Racestandard.. {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg lige været ved at opdaterevores hjemmeside og sidder derfor lige og læser Aiyas udstillingskritikker igennem..
Aiya, har da hun var baby opnået gode resultater til skuer, men efter hun er blevet unghund er det begyndt at gå lidt ned ad bakke.. Jeg kan bare ikke finde ud af om det er fordi jeg stiller henne forkert, eller om det virkelig er hende der er noget galt med.. Når jeg ser på andre Beagler syntes jeg selv hun ser meget spinkel og "spids" ud i ansigtet, men gør det ikke bare en tæve mere feminin? Jeg har snakket med flere Beagle folk som mener der bestemt ikke er noget galt med hende og vi bare skal øve noget ringtræning, men jeg ved efterhånden ikke..
Jeg vil jo gerne avle når tøserne engang bliver lidt ældre, men hvis ikke Aiya begynder at få nogle bedre resultater ved jeg bare ikke om jeg gider.. Zila er jeg ikke så nervøs for, for jeg syntes hun er utroligt velvinklet i forhold til Aiya da hun var hvalp, så hun skal nok klare sig godt, men tror i det kan svare sig at bruge flere penge på at stille Aiya?
Hun er jo avlsgodkendt nu, så jeg ved bare ikke om det kan svare sig at betale dyre domme for at stille hende mere hvis hun alligevel kun henter 2. præmier hjem? Hvad mener i om Aiya i henhold til racestandarden? Er det bare mig der skal øve noget mere eller er hun i for dårligt stand? I kan se hendes kritikker på www.zilaiya.dk
Jeg vil sætte stor pris på i er helt ærlige :o)
apr 2007
Følger: 101 Følgere: 100 Hunde: 3 Emner: 846 Svar: 3.539
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 417
Det jeg synes der er gennemgående i kritikkerne er at de gerne vil have at hun bevæger sig bedre. Det er svært at sige alt ud fra billeder. Bevægelser er ikke til at dømme så godt. Ud fra dine billeder i profilen vil jeg sige, at hun har ret hørt ansatte ører. Korrekt satte ører skal, når hunden lader ørerne hænge, være "sat" ud fra øjnene i højden. Hun ser mig, som du selv skriver, også mere spids ud i hovedet. Tæver er smallere i hovedet, men ifølge standarden må næsepartiet ikke være tilspidset eller snippet.
Prøv at få en til at tage nogle billeder når du stiller hende op. så er der måske til at sige lidt mere. Der vil det være til at se hendes vinkler både for og bag. Evt. også lave en video når hun traver, så bevægelserne kan ses. Fra siden, for- og bagfra. Nu er hun ikke så gammel endnu, så måske skal hun gemmes lidt væk fra udstillingsringen til hun har bygget lidt på. Det er ikke sjovt at udstille og bruge alle de penge på det, hvis man ikke opnår noget. Jeg kan se hun har fået 1 røde og 2 blå bånd, så hun er avlgodkendt, hvis man altså synes det er nok.....
Jeg synes nu lige så godt, at man kan tage diskussionen om tanker om avl lige nu. Har man kennelnavn, har man forhåbentlig gjort sig nogle tanker omkring avl på nuværende tidspunkt...Specielt hvis man da allerede har fundet sig en hanhund der skal bruges.....
apr 2007
Inden vi købte hund var til dels som familiehund, men også med henblik på avl, derfor det tidlige kennelnavn.. Hvis ikke Aiya udvikler sig bedre og får bedre præmieringer, har jeg stadig i sinde at avle på hende, men finde hanhunde som kan opveje hendes fejl og mangler.. Jeg har været meget skudt i Mickey herinde fra, som måske heller aldrig vil blive champ hund, men han er så flot og robust, så jeg tror de kunne få nogle skønne hvalpe sammen.. Men det er altsammen noget jeg tager hen ad vejen, hun er jo trods alt kun et år og vil ikke avle for hun minimum er blevet 2 og så kræver det jo også lige at Mickey bliver godkendt..
Jeg mener ikke udseende betyder alt.. Aiya har et fantastisk temperament og det var primært også det vi valgte hende på, så selvfølgelig skal hun have lov at have ihvertfald et enkelt kuld hvalpe og så må vi jo evt. bare sælge dem som skønne og rare familiehunde hvis ikke de bliver udstillingsegnede.. En stamtavle og gode gener er jo ikke alt.. Selv de grimmeste ællinger kan få smukke svaner :o)
Jeg vil prøve og se om ikke jeg kan få lokket kæresten til at knipse nogle billeder og tage en lille video, ligeså meget for at få råd til om hun traver/står rigtigt, for det syntes jeg er virkelig svært selv at bedømme og har desværre ingen Beagle opdrættere eller udstillere i nærheden til at hjælpe os, men det håber jeg da vi har næste gang vi kommer nordpå, ikke Malou?! :o)
apr 2007
apr 2007
mar 2007
Hvis man vil avle i håb om at få champs må man også være meget kritisk i sit valg af hanhund. Selvfølgelig kan selv de grimmeste ællinger få smukke svaner. Men som opdrætter skal man tænke et skridt videre.
Lad os sige Ispa ikke var avlsgodkendt... Desværre skal der heller ikke andet end 2.pr til så er han avlsgodkendt. Det kan selv den dårligste hund opnå herhjemme. Specielt hvis man tager til en engelsk dommer der altid er flinkere med deres bedømmelser og kun skriver positivt om hunden. Så Ispa får 2 x 2.pr. og kan nu avle løs. En hund med glad hale, dårlige bevægelser, eller et dårligt temp. bliver alt for let avlsgodkendt.
Jeg vil give Rikke ret. Folk snakker. Hvis man vil holde sig "på god fod" med de andre opdrættere, skal man være seriøs. For ja, ellers vil man hurtigt få et kedeligt rygte som en der bare laver hvalpe....den kender jeg flere af i klubben. Desværre....men husk det er jo bare gode råd. Dem skal man tage imod med kyshånd. Jeghar selv haft store ører og suget til mig ved diverse opdrætterre i ind og udland. Gode råd får man aldrig nok af, man skal bare lære at tage imod dem...
Ud fra billeder synes jeg der er MEGET LIDT ligehed mellem Aiya og Patty. Men det må du høre Stine om, hun har set begge. Patty minder meget om sin bror Gambey, selvfølgelig i tæve udgave. Men hvis Aiya minder om Gambey såååeee.....???
apr 2007
apr 2007
apr 2007
mar 2007
Og så lige aftenens sure opstør: Ja så ærlig talt, synes jeg, at hvis man allerede nu siger, at man vil avle på en hund, som måske fortsat kun vil få 2. pr. så er man ikke seriøs!
For at komme så tæt på standarden som muligt, bør man i realiteten finde en han der i ens øjne ligger så tæt på den som muligt. Nu er der desværre mange måder at læse standarden på...
mar 2007
Alle ejere er jo sikre på at deres hunde kan få fine placeringer, for vi synes jo alle vi har de smukkeste beagler, men sådan er realiteten bare ikke altid.
Ud fra det jeg ser på billeder, så er han en tand for tyk, helt sikkert. For nogle ting kan man altså godt se på billeder, specielt hvis man ved bare lidt om hvordan en beagle skal se ud.
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 472
Selvom jeg har set Aiya irl synes jeg det er svært at sige noget helt præcist om hende, da jeg skal have fingerne i hende for bl.a. at kunne mærke vinkler og se hende løb i trav (det var mest fjolle-løb, det blev til i Silkeborg!!!) for at kunne bedømme bevægelser. Det eneste jeg kan sige noget om er hendes hoved, som sagt mangler det fylde. Jeg synes ikke det skal være mere groft, så går sweet-looket af hende. Hendes krop og benstammer er også noget spinkle og det vil en hanhund som Mickey helt sikkert kunne give mere af. Men man skal også passe på med at sætte ekstremer sammen med ekstremer (dermed ikke ment at Aiya er ekstremt lille og Mickey er ekstremt stor, men derhenad! Ingen af dem er udvokset endnu...), det vil sikkert blive til at halvdelen i kuldet vil blive som mor og halvdelen som far. Man kan ikke regne med at de bliver perfekte af den grund.
Mht. Mickey og hans ekstra kilo (for de er der!) Så er jeg enig med Malou. Overvægt ved hunde er ligeså farligt for dem, som det er for os mennesker! En overvægtig hund er ikke en glad hund.... Det er min holdning!
Men jeg vil også meget gerne se et opstillingsbillede af hende, så kan jeg måske også bedømme om, der skal gøres noget ved "handlingen"
mar 2007
apr 2007
mar 2007
maj 2008
Det bruger jeg også selv!
mar 2007
Hov tag billeder fra siden, forfra og bagfra....altså af Aiya...
apr 2007
mar 2007
Der er ingen der siger noget som helst om, at du er en dårlig hundeejer. Det er da noget værre fis at fyre af. At Mickey kan tabe sig måske 2 kg er en kendsgerning. Selv Stine der har set ham irl siger det. Hvis man som ejer ikke ænsker at hunden skal tabe sig, så må man jo selv om det. Vi tænker bare på hundens bedste. En hvalpe må have hvalpefedt, der er ingen til at en unghund har det!!! Så lad da være med at sidder og være klog på noget der alligevel ikke er holdbart. Lyt is tedet til det folk siger, og tag det som gode råd.
I sidste ende kan i jo bare tage ned til morten og få at vide om han er tilpas eller for tyk...
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 427 Svar: 3.671
Men til det træf vi var til var Sofus selvfølgelig den kønneste (en hver so syntes bedst om sine egne grise)...
Egentlig ville jeg ikke sige hvad man gik og tænke men nu gør jeg det så alligevel..
min personlige liste lå
Mickey nr et.. (måske havde han et kg for meget men han var pisse charmerende, og løb da ligeså meget som de andre..Så han virkede bestemt ikke hæmmet)
nummer 2 var Anton...
også syntes jeg faktisk også Gambey var flot selvom jeg normalt er til 3 farvede beagler...Så scott og gambey må dele 3 pladsen..
Jeg er klart mere til de robuste beagler den dem der er smalle i ansigtet det vil jeg gerne indrømme.. Og hvis man nu har en beagle fordi man ææælsker den og ikke for at udstille... hvad fanden er 1 kg så ekstra?! For Mickey er bestemt IKKE fed, som nogle beagler er... Er de fede er det selvfølgelig synd.
apr 2007
okt 2005
Og Zila ligger uden for bedømmelser da beagle hvalpe ALTID slår alt andet.. både andre hvalpe og voksne beagler... Hvis man kunne for en beagle hvalp som aldirg blev voksen havde jeg 50 af dem...! Jeg forelsker mig HVER gang jeg ser en beagle hvalp!
apr 2007
okt 2005
mar 2007
Jeg ved skam heller ikke hvordan det perfekte beagle ser ud, for den eksisterer ikke endnu. Alle hunde har fejl, nogle kan man ikke gøre noget ved, man andre kan man. Overvægt har jo ikke noget med udstilling at gøre, det er jo noget med sundheden. Man kan også som menneske have for meget fedt og løbe uhæmmet, det er bare ingen undskyldning. Jeg kæmper da selv med vægten og jeg er den eneste der kan gøre noget ved det. Med hundene er vi også de eneste der kan gøre noget ved det. Nogle beagler er måske 5 kg for fede og så er de også ekstremt fede. Men vejer en lille race som en beagle 2-3 kg for meget så er den altså for tyk, og så har det "fandme" en betydning - bare for at bruge Rita D's egne ord.
Er det kun synd hvis en beagle er fed, men ikke hvis den blot er for tyk? Det hænger jo ikke sammen.
Jeg er fløjtende ligeglad med, om folke hunde er for tykke. det er op til folk selv hvor længe de har ønske om at have deres hund i live.
Bare et lille eksempel. Ispa vejede engang 18 kg, og skulle tabe sig! Han er en stor kraftig dreng på 40 cm. Rikke ville i første omgang ikke høre min mening om det, fordi vores dyrlæge havde sagt han var fin. Men Rikke valgte alligevel at han skulle tabe sig lidt. Nu er han i fin form og hans kampvægt er 15,5 kg. Det er er tab på 2,5 kg. Det svarer til, at han tabte sig 13,8% af sin kropsvægt!! Det er da meget, bestemt værd at tænke over...
okt 2005
Og det med at hunden ikke bliver så gammel hvis den er lidt overvægtig som hvis den ikke er.. Det er sgu noget bavl.. Undskyld mig.. men det mener jeg...
Mennesker dør også helst sikker tidligt hvis de er for tykke eller ryger eller drikker eller hvad ved jeg... måske på papiret, men det holder sgu ikke altid stik...
Min egen morfar blev 98. han var normalt vægtig men røg som en skorsten store cigarer og drik ca ½ kasse øl om dagen....
okt 2005
apr 2007
okt 2005
Ulradi's nu afdøde Magnus... Han står for mig som noget nær det perfekte... Ham har jeg ALTID været forelsket i... Også før vi fik Sofus..
mar 2007
Jeg siger jo heller ikke Mickey ikke er en pæn hund. I mine øjne er han for tyk, og han ser ud til at være en ret stor hund. Han har et meget mildt udtryk og mere kan jeg ikke sige. Jeg har ikke set han travl osv. Men generelt - når man på billeder kan se en hund er for tyk, så er det ikke bare 1 kg!
Kig på Rikke N's Ispa. På det billeder hvor han står af sig selv og kigger lidt på (Der er nogle rosa blomster i baggrundn) der er han for tyk. På det billede vejer han 18 kg....
okt 2005
Og han har ganranteret haft en bedre/sjovere liv hende hende inde på plejehjemmet der aldrig har drukket/røget eller vejet et gram for meget men nu er totalt dement!
okt 2005
apr 2007
mar 2007
Jeg har nævne flere gange at dyrlæger ikke altid ved hvordan enbeagle skal være vægtmæssigt. Det er sgu da ikke noget jeg sidder og finder på, det er af egen erfaring. Ispa måtte ikke tabe sig han var fin - NEJ!!!! Han skulle tabe sig 2,5 kg. Ruby måtte ikke tage på, hun var fin - NEJ!!! Hun var for tynd. Jeg kunne se hende ribben, men hun ville ikke spise. Og det er en ellers meget kompetent dyrlæge. Spørg andre opdrættere og i vil få samme svar. Det er at sammenligne med, at der på foderposerne står hvor meget hunden skal have at spise - de passer sgu heller aldirg.
Magnus var efter min mening også en smuk hund. Jeg har da også forsøgt at finde noget efter ham jeg kunne bruge i avlen, men det lader ikke til at være muligt. Magnus var en god kompakt hund, ikke for stor og aldrig for tyk. Uanset om han blev udstillet eller bare gik derhjemme. Min første hanhund var efter Magnus.
maj 2008
Jeg kan nemlig godt tillade mig at udtale mig om Mickey, for Mette spugte selv d. 22. juni....
Mickey er en kraftig hanhund og det vil han ALTID være uanset hvor meget han taber sig, så den argumentation holder ikke! Hans benstammer og kropsbygning er kraftig i sig selv, også selv om fedtet var væk... Og det dejlige kraftige hoved forsvinder altså heller ikke ved en slankekur!
Og påstanden om at han ikke var hæmmet af det - nej, men jeg så/hørte også en Mickey som gøede og peb som en gal, når han ikke kunne indhente/følge med de andre hunde... Tankevækkende (synes jeg!)
Det er jo dejligt, at der er undtagelser og nogle lever godt på trods af, at de udsætter sig for sundhedsfarer som overvægt, druk og røg!!!! Men hvorfor tage chancen???? Det forstår jeg ikke... Familiehund som "brugshund".
maj 2008
Han er nemlig MIN lyserøde "gris"
apr 2007
- Aiya hun hyler og piber altså også heeeelt vildt når ikke hun kan følge med og hun er jo altså ikke overvægtig på nær en lille pølse i nakken, så jeg tvivler MEGET stærkt på det har noget med hverken vægt eller kondition at gøre, for Aiya kan løbe stærkt, meget stærkt..
mar 2007
maj 2008
apr 2007
apr 2007
maj 2008
Men det har altså stadig intet med udstilling eller ej at gøre!!!! Hvis han var min hund ville han blive sat på skrump med det samme uanset om han så skulle ligge hjemme i kurven hele dagen eller med på udstilling hver weekend....
Men han er ikke min hund og derfor må de selv finde ud af det.... Det gør bare ondt i hjertet på mig hver gang jeg ser en beagle (og alle andre hunderacer for den sags skyld), der er overvægtig
apr 2007
maj 2008
mar 2007
Fordi jeg simpelthen mener det ikke er til at banke forunft ind i skallen på folk. Så simpelt er det. Jeg er ikke ude på at tvære nogen ned i jorden, men jeg boiver både overrasket og skuffet over at folk ikke viol tage imod gode råd og andres mange års erfaringer. I stedet bliver der, ikke kun i denne tråd men generelt, forsvaret, forsvaret og atter forsvaret. Hvorfor ikke se tingene lidt objektivt og realistisk? Det hanler da ikke kun om denne diskution men lige såvel andre, hvor folk stiller spørgsmål, men alligevel ikke vil høre de svar de får...
Jamen, hvis Morten synes Mickey ikke ser tyk ud, så er det jo bare at tage ham på en udstilling og få ham avlsgodkendt. Jeg synes bare det er sjovt at det bliver forsvaret sådan, når man selv har spurgt Stine til råds og har fået at vide han godt kunne tabe sig lidt, og man selv har kunnet se det.... Jeg kan kun sige at jeg ikke er enig med Morten, men sådan er det.
Hvad folk vælger at gøre et jo helt og holdent op til dem selv...
når du ved hvem kommentaren om at folk herinde er MEEEEEGET kloge, vil jeg da gerne vide hvem den var rette mod....for den var ikke rettet mod nogle bestemte personer! Så der skulle man måske slappe lidt af.
okt 2005
okt 2005
okt 2005
mar 2007
Og skulle der blive hvalpe mellem Aiya og Mickey hvad så? Og hvad så om du fik en? Jeg har ikke sagt noget om at hvalpene ikke kunne blive gode....Det kan jeg ikke lige se.....
Jeg svarer på den tiltale jeg får. Så slet bare tråden...for enighed bliver der da aldrig.
okt 2005
jeg opfatter dig bare som hamrende provokerende... og derfor reagerer jeg!
okt 2005
mar 2007
okt 2005
Og størst er det menneske som selv har en mening, men samtidlig accepterer andres.... Så skal vi ikke lade det blive ved det?!
mar 2007
"Og størst er det menneske som selv har en mening, men samtidlig accepterer andres.... " Tja...og så lige over! Der er vist ingen grund til at blive mere dobbeltmoralsk end det!
mar 2007
Har man en strand i nærheden er der jo god mulighed for at lade hunden løbe der....lige når sæsonen altså tillader det...
Schweiss er også en god mulighed. Her bruger de næsen med det forbrænder også en god del. Desværre er det ikke mange steder i landet endnu, hvor man kan træne denne dejlige sport.
mar 2007
Ja, det er træls når man ikke kan komme afsted. Jeg er også afhængig af at kkøre med andre til diverse arrangementer. Bor du tæt på Ulla?
maj 2008
Tror faktisk vi snakker forbi hinanden fordi vi er i to forskellige verdener
Bare fordi vi (udstillings- og opdrætsfolk) giver en kritik af en hund synes vi stadig det er en rar, sød og charmerende hund! Alle hunde har fejl eller "kvaliteter", som andre ikke bryder sig om (også min egen - derfor kommentaren om den lyserøde gris) og det må vi bare acceptere!
Racestandard..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside