Hund jagter heste {{forumTopicSubject}}
Jah... overskriften siger næsten det hele.
Jeg er simpelthent så tæt på bare at opgive min hund, sælge hende eller give hende væk....
Hun er egentlig okay lydig når vi går tur osv, og en meget kærlig hund.
Hun har altid været med ude hos min hest siden hun var helt lille og har løbet med i skoven osv,.
Så flyttede jeg hesten og der måtte hunden ikke være løs-. hun er en stor race og nogen af børnene eller rettere forældrene til børnene var bange for hende.
Nu har jeg så lige flyttet min hest til et sted hvor hunden igen kan rende frit rundt, men nu er hun begyndt at jagte hestene! Det har hun ikke gjort før, og det er ikke fordi hun angriber, hun vil bare lege.
Men prøv at forestil jer hvor bange hestene bliver når de bliver jagtet rundt.
Der var intet jeg kunne gøre. Hun er på trods af sin størelse enormt hurtig, så det der med at løbe efter det dur ikke. selvom jeg til sidst prøvede.
Anede ikke hvad jeg skulle gøre, kunne stå og kalde ligeså tosset, hun ænsede mig slet ikke.
Jeg gemte mig og lavede pivelyde, (hun kan godt lide gemmeleg) og så kom hun da også, men ligeså snart hun så mig stak hun af igen. hun er altså udemærket godt klar over den er gal.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, da det er der hun får mest motion, vi er der jo flere timer dagligt.
Det skal lige siges jeg først fik fanget hunden da en af hestene fik væltet hende. Der skete ikke noget med hunden, desværre (følte jeg lige der)
Undskyld hvis jeg lyder lidt arrig, er bare stadig ikke faldet ned endnu.
Har i erfaring med lignende? Og hvad kan jeg gøre?
Jeg vil helst undgå at have hende bundet osv.
Evt nogen der kender en der kan hjælpe?
Mvh sara
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
Hunde og mennesker gør jo det der er mest belønnende for dem selv,
så hvis du ikke har en belønning, der er mere sjovt/motiverende end at løbe efter heste ville jeg også få snor på.
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
det er da stressende for hestene... derudover kan du risikere, at en hest losser ud en dag... og så står du måske med en hund, der har smadret ribben eller et brækket ben...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
Få en snor på eller lad hende blive hjemme. Det er farligt for både hund og heste at hun jagter dem
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 85 Svar: 1.807
Det kan jo heller ikke være rigtig at du går og håber at hunden kommer til skade!? Det er sgu synd for den synes jeg!!
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 52 Svar: 384
Amy er godt nok en lille hund men hun gøede evigt og altid af en hest nemlig min konkurrence hoppe på 5 så det var ikke just skide smart når jeg var oppe og træne hende, sagde SLUT med det samme og hvergang jeg var deroppe tog jeg hende helt med hen til min hoppe og når hun gøede SLUT nu er der intet men held og lykke med det..
jul 2006
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 173 Svar: 1.374
jeg har mine heste der hjemme og kan ikke bare lade være med at tage hende med der ud! og det er altså skide irriterende, og jeg ville meget gerne vende hende af med det, men aner ikke hvordan!
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
Er det en hyrdehund du har, vil jeg foreslå at I går til hyrdning, hvis det kan lade sig gøre.
sep 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 105
Den ene er blevet bidt af hest en gang, så de er sgutte løse når jeg ikke har fuldt opsyn, og står på jorden-
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 15
Er kølet lidt ned i dag, og håber selvfølgelig ikke at hunden kommer til skade, det var bare lige da jeg stod i det og intet kunne gøre der håbede jeg faktisk lidt at en af hestene ville ramme hende så hun kunne lære det.
(hun skal selvfølgelig ikke lære det på den måde) følte mig bare så hjælpeløs.
Mulle - super godt råd du giver, men der er ikke noget når jeg trækker min hest, jeg kan sagtens stadig ha min hun med mig når jeg rider, det er de løse heste på folden hun jager.
til alle jer der skriver jeg skal ha hende i snor. det var det svar jeg frygtede, men måske nok også det eneste rigtige hvis ikke man kan vænne hende af med det. Jeg har en 8 meter line med noget metal agtig noget inde i så hun ikke kan bide den over. problemet der er så bare at hun selvfølgelig ikke får så meget motion.'
Ville jo helst ha en hund der bare kunne løbe frit rundt og passe sig selv.
Det er en bullmastiff blanding jeg har. ved ikke helt hvad der mere er i hende, men folk siger hun ligner en boxer.
Hun har intet problemer med mennesker og andre dyr, jeg har en søn på 3 år der kan gøre alt ved hende, og jeg har en kat og 2 killinger som hun ligger og sover sammen med. Det er simpelthen kun ude hos hestene det slår klik. når hestene er løse vel og mærke.
Håber jeg fik uddybet det lidt bedre denne gang.
mar 2007
mar 2007
Kom lige til at tænke på at hvis man kastrerer en hanhund bliver den mere rolig osv.
Hvad hvis man stereliserer en hunhund, har det overhovet nogen effekt for mit problem?
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
og efter der hadet min hest hunde, hvis vi var ude og ride tur og der kom en hund begyndte hun at bugge og stejle osv.. nu er hun solgt så ved ik om hun stadig hader hund..
men man skal få styr på hunde der gør den slags, rytteren kan få lige så meget trume over det, hvis jeg sad på en hest og en hund køn løbene efter os i fuld galop, så var jeg nok blevet mere bange end hesten
jan 2007
-så stol ALDRIG helt på at hunden ikke lige vil smutte ind til hestene.
Ang sterillisering så tvivler jeg gevaldigt på det vil have nogen som helst effekt.
Hendes adfærd er jo ikke hormonbasseret, men drejer sig om jagtinstinkt (eller hyrdeinstinkt måske?). Og det kan en neutrallisering ikke ændre på uanset om det er han eller hundhund
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Jøsses, jeg ville få en hjerneblødning hvis jeg fandt din hund storme rundt efter min hest inde på folden!
Det er dælme respektløst overfor hestene hvis ikke du sørger for at have kontrol over situationen ved konstant at have hunden i snor. Hvis ikke du vil have hende i snor, må hun blive hjemme.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
mar 2007
Tak for jeres svar. havde min hund bundet derude i dag, og det var bare endnu mere irriterende.
Så tror fremover at jeg lader hende blive hjemme, eller må af hende, for tror ikke jeg kan give hende nok motion ellers. det er min tid bare ikke til.
Så skal det lige gentages, at det er KUN den ene gang hun har gjort det, hun har altid været fin at have med, men noget er åbenbart gået galt der.
det er selvfølgelig heller ikke okay at hun gør det en gang, også derfor hun blev bundet i dag.
Ih hvor er det dog irriterende...
Nåh men i hvert fald tak for alle jeres svar - og til alle heste ejere, bare rolig min hund blir hjemme fremover
jan 2007
Sig mig overvejer man ikke lidt om man har tid til hest, hund osv inden man anskaffer sig dem?
mar 2007
Men efter episoden tirsdag, vil jeg ikke ha hun er løs så nu må hun bare blive hjemme... så er der "kun" de almindelige gåture og så selvfølgelig træningen, men det er bare ikke nok for hende når hun er vant til det andet tror jeg... derfor jeg siger at jeg må skille mig af med hende...
Hvis det bliver et problem for hende at få mindre motion!!!
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
når du rider på din hest , er du sammen med hesten og ikke alt andet...
det samme gør sig gældende med hunden... når man er sammen med hunden, er man sammen med hunden... det kan dyrene mærke...
mar 2007
Det kan de altså ikke mere?
Og jeg kan ikke have min søn med længere for så føler hesten sig tilsidesat?
Det er da det underligste jeg nogensinde har hørt.
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 51
Det er vel at generalisere rigtig meget..
Min papillion er altid med ude ved hestene, også når jeg rider, og han er løs.. Hvis vi er mange i ridehuset bliver han udenfor og underholder sig selv, og hvis der er få er han med inde i ridehuset..
Mine heste nyder han er med, de holder øje med ham, og synes han er hyggelig, og han nyder at være med, og løbe med rundt..
Så man kan sagtens både være sammen med hesten, og sammen med hunden..
Sara - Hvor godt lystrer din hund på indkald..?
Hund jagter heste