{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
680 visninger | Oprettet:

Bur-Træning- hjælp.. {{forumTopicSubject}}

Vi fil lige vores Dober-hvalp Xenta i fredags, og nu skal hun "trænes" til at ligge i bur til hverdag, og i bil. Bilen går egentlig okay, men hun hyler og gøer lidt de første par minuter til hun flader i søvn. og vi hele tiden beroliger hende. Men når vi er der hjemme elller andet sted og vi bare lige vender os så hyler hun og tror straks at hun er blevvet efterladt. Og det går lige i hjertet for man øsnker jo ikke hun føler sig alene og lbver ked. ogle gode ider til en hurtig smertefri bur-tilvending?? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bur-Træning- hjælp..
  • #1   14. maj 2007 Jeg startede med at kaste lidt godbidder derind, så hun gik ind af sig selv. Ikke noget med at lukke lågen eller noget..

Så begyndte jeg, da hun gik ind i buret af sig selv og virkede tryg, at fodre hende derinde.. En dag fik hun et ben derinde, og der lukkede jeg så lågen et par minutter.

Og sådan ville jeg fortsætte.. Nu bliver Luna's bur kun brugt som hule og står altid åbent, så om denne metode virker på en der skal ligge med lågen lukket ved jeg ikke..

• #2   14. maj 2007 Og så ska hvalpen jo osse lige vænne sig til jer og de nye omgivelser først...tillykke med den..;o)

• #3   14. maj 2007 Min hun vil slet ikke gå ind i buret til at starte med.
    Så jeg måtte jo kravle ind og putte mig der. Og VUPTI ! Så var han der også... smiley

• #4   14. maj 2007 hun = hund

• #6   14. maj 2007 Tak... problemet er jo så bare at vi jo ikke har så vildt meget tid smiley (og ja jeg ved godt nogle mener man skal tage fri i lfere uger eller måneder, men den mening har jeg så ikk smiley .. og heller ikk tiden til at holde fri smiley .. )
    Men vi må klø på hver dag efter arbejde :-)...

• #7   14. maj 2007 Buret i hjemmet - det vil jeg ikke hjælpe dig med - da det er sq synd for hunden, at den kun har 1 kvm. at opholde sig på. *SS*
    Det er sq ikke en måde at holde hund på, bare min mening.

• #8   14. maj 2007 hvorfor skal hunden i bur ?? jeg kan godt se det smarte i buret, når man køre i bilen, men hjemme ???

• #9   14. maj 2007 Ninna Bøgvad C

Hvorfor har du så anskaffet dig en hund, hvis du ikke har tid til den, - det kan jeg ikke fostå - man har da lov til at tænke sig lidt om - hunden kræver utrolit meget tid. *SS*

• #10   14. maj 2007 vi havde megen glæde af vores bur, da det var det samme som et hundetæppe eller en hundeseng i hverdagen. døren stod altid åben og han kunne gå ind og ud, som han havde lyst. hvis han ville ha' fred vidste han, at han bare ku' gå i hans bur.
    og så var det jo smart, at vi kunne lukke døren når vi fik gæster der ikke havde lyst til at blive savlet til eller når man skal vaske gulv osv. han rendte ellers rundt og lavede poter...

• #11   14. maj 2007 Freddy: Fordi at vi ikke øsnker vores hjem ødelagt. Og nu kender vi en masse der kun har hft gode oplevelser og der hvr vi fik hende sagde også det var en god ide. smiley
    Banehunden: Det jo din mening! Og jo har tid til det, men man behøver jo ligesom ikke miste sit arbejde pga en hund!! Og når hunden er vant til buret er det jo ikke synd!! Alle dem vi kender der bruger bur til deres hund, de er da sku ikke døde endnu. og de fejler ingen ting. de går frivilligt ind i det. og vil helst ikke ud igen. Så det jo kun hvad man hver især mener. Men vi skal have hende i bur, så jeg øsnker bare hjælp til nogle med gode erfaringer og ideer!!! smiley

• #12   14. maj 2007 Jeg har også tæppe liggende omkring Luna's bur, så det er en hule.

• #13   14. maj 2007 Ved I med sikkerhed den vil ødelægge?

Jeg har også bure til mine men uden låger. Burene foretrækker vi udelukkende af den grund, vi har børn der nemt i leg kan vælte ned over hunden i en kurv.

Jeg ville da give den chancen og begynde noget alenehjemme-træning først

• #14   14. maj 2007 Jeg ville da osse gi det en chance uden bur. I ka jo lade hunden være i fx køkkenet og udvide tid og område efterhånden..Min hund har altid haft hele huset, borset fra soveværelset om natten, - har intet ødelagt..;o)

• #15   14. maj 2007 Jeg er enig med Babet. Kunne aldrig drømme om at lukken hunden inde i etbur i op til 8 timer mens jeg er på job. MIne hunde har 100 m2 (næsten hele huset i grundplan) når vi ikke er hjemme.

• #16   14. maj 2007 synes godt nok det lyder som en rigtig dårlig ide at lukke en lille hvalp I lige har fået inde i et bur hele dagen.
    der hvor jeg synes i gør noget galt er ved ikke at holde fri og være sammen med hunden de første 2-3 uger. kan godt være at du har den mening at det ikke er nødvendigt men det er det altså. i er fremmede for hunden og det er så vigtigt at I opbygger et tillidsforhold til hunden gennem samvær de første uger i hjemmet. og når I ikke har mulighed for det tror jeg heller ikke I skal forvente at det med buret bliver en succes.

• #17   14. maj 2007 HØRT k&M. Hvis i virkelige vil bruge bur så lav en hundegård hunden kan være alene i.

Kirsten. Mange bruger buret netop for hunden skal blive hurtigt renlig for de fleste hunde vil ikke skide eller pisse i buret. Men ja det er sgu totur. Har også nogle gange set salgsannoncer hvor hvalpene ligger i et bur. FØJ for satan siger jeg bare

• #19   14. maj 2007 Vi har stadig vær sin mening. Jeg har kun set og hørt positiv om det. Og når alle dem jeg snakker med udenfro com siger at de har gode erfaringer med det, så prøver vi også!! så jeg ledte stadig efter gode råd, og ikke ris!! smiley

• #21   14. maj 2007 *Træn alene hjemme med din hvalp; (før der opstår problemer)

Efter nogle dage, når hvalpen er faldet til i jeres nye omgivelser, er tiden inde til at starte alene hjemme træningen. Da hunden er et flokdyr er det meget unaturligt for den at blive efterladt alene. Derfor bør man gerne få sin hvalp hvor man har ferie, og gerne 2-3 uger sammenlagt.

Begynd træningen når din hvalp er træt, og har været ude og besørge ...det er meget vigtigt at du placere den et sted, hvor du ved at den føler sig tryg og er vant til at opholde sig. Afled dens opmærksomhed ved at smide små godbidder ud på gulvet, eller giv den et stor ben den kan lide at gnave i, og smut så ud af huset i et par minutter. Lad gerne radio eller tv køre og sluk ikke lyset, det skal være sådan at den tror at du stadig er i huset....Nu skulle du gerne nå tilbage, inden den bette bliver urolig, men hvis den har nået at starte med at pibe skal du trække den lidt længere, gerne til den har været i ro i ca. 2 min. Ignorer hvalpen når du genser den ( Jeg ved at det er meget svært, men hvis du sætter dig ned og ynker den...opfatter den det, som værende, at du synes at det er slemt for den, og at den derfor bliver ubevidst kodet til at synes det er slemt at være alene hjemme) så Gentag denne træning gerne flere gange om dagen, i bare få minutter ad gangen, og øg gradvist tidsrummet du er væk...men gå ikke for hurtigt frem......det er vigtigt at hvalpen føler sig tryg, og vænner sig langsomt til at den sagtens kan være alene, for du kommer jo lige om lidt...

Skaf evt. en dagpleje eller tag hunden med dig, indtil den har lært at være tryg ;0)

sakset fra www.grosserguiden.dk

• #22   14. maj 2007 (PS: jeg synes ikke om at have hunden i et lukket bur, bur er ok som en hule at sove i - men den bør kunne komme ud)

• #23   14. maj 2007 Det kan godt være det er din løsning men jeg syntes så mange timer er dyreplageri så ville jeg heller at den havde en hundegård at gå i da den har mere plads + den kunne have et hjørne at besørge i når den skal være alene så mange timer der syntes jeg 1 kvm at opholde sig på tænk på hvis den skal besørge i sin seng og derefter ligge i sit eget Lort, prøve det selv så kan du måske bedre forstå hvorfor vi syntes det er synd. Tænk på de handikappede der tit kommer til at ligge i deres eget pis pga for få medarbejder

• #24   14. maj 2007 Tillykke med hende :o)

Det lyder rigtig fornuftigt, det Jeanette skriver :o)

Personligt ville jeg finde en anden løsning end et bur i dagtimerne, selvom jeg har et bur. Det bruger vi kun til udstillinger.
    Ferdinand var i vores bryggers, da han var lille. Vi satte et børnegitter i imellem bryggers og køkken, så han ikke følte sig lukket inde. Vi fjernede alt, hvad han ikke måtte bide i, så han kun havde sine egne ting i rummet. Min mor kom forbi ved frokosttid og lukkede ham ud i haven og legede med ham. Når det ikke var vinter, havde han bryggerset plus haven at være i, når han var her alene.

Det handler meget om at man også selv er tryg, ligesom hunden skal være det, når man er væk - og hvem ved om det overhovedet er nødvendigt at lukke hende inde?

Jeg ville gøre alt for at finde en anden løsning...

• #25   14. maj 2007 Jeg tager også alt risen til mig og har da også tænkt det og læst dem igennem et par gange. Men jeg har jo altså kun set gode "erfaringer" med buret, så hvorfor skulle vores så ikke også kunne fungere fint med det. Og en hund som havde det som xenta som hvalp elsker det bur nu, og går derind hvis lågen er åben. S ådet er noget vi vil prøve og træne om det kan fungere. Er sgu da godt klar over at hvis hun efter en tid stadig er "umulig" at have i det osv (eller hvad man nu kan sige) så må vi jo se om vi kan finde en anden løsning!! Men nu strater vi med denne, og derfor ville jeg høre om gode råd! og nej hun er ikke alene endnu!! jeg er der bare ikke!! og da jeg lige havde muligheden for at høre på gode råd, gjorde jeg det!!!!!!

• #26   14. maj 2007 Hvad med en kravlegård?
    Det bruger vi til Oscar, når han er alene hjemme.
    Gittersektioner, som man sætter sammen i den størrelse som man nu har brug for, så hunden kan røre sig.

Det er den mest geniale opfindelse til hundeejere og hunde!!!
    Og kan spare folk for mange ærgelser!!!

• #27   14. maj 2007 maibritt N: det var jo netop fx sådan et råd jeg søgte efter smiley tak.. den var vær at overveje. for vi bor i et lejet hus, og xenta har en hel kurv fuld af diverse legetøjer og sådan, og alligevel er det alt andet der sakl tykkes i. en sko e.l. kan jeg gå med til, men skal man til at skifte trappe, paneler, dørkarme og tapet, så begynder det et blive træsl, og det er jo det vi vilundgå, og jeg har kun hørt det med buret, og de har alrdig lagt i deres eget L... og sådan.. men tak maibritt smiley

• #28   14. maj 2007 Ninna: Det var så lidt!
    Det er ihvertfald værd at overveje!!!

Hvis i beslutter jer for at prøve det, så skriv til mig i BC, så har jeg nemlig et sted jeg gerne vil anbefale, hvor du kan få det meget billigere end de "færdiglavede" hvalpe-kravlegårde!

;o)

• #29   14. maj 2007 maibritt N:
    Tak ,det vil jeg gøre. jeg sender lige en hej besked til dig i BC så jeg har dig ets ted :-), og vil da lige gå hjem og fortælle manden om den gode løsning.. smiley tak for den venlige hjælp!! smiley

• #30   14. maj 2007 Har lige lagt et svar til dig i BC :o))

• #31   14. maj 2007 Jeg vil så lige komme med mit indput, for jeg har haft det som de fleste af jer mht. til bur, men jeg har måtte krybe til kors og har måtte anskaffe mig et bur,
    Nu er micky blevet 1 år, og jeg har været meget tålmodig og har trætet ypperst meget, og lige lidt hjælper det...

Lige da jeg fik micky trænede vi meget alene hjemme træning, og det gik også godt med at man lige gik en 5 - 10 - 15 -20 min. osv osv, micky var i hele lejligheden,
    og i starten gik det også fint, jeg starter på arbejde igen, og den første dag havde han ikke lavet spor, nr. 2 dag havde han så bidt ALLE ledninger i hele lejligheden over,(jeg havde af samme grund slukket på hovedeafbryderen)
    Nå jeg fandt hurtigt ud af at han havde en ledningsfetish, så jeg købte gå væk hund som jeg smurte på ledninger, det hjalp ikke en shit, (slukkede hver dag for strømmen)
    Nå men jeg fandt hurtigt ud af at jeg ikke kunne have ham i rum som havde noget han kunne ødelægge, så jeg lavede mit extraværelse om til hundeværelse, (8 kvm) som ikke havde noget som helst inventar, det havde jeg stuvet sammen i stuen.
    første dag han var derinde brød han ud og ødelagde computer, webcam, b&o telefon såen rundt regnet for ~15000.
    Næste dag gik bedre, dog gøede han rigeligt i værelset og kradsede på væggen (det var så der han fik en væg fetish) og i en lejlighed kan det ikke nytte noget at have en gøende hund,
    Nå extraværelset havde han ødelagt,.

Kan jo være han gør fordi han ikke kan se hovededøren så jeg lukker af indtil stuen og de farlige ledninger, og andet han kan hive ned og få ned oversig,(fjernsyn, anlæg, lamper, pærer der kan smadre som han kan skære sig på)
    Så har han "kun" halvdelen af lejligheden at være i, sovevværelse, gang, køkken. (25 kvm).
    I starten går det fint, jeg finder hurtigt ud af at jeg ikke kan have noget som helst liggende hverken i køkken eller soveværelse uden det bliver slæbt med ind i sengen og tygget lidt på..
    Den dygtige hund finder også ud af at åbne skuffer i køkkenet og får slæbt knive ind i sengen mirakuløst uden at skære sig, så ud med knivene fra skuffen og op i skabet med dem, maler tape på nogen af skufferne og så en kost ned igennem dem alle...
    Kosteskabet i gangen finder han også ud af at åbne, med resultat, en ødelagt støvsuger, og inde i skabet syntes han det er sjovt at grave i væggen ind mod soveværelset, nå jeg får lukket kosteskabet, og den kloge hund finder ud af at grave fra den anden side...
    Han finder såen 6 fix punkter i soveværelset som han bare MÅ grave i hver dag, jeg prøver løbende at fylde ud med beton, men det er som om at det bare er blevet en rutine = hverdag puds og støv i sengen osv osv jeg bærer over og siger det er bare en fase,

Toilet døren finder han ud af at åbne (=milliard kradsmærker) og tapetet derude bliver lige så stille revet af, (døren bliver nu låst med en krog) men glemmer man det i en hurtig exit så har man balladen = ingen rengøringsmidler derude.

Nå men jeg får besøg af kæresten i 3 måneder (udenlandsk) og mit soveværelse skal jo være pænt, så jeg hiver tapeten af 14 dage før og får spartlet alle huller ud, for derefter at tapserer i en weekend, mandag da jeg kommer hjem er der gravet i de selvsamme huller.. .

Nå jeg venter til lige weekenden før hun kommer, (lander mandag) og tapserer og maler, nu er det pænt igen smiley og orker faktisk ikke det postyr mere med at komme hjem til et hjem der er smadret,

i ugen inden jeg fik lavet hundeværelset klar havde jeg ham med på arbejde, eller rettere sagt han sad i bilen i bur, jeg kunne kikke ned til ham heletiden og så at han bare lå og sov, kun afbrudt af de 6 gange jeg var nede og kikke til ham...

Nu har jeg fået et stort bur, (3 gange så stort som det i bilen) der er plads til han kan stå, strække sig, til vand, ben osv osv, indtil videre har han ikke været buret inde, eller jo 1 time uden problemer, men vi er i en tilvendigsfase,

Buret står hele tiden åbent, han sover i det om natten, (erstatter kurven i soveværelset) sjovt nok ville han før sove i sengen, nu vil han sove i buret smiley han får guffere, mad og kæl i buret, han går selv tit derind hvis han bare vil sove...

SÅ nej, syntes ikke bur er synd hvis man gør det på den rigtige måde, hunden skal ikke tage stilling til så mange ting når han er hjemme, bevares han har ikke så mange kvm at bevæge sig rundt på, men har han overhovede behov for det? ja meningerne er mange, og enige blive vi nok aldrig,
    Der er MANGE mindre farlige ting i et bur end der er i et hjem, jeg havde aldrig haft fantasi til hvad han kunne og hvad han ikke kunne, noget så banalt som lukkede køkken skuffer med knive i bliver pludselig farligt,

Min mening!!!

Skal lige siges at jeg har trænet og trænet... hjælper ikke
    og i buret er han rolig og sover... hvad er så bedst? og hvem skal bedømme det?

• #33   14. maj 2007 Pernille prøv lige at læse ovenstående fra Morten F

Der viser det jo helt klart at Mickey er tryggere i sin hule (læs bur).. Er det så ikke mere synd, at den er ude af buret og stresser?

• #34   14. maj 2007 Jeg vil sige at der er dårlig lederskab og indlæring fra ejerens side.

Et bur er ikke nødvendigt, hvis man opdrager hunden på den rigtige måde.

Der skal være konsenkvens med i indlæringen, og er der ikke det - hjælper træningen ikke noget.

• #35   14. maj 2007 Ups skal nok lige siges at han ALDRIG til dato har lavet noget forkert når jeg har været hjemme, derfor er det svært at give en konsekvens da man jo som bekendt ikke må skælde ud efter man er kommet hjem og hunden har lavet ballade...

Det når der er lavet ballade skaber en dårlig stemning, både fra min side og fra hundes, det kan sku ødelægge en hel dag...

Ja dårlig lederskab ? hvordan skal den forstås? min hund er skal godt veltrænet i både lydighed, apportering, søgearbejde, eneste han ikke kan er at være alene uden at ødelægge...

Ved så heller ikke om buret er godt endnu... har ikke prøvet at have ham alene endnu da kæresten er der hjemme... men når hun tager hjem igen så er det meningen at han skal være der, hvis dette så ikke lykkedes ved jeg ikke havd næste step er, omplacering, aflivning ? hvor lang tid skal man holde ud med at få sit hjem smadet?

• #36   14. maj 2007 Morten F, er kun enig i dig. men vi vil så tage hende i forkøbet. og er hun først vænnet til at være i bur, så er det jo ikke en straf!!

og hvem snakked egentlig om arbejdsage på 8-9 timer?? har jeg jo alrdig sagt jeg var!

• #37   14. maj 2007 det er jo op til den enkelte at vurderer hvad der er godt...

Spørger man mange proff. hundetrænere i dansk retriver klub er det deres bud at de skal i bur,

Nogen siger det er OK andre siger det er dyreplageri (et hårdt ord hvis du spørger mig), man skal se på den generel betragtning, hvordan bliver hunden aktiveret efter at have været i bur, osv osv...

• #38   14. maj 2007 Babett: det må være herligt, at være så perfekt..

• #39   14. maj 2007 Jeanette *køge* -> ja jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan dårlig lederskab defineres...?

og hvad banehunden mener jeg kunne have gjort bedre og anderledes ?

• #40   14. maj 2007 Ja, det ville jeg nu også gerne.

• #41   14. maj 2007 skal lige have en besked når der bliver svaret på emnet :o)

• #42   14. maj 2007 Jeps, men du skal nok ikke holde vejret.. Så vil jeg da blive overrasket.. hvis der kommer svar

• #43   14. maj 2007 Hmm ved i at hunden ødelægger ting?
    Kan ik se noget forkert i at folk har deres hunde til at være i bur, hvis lågen er åben.
    At smide en hund ind i et bur hver dag mens man er på arbejde er sgu synd.
    .

• #44   14. maj 2007 Jeanette *Køge * -> så var jeg død nu smiley

happydyret -> er det til den oprindelige poster eller til mig.. til mig se længere oppe, du kan vist ikke misse det smiley

• #45   14. maj 2007 Jeanette *Køge * -> så var jeg død nu smiley

happydyret -> er det til den oprindelige poster eller til mig.. til mig se længere oppe, du kan vist ikke misse det smiley

• #47   14. maj 2007 Morten- neej det er da ik dig der søger råd:o)
    synes nu din situation er anderledes for du VED hvor meget din hund stresser udenfor buret.
    Men jeg nægter at tro at det ik kan trænes.

Jeg har selv en hund med alvorlig seperationsangst, og det kræver slid, sved og tårer.
    Jeg har måtte erkende at jeg har lavet nogle fatale fejl, men der kan altså rettes op på det.
    Han hyler dog istedet.

• #48   14. maj 2007 Dem som jeg har snakket med både i retriver klubben, opdrætter en kollega som er hundetræer siger at det med meget stor sandsynelighed er hans jagt instinkt, ellers er det selve lugten i væggen han kan lide.. sjovt er det at når han graver i væggene er det KUN i soveværelset,

Herregud jeg kunne leve med at det bare var den frosne kyllign han tog fra køkkenet og ind i sengen (han spiser den ikke)..

Basalt kan jeg ikke se noget forkert i at man vænner hunden til at der er et bur i huset/lejligheden, men ville måske også lade tvivlen komme til gode om hunden nu KAN være alene hjemme,

Jeg gjorde det at jeg lavede overvågning med webkamera som jeg kunne styre via internettet ude fra mit arbejde for at se hans mønster, jeg kunne dermed også se at det ikke var i de første par timer han var alene han lavede ulykker, det kom mere op ad dagen, garanteret hvis der blev rumsteret på trapperne eller ligende,

OM det er bedre med bur vil jeg finde ud af når vi første gang prøver det, først bliver det nok bare et par timer når man er ovre og handle,...

Et andet problem jeg har haft er: Jeg har IKKE ville gå fra ham et par timer når man er kommet hjem fra arb, eller i weekenderne da man så har skulle cleane ALT, tage strøm fra osv osv, derfor har jeg hvergang haft ham med i bilen, det er også fint nok .... MEN nu kommer varmen jo og hvad så smiley det løser jeg også ved at have bur...

Dog vil jeg sætte kamera op osv. de første par gange han skal være i buret, bare for at se hvordan han reagerer... håber jo på at han accepterer situationen og sover

• #49   14. maj 2007 Jeg har brugt bur til min siden den var helt lille. Min hund elsker sit bur og søger den selv. Buret er lukket om natten og ca 3 timer hvor ingen er hjemme. Ellers er han med i bilen når vi skal noget, men kun hvis han kan være i skyggen om sommeren.

Kommentér på:
Bur-Træning- hjælp..

Annonce