Min hund jagter skygger og lysglimt. {{forumTopicSubject}}
Hej vi har en tysk ruhåret hønsehund på knap 9 måneder.
Det er en tæve og hun bliver ved med at jagte skygger og lysglimt.
Det er blevet meget være siden det startede og jeg frygter nu at vi skal til at gøre en kæmpe indsats for at få løst problemet.
Mit spørgsmål er så om der er nogen der har oplevet det før og ved hvordan det skal behandles.
Det skal siges at det er en meget aktiv hund som vi er meget sammen med og bliver luftet meget.
Der er ingen problemer under træning eller andre aktiviteter det er kun når der ikke er nogen der underholder hende.
Jeg håber at der nogle der kan hjælpe mig og min familie med at løse dette problem.
Alt hjælp og råd der er etisk korrekte vil blive modtaget med åben hånd.
På forhånd tak.
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
jan 2018
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
Jeg tror vi fremover vil prøve at gå nogle flere spor da jeg lige har fået noget blod på frys.
Men kom eventuelt med flere muligheder hvis i kommer i tanke på noget
jan 2018
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
okt 2004
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Ofte er det genskin fra mobiltelefon eller hundens hundetegn osv som giver de lysglimt/lysflimmer der kan trigge hundens jagt.
Observer hunden og find ud af præcis hvad der forårsager lysglimtene. Og begræns det eller fjern det fuldstændig.
Ved min hund var det hans hundetegn der gengav lysglimt, så det var ret nemt at stoppe så snart hundetegnet kom væk.
Sørg for at hunden er korrekt motioneret, stimuleret og aktiveret.
Evt kan lette beroligende som zylkene, kalm m.m hjælpe her hvor adfærden skal brydes.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
For Sally's vedkommende er der ikke så meget andet at gøre end undgå situationer med reflekser/skygger eller fjerne hende. Nej adlyder hun for det meste i de rette omstændigheder. I hjemmet reagere hun kun hvis det er noget meget specifikt som refleks fra en tlf/ur. Men jeg tror aldrig at hun helt slipper det.
dec 2018
Du kan trigge det ved næsten alle dyr med jagtadfærd.
Se evt alle de tåbelige videoer på youtube hvor folk leger med laserpen med hunde og katte.
Adfærden skal bare stoppes.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 138 Svar: 10.238
dec 2018
Jagtadfærd har nødvendigvis intet med stress at gøre. Men det kan blive til stressadfærd og tvangshandling. Og det kan ske ved alle racer.
Men vil da mægtig gerne se dokumentation for at det skulle være arveligt uanset grad.
Pst
Min border collie har aldrig jagtet skygger eller lysglimt
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
I skal stoppe adfærden HVER gang, allerhelst inden den sætter i gang. I kan formodentlig se det på hunden når den vender fokus.
Den skal ALDRIG have held til at underholde sig selv/selvbelønne sådan.
Og så skal den have noget racerelevant at rive i. Det løses ikke med gåture og et spor en gang i mellem. Den skal have dækket sine helt grundlæggende behov til hverdag.
I skal til træning med den - i en jagtforening med folk, der kan finde ud af at bruge hundens drift hensigtsmæssigt og racerelevant og ikke bare undertrykke den.
Det er VIGTIGT!
Og det kan i øvrigt kun gå for langsomt - det der bliver meget hurtigt tvangspræget.
aug 2006
Den er ikke mere naturlig for hyrdehunderacer end for andre.....
Og den er præcis så problematisk.
Stammer det samme sted fra - udækkede behov, under/overstimulering.
sep 2017
Lad os nu antage at TS gerne vil beholde sin hund, og gerne vil ændre på adfærden (som TS jo egentlig skriver), så kunne det jo være at det ville hjælpe mere med gode råd
dec 2018
Du ævler bare derudaf.
Hvis du ikke kan tåle at læse mit svar så spring det da over. Nu har jeg faktisk haft en ruhåret hønsehund i 14 år ( godt nok en blanding)
Har du haft en hund med det problem? Har du haft en hyrdehund, siden du åbenbart kan udtale dig om den race? Hvad tror du hyrdning er contra jagt?
Jeg havde kortvarigt en hund med det problem, det blev hurtigt løst. Han er ingen hyrdehund men dsg.
Jeg videregav blot min erfaring med problemet. Og selvfølgelig kan det da løses. Det er blot en unghund på 9 mdr.
Nogle hunde jagter skygger eller lysglimt få gange og det skader ikke, andre kan gøre det ofte uden stress og ved andre bliver det til en manisk tvangshandling med høj stress.
At sende hunden tilbage til opdrætter løser jo ikke problemadfærden. Og jeg tror da at TS gerne vil høre om folks erfaring med problemet.
sep 2017
Du kan åbenbart ikke hjælpe TS (ud over at råde ham til at sende hunden retur), så hvad om andre får lov at byde ind? Det kunne jo være at problemet kunne løses med nogle råd fra folk, der ikke ejer noget så kompliceret som en ruhår
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
aug 2006
Man bliver jo helt svedt ved tanken om sådan en uoverstigelig opgave...
dec 2018
Om det kan fjernes helt, kommer vel an på hvor dybt det sidder i hunden. Hvor meget skal der til før den trigges.
Man kan jo godt træne hunden til anden adfærd.
Men er det først en manisk stress adfærd er det nok altid under overfladen.
Man skal jo kunne fjerne triggeren så hunden ikke “selvantænder” Adfærden skal stoppes.
Jeg kunne godt fjerne adfærden ved Buster, da det “bare” var når solen reflekterede i hans hundetegn, men hvor meget der skal til for at trigge noget lignende har jeg ikke testet.
dec 2018
Han har nu hundetegn på, bare en anden type der ikke giver refleksglimt i solen.
aug 2006
Desværre er der rigtig mange, der i starten synes det er sjovt og pudsigt, nogle kan ovenikøbet finde på at dyrke det lidt.
Det gør det naturligvis sværere, men ikke umuligt at ændre impulsen.
Det er en temmelig fatalistisk indgangsvinkel at det aldrig kan gå væk igen
dec 2018
Eller er det triggere som de ikke kan fjerne eller ikke har formået at træne helt væk.
Adfærden stopper jo ikke af sig selv hvis triggeren stadig er til stede og hunden er opmærksom på den.
Hvad har de gjort for at stoppe adfærden?
dec 2018
Enig, så forsvinder adfærden ikke. Den går ikke væk af sig selv. Der skal laves ændringer. Bladene skal fjernes, der skal være fuld skygge hvor hunden opholder sig eller den skal være under opsyn så den ikke starter adfærden.
dec 2018
Hunden går altså ikke fra at ikke jagte skygger og til at blive manisk besat resten af livet over en nat.
dec 2018
Hvis hunden så småt selv opstarter en uheldig adfærd så tilbyd en anden aktivitet.
https://youtu.be/8rvcYub5akY
dec 2018
dec 2018
Det er medfødt jagt instinkt som udløses og til sidst bliver til stress pga jagten er umulig.
Klart at jo mere drift hunden er født med jo større er chancen.
Det er jo en miljøpåvirkning der udløser stressadfærden.
sep 2017
Jeg har ikke spurgt i nogen gruppe, det er bare noget en ejer har fortalt mig
dec 2018
dec 2018
https://youtu.be/-wqQgiIlXm4
Måske vil nogle få hunde der ikke har medfødt drift ikke kunne tændes. Men mit bud vil være at alle rovdyr burde kunne tænde på det. Hvor meget der skal til før det bliver skadelig stress er så nok individuelt som alt andet
sep 2017
dec 2018
https://youtu.be/qJ0hNEw6EPo
dec 2018
dec 2018
Praydrive er jo medfødt men med flere faser.
Jeg leger med bold og trækketov med mine hunde og de elsker legetøj og legen med mig. Men legetøjet gør dem ikke manisk.
Så jeg er ikke stressforskrækket.
Men derfor mener jeg stadig at man kan trigge nogle meget uhensigtsmæssige ting hvis man ikke ved hvad man gør
https://www.google.dk/amp/s/amp.livescience.com/34093-dogs-laser-beams.html
dec 2018
Hvorfor vil du så gerne snakke om border collier?
Mener du at der er flere BC’er der har den adfærd eller?
Eksperter som f.eks det link jeg lagde ind, mon ikke
Hvis problemadfærden blot er arvelig og man ikke avler på disse dyr så var adfærden da forsvundet for længe siden.
Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være svære at træne en jagthund end andre racer.
Grunden til sammenligningen med boldstress er jo at det er samme proces. Afbrudt jagtdrive igen igen igen og igen som på et tidspunkt vil give frustration og stress.
Det er det jeg har læst mig til og hørt ved diverse foredrag om emnet.
Sofia
Ved lure cros får hunden jo ofte lov at bide i noget som belønning.
Jeg så løbs greyhound træning der trænede ved at de trak døde kaniner og høns efter en crosser. Der fik hunden da lov at æde byttet.
Men I må da mene lige hvad I vil.
dec 2018
Dine hunde har vel ikke meget drift?
Så det hænger vel fint sammen.
Klogt eller ej så er det nok ikke din race der lever længst hvis de selv skulle fange deres mad
dec 2018
Jeg elsker når de har masser af drift og drive.
Men smag og behag.
Jeg har ikke hørt at det skulle være almindelig ved signalfølsomme racer med denne adfærd?!
Min BC har aldrig vist tendensen.
Jeg har henvist til flere link og artikler og videoer.
Jeg har søgt en del viden om problemet da jeg selv har stået med det. Og det har jeg givet videre til TS. Jeg trækker ikke nogen teori ned over nogen som helst. Jeg henviser til forskning på området og ikke fra hvad random personer siger i en gruppe.
Du har jo sagt din mening. Den er uhelbredelig syg og skal aldrig i avlen og retur til opdrætter.
Og det findes ikke ved jagthunde for de dyr avles der ikke på, så det...... går nok snart over så.
dec 2018
Det gør de da heller ikke?!
Jagtinstinktet er der fra naturens side og det fejler intet.
Det er en påvirkning fra miljøet der tænder instinktet men kun nogle trin af adfærden. Hvis det gøres gentagne gange udvikler nogle hunde stress og frustration.
Hvor meget der skal til før problemadfærd opstår er så forskelligt. Ligesom det er forskelligt hvor meget mennesker tåler før de rammes af stress.
dec 2018
Nogle skal helt sikkert ignoreres.
Læs DIG
dec 2018
Nej det kan ramme alle racer. Alle mennesker kan vel også rammes af stress
Og det er ikke forfejlet jagtinstinkt.
dec 2018
Jo det er i høj grad uønsket. Det er et adfærdsproblem og det skal stoppes så hurtigt som muligt. For ikke eskalere.
dec 2018
Men derfor kan man godt sige at hunde med højere drift og lavere stresstærskel måske lettere rammes.
Det kræver påvirkning fra miljøet før der opstår en problemadfærd. Manglende eller forkert aktivitet og stimulering er ofte medvirkende årsag.
Det kan måske være hormonelt stress der er inde over.
Sådan er det vel med det meste problemadfærd.
aug 2006
Den, der jagtede lys (som ejeren forstærkede med en laserpen) fik det trænet væk, den med halen blev aflivet.
Det er ikke noget, der ligger til hyrderacer overhovedet, det er problematisk og uønsket adfærd hos alle racer.
Og det kan trænes, hvis man tager det i tide.
aug 2006
aug 2006
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
Der kan du læse brugeranmeldelser ved brug af produkterne.
Skriv Karina til de spørgsmål du stilles ved ansøgning om medlemsskab og skriv til mig hvis du vil have hjælp til CBD til din hund, kat, hest, hamster eller andet.
https://www.facebook.com/groups/168952293830618/?ref=share
sep 2017
feb 2017
Følger: 7 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 8
feb 2017
okt 2004
feb 2017
okt 2004