Chihuahua racestandard {{forumTopicSubject}}
Vi har i de senere dage haft nogle snakke i andre forums.
De kan ses i nedenstående tråde.
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=452130
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=452035
I den forbindelse har vi lavet en underskriftindsamling, for at gøre opmærksom på den fælles bekymring vi har for konsekvenserne af bedømmelser af racen i de nærmeste år.
http://onlineunderskrift.dk/Vis/Skriv%20Under/Chihuahua%20racestandard%202011
Vi håber at Jer der udstiller og som har kendskab til chihuahuaen vil bakke op om vores initiativ og bruge lidt tid på at gøre jeres mening bekendt. Spred gerne rygtet til folk i kender der kunne være relevant for vores underskriftindsamling.
Underskrifter vil blive sendt til DKK, samt FCI Mexico
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 44 Svar: 684
Nå men altså det er det samme som står i onlineindsamlingen
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 672
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 44 Svar: 684
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
Og dommerne er ikke altid i stand til at føle en åben fontanel. Det er kun en dyrlæge kompentent til , i kraft af deres uddannelse.
Jeg bakker helt op om jer med Chihuahua, fordi jeg mener vores kennelklubber efterhånden er hysterisk fikseret i sundhed på et meget forkert grundlag.
Jeg mener dog en stor åben fontanel er sundhedsskadelig uanset hvilken race, der er tale om. Det er åben indgang til hjernen ved slag, og kan give vand i hovedet med store lidelser til følge, men en lille åben fontanel, har indtil nu ikke skadet nogen hund, så vidt jeg ved.
Så held og lykke med jeres protest. Jeg har skrevet under, Håber I kommer igennem, så vi også kan komme med.
sep 2008
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 397
En åben fontanelle har ALTID været et ønskeligt kendetegn for Chihuahua lige fra oprindelsen af racen. Før i tiden var det ikke unormalt at man hørte udtalelser som: "Hov den er da ikke racetypisk, for den har jo ingen åben fontanelle"
Dernæst er der ingen fra KSS eller DKK som har spurgt opdrætterne af Chihuahua om det er et sundhedsmæssigt problem med denne åbne fontanelle! Der foreligger ingen brugbare argumenter for HVORFOR dette pludseligt skulle ændres fra at være acceptabelt til at være diskvalificerende. Der foreligger faktisk slet ingen argmenter overhovedet, og ej heller kan det dokumenteres noget sted, at dette skulle være et sundhedsmæssigt problem.
Hvordan vil Mexico(oprindelseslandet) FCI (Hovedeorganisationen) DKK(Fællesklub for alle racer i DK) og KSS(Racens repræsenterende klub) kunne forvente at en hund som har alverdens titler, har været benyttet i opdrættet tidligere osv pludseligt kunne producere sig selv med LUKKET fontanelle? Det er et historisk kendetegn som er avlet efter i flere hundrede år, man forventer skal kunne udslettes over en nat og en dag!
Fuldstændig grotesk!!!
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 451
Jeg har lige siddet med en fransk buldog der fødte 7 hvalpe. de er født med lukkede fontaneller men de er også betydelig mindre i forhold til mor end vores chihuahua hvalpe er.
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 451
Chihuahua racestandard
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside