1.821 visninger
|
Oprettet:
Jagter lys {{forumTopicSubject}}
Hej min hund jagter lys pletter og sådan noget.
Det er et stort problem for os.
Er der andre der har oplevet lignende og har i nogle gode råd til at få det til at stoppe.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Hundens alder og race?
Hvor længe har det stået på?
Hvilke situationer forekommer det i?
Er det blevet værre eller bedre med tiden?
Hvad har I indtil videre gjort, for at stoppe det?
Hvordan ser hundens generelle hverdag ud ift. træning, motion, aktivering osv.?
Virker den ellers stresset?
Hvor meget sover den i løbet af et døgn?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.809
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.809
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
løsningen er stress reduceret træning ofte medicin fra dyrlægen også.
studier viser at hunde der bruger mindre end 50 % af deres vågne tid på adfærden har 10 % chance for at få det bedre men langt de fleste aflives fordi deres trivsel er lille.
før i beslutter noget for jeres hund om hvad det er og hvad der skal gøres bør I finde årsagen. kontakt en rådgiver fx www.sea-hund.dk
jeg har selv ejet en der snappede efter imaginære fluer efter ophold på et thailandsk kødmarked. Jeg fik aldrig adfærden helbredt og nogle mener det er uhelbredeligt. min hund flyttede adfærden til noget nyt når jeg behandlede en ting. han fungerede dog i mange år. lys er en af de svære at behandle er min erfaring
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Det er IKKE nemt at ændre på når først adfærden er så indgroet.
Men det lykkes stort set for os at få bugt med det - Høj dosis Chlomicalm, rolig aktivitet såsom spor og søg. Og så var hun ude og hyrde to gange dagligt, da hendes adfærd bundede i kraftig understimulering i en meget lang periode, der havde ført til at hun underholdt sig selv med at hyrde lys og skygger i stedet.
Hyrdningen var en rigtig vigtig del af at få bugt med det lige i hendes tilfælde.
Og så total administration - Den del er virkelig vigtig. Hun var konsekvent i bur hvis vi ikke havde tiden til at være 100 % på hende og stoppe og aflede adfærden.
Og jeg mener 100% over hende, mens vi spiste eller lavede aftensmad var hun i bur, for der kunne vi ikke være der helt, så konsekvent var det.
Nemt - NEJ!
Så jeg tror det er derfor mange har så svært ved at komme af med det, for det kræver 100% konsekvens og arbejdet med det bagvedliggende.
Jo mindre man ser adfærden og jo hurtigere man gør noget ved det, jo lettere er det at komme af med.
Min gamle Kaia jagtede alle lysglimt da vi fik hende 5 mdr gammel. En uge, så var vi ovre det - Så det kan gå nemt hvis man får sat ind tidligt. Det må bare virkelig ikke få lov til at udvikle sig og ende som med Sally for tror ret mange ville kaste håndklædet i ringen med hende.
Så ville få fat i en virkelig dygtig adfærdsbehandler der har hands on erfaring med netop din race og type hund - Som virkelig kan komme bagom problemet og få sat en plan i gang der passer til netop jeres hund.
Nu var min en bc og jeg valgte derfor at få hjælp af en der selv har og arbejder med racen og det var en ret stor hjælp at behandleren har så indgående kendskab til racen og typen af hund.
For baggrunden for adfærden kan være meget forskellig fra race til race - Og selvfølgelig og underforstået også fra individ til individ.
apr 2018
Ja Sofia hvis sporene dannes i hjernen er de der. ved få individer kan man i tide gøre noget som menellis skriver. men kun ved ca 10 %.
Det kaldes ocd lignende adfærd i mangel af et dækkende ord. patologisk er en syg adfærd der mindsker et individs mulighed for overlevelse. modsat normal adfærd
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 138 Svar: 10.238
apr 2018
som menellis skriver er det forskelligt fra race til race og individ hvordan adfærd opstår og hvorfor. og det samme her. Det er ikke muligt at svare på for mig via nettet desværre
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.958
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
aug 2007
Det KAN være OCD-lignende
Det KAN være hyrdeadfærd
Det KAN være understimulation, overstimulation eller fejlstimulation
Det KAN være stress-relateret
Men det er godt nok svært at komme med råd og vejledning, hvis vi ikke får TS på banen med mere information
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.958
Men tjekker man tidligere forumemner fra TS så skal man nok ikke forvente hverken svar eller bare deltagelse i tråden.
aug 2007
apr 2018
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Har selv oplevet det med en bc og med en Cavalier blanding.
Forløbene var meget forskellige, baggrunden for adfærden forskellig og den ene var nem og den anden svær. Men begge udfordringer løst på hver deres måde.
Så når man ikke ved mere er eneste anbefaling og eneste generelt man kan sige vel, at det kan være nemt eller svært - Men at det er en god ide at få noget hjælp af en der kender til den type hund TS nu har og som har en kendskab til den type problemstilling.
Hvilken type medicin eller behandling er jo umuligt at sige noget om ud fra det info vi har nu.
Det er jo rent gætteri og det er umuligt at kunne anbefale noget som helst andet end - få hjælp.
apr 2018
jan 2018
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
Og den er ikke understimuleret.
Og er meget aktiv men hvis vi ikke laver noget med den kigger den på skygger og lysglimt og ligende.
Vi har et fantastisk forhold til hunden og den er glad hele tiden så jeg tror at det er startet som kedsomhed og nu går hen i en afhængighed
Det er ikke et problem under træning eller andre aktiviteter men hvis den er inde og ikke sover er den i gang igen
Det er træls for både os og hunden så vi ønsker alle former for råd og metoder til behandling.
Jagter lys