{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

Tæver i avl... {{forumTopicSubject}}

Når man lige smutter rundt for at nyde billeder af dejlige rotter, blive fristet af hvalpe og ellers se hvad der rører sig på kennelernes hjemmesider, så støder man jo også på *tidligere kuld*....

Nu har jeg et øje, der er tal-fikseret *S* Så kan jo ikke undgå at lægge mærke til at enkelte kenneler har haft en del kuld på samme tæve(r), og i mange år i træk...

Nå, det jeg egentlig ville høre var: Hvor længe mener I en tæve kan/bør være aktiv i avlen? Også udfra hvor mange hvalpe/kuld den enkelte tæve giver sine gener videre til?
Jvf: en anden tråd kan jeg jo , heldigvis, læse mig til at de fleste af jer stiller jer kritiske overfor at sætte en tæve for tidligt i avl smiley
Og hvordan med at lade en tæve, fx, få kuld 4 år i træk? Ved selvfølgelig godt at om hvorvidt fysikken KAN holde til det, er forskelligt fra tæve til tæve, men hvad med resten af faktorerne?

Jeg ville da, hvis jeg nogensinde får en AK-tæve, foretrække at kunne danne mig et indtryk af hendes første kuld, før jeg kastede mig over det næste...

Nå, var bare lidt tanker, efter at have surfet internet de sidste mange timer *GG*
Men glæder mig til at læse om hvordan I forvalter jeres avlstæver*S*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæver i avl...
  • #1   12. mar 2008 Hej Laila... Fedt du bringer det på bane.. er sikker på det kan udløse en rigtig god og lang tråd...

    Vil gerne opfordre til at den bliver holdt i en sober og ordentlig tone... Da det højst sandsynligt kan bringe følelserne i kog... smiley

    Der er nogle kenneler som tager rigtig mange kuld på tæverne og at der kommer RIGTIGT mange hvalpe fra dem...
    Jeg har personligt ikke haft en tæve hvor "grænsen" er nået.. men mener at 3-4 kuld, må være i det omfang, at det er rimligt at tage hvalpe på en tæve... Dog kommer det igen an på hvor mange hvalpe tæven får i de enkelte kuld... Men er man oppe på 8-10 hvalpe i hvert kuld bør det ikke være fler...

    Har man taget 3-4 kuld på en tæve bør man også have en hvalp efter hende ( som gerne skulle have en endnu bedre kvalitet) som derefter kan overtage...

    Jeg ser ikke noget problem i at lave et kuld om året, da man som reglen vælger en ny hanhund og man derfor ikke nødvendigvis vil få de samme fejl (hvis der er nogen) i det næste kuld... Fejl som man også gerne skulle have en ide om kommer fra tæven eller kan relateres til hanhunden..
    Desuden er det også bedre for tæven at få hvalpene mens hun er relativt ung istedet for at vente til hun bliver 6 år eller ældre...

    Men når det kommer til tæverne er det et puslespil, at få det hele til at gå op i en højere enhed... hvis man også har ambitioner om brugsprøver- og eller udstilling... Stille dem til AK osv.

    men det er levende væsner vi har ansvaret for, og ikke penge/føde maskiner...

    Men mener nu også man har en rimlig god fornemmelse af afkommet når de er ca. 10-12 mdr. og tæven er klar til det næste kuld... Der burde man nogenlunde kunne danne sig et indtryk af kuldets sundhed, drifter og eksteriør...


  • #2   12. mar 2008 jeg synes det er svineri når folk bare avler løs- det er sgu da ikke en avlsko. Jeg har kendskab til en tæve som fik hendes sidste kuld i en alder af 8 år - og hun har haft riiiiigtig mange hvalpe og store kuld. Fy for satan siger jeg bare. Men man kunne intet gøre da hvalpene var uden tavle. Men ved da også at der er andre der avle løs indtil avlsforbudet kommer. igen SVINERI - penge er ikke alt

  • #3   13. mar 2008 Jacob: Ja, jeg håber da også det kan blive en sober debat smiley

    Og jeg er meget enig i det med at det er et puslespil med tæverne... Da jeg stadig troede Easy skulle være avlstæve ( hehe drømmene begyndte jo allerede inden hun flyttede ind) Og jeg jo samtidig ville bruge hende som træningsmakker og brugshund, lå jeg nærmest søvnløs for at regne ud hvordan det skulle gå op i en højere enhed... Og har stadig ikke fundet den *perfekte løsning* , men har selvfølgelig nu et par år til at finde ud af det i, før næste tæve holder sit indtog i familien smiley

    Der er jo kommet regler omkring matadoravl, der nok mest rammer hanhundene, da de jo i sagens natur kan producerer flere hvalpe end tæverne kan, må indrømme jeg endnu ikke har sat mig ordentligt ind i dem, da de jo ikke er aktuelle for mig pt...

    Men når jeg løseligt kan læse mig frem til at min tidligere tæves mor har lagt 45 hvalpe i alt, så er jeg nok derhenne hvor min grænse er nået... Jeg synes det er mange hvalpe for én tæve, men om hvorvidt det er *normen* er jeg ikke helt klar over... Ville kræve mange timer på hundeweb at lave en statestik over det *G*

    At man kan se kuldets potentiale i et års alderen er jeg bestemt heller ikke uenig i, der kan være aflagt UHM, nogen får taget HD/AD billeder allerede der, og man kan se hvad vej vinden bærer ekstiør- og bygningsmæssigt. Og man bør jo kende egen hunds svagheder, da det jo er en hund man lever og bor sammen med smiley

    Læste en anden tråd herinde i går, hvor en tæve angiveligt skulle være nedkommet med 19 hvalpe, og så vidt jeg husker med 2 der var gået til, det går simpelthen over min forstand hvis man lader en tæve ligge med 17 hvalpe!

    Desværre virker det jo netop som om nogen lugter penge, og sætter dem forud for hunden... Og ja, ikke mindst for tavleløse... Ser ofte de samme der igen og igen annoncerer med hvalpe...


  • #4   13. mar 2008 Med hensyn til at tage mange hvalpe på tæven, kan vi kun være rørende enige.... Jeg synes det er noget svineri.. når man bliver ved med at proppe hvalpe i dem...

    Hvis en tæve ender med, at få 40 - 50 hvalpe har hun ofte fået 6-8 kuld, da der stort set aldrig kommer 8-10 stk. i alle kuld... Derudover kan man have en grum mistanke om at hun sikkert også er gået tom nogle gange... Dvs. at hun er blevet parret i mer eller mindre samtlige løbetider...

    Det ses ofte fra nogle enkelte kenneler, hvor man også ligger hvalpe i dem når de er blevet omkring 17 mdr. MEN
    det er undtagelsen og ikke den generelle fremgangsmåde bl.a. kenneler herhjemme... er min opfattelse...

    At en tæve har fået 19 (17 levende) hvalpe er ekstremt og ville personligt. nok have pillet ca. halvdelen fra... Det er sgu dyrplageri at lade en tæve ligge med så mange hvalpe... og en hån mod hvalpekøberne, da det ender med at blive nogle skravlede, og sandsynligvis ikke særligt sunde hvalpe...


  • #5   13. mar 2008 17 hvalpe. hold da op - det lyder helt sindsygt. har aldrig hørt om så store kuld før kan vi lige få linket til den tråd?

  • #6   13. mar 2008 Ok, tak for info*S* Tænkte nok der var en regel for tæverne også...
    Så er der måske bare nogen der ikke helt har forstået at MAX ikke er ligemed SKAL have :S

    Tråd til omtale af de 19 hvalpe (link fjernet)


  • #7   14. mar 2008 laila. tak for linket.

    Stjernerne er født: nu bliver hundene i naturen heller ikke så gamle som dem vi andre holder som familiehund og der dør mange af hvalpene også


  • #8   14. mar 2008 De der 3-4-5 kuld...
    Hvor mange løbetider, synes i så, de skal fordeles på?


  • #9   14. mar 2008 Det vil det jo altid være...


  • #10   14. mar 2008 Men hvis de må få fem kuld og de bliver taget ud af avlen som 7 årig, så må det jo i snit blive et kuld pr. år,
    Så må det da være lidt besværligt, hvis man også skal have prøver på dem?


  • #11   15. mar 2008 Korrekt skrevet Stjernerne er født, hver kennel gør jo som de har lyst og det er jo også den enkelte kennel der kender deres egne hunde bedst, hvad de kan klare, at lave af hvalpe. som regel har tæverne fået deres prøver inden de skal have hvalpe, hvis det er målet de skal have prøver, det er jo ikke alle kenneler der vægter prøver som det højste..

Kommentér på:
Tæver i avl...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce