{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.015 visninger | Oprettet:

Dårligt gående - Lufeture {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at jeg har enten kraftigt forstuvet eller brækket en tå (skal til læge med den), og det gør virkelig ondt når jeg har fodtøj på og når jeg går.
Desværre så er jeg også alene hjemme i dagtimerne, og vi kan jo ikke komme udenom at bæstet jo skal luftes. Vi bor godt ude på Lars Tyndskids, så hundeluftere finder man ikke lige rundt om hjørnet, og så må jeg jo finde et alternativ.
De sidste par dage har manden kunne gå med hende, men bare fra i går kan man godt mærke at de korte gåture rundt på grunden, samt hendes udetid bare ikke er nok.
Så nu vil jeg høre til lidt idéer til stimulering, der ikke kræver det vilde gåen fra min side, men som kan holde Maikas næse/hjerne beskæftiget uden hun er løs?
(Tænker der næsten må være andre der har stået i lignende situation)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårligt gående - Lufeture
  • #1   25. jun 2019 Jeg har betændelse i akillessenen og kan heller ikke gå, så manden går en tur og så finder jeg på et alternativ til den anden.

Vi er fx begyndt at spise aftensmad ude på stranden for så skal jeg kun gå fra bilen til bænken, men det er desværre med løs hund.

Frokost nydes kun på cafeer hvor man må have hund. Min favorit er ude i Karrebæksminde hvor der er mange turister, så vi rigtigt får trænet at slappe af og kigge på børn, ænder og hunde.

Vi leger "te-pose" i øjeblikket. Har købt en pakke billig vinterte til 5 kr i netto, men har fortrudt jeg ikke valgte noget jeg kan finde igen som kamillete. Så leger vi jeg gemmer teposerne, og Ziva skal snuse dem frem i huset og på terassen og komme med dem til mig.

Jeg er ved at lære Ziva stille og roligt op i at cykle så hun kan komme ud rigtigt og løbe.

Jeg har downloadet appen Dogo - vi er ved at indlære alle tricks der er i den fordi jeg manglede inspiration.

• #2   25. jun 2019 Hvad med en lang flagline på hende og så træne noget "return to sender" med enten legetøj eller godbidder på en god stor græsmark? Og så slutte af med søgeøvelser også i noget højt græs?
    Jeg kan sagtens komme med en masse ideer til ren mental træning, men mine egne ville ikke kunne "nøjes" med det. De skal også have brændt noget fysisk energi af.

• #3   25. jun 2019 Er det ikke nok, hvis manden tager en meget lang tur hver dag, og du så bare træner en masse mentalt med hende.. de bliver meget trætte af hjernetræning, og det burde være rigeligt.

• #4   25. jun 2019 Haha Louise - det var faktisk det, jeg var ved at skrive "AFSTED med manden på lang tur, så går det nok" smiley smiley smiley

• #6   25. jun 2019 Altså .. hvis manden hopper afsted på den lange tur burde det da gå helt fint. Hvis han nupper 2-3 timer dagligt indtil du er på toppen igen.

Og så ellers lede efter forskellige øvelser til at lave indendørs ... evt søg i have osv.

• #8   25. jun 2019 Op på cyklen, hunden ved siden af.
    Eller i bil ud til en indhegning, hvor hunden kan rende uden du går ved siden af.

Det mentale er nemt nok. Der findes tusindvis af søgeøvelser eller tricks, der kan trænes uden fører bevæger sig ret meget.

• #9   25. jun 2019 Mad/godbidder på græsset, leverpostej/peanutbutter på træer og træstammer, søge efter det det. Evt øve lidt tricks hvis hun til det.

• #10   25. jun 2019 Ejer desværre ikke en cykel og har ikke kørekort. Jeg ville dog heller ikke turde cykle med hende. Forsøgte med min gamle tæve, og det var tæt på at vi begge blev kørt ned fordi hun så en kat. Derudover er racen er ikke den bedst egnede til løb over en længere distancer, da de skal have formål med deres opgaver. De er avlet til at befærde sig blandt storvildt, ulve, vildsvin og bjørne, så for altid at være beredte sparer de gerne på kræfterne. Dermed ikke sagt at man ikke skal køre dem fysisk trætte, men det kan være svært.

Tænker at vores bedste bud er mentalt. Jeg overvejer lidt at prøve at ligge lækkerier rundt omkring på/i træerne i vores "baghave". Tænker at det måske kunne aktivere hende både fysisk og psykisk, og så kunne jeg måske tilpas gå i langsomt "søgetempo" med flexlinen. Det er dog ikke noget jeg har prøvet før, men tænker det er et forsøg værd. Ellers kunne jeg selvfølgelig også kaste en håndfuld frosne pølsestykker ud i græsset som hun skal søge efter. Tænker dog ikke det vil batte nok.

profilbillede
  • #11   25. jun 2019 Det mentale er ret nemt selvom du ikke kan gå. Jeg lå over 3 uger med brækket storetå i 2015.. Gik 3 x 500 m pr dag med Junior.. resten var mental træning. Junior ville ikke rigtig gå med andre, så lod ham slippe ret nemt, da han tydeligt viste, at han ville hjem, når andre ville lufte ham.

• #12   25. jun 2019 Du får det simpelthen til at lyde som om, at det er umuligt ... og forstår ikke den indstilling... du har slået/brækket en tå.. det er da ingen hindring.

Hvis din mand lufter, så kan du både søge herinde og på Youtube, hvor der er uendelige øvelser, hvor du kan sidde ned mens du træner.

• #13   25. jun 2019 #12
    Forstår ikke lige hvad mener du med at jeg får det til at lyde som om det er umuligt? Søger blot inspiration til alternativ træning end hvad vi plejer. Normalt bliver hun stimuleret med længere gåture langs markerne hvor hun jagter gnavere og får brugt næsen. Det er så en ting jeg ikke kan klare lige nu.
    De to mellemsmå ture manden kan nå plus de miniture jeg giver hende, kan vi mærke ikke er nok for hende, i forhold til hvad hun plejer at få, så jeg forsøger at finde et alternativ til jeg er frisk til at gå de lange ture med hende igen.

• #14   25. jun 2019 En ting jeg altid gør, er at maden kastes ud i haven.

I gamle dage spiste min hund på 2 minutter, og i dag bruger han snildt 20-25 minutter.

Det sjove så, at hvis han i løbet af dagen så opdager en "foderpille" han har overset, så starter der lige en eftersøgning igen. smiley

Madskålen var noget der var meget populært i 80'erne... smiley

PS: Jeg ved ikke om dem der BARF'er kan gøre det samme?

• #15   25. jun 2019 Fordi du selv allerede skriver, at noget ikke vil batte nok.. har du prøvet det? Du nævner kun de ting du ikke kan... køre bil osv. Det er jo heller ikke nødvendigt, hvis du giver mentale opgaver.

Pt er det så mega varmt, at selv de mest aktive hunde falder lidt til ro.

Og hvorfor kan din mand kun tage de korte ture... kan han ikke gå på marken med hende i denne korte periode??

• #16   25. jun 2019 #15
    Jeg svarer på andres forslag. Nogen siger tage bilen, andre siger cykle med hende, og de to muligheder er desværre ikke en mulighed for os, selvom det er gode bud. beskriver racens psyke for at give folk et indtryk af hvad der måske bedst vil fungerer for os, og så skriver jeg netop:
    "Jeg overvejer lidt at prøve at ligge lækkerier rundt omkring på/i træerne i vores "baghave". Tænker at det måske kunne aktivere hende både fysisk og psykisk, og så kunne jeg måske tilpas gå i langsomt "søgetempo" med flexlinen. Det er dog ikke noget jeg har prøvet før, men tænker det er et forsøg værd"
    Det er da netop at forsøge at komme med idéer selv.

• #17   25. jun 2019 Og hvad med manden ... hvis han går på
    marken er problemet løst.

• #20   25. jun 2019 Jeg brækkede den ene fod samt en tå på den anden fod sidst i Januar.. Med 3 hunde der er vandt til at gå gode lange daglige ture, så måtte jeg også finde på noget..
    Så jeg lejede en el scooter smiley
    Lidt hjælp i starten med tilvænning, så gik det fint. I weekenderne smækkede vi trailer bag på bilen og smed scooteren derop og kørte i skoven.

Det reddede både lufteturene og min egen mentale tilstand- Jeg duer ikke til sofa og netflix smiley

profilbillede
  • #23   25. jun 2019 Nu hvor du har alle de fine træer, så ville jeg få fat i en tube med leverpostej, makrelguf, torskerogn eller hvad hun nu bedste kan lide, og så få det fordelt rundt omkring på alle træer i diverse højder (gerne så højt, at hun skal helt op og stå på bagbenene, og strække sig lidt, for at nå de øverste)
    Råt hakket kød klistrer også fint til formålet, hvis hun må få det. smiley

• #25   25. jun 2019 Rigtig fed idé med el-scooteren, men ved faktisk ikke om jeg må køre på sådan en på vejene når jeg har epilepsi (samme årsag til jeg ikke må få kørekort)?

En legekammerat til hende ville jeg selv elske, men desværre fungerer Maika ikke så godt med andre hunde.

Manden går langs marken, dog ikke så langt pga. arbejde, heste, spisetid og søvn mm. Jeg plejer at være den der tager de lange ture fordi jeg har lidt mere tid på hånden end han har.

Men tror absolut jeg vil forsøge mig med de træer. Kunne også forestille mig at Maika ville elske det.

• #26   25. jun 2019 Det her det drejer sig om en kort periode... tror du ikke manden kunne tage den ekstra tur de dage det drejer sig om. Brækket tå tager ikke for evigt.

• #27   25. jun 2019 Du behøver vel ikke spørge nogen om lov inden du lejer en el-scooter og du skriver selv at i bor langt ude på lars tyndskids mark. Såeeeee........

• #28   25. jun 2019 Mette tænker mere det et forsikrings sprøgsmål, hvis hun køre galt og tager evt en med i styrtet. Og om forsikring dækker skader på scooter når hun er kendt epilepsi.

• #29   25. jun 2019 Hvis du snakker godt med naboerne, så hør om du må gå på deres marker, og så evt lån nogle krykker og bliv ude på grusvejen/landevejen og lad hunden more sig (hvis den kan)

• #31   25. jun 2019 Hvis din mand ellers er rask, så skulle "problemet" kunne løses. Mange enlige klarer at have hund. Planlægning er hele tricket.

• #32   25. jun 2019 det er en kort periode. manden må ud og gå en lang tur i den tid og så kan du aktivere mentalt der hjemme siddende eller på krykker. klikker træning uanset hvad du lærer hunden er super. 100 ting med en papkasse synes de fleste spidser er sjovt.

• #33   25. jun 2019 Har ikke læst hele tråden, men hvad med at cykle med hunden?

Kommentér på:
Dårligt gående - Lufeture

Annonce