæg for at tjekke for patella lux

der er ikke rigtig nogen af vores hunde der fejler nogle af lidelserne, så hvilke skulle man tjekke?

• #6   22. aug 2008 der er slet ingen krav på min race, jack russell terrier.
    Det på trods af, at der findes HD, patella luxation, linse luxation, og helt hvide hunde, døvhed.
    Men alt dette stopper ved DK's grænser!!!!
    Min hund skal undersøges for disse ting, dog ikke døvhed, men han skal ikke bruges i avl. Det er for min og hundens skyld. Især øjnene er vigtig, da det kan opereres hvis han har det

• #7   22. aug 2008 Border Collien skal øjenlyses og hd-fotograferes. Det er det eneste!
    Selv har jeg dog fået taget en dna test for øjensygdomme. Ikke at den kan vise ret meget, da der er forskellige variationer af den sammen øjensygdom, og testen kun kan vise den ene.

• #9   22. aug 2008 Charlotte - det er bare svært at vide hvilke sygdomme man skal undersøge for, hvis racen ikke har nogle sygdomme.

vores har fx ikke nogle racetypiske sygdomme, hvilke ville være relevante for os at undersøge for? det er jo ikke nemt at vide.

• #10   22. aug 2008 Hvorfor spørger du?

• #11   22. aug 2008 nete - er det til mig ? blot fordi jeg er nysgerrig om folk gør det alligevel eller de bare siger nej for det er ikke et krav ..

så skam blot for at jeg er nysgerrig ?? .

• #12   22. aug 2008 Jep jeg tjekker for HD og muligvis AD (pt kun HD da det er det der har været små problemer med) der udover udstiller jeg og avler ikke på noget der ikke har fået Very Good i Åben eller brugklasse + mit min. krav på prøve er 3uk inden avl.

Der er ingen krav overhovedt på GSérne så det er 100% eget initeretiv (staves)

• #13   22. aug 2008 jeg havde korthåret hønsehund i mange år, en race som er rigtig sund. der var ingen krav heller, men nu er der kommet ønske om, at de skal HD fotograferes. For det dukkede op efter en parring med en tysk avlshan. Og så blev der fotograferte ret mange hunde, og det viste sig, at HD spøgelset vae der. Endda så galt som en grad E.
    Så man kan ikke sige der ikke er nogen sygdomme på racen, hvis den ikke er undersøgt

• #14   23. aug 2008 Vi (Boulevard of Fame og Bullsaints) tjekker for SAS og bugspytkirtel funktion udover at tjekker HD og AD som er en del af avlsrestriktionerne. Vi har valgt at scanne hjerterne fordi der har været et kuld i Sverige der havde SAS og antallet af konstaterede sygdomme udgør typisk toppen af isbjerget, så med henblik på at undgå at stå med syge (stakkels) hvalpe og familier har vi valgt at scanner alle hvalpe i avler. Vi scanner alle hvalpe frdi det er vores overbevisning at "indexet" for sygdomme er et vigtigt avlskriterie.

Vi tjekker bugspytkirtlen fordi det er relativt billigt og mange bullmastiffer i USA er undersøgt så why not.

• #15   23. aug 2008 Nete, er det EPI I tjekker bugspytkirtlen for?

• #16   23. aug 2008 Ups ja den ene kirtel er lige så god som den anden ............ jeg skrev forkert det er skjoldbruskkirtlen vi tjekker. I USA har de dokumenteret at bullmastiffen kan have problemer med at producere tilstrækkeligt hormon.

• #17   23. aug 2008 Aussien har heller ikke nogen resstriktioner udover en 2. pr. Heldigvis tjekker opdrætterne alligevel for HD, AD og diverse øjensygdomme hvilket gøres gennem øjenlysninger. Min holdning er den at hvis man ikke tjekker så ved man reelt ikke om der er et problem. Mange hunde kan lide med arvelige sygdomme uden at have nogen gener men det gør dem ikke til egnene avls hunde. Så man er nødt til at undersøge for at forebygge, for ikke lige pludselig stå med et problem i racen.

• #18   23. aug 2008 Har nu den holdning, at hvis man kender sine linier/ avlsmateriale, så ved man hvad der findes i "godteposen"...... Hvorfor tjekke for f.eks hjertefejl, hvis man ved at de linier man bruger ikke har de problemer ?

En opdrætter der tjekker for alverdens sygdomme, er i min verden ikke en seriøs opdrætter, men en opdrætter der har nogle problemer i sin avl...

• #19   23. aug 2008 Interessant pointe, hvad mener du er forklaring på at opdrættere der har opdrættet en race i (lad os sige 10 år) pludseligt laver et kuld med HD, AD eller SAS?

• #20   23. aug 2008 Hvilke betingelser mener du skal være opfyldt for at man med overvejende sikkerhed kan sværge at man VED en disposition ikke findes i linierne i følgende tilfælde:

1. Recessiv arvegang hvor en disposition bæres skjult igennem flere generationer.

2. Dominant arvegang

3. Mutationer?

• #21   23. aug 2008 Nete... Alt kan ske når man arbejder med levende væsner... Hvis man pludselig oplever et kuld hvor alle hvalpe går ud med HD / AD eller hjerteproblemer ja så skal man sgu være sit ansvar bevist og ikke avle videre på de gener... Begynde at granske sit materiale lidt mere og finde ud af om der er noget man har overset...

• #22   23. aug 2008 Jeg foretrækker at være proaktiv og opdage at det går "den gale vej" inden det går ad H` til. Jeg er usikker på om du synes der skal "lig på bordet" før der er grund til at tage en disposition alvorligt.

Hvornår mener du der er belæg for at tjekke dine hunde for en sygdom? med hvornår mener jeg hvor mange skal have fået en diagnose O.lign.

• #23   23. aug 2008 Nete... Som jeg skriver, hos nufferne kender man linierne og ved hvad der ligger i dem af problemer, så man vælger næsten selv om man vil
    "tage en chance og vinde en bamse" eller ej...
    Nu kan jeg kun snakke omkring de oplevelser jeg personligt har mødt....
    Hvis der opstår et problem med et kuld hvalpe, er der undersøgt en masse og spurgt en masse kloge og kompetente mennesker på landbrughøjskolen... Her var rådet; Lav endnu et kuld, opstår problemet igen, ja så er det ud af avlen med hunden !

• #24   23. aug 2008 Hvad med alle de (16) hvalpe der kom ud af det?

Hvordan forholder man sig med fremtid avl på søskende til de to forældre, deres forældre og andet afkom efter disse forældre?

Jeg "tror", jeg ved at min foundation tæve ikke har negative arvelige dispositioner for hun er resultat af linieavl (fætter-kusine) men sikker vil jeg aldrig føle mig, specielt taget i betragtning at jeg outcrosser og det er med en "ukendt" han og med en ny kombination af gener i det kuld der bliver resultatet ..................... outcrosser I ikke?

• #25   23. aug 2008 I skal have det kompliment at jeres hunde er meget ensartede og det ser jeg som et udtryk for en velfungerende avl.

• #26   23. aug 2008 Nete... Vi avler ikke selv, men stiller drengene til rådighed for avl. Dem kan jeg stå fuldstændig indefor.. Man siger pt. at Danmarks sundeste hanhund går hos os.. Det er Albert :o))
    Når en nuffe hvalp bliver solgt til en alm. familie er det meget meget sjældent at de selv begynder at lave hvalpe, hvis de så gør er det næsten altid med opdrætteren bagved. Oplever bestemt at man ikke bare går igang med alt lave hvalpe, men spørger de gamle til råds ...
    Vi havde en newfhvalp der blev aflivet her i Juli.. Hans kuld søskende bliver fulgt tæt. Hvis der kommer endnu en syg hvalp, skal den gennemtjekkes og forældrene ryger ud af avl.. Ingen tvivl om det !
    I newf verden kender alle hinanden , hinandens linier osv osv.....

Gør lige klart; Jeg taler af egen erfaring og med mit kendskab til racen og udfra hvordan mine egne opdrættere handler på problemer og selvf. egen holdning ;o)

• #27   23. aug 2008 Nete - hvilke sygdomme synes du så er relevant at undersøge på en race, der ingen racetypiske sygdomme har?

• #28   23. aug 2008 Det er dejligt at høre at du har en sund hanhund, hvis det passer hvad du skriver er jeg dybt imponeret over racen, er det det samme billede der tegner sig for racen i udlandet.

• #29   23. aug 2008 Nete... Du skal ikke som sådan være imponeret over vores race... I hele Europa ( incl DK) kæmper man med hjerter og allergi, nogen steder mere end andre, men man ved hvilke linier man skal undgå eller tage en chance med..... Nogle avler med viden om en risiko for hjerteproblemer, der scanner man så hele kuldet, og så er det jeg skriver; Det lyder så smukt at man siger til sine hvalpekøbere.. Jeg scanner alle hvalpe, fordi jeg for 1000 år siden oplevede en hvalp der døde... Det lyder så seriøst i købers øre, men vi andre ved bedre.... Men ja opdrætterne i DK har nok stadig bedre samvittighed omkring deres avl,end mange af de store i udlandet...

• #30   23. aug 2008 Vi scanner fordi der har været et kuld i Sverige med hjerteproblemer (SAS) et kuld som vores linier ikke er relateret til.

Jeg vil (i modsætning til dig?) ikke gå så vidt som til at sige at de svenske linier har et problem men jeg håber at opdrætteren tager det alvorligt, så det ikke breder sig og vi kan finde ud af arvegangen.

Jeg mener man har pligt til at være ærlig overfor sine hvalpekøbere, det er trods alt en langvarig relation man får til hinanden.

• #31   23. aug 2008 Nete... det forstår jeg ikke; et kuld, som dine linier slet ikke har noget med at gøre og så scanner du ?
    Jeg hørte om en newfhvalp som døde sidste efterår, nogle helt andre linier end mine , skulle jeg så scanne mine hvalpe ??

• #32   23. aug 2008 Ja det er grunden og jeg mener at man skal screene racen i sådan en situation for jeg tror at udbredelsen af mange sygdomme kan begrænses, hvis man meget tidligt tager dem dødalvorligt, de syge du ser udgør kun toppen af isbjerget i forhold til det antal der er bærere af anlægget ............................ jeg ser eks dogue de bordeaux`en som et godt eksempel, deres specialklub tog initiativ til at der blev scannet for SAS og hvad fandt man ............................ halvdelen havde for små kranspulsårer en forudsætning for at udvikle SAS ( http://www.bordeauxklubben.dk/) de kunne have ventet til hundene begyndte at falde døde om i stort antal. Jeg synes det er et eksempel mtil efterfølgelse, så jeg scanner alle mine hvalpe for at få et index og en fornemmelse for hvilke hanner der forbedre/ikke forringer hjerterne.

Jeg penhipper også alle mine hvalpe fordi jeg mener det er metoden til at udrydde HD.

Den sidste test jeg laver er kun på avlsdyrene fordi skjoldbruskkirtelfunktionen har stor betydning for bla gennemførsel af drægtigheden og har været koblet på fænotypen: dårlig hud.

• #33   23. aug 2008 Nete... hvis man venter til hundene dør om ørerne på en , ja så har man sgi et problem......
    kan ikke følge dig i " forebygge" frem for helbredelse.... Her forebygger vi ikke, da vi undgår de linier det findes i, eller også hopper man med på vognen og scanner for at vide hvad man lader gå videre i avlen....

Ser på hundeweb... Det er godt nok ikke mange hvalpe der laves om året i DK, er det derfor I undersøger for alt, da I slet ikke kender linierne I bruger i udlandet ?

• #34   23. aug 2008 Jeg bliver lige nød til at kende vores forudsætninger i dialogen ... hvad mener du med "at kende linierne"?

• #35   23. aug 2008 Kende linierne... kender liniernes styrker og svagheder, hvad far har givet videre og mor har givet videre...

• #37   23. aug 2008 Hvor mange linier findes der indenfor Newf?

• #38   23. aug 2008 Charlotte.... hele denne snak går fra min side på, at man ikke kan gardere sig mod alt, men hvis man kender og har sat sig ind i ens avlsmateriale, så ved man om man løber en risiko eller ej...
    Hvis så uheldet er ude, ja så man være sit ansvar bevist og handle der efter....
    Hvis nu f.eks det viser sig at Albert laver hjertefejl... Ja så kan jeg lade ham forsætte i avl og lade alle hans hvalpe scanne, eller også kan jeg vælge at tage ham d af avl... Jeg ved godt hvad jeg så vælger ! Jeg kunne da aldrig drømme om efterfølgende at begynde at scanne Louis hvalpe, for at forebygge... Hvorfor skulle jeg det ???

• #39   23. aug 2008 Næh men du kunne scanne Albert så du har garderet dig bedst muligt ...........................

• #40   23. aug 2008 Nete.... Tjekker du så også alle hvalpe før du sender dem ud til hvalpekøbere ?
    Nej det gør jeg ikke, for jeg har en sund og rask hund, så det er ikke nødvendigt ...

• #41   23. aug 2008 Hvad mener du? de har selvflgelig været til dyrlæge og er blevet tjekket og vaccinerede ................... penhipp kan først ske ved 4 mdr alderen og hjertet kan ikke scannes før de er min 12 mdr

• #42   23. aug 2008 Better safe than sorry ........................

• #43   23. aug 2008 Bliver alle dine hvalpe så tjekket som 12 mdr?

• #44   23. aug 2008 ja pennhip nå de er 6 mdr og 14 mdr med hjertescanningen ......................... fordi det index der tegner sig for hvalpene er det korrekte billede af forældrenes værdi som avlsdyr.

• #45   23. aug 2008 Nete.... Hold op ! du hjertetester også dine hvalpe og du har ingen problemer ? forældrene er også tjekket ??

• #46   23. aug 2008 ja jeg tester hvalpene og forældrene er testet, for hannens vedkommende ligger der info om sundhed laaaangt tilbage på OFAs registre .......... jeg ville hade at kunne bebrejde mig selv at der var syge hvalpe og jeg er ked af at sige det men jeg tror mange opdrættere lyver om sundhedsstatus på deres dyr ................ så jeg tjekker efter

• #47   23. aug 2008 hmm hmm

• #48   23. aug 2008 Men man skal huske at det ikke er nogen garanti for at´mine hvalpe bliver bedre end de andres **SS** men jeg håber jeg får et forvarsel hvis en af parringerne viser tendenser i den forkerte retning .

Jeg har det helt bestemt bedre med mig selv end hvis jeg ikke tog mine forholdsregler.

Kommentér på:
racer uden avlsrestriktioner ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce