{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.731 visninger | Oprettet:

avl?????? {{forumTopicSubject}}

Hej hg!
Jeg sidder lige og kigger på opdrættere, ja jeg kan simpelthen ikke lade være smiley hund skal jeg ikke have, da jeg lige har hentet den skønneste lille border hvalp smiley meeeeen engang i fremtiden måske en til hund smiley
Det jeg så falder over er... en opdrætter som jeg synes ser ud til at have nogle skønne hunde...jeg kigger så tidligere kuld og ser at de på deres tæver for to kuld på to løbetider lige efter hinanden. Det vil sige med et halvt års mellemrum cirka. Er dette noget man gør? Jeg har ALDRIG set eller hørt det før hos en seriøs opdrætter. Burde jeg betragte opdrætter som useriøs og slå denne ud af hovedet?
Eller er der nogen der kan fortælle mig grunden til man gør sådan? smiley jeg undres.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avl??????
  • #1   14. aug 2015 JA, det anser jeg som enormt useriøst og respektløst over for tæven. Ville aldrig trække to kuld på en tæve lige efter hinanden, det er alt for hårdt for tæven!

• #2   14. aug 2015 Hvis tæven nu kun fik 2 hvalpe, og var oven på hurtigt efter fødsel og hvalpe. Så synes jeg godt man kan. Men ellers så synes jeg det er at drive rovdrift på tæven.

• #3   14. aug 2015 det er også min tanke smiley håbede måske bare der var en god grund... synes det er meget underligt, eftersom det umiddelbart ser ud til at de har nok tæver til at lave to kuld om året, og så give hver tæve en PAUSE. To kuld om året er hvad jeg kan se de cirka har på hjemmesiden.

• #4   14. aug 2015 Altså du kan vel også se hvor mange hvalpe tæven fik? smiley

• #5   14. aug 2015 en af tæverne fik først 9 og så 7. en anden fik først 5 og så 7.

var lid for hurtig med de 2 kuld om året. kan se de har fået 4 i 2014.

• #6   14. aug 2015 Det var alligevel en del. Hvor mange tæver har de?

• #7   14. aug 2015 kan se 6 på hjemmesiden. plus 4 upcoming alvstæver.

• #9   14. aug 2015 TAK pia - for at vinkle sagen lidt smiley

• #10   14. aug 2015 Ej men hvis tæven først får 9 hvalpe, og derefter får 7 hvalpe i løbetiden lige efter, så vedholder jeg at det er useriøst og respektløst over for tæven smiley (men kan selvfølgelig godt se, at det ikke bare er SORT/HVIDT, men som i #5, det er simpelthen ikke i orden)

• #15   14. aug 2015 Nu er der jo også meget forskel på, hvor tit tæver går i løbetid. Mine tæver, selv dem, der har normalt haft 6 mdr. eller mindre mellem løbetiderne, er altid gået minimum 7-8 mdr. efter en fødsel, før de har haft deres næste løbetid.

Mine nuværende tæver har normalt 8 - 10 mdr. mellem deres løbetider og så ville 2 kuld i træk altså ikke være det store problem.

Jeg har aldrig selv trukket kuld 2 løbetider i træk, men der er mange tilfælde, hvor jeg ikke ser det som et problem. Jeg er enig med Pia, tingene er ikke bare sort eller hvidt.

• #16   14. aug 2015 tak for svarene! lidt klogere er jeg blevet! smiley Selv hælder jeg nok til at alting ikke er sort/hvid. Det er jo også lidt svært at forholde sig til, når man ikke ved hvad opdrætter har at sige. Mit umiddelbare indtrykke er dog at 9 hvalpe og efterfølgende 7 hvalpe på to løbetider i træk, er lidt voldsomt.

• #21   15. aug 2015 jeg mener at huske at engang have hørt noget argument om at man lavede 2 kuld i rap.. og så en lang pause bagefter.

Men i bund og grund er det vel som med så meget andet - hvis ikke man kan lide opdrætterens måde at gøre tingene på, så lader man være med at købe.

Jeg er så ikke selv en fan af at man trækker et kuld på en tæve lige efter et stort kuld. Indrømmet, jeg har ikke den store forstand på det. Men min næste tanke er at nogen i tråden argumenterer for at hvis nu tæven kun havde fået 1-2 hvalpe, så kunne man bedre forstå det. Vil det så sige at 2 kuld i træk er mere acceptabelt i skødehundekategorien f.x, for her får tæverne jo ofte nogle ret små kuld?

• #24   15. aug 2015 Isabelle: og om hun så havde haft tre års pause bagefter retfærdiggør det ikke smiley

• #30   16. aug 2015 Langhårede tæver ligner som regel noget, der er løgn, når hvalpene er 3 - 4 mdr. gamle, og så er det lige meget om, der har været en eller ni hvalpe.

Så hvis tæven kommer i løbetid der, synes jeg da bestemt heller ikke, man skal parre den. En tæve skal være i god form, når hun bliver parret.

Kommentér på:
avl??????

Annonce