{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Udstilling / avl {{forumTopicSubject}}

Hej alle hunde folk herinde. I går stilede jeg to af mine tæver til udstilling. Det viste sig at den ene fik rigtig gode udtalelser , men havde et underbid hvilket gjorde , at hun blev nr 3 og dermed ikke avlsgodkendt. ' Jeg elsker alle mine hunde og for mig , er det ikke et must at skulle avle på dem .

Dog har jeg altid drømt om , at få et enkelt kuld hvalpe på hende, der blev nummer 3. Her kommer mit spørgsmål så: Vil det være moralsk forkert , at lave et kuld på den tæve , der har et lille underbid?

Håber i kan få mit splittede hoved lidt mere afklaret . Mvh Andrea


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstilling / avl
  • #1   15. apr 2012 Nummer to tæve fik en flot 1 plads og blev avls godkendt.

  • #5   15. apr 2012 hvis den har et lille underbid, hvorfor så bruge den, tænder er ret ofte arveligt, du fik den anden godkendt, så brug hende i stedetfor og nyd den anden som hyggehund:)

  • #6   15. apr 2012 Det er rigtig svært for har et helt specielt bånd til hende der ikke blev avls godkendt og brænte inderligt for, at beholde en hvalp efter hende. Men noget sigermig også, at man ikke skal avle på alt der kan bløde og gå.

  • #7   15. apr 2012 Men at man KAN avle er ikke det samme som at man burde. Avl skal være for at bevare og fobedre racen.
    Der er masser af Chi'er i avlen der ikke burde være det, og der er heller ikke ligefrem mangel på Chi'er til salg.


  • #8   15. apr 2012 Ok de er med ddh tavle. Har aldrig avlet før. Tror jeg må tage fornuften i brug , og måske lave et kuld på violet .

  • #9   15. apr 2012 Hvis de er med DDH tavle må du ikke avle på hende, så enkelt er det

  • #11   15. apr 2012 Ok . Så er der simpelthen et krav om , at de ikke må? Troede godt man kunne avle, men bare ikke der kunne komme tavle på. Jamen så er den gåde jo løst;=O)

  • #12   15. apr 2012 Nej, hvis du bevist avler uden tavle på en hund der ikke er avlsgodkendt, så risikere du at ryge ud af klubben og ikke få avl og tavler på de andre hvalpe du laver med tiden.

    Der er jo en grund til de stadig avlsgodkender:)


  • #13   15. apr 2012 Tak for svar alle mennesker. I er altid så søde til at hjælpe . Beholder min dronning som hygge -familie hund;=O)

  • #14   15. apr 2012 Det var så lidt:)

  • #15   15. apr 2012 ;=O)

  • #16   15. apr 2012 Som opdrætter skal avlsdyrerne udvælges med omhu, så man meget gerne skulle kunne få hvalpekuld, der tilfører racen noget godt. Et underbid er arveligt, og uanset hvor meget man gerne vil have afkom, skal man lade være.
    DHL´s avlskåring er netop en god måde at finde de rette avlsdyr. Havde det været feks. i DKK ville der helt sikkert være opdrættere, der avlede på en sådan hund, nu hvor de ikke skal avlsgodkendes.
    Vær du glad og stolt over at du har valgt DHL som klub, fordi den er den eneste klub i Danmark, der har avlskåring.


  • #17   15. apr 2012 Hun er altså i DDH og der er også avlskåring

  • #18   15. apr 2012 Pomrus:

    Nu er det ikke den lovpriste DHL men DDH TS har hunden i.


  • #19   15. apr 2012 Jeg kan nu godt forstå Pomrus.
    Efter i 20 år at have skamrost DKK, og svinet andre klubber til, så skal der da nu komme lidt modvægt.
    Så nu får vi de underforståede problemer, som DKK'erne sikkert vil udnytte.

    Og så er der faktisk forskel på racene.
    Shih Tzu skal have underbid eller omvendt saksebid (de fleste har underbid).
    For at bibeholde et pænt og ikke for stort underbid, så kan et være en god ide, hvis man har en ellers flot hund, at bruge et let overbid i avl.
    Alternativet se vi rundt omkring - et meget stort underbid hvor der vises tænder - det er også en fejl.


  • #20   15. apr 2012 Fru pomrus:

    *Lol*
    Utroligt så hurtigt en fanatiker kan skifte fantismen ud med.... en ny fanatisme *GG*
    Tankevækkende og foruroligende!


  • #21   15. apr 2012 Oh My...

    Det ville være en fordel for nogen, lige at undersøge sagen til bunds før man kaster sig ud i at svine andre klubber og i den grad lovprise sin egen, uden grund og i en grad som på mig virker pinlig, når man oveni vælger at skrive noget der er direkte forkert... Vor herre til hest altså... især når man tænker på hvilken stor Fan af DKK man HAR været, og af hvilken grund man nu er i anden klub!!!


    Andrea.... Nyd din tæve som hun er, og undlad at bruge hende i avlen, hun er ikke godkendt, og vælger du at avle på hende alligevel uden tavle, er det som Flindt siger med risiko for at blive hylet ud af jeres klub, hvis det opdages... :O)


  • #23   15. apr 2012 Peter.
    jeg aner faktisk ikke hvilken race vi taler om her:)



  • #24   15. apr 2012 Jeg har hørt at nogle får rettet hundens tænder så de sidder som de skal. Men det gør det jo ikke mindre arveligt.

    Hvis du vil blive i klubben skal du nok ikke avle på den tæve.


  • #25   15. apr 2012 Ja Mette, den med at få rettet hundens tænder har jeg også hørt om indenfor nogle klubber (ikke lige DKK) - men fordi tandlægen har rettet bisserne inden udstilling, så betyder det jo ikke, at den ikke kan give tandfejlene videre smiley

  • #26   15. apr 2012 Hvordan gør man egentligt det - retter tænder? Får hundene så bøjle på??

  • #27   15. apr 2012 Lise *griner*

  • #28   15. apr 2012 Jeg ved det ikke, Bente. Jeg har bare hørt at tanddyrlægen kan rette tænder på hunde, så de bliver avlsgodkendt og dermed kan indgå i avlen. JEG synes at det er at gå alt alt for vidt. SÅ vigtigt er det vel heller ikke at få sin hund i avl? Det er jo stadig arveligt?

  • #29   15. apr 2012 Mette, føj da, lyder absolut ikke godt :o(

  • #30   15. apr 2012 Nej Aino. Jeg synes at det er at stikke folk blår i øjnene:-(

  • #31   15. apr 2012 Jeg tror på at TS godt kan se at den tæve ikke bør bruges i avlen :-)))

  • #32   15. apr 2012 At få rettet tænder er jo kun at snyde sig selv (og andre). Det hjælper ikke på generne.

    Alle de racer med "nøjagtigt" bid (eks. saksebid) - her er der ikke brug for at have fejlbid i avl.

    Når jeg nævner min Shih Tzu, så er det fordi der her er tale om underbid. Og det kan være fra 1 mm til 10-15 mm.
    Det sidste er ikke ønskeligt, og kan blive et problem.
    Men for at holde underbiddet lille, så kan det være en god ide at bruge en hund med let overbid i avl.
    Vi solgte for nogle år siden en hvalp med let overbid. Vi havde en dommer der selv var opdrætter (frs Israel). Hun gav en 2.præmie for biddet - men kom efter udstillingen og spurgte om hun måtte købe tæven til avl. Hun var temmelig perfekt ellers.
    Tæven har lavet 10 halpe i 2 kuld senere - een med overbid.
    Så længe biddet ikke er et problem for hunde, så findes der værre ting.
    Og klart at man tænker sig om, før den slags avl bruges.


  • #33   15. apr 2012 Igår havde DHL en udstilling i Ejstrupholm, og det må være på denne udstilling TS har fået kasseret sin hund, fordi DDH IKKE har avlskåring ( Citat fra DDH: Hunden skal også avls godkendes. I DDH skal hunden have en 1 præmie i UCH klassen (unghunde klassen) for at blive avls godkendt.), eller har haft en udstilling igår. Derfor synes jeg også at DHL er flere længder foran både DKK , DRU og DDH.
    TS´s hund må jo være en DHL hund, ellers vil det jo være nytteløst med en avlskåring i en klub, hvor man alligevel ikke kan få sine hvalpe registreret, hvis ikke man er medlem.


  • #34   15. apr 2012 En ting er avlsgodkendelse. Noget andet er moral!! Avlsgodkendelsen er nemmere at få end det er at rette op på avleres moral.

  • #35   15. apr 2012 Fru Pomrus jeg har snart meget svært ved at rumme din latterlige og uvidende tilsvining af DKK. Hvilken viden og erfaring har du siden at du kan komme med sådan en gang l.....t...
    Et enkelt klik i dine fotoalbums, gør at jeg har set rigeligt og nok til at kunne se, at du ikke ville kunne begå dig i DKK regi. Hmm måske er det derfor du har denne modstand.


  • #37   15. apr 2012 Kaido er avlsgodkendt......... OG steriliseret!! Hvem har brug for en lab med stressede tendenser og falsk drægtighed i avlen? JEG har ikke i alle tilfælde! DET er moral!

    Se på din hund med kritiske øjne og avl kun på det, som har en mulighed for at forbedre racen.


  • #38   15. apr 2012 Fru Pomrus - stolt medlem af DHL *:
    Problemet er jo bare at du kan få alt avlsgodkendt i de klubber, så der forsvandt det seriøse.
    Jeg har set de grimmeste hunde blive champion i diverse grader i DHL, DDH, DRU osv - så hvad er meningen med avlsgodkendelse, hvis man alligevel lader alt slippe igennem.

    Hunde der er overtegnet, hunde med underbid, hunde med ører der er faldet - hunde som i DKK ikke engang ville kunne opnå en Very Good. De hunde får som det første stukket en pokal og en kæmpe rosette i hånden, når de træder ind til en udstilling hos de andre klubber.

    I min vennekreds joker vi meget med at lade vores mindre heldige hunde udstille der, bare for at få den skide pokal smiley

    Så at kalde de klubber mere seriøse end DKK - er ikke korrekt. Måske udstillingskravet er væk i DKK, men det eksistere heller ikke i de andre klubber. Ikke sådan rigtig.


  • #39   15. apr 2012 Jeg har også en tæve der er alvsgodkendt i DKK, men som aldrig har indgået i avl, fordi hun har haft en hudsygdom og hun har tendens til at stresse/være lidt nervøs.

  • #40   15. apr 2012 Fuldstændig enig Tinna!!!

  • #42   15. apr 2012 Derfor synes jeg også at DHL er flere længder foran både DKK , DRU og DDH.

    hmmm kan ikke finde noget om f.eks. patella check som krav på Gruppe 9 hunde ?

    Kan da så ikke på det grundlag se andet end DHL er langt efter ?
    http://dhl-hund.dk/DHL_Avlsregler.html


  • #43   15. apr 2012 Det er ikke mere end en månedstid siden en af mine FB venner fik 1. pr + certifikat på sin hund, på sådan en udstilling. Hunden er super flot, ingen tvivl om det - men dens underbid er ret markant. Det burde jo ikke kunne udløse hverken 1. pr eller certifikat smiley

  • #45   15. apr 2012 En avlskåring og et udstillingsresultat, er to forskellige ting i DHL. Ved en avlskåring bliver hunden undersøgt i detaljer og vurderet egnet, eller ikke egnet til avl i følge standarden.
    Ved en udstilling bliver hunden også undersøgt og bedømt i følge standarden og præmieret ud fra dette. I DHL får du ingen fin pokal, hvis ikke din hund er iorden. Jeg har udstillet i DKK i 20 år, men mine hunde er aldrig blevet bedømt så meget i detaljer, som i DHL, og det samme gælder for kritikken, som er fyldestgørende, hvilket DKK´s kritikker langt fra er det.
    Her på HG er det kun DKK´ers mening. I skulle meget hellere se på jeres racers standard ved avl i stedet for, hvilket ikke er tilfældet for alle i øjeblikket.Det kunne jo være I fik øjnene op for en bedre klub , for de findes uden for DKK´s regi.


  • #46   15. apr 2012 Her giver jeg bare Tinna ret...

    Og venter spændt på svaret - mens jeg skal erkende at jeg ryster på hovedet


  • #47   15. apr 2012 Ryan: Her er Patellakrav for de gruppe 9 hunde der er i KSS: (link fjernet)

  • #48   15. apr 2012 *C*

    OG international champion??


  • #51   15. apr 2012 Jeg er ikke i nogen klub grunden til jeg vidste det fra tidligere indlæg er jeg læser for at finde ud af hvad klub.

    Jeg ser da hellere krav på arvelige sygdomme end udstilling ?

    Og fru pomrus i den forbindelse vil jeg da gerne hører hvorfor du ikke er i DKK mere og valgte DDH det kan måske guide andre i valg af klub ?


  • #53   15. apr 2012 :: <~ Tinna ~> ::.. Life's Short - Play Naked
    Jamen det var da en genial udlægning af alle andre klubber end DKK, så når nu denne hund ikke avlsgodkendes så er det nok fordi ikke alt kan slippe igennem.

    jeg kunne nu skriver lange romaner om alle andre klubber, men det hører slet ikke hjemme her.

    Man kan avlskåre sin DDH hund i DHL, og det er så hvad ts har gjort i går.
    Regler for udstillinger og avlskåring er i den grad strammet op hos DDH og rigtig mange går ikke igennem til en kåring, det har vi i klubben selv bedt om, men tja der kan vel stadig grines den dag der avles på revl og krat alle andre steder eller?

    Til TS, som sagt avler du på denne hund, så risikere du sletning hos DDH.


  • #54   15. apr 2012 Tina: er det DHL krav du linker til ? for det fremgår da ikke af DHLs avlskrav

  • #55   15. apr 2012 Kennel: TS hund kan nok godkendes næste gang smiley

  • #56   15. apr 2012 Ryan: Nej gruppe 9 er vel inden for FCI?

  • #57   15. apr 2012 maj-Britt

    det lyder interessant, hvor henne dog?
    For det kunne jeg da også godt tænke mig at opleve....

    Jeg nyder at se DKK´ere der har moralen iorden, trods det at udstillingskravet er fjernet... Der skal sikkert være nogen derude der benytter sig af det, men det er jo så der, vi må råde og vejlede købere i den rigtige retning...
    For det er jo sådan at rigtig mange opdrættere vælger at forsætte med at udstille deres avlshunde, og det er jo så disse man skal henvise køberne til, da de andre der vælger at avle trods fejl, så må lære att det ikke er sådan man sælger sine hvalpe!!

    Og kosmetiske operationer eller rettelser på sine dyr, er BARE IKKE iorden, for at få bedre palceringer og få avlsgodkendt sine hunde. Det er direkste SVINDEL overfor hvalpekøbere!!
    Så LAV moral håber jeg IKKE der er nogen der besidder... fy for pokker!!


  • #58   15. apr 2012 jo men Pomrus har været i DKK så hun kender vel de hunde der er i gruppe 9 ?


  • #59   15. apr 2012 Jeg meldte mig ud af DKK, fordi deres medlemspolitik er under al kritik. Nogle kan få dispensation til alt, mens andre bliver anklaget for noget som ikke er sandt. Jeg er blevet anklaget for at sætte forkerte udstillingsresultater ind på en privat hjemmeside, og som jeg ikke ville rette. Det sidste har jeg heldigvis skrigtlige beviser for er forkert.
    Jeg valgte DHL, fordi der er ro i klubben, og fordi de har avlskåring ,som krav til opdrætterne. I DHL bliver alle behandlet ens, og her er janteloven ikke populær, som den er i DKK.
    Angående DHL´s afkrydsningsskema, er det KUN dommeren som dikterer, hvad der skal stå i den. Nogle gange er det dommeren selv, der skriver kritikken, fordi det ikke bare handler om et afkrydsningsskeme. Der er plads til kommentarer fra dommeren, hvilket jeg og alle andre har fået hver gang.


  • #60   15. apr 2012 ..:: <~ Tinna ~> ::.. Life's Short - Play Naked
    Næppe mere end hvis det var DKK, og jeg er ret træt af at se denne nedgørelse af en klub som faktisk tager tingene seriøst, strammer op og laver større sundhedskrav samt ustillingpligt.

    Jeg ved ikke med DHL, det er ikke min klub


  • #62   15. apr 2012 Kennel: Har jeg sagt andet? Very good var også nok til at godkende hunde i DKK til avl - hvis de andre krav var opfyldt.
    Silas er da godkendt i DKK med en fin Good - det var før det blev lavet om til VG.

    Men at kalde de andre klubber MERE seriøst end DKK er ikke korrekt, bare fordi man har udstillingskrav smiley

    Der er stadig sundhedskrav i DKK. Ved da at min race skal PL-testes.


  • #63   15. apr 2012 Fru Pomrus, hvorfor ikke rette det hvis det var forkert?

  • #64   15. apr 2012 ... men Silas vil aldrig blive Champion i DKK. Jeg er sikker på han kunne vinde de første mange titler i DDH. Hvis den kineser med underbidet kan vinde cert på DDH's udstilling for en måned siden, så er reglerne jo ikke strammet særlig meget op.

  • #65   15. apr 2012 ..:: <~ Tinna ~> ::.. Life's Short - Play Naked

    Sandt de er nok alle seriøse, så der var en del overflødige kommentare. og en seriøs opdrætter bør have så meget omtanke de kan afgøre selv om hunden er ok.


  • #66   15. apr 2012 Men jeg forstår ikke at en klub som fremhæves som værende foran pga. deres udstillingskrav kan gøre det med god samvittighed når nu man er ligeglad med arvelige sygdomme bare de er pæne........

  • #67   15. apr 2012 ..:: <~ Tinna ~> ::.. Life's Short - Play Naked
    Din er jo også avlsgodkendt, og i øvrigt sad du med fingeren inde i munden på hunden der vandt?.
    kender den ikke, men lyder da spændende og da dejligt med en god kritik af en andens hund som slet ikke er i tråden.


  • #68   15. apr 2012 Ryan F
    ??
    Hvilken klub?


  • #69   15. apr 2012 good point C

  • #70   15. apr 2012 Flindt: DHL

    Fru Pomrus fremhæver DHL som foran DKK, DRU og DDH


  • #71   15. apr 2012 Kennel: Ja min er avlsgodkendt - med en good. Hverken exellent, very good. Ingen certifikater eller BIS placeringer. Men min hund har faktisk hverken underbid eller noget - han er i mine øjne bare ikke god nok.

    Hunden som vandt den placering har underbid fordi det kan ses. Jeg er venner med ejeren til hunden og spurgte hende om hunden havde underbid fordi den "bisser" ligesom Lilly og det svarede hun ja til. Jeg kritisere ikke hunden, jeg skrev faktisk at jeg synes den er rigtig flot. Men den har underbid. Det er en fejl ved racen, uanset hvor flot hunden er smiley


  • #72   15. apr 2012 pomrus...

    nu er der jo en del der har læst februars udgave af hunden, så hvis du har skriftlige beviser for det modsatte, så er det jo for mig uforståeligt du ikke har benyttet dig af disse!!



  • #73   15. apr 2012 Ryan F
    Ok, kender ikke deres sundhedskrav i DHL og har ikke været inde og kigge:)

    ..:: <~ Tinna ~> ::.. Life's Short - Play Naked
    Uanset de lavede det om, blev din godkendt, ergo samme fejl eller ikke, man kan da sige det er godt hunden i det mindste er set af en dommer, gælder både din og hendes.

    Stakkels TS, sikken en tråd endnu engang...


  • #75   15. apr 2012 Maj-Britt * DKK snob *
    Tja det kan hun vel nok, mon ikke ????


  • #76   15. apr 2012 Kennel: Enig - men det er så bare op til opdrætter og hvalpekøbere at styre nu, frem for klubben (i DKK) Frihed under ansvar smiley
    Hvis hvalpekøbere kun vil købe hvalpe af udstillede forældre, så er opdrættere jo nød til at udstille deres hunde.

    Men de fleste opdrættere vil jo også stadig udstille - tror ikke tilmeldingerne er blevet færre fordi kravet er væk. Jo måske inden for brugshunde, men ikke indenfor selskabshunde.


  • #77   15. apr 2012 Hedam: Jeg kender et par stykker der har vundet cert og champ-titler trods fejl. Self mest inden for min egen race, fordi jeg skriver med mange. Måske derfor jeg har så svært ved at tage de udstillinger seriøst. Synes de ser mega hyggelige ud og de ville være perfekte for sådan en som mig der bare udstiller for sjov smiley

  • #79   15. apr 2012 Hedam et bud kunne være for at skaffe medlemmer ?

  • #80   15. apr 2012 Jeg ved det som sagt heller ikke, men DDHs side udviser langt mere seriøsitet end DHL

  • #81   15. apr 2012 På hvilken måde????????????????

  • #82   15. apr 2012 Syntes det her taler for sig selv:
    (link fjernet)

    Der skilles ikke bare ved 45cm

    Og der bliver taget stilling til hver races arvelige sygdomme.
    At der så er andre ting jeg ikke er helt enige med DDH om er en anden snak.


  • #83   15. apr 2012 DHL har en underklub DSHK , det i sig selv viser STOR useriøsitet !
    DHL har en specialklub for små selskabshunde - DSK. På hvilken måde er det useriøst.
    I DKK er der KSS, og hvis klubben i DHL er useriøs, er KSS det så sandelig også.


  • #84   15. apr 2012 Angående dommeruddannelse i DHL, skal man være uddannet ringsekretær og fungere som sådan i mindst 1 år, hvorefter man er dommeraspirant på de enkelte racer. Udover dette skal der skrives en eksamensopgave, som omhandler racerne i grupperne. Eksamen er uden hjælpemidler, som bøger , standarder mv.
    Jeg har set adskellige dommeraspiranter i DKK, som siden hen ikke har haft den store viden om de forskellige racer. I DKK er det nemlig sådan, at bare du har haft et vist antal racer i hver gruppe, kan du kalde dig dommer for samtlige racer i de enkelte grupper.


  • #85   15. apr 2012 *C* .
    LOL lyder lidt som en And, eller noget der lige er blevet overdrevet:))


  • #86   15. apr 2012 Til "C"
    Næste gang du debattere, synes jeg du skulle sætte bedre ind i tingene, istedet for bare at spille klog.
    Her er linket til DSK
    http://www.dsk-hund.dk/


  • #87   15. apr 2012 Pomrus



    hvis dette var til mig... "På hvilken måde????????????????"

    Så siger det vel sig selv, ved at fremlægge disse skriftlige beviser du skriver at du er i besiddelse af!!!

    Jeg ville da personligt aldrig acceptere et års karantæne i DKK, hvis jeg lå inde med beviser for at det ikke hang sammen som der er "dømt" efter... Men ved at vælge at acceptere og bare rykke ind i en ny klub, og svine den gamle, som ellers var den du lovpriste før, så er det i mine øjne det samme som at erklære sig skyldig i tingene...
    Hvis du har disse skriftlige beviser, så var det vel ikke så svært at lægge disse på bordet, så havde sagen da været afvist og ganske anderledes nu!


  • #88   15. apr 2012
    *C* .
    I taler jo ikke om samme klub og formanden i ddsk er altså en kvinde


  • #89   15. apr 2012 Fru Pomrus det kan godt være en underklub viser seriøsitet, men at man ikke stiller krav til arvelige sygdomme i DHL syntes jeg stadig er uacceptablet især over for hvalpe købere, heller sælge en sund og rask hund efter sunde og raske hunde, end en der er bedømt "pæn" efter en dommers personlige holdning til racespek.

    I mine øjne er udstillinger vejledende men man kan sq ikke gå på kompromis med sundhed og arvelige sygdomme


  • #90   15. apr 2012 Jeg tror ærlig talt at hvalpekøbere i dag er så oplyst om sundheden hos de enkelte racer, at de kræver dokumentation for sundhedsundersøgelser, der er relevant for den enkelte race.
    Jeg kan nævne et meget tåbeligt krav, som blev gennemtvungen på en generalforsamling i KSS, hvor der yderligere var nogle medlemmer, som ikke kunne stemme på grund af rod i medlemskartoteket. Pudsigt nok var det medlemmer, som ville stemme nej til et forslag om PL undersøgelse for alle racer i KSS. Det tåbelige i sådan en masse undersøgelse, er at de racer ,som slet ikke har problemet blev pålagt ca 500 kr i udgift til ingen verdens nytte.Måske var det bare prestige i SU i DKK, der skulle igennem.
    Når man skal undersøge avlsdyr for arvelige lidelse, skal det kun være de specifikke sygdomme, som racen har, og ikke bare undersøge for alt muligt med store udgifter for den enkelte opdrætter. I DHL er der sundhedsundersøgelser på vej, hvilke ved jeg ikke endnu.


  • #91   15. apr 2012 Vedr. PL undersøgelser. Koster de 500,- hvis man får dem lavet når man alligevel er hos dyrlægen og vaccinere? Og hvad er 500,- i det store regnskab, hvis man gerne vil avle?

    Lider mange af de små racer ikke af PL?


  • #92   15. apr 2012 Sjovt som du drejer den endnu egang til et angreb på DKK/KSS......

    Jeg snakker om hvad jeg finder vigtigt i forhold til hvad JEG finder vigtigt og seriøst jeg snakker om hvad der mangler ved DHL i forhold til hvad JEG ønsker.
    Jeg forstår ikke hvorfor du angriber DKK og KSS i forbindelse med hvad jeg skriver da det er personlige holdninger.

    Hvis du virkeligt vil ind på den diskussion så vil jeg da godt hører om hvordan DHLs race standard ligger i forhold til FCI ?
    Her tænker jeg - i FCI er det det land racen stammer fra der ligger standarden.

    Hvorfor skal nogle så sige "Det er ikke godt nok" "Ej jeg tager en anden klub så behøver min hund ikke ligne det den skal" osv.
    Om ikke andet så må det jo handle om den oprindelige hund og ikke designer hunde - men nogen tænker kvantitet frem for kvalitet, andre tænker penge og så er der dem der tænker hunden!

    Og igen MIN mening er en hund bør ligne det den er og det er de vi skal avle på, og har hunden en arvelig sygdom skal der være restriktioner som f.eks. DDH også har, ikke noget der kommer engang i fremtiden.
    Jeg går så ikke ind for udstillings pligt, men jeg går stærkt ind for avlskåring så man får godkendt sin hund er RACETYPISK i forhold til dens oprindelse (som tidligere nævnt bliver bestemt af det land den stammer fra) men det er måske problematisk for nogen der har købt en hund der ikke udvikler sig planmæssigt ?

    At der kommer nogle krav som man slet ikke kan blive oplyst om siger mig ikke meget.


  • #93   15. apr 2012 Mette du kan kigge på DDH og klkke på de små racer (link længere oppe) der står krav for hver enkelt race, og går ud fra lider den af PL er der krav om PL0 eller PL1 parres kun med PL0

  • #94   15. apr 2012 Pomrus...

    Jo mere du angriber DKK for at fremhæve din NYE klub, jo mindre seriøst kan man tage det du skriver!!

    Hvis man er nødt til at svine andre for at sælge varen, så har ens egen vare et seriøst problem!!


  • #95   15. apr 2012 Så langt de fleste racer i gr. 9 har en arvelig tendens til PL? (spørger for at lære:-)).

    Hvad betyder 90,- så? Hvis man gerne vil avle?

    Jeg har givet flere tusinde for at få Kaido HD- og AD fotograferet og øjenlyst. Med super resultater. Bare for at sterilisere hende.

    Jeg forstår ikke at folk vil "kæmpe imod" en tvungen PL attest?


  • #97   15. apr 2012 Ryan F
    Ang Pl har du fuldkommen ret, en pl1 må kun parres med en 0, alt andet må ikke bruges i avl.


  • #98   15. apr 2012 Pomrus
    Du efterlyser at man undersøger sagen inden man udtaler sig.
    Du anklager en generalforsamling for at have rod i medlemskartoteket. Igen taler du uden at vide hvad der foregår.
    Der var en del medlemmer (endda RR) som ikke havde betalt til tiden, og de prøvede så at få lov til at stemme alligevel.
    Det fik de selvfølgelig ikke.
    Du ved så også udmærket at PL blev vedtaget med et meget stort flertal af stemmer, og du ved udmærket at DKK ikke var blandet ind i vores PL overhovedet.
    De eneste der var imod - sjovt nok, var de racer der havde problemer med PL.
    Men du har i de sidste par år fremkommet med flere angreb på KSS -udokumenteret.Bl.a en påstand om at vi betalte 35.000 for renovering i Grenå - skrevet i en ubehagelig tone.
    Men det var vel bl.a. derfor det endte med at du fik sat stolen for døren.
    Jeg synes du skule stoppe med disse evindelge angreb på din gamle superklub.

    Og lige en rettelse:
    Shih Tzu har ikke problemer med PL


  • #99   15. apr 2012 Mette
    Der er faktisk kun 3 racer i KSS, der kan siges at have noget PL.
    Resten tiltrådte PL-undersøgelserne, da det var en nem test, som jo ihvert fald ikke skader.
    Og prisen - tja, hvis man betaler 500 for en test, så find en anden dyrlæge.


  • #100   15. apr 2012 Pomrus
    Dit vrøvl om at nogle ikke måtte stemme pga. rod i medlemsregisteret - og at det var nogle der ville stemme nej.
    Det burde du holde dig for god til.


  • #101   15. apr 2012 Jeg forstår ikke, hvorfor der skal være så meget mudderkatning i mellem klubberne? Det er jo som at være tilbage i børnehaven, jesus..

    Det ville da være bedre, hvis vi kunne samarbejde & sørge for at vi kun avler raske & velfungerende hunde.


  • #102   15. apr 2012 Spørg lige Fru pomrus, hun startede tavledebatten kl 10:13:25 - se hendes indlæg der.

    Ang din udsmidning fra DKK Fru pomrus - kan du så ikke forklare mig, hvorfor du kunne finde på at beskrive andre hundes dårlige resultater på DIN hjemmeside - var det for at fremhæve dig selv? Jeg finder det yderst usmageligt må jeg sige.


  • #103   15. apr 2012 Jeg er egentlig ligeglad med hvem der startede, for efter hvad jeg har set i div. indlæg, så er det blandet med hvem der starter med at kaste mudderet i hovedet på en anden klub. Vi burde som voksne mennesker have ret til at have hver vores mening uden at skulle mundhukkes eller nedgøres. Vi vælger hver i sær vores klub af private årsager & det skal der være plads til. Samtidig så er det mange gange meninger som bliver sagt uden egentlig at have kendskab til den anden klub udover det sladder som er i hjørnerne & så er vi igen tilbage til børnehaveklassen..

  • #104   15. apr 2012 Arrrr, jeg synes nu også der kommer lidt argumenter frem om, hvorfor man foretrækker den ene klub frem for den anden.

  • #105   15. apr 2012 Line med Freia, Nova & Milla


    Når der i nogen klubber sidder mennesker der af den ene eller anden årsag er blevet tildelt karantæne i avlen i en af de andre klubber, så er det nok svært at undgå, når disse så sidder og disser den klub der gav dem denne karantæne...

    Og så længe at andre klubber åbner dørene for de der er sat i karantæne af en anden klub, så kommer der vidst aldrig til at være tale om samarbejde på nogen måde!!

    Der er ingen, udover en enkelt, der skriver om at man ikke bør være i en klub fremfor en anden.. KUN EN skævvrider debatten med at overfuse andres valg, og kun retfærdiggøre sit eget...

    Og det er sgu da svært at accpetere at denne sidder og hugger løs på andre, når man er bekendt med hvilken baggrund der er for klubskiftet!!
    Så jeg finder det faktisk ikke ligegyldigt hvem der starter hvad, og jeg fatter ganske enkelt ikke at denne bliver ved, fremfor at holde sig for god til den slags...

    Der er et tidspunkt hvor det er bedst bare at bøje nakken og erkende at man har dummet sig, tage konsekvensen heraf, uden at svine alt og alle der har med denne klub at gøre!!


  • #106   15. apr 2012 "The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN : Nu snakker jeg generelt i alle diskutioner mht klubber og ikke i lige denne her, så derfor siger jeg, som jeg gør smiley


  • #107   15. apr 2012 Her på HG er det tilladt at nedgøre alle andre klubber undtagen DKK, men når ,som jeg , kommer med saglig kritik af klubben, ja så bliver min karantæne fremhævet gang på gang. DEN HAR INTET MED MIT KLUBSKIFTE AT GØRE!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg har i lang tid været godt og grundigt træt af DKK´s modbydelige medlemspolitik (=janteloven).
    Mit skriftlige bevis mod DKK vil jeg ikke kommentere af helt bestemte grunde.
    Jeg er ikke forpligtiget til at komme med nogen som helst beviser her på HG , slet ikke til jer, der er så begejstret for DKK´s useriøse fremturen til skade for racernes standard.
    Jeg er glad for at hvalpekøbere har fået øjnene op for DKK´s politik.


  • #108   15. apr 2012 som avler, bør man ikke avle på hunde der ikke er avlsgodkendte, det kan godt være at dkk. har fjernet avlkravene lige pt. men alligevel bør avlere med god samvittighed ,stå inde for hvad de laver.
    jeg ville så absolut ikke avle med en hund med underbid, da det er arveligt.


  • #110   15. apr 2012 Fru Pomrus skulle du ikke lige kigge tilbage i tråden og se hvad der sker ?

    Du starter det hele med at påstå DHL er bedre end alle andre klubber, og det er helt uden nogen nedgør DHL.

    Der bliver i den forbindelse stillet nogle spørgsmål hvor der så er delte meninger om facts og da der bliver spurgt ind til det så snakker du uden om med yderligere angreb på KSS og DKK

    Havde du nu overvejet hvad du skrev inden du gjorde det så havde du ikke fremprovokeret diskussionen. Og nu bruger du det så til at nedgøre dem der forsvare sin holdning.

    Mig rammer det ikke for jeg mener kan jeg argumentere for og jeg kan bevise det. At du siger der kommer noget engang i fremtiden vi ved ikke hvad og hvornår er bare ikke brugbart, så derfor mener jeg at alle der stiller krav her og nu til arvelige abnormaliteter og sygdomme er bedre end DHL (LÆS MIN MENING) siger jeg så DKK er bedre end de andre?

    Nej jeg siger at efter min mening er DHL dårligere end dem alle


  • #111   15. apr 2012 Nu må i Stoppe jeres diskution, og holde jer til emnet.

  • #112   15. apr 2012 Og der er ingen der skriver nogen steder du skal komme med dem her, der skrives at de ikke forstår at du ikke beviste det over for DKK så du kunne om ikke andet gå af dig selv og med æren i behold det er såmænd det hele

  • #113   15. apr 2012 Pomrus
    Du taler om saglig kritik!!!
    Det eneste du kommer med er udokumenterede påstande og insinuationer.
    Påstande om overforbrug i klubben af midlerne. Påstande om rod i administrationen, Påstande om jantelov (hvor er det dog dejligt nemt).
    Men du blev smidt ud af DKK - hvorfor skulle du ellers være tilmeldt de 2 juleudstillinger i december (Du er i kataloget). Så at du selv meldte dig ud er jo ikke korrekt.
    Men måske er din moral ikke bedre end at du melder dig ud, og så alligevel vil komme til udstillingerne!!


  • #114   15. apr 2012 Og Evi N

    Du har helt ret.
    Men der komeme et tidspunkt med nogle så usaglige angreb, at man ikke vil lade dem stå uimodsagt.
    Spåhvis Du kan få Pomrus til at opføre sig ordentligt, så er du mere end velkommen.


  • #115   15. apr 2012 Syntes tråden tóg en helt forkert drejning. Det er jeg sku lidt ked af. Det var ihvertfald ikke meningen at den skulle udvikle sig i den retning.

  • #116   15. apr 2012 andrea Z
    Kan jeg godt forstå du er ked af, men sådan er det tit herinde:O)

    Håber du fik svar på dit spørgsmål


  • #117   15. apr 2012 Kan læse der er lidt tvivl om hvilken race jeg har. Jeg har chihuahuaer. Hun kommer til at gå som hugge hund. Jeg vil nemlig heller ikke bare avle for bare at avle. Der er nok triste skæbner i forvejen;=O) Måske jeg så med tiden tør prøve et enkelt kuld på Violet.

  • #118   15. apr 2012 Puha ja det kan jeg se ;=O( Jo tak de ting de fleste af jer sagde giver mening;=O)

  • #119   16. apr 2012 Andrea....

    Det er en god beslutning du har truffet der... :O)
    For ja, der er virkelig triste skæbner nok derude, og der er desværre folk der forsætter ufortrødent med at sætte flere til verden...
    Det er sørgeligt... Så tak fordi du så lyset, trods dit bånd til din tæve..

    Lad de om at avle tavleløst der alligevel ikke kan komme ind i en klub, og lad os i klubberne øge seriøsiteten så meget at det ikke engang kommer ind som en overvejelse... uanset hvilken klub!!


  • #120   16. apr 2012 The one and only: Jamen jeg takker jer.. Jeg nyder hvert et sekund med hende. Og spørger du mig er hun uundværlig og ikke mindst fejl fri;=O) Dog ville det jo ikke gavne hverken tæven , mig og ikke mindst de hvalpe , hvis jeg avler uden tavle. Jeg har ingen interesse i , at avle og måske ikke kunne komme af med min hvalpe.


  • #121   16. apr 2012 Vi mener vel alle, at vores hunde er fejlfri ikk? ;o))

    men det er jo så ikke ensbetydende med at de er perfekte i avlen.. og det er der vi er nødt til at lytte til de mennesker der vurdere dette


  • #122   16. apr 2012 Lige præcist. Ja kan man ikke yde noget bedre skal man helt lade være. Undre mig dog over , at man herinder tit ser at forælder dyrene har tavle , men hvalpene ikke har , da de ikke er avls godkendt? Så er det jeg tænker , er det ikke gældende for alle kluber at, hvis man har en tavle hund og, avler uden så rísikere man at , ryge ud?

  • #123   16. apr 2012 Andrea, dem der sælger hvalpe uden bog tænker jeg de ikke i nogen klub, for ja ellers ville de nok ryge ud når det blev opdaget.... man bør helst holde sig fra sådanne hvalpe hvor de ikke har stambog, grunden kan meget nemt ligge i forældrene til hvalpene og ikke i de grunde som sælger kan finde på at skrive....

  • #124   16. apr 2012 Forresten Tillykke med din anden tæves første plads / avls godkendelse :o)

  • #125   16. apr 2012 Andrea...

    Jo det er gældende for alle klubber...
    Og de fleste af de annoncer du ser, der sælger hvalpe uden tavle efter forældre med tavle, er lavet af mennesker der ikke er medlem af nogen klub, men blot har tavle hunde..

    Var det mennesker der udstillede og opdrættede under klub, uanset hvilken, og var medlem, så ville de blive hylet ud hvis det blev opdaget!!
    Det gælder over hele linien!!


  • #126   16. apr 2012 CA:Tusind tak. Det er aller første gang jeg udstiller.Så det er dejligt at , man udover opdrætter / udstillinger også kan bruge jer erfarne hunde ejere herinde.
    Aino: Tusind tak. Ved godt det ikke kræver alverdens at få en 1 plads. Er dog lidt stolt alligevel.
    #C# Lige præcist der er mange ting man skal tage i betragtning , når man ønsker at avle;=O)


  • #127   16. apr 2012 The one & only. Det syntes jeg sku er fair. Ellers er der jo ingen grund til at, man har en hund med stamtavle.

  • #128   16. apr 2012 Her kommer lige lidt jantelov så folk ved hvad de skal holde øje med:

    Janteloven - verdens værste lov



    1. Du skal ikke tro du er noget
    2. Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os
    3. Du skal ikke tro, at du er klogere end os
    4. Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os
    5. Du skal ikke tro, at du ved mere end os
    6. Du skal ikke tro, at du er mere end os
    7. Du skal ikke tro, at du duer til noget
    8. Du skal ikke le ad os
    9. Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig
    10. Du skal ikke tro, at du kan lære os noget
    (11. Du tror måske ikke, at jeg ved noget om dig)
    Janteloven er nævnt af Aksel Sandemose i romanen “En flygtning krydser sit spor” fra 1933. Janteloven får forhåbentlig os alle til at reflektere over den måde vi behandler hinanden på.


    Den positive jantelov - hurra for den



    1. Du skal vide, at vi andre regner med dig.
    2. Du må indse, at mindst 4-5 mennesker - dine nærmeste - er helt afhængige af dig
    3. Du skal vide, at vi ved, at der er noget godt og værdifuldt i dig, som vi har brug for
    4. Du skal vide, at du har nogle menneskelige egenskaber, som vi holder af
    5. Du skal vide, at vi andre også kender til at føle sig betydningsløs, værdiløs, ensom og mislykket
    6. Du skal vide, at du hører sammen emd os
    7. Du skal vide, at vi vil gøre meget for dig
    8. Du skal tro, at dit eget liv og vort samfunds beståen er meget afhængig af din indsats
    9. vi - du og jeg - kan løse problemerne i fællesskab
    Offentliggjort af lærer Poul A. Jørgensen i anledning af DR.s Ved dagens begyndelsen, januar 1978.
    Herdis Møllehave udgav en bog i begyndelsen af 1980'erne, der indeholdt disse sætninger.


    Den positive jantelov - alternativ version

    1. Du skal vide at du er noget.
    2. Du skal vide at du er lige så meget som os.
    3. Du skal vide at du er klogere end os.
    4. Du skal vide at du er bedre end os.
    5. Du skal vide at du ved mere end os.
    6. Du skal vide at du er mere end os.
    7. Du skal vide at du dur til noget.
    8. Du skal le ad os.
    9. Du skal vide at nogen bryder sig om dig.
    10. Du skal vide at du kan lære os noget
    Forfatter ukendt


    Den positive jantelov - for børn og unge

    1. Du skal tro på du er noget.
    2. Du skal tro på du dur til noget.
    3. Du skal tro på dine kammerater kan li` dig.
    4. Du skal tro på dine kammerater.
    5. Du skal tro på, at det, du kan, har betydning for andre.
    6. Du skal le og more dig sammen med dine venner.
    7. Du skal tro på at, at der er brug for alle mennesker.
    8. Du skal tro på, at der er plads til alle - selvom de ikke er ens.
    9. Du skal tro på, dine kammerater har brug for dig.
    10. Du skal tro på dig selv - og bruge det til noget.
    Skrevet af filminstruktør Lise Ross


  • #129   16. apr 2012 Mama Anita
    Blev lige nysgerrig
    Er det en Rex du sidder med?


  • #130   16. apr 2012 Åhhh de er så skønne....

    har haft fornøjelsen af at se nogen engang i Skuldelev da jeg boede derude i sin tid... smukke katte


Kommentér på:
Udstilling / avl

Annonce